Αντιμέτωπη με τις φορολογικές αρχές, είτε σε τοπικό επίπεδο είτε σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης, βρίσκεται η Airbnb σε δεκάδες χώρες, προχωρώντας σε διαφορετικές συμφωνίες, ή «παραχωρήσεις», ανάλογα με την περίπτωση.

του Νίκου Ρουσάνογλου

• Στη Δανία.

Για παράδειγμα, σε χώρες όπως η Δανία, η εταιρεία έχει συναινέσει να παράσχει η ίδια στις Αρχές τα στοιχεία των μισθώσεων που γίνονται μέσω της πλατφόρμας της, ώστε να γίνεται αυτόματα η εκκαθάριση του σχετικού φόρου, χωρίς δηλαδή να επαφίεται στη… φορολογική συνείδηση των ιδιοκτητών.

•Στην Ελβετία.

Τον προηγούμενο Μάιο το καντόνι της Γενεύης υπέγραψε συμφωνία με τον αμερικανικό κολοσσό, βάσει της οποίας η Airbnb θα συλλέγει η ίδια τον φόρο διανυκτέρευσης και θα τον καταβάλλει απευθείας στον δήμο. Αντίστοιχες συμφωνίες διαπραγματεύονται αυτήν την περίοδο κι άλλα καντόνια στη χώρα, όπως η Βέρνη και η Νοσατέλ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει υπογράψει ανάλογα συμφωνητικά με πάνω από 400 χώρες και δημοτικές αρχές ανά την υφήλιο, προκειμένου να αποφύγει τυχόν περιορισμούς ή ακόμα και την πλήρη απαγόρευση της δραστηριότητάς της.

• Στην Κύπρο .

Υπολογίζεται ότι περίπου 20.000 διαμερίσματα και εξοχικά εκμισθώνονται στο Διαδίκτυο, χωρίς κανέναν έλεγχο ή φορολόγηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα δυνητικά έσοδα που θα μπορούσε να αποκομίσει η χώρα. Ετσι, πλέον, επιχειρείται κι εκεί η φορολόγηση των εισοδημάτων από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, καθώς, επί του παρόντος, η σχετική δραστηριότητα είναι αφορολόγητη.
Οπως δήλωσαν κρατικοί αξιωματούχοι της Κύπρου πριν από λίγες ημέρες, η φορολογική αρχή θα πρέπει σε πρώτη φάση να συστήσει ένα μητρώο των ακινήτων που χρησιμοποιούνται με τον τρόπο αυτό, ακολουθώντας ουσιαστικά το μοντέλο που εφαρμόζεται πλέον και στην Ελλάδα.
Οι ιδιοκτήτες θα κληθούν να εγγράψουν τα ακίνητά τους στο μητρώο αυτό και όσοι δεν το πράξουν, θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα και άλλες κυρώσεις. Ηδη, έχουν συνταχθεί σχετικές νομοθετικές προτάσεις, δεδομένου ότι στην Κύπρο τα σχετικά εισοδήματα από την εκμετάλλευση ακινήτων επιβαρύνονται και με ΦΠΑ (κάτι που δεν συμβαίνει στην Ελλάδα), ο οποίος επί του παρόντος δεν αποδίδεται.

•Στην Ισπανία.

Στη Βαρκελώνη, έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς για την Airbnb παγκοσμίως, η «μάχη» των Αρχών καλά κρατεί.
Το δημοτικό συμβούλιο λάνσαρε πριν από λίγες εβδομάδες μια νέα διαδικτυακή καμπάνια, αξιοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να προειδοποιήσει τους ξένους επισκέπτες να φροντίσουν να διασφαλίσουν ότι το κατάλυμα στο οποίο θα φιλοξενηθούν είναι αδειοδοτημένο. Παράλληλα, ενθαρρύνει τους πολίτες της πόλης (μερίδα των οποίων έχει εναντιωθεί στην έκρηξη των αφίξεων ξένων επισκεπτών στη Βαρκελώνη), να αναφέρουν στις Αρχές τα ακίνητα εκείνα που πιστεύουν ότι εκμισθώνονται παράνομα.
Υπενθυμίζεται ότι η πόλη έχει επιβάλει περιορισμούς στην καταχώριση ακινήτων μέσω πλατφορμών βραχυχρόνιας εκμίσθωσης. Συγκεκριμένα, μόλις 9.600 διαμερίσματα έχουν σχετική άδεια και από το 2014 δεν έχουν εκδοθεί νέες άδειες, επιχειρώντας έτσι να τεθεί ένα ανώτατο όριο στον αριθμό των ακινήτων που μπορούν να καταχωρηθούν μέσω Airbnb και συναφών πλατφορμών.
Μάλιστα, ήδη, πάνω από 2.000 διαμερίσματα που λειτουργούσαν χωρίς άδεια, έχουν διακόψει τη σχετική δραστηριότητα, καθώς έχει ενισχυθεί σημαντικά ο ελεγκτικός μηχανισμός.
Φορολόγηση των εταιρειών
Εν τω μεταξύ, σταδιακά η ημερήσια διάταξη έχει αρχίσει να μετατίθεται από τη φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοικίαση ακινήτων, στη φορολόγηση της ίδιας της Airbnb, της Booking και των υπόλοιπων πλατφορμών.
Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση της Ισπανίας ανέφερε ότι θα εισαγάγει έναν νέο φόρο για τις εταιρείες της ψηφιακής οικονομίας, κυρίως εκείνες του διαμοιρασμού, όπως την Airbnb και την Uber.
Συγκεκριμένα, σχεδιάζεται ένας φόρος 3% που θα επιβληθεί σε ψηφιακές δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών, μεσιτείας και άλλων συναφών υπηρεσιών. Ωστόσο, ο φόρος αυτός θα αφορά μόνο εταιρείες με ετήσιο τζίρο άνω των 750 εκατ. ευρώ παγκοσμίως (και τουλάχιστον 3 εκατ. ευρώ στην Ισπανία).
Η Airbnb έσπευσε να απαντήσει σε ανακοίνωσή της ότι συμμορφώνεται με τους νόμους και πληρώνει τους αναλογούντες φόρους στις χώρες όπου λειτουργεί. «Το γραφείο της Ισπανίας προσφέρει υπηρεσίες προώθησης και πληρώνει τους σχετικούς φόρους, περιλαμβανομένου και του ΦΠΑ», ανέφερε χαρακτηριστικά η εταιρεία.