Υποχρέωση αναλυτικής συμπλήρωσης του πίνακα Ζ2 του
εντύπου Ε3.
ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΤΑ ΠΕΔΙΑ
ΤΩΝ ΚΩΔΙΚΩΝ 185,285,385 ΚΑΙ 485.
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Θα διαβάσατε αυτές τις μέρες τα
δημοσιεύματα στον τύπο,
που σας προτείνουν να δείτε τις 25 ή
20 ή 18 ή 12 διαφορές των φορολογικών
εντύπων καθώς και άλλα τόσα σημεία που πρέπει
να προσέξετε στις φορολογικές δηλώσεις.
Βέβαια όλα αυτά
ίσως και να είναι χρήσιμα, μιας και κάποιοι βγάζουν το ψωμί τους από αυτά τα
δημοσιεύματα. Εκείνο που δεν μπορώ να καταλάβω είναι πως παρουσιάζουν περσυνά
ξινά σταφύλια σαν νέες δυσκολίες για την συμπλήρωση του Ε3, νέα βάρη στους
ελεύθερους επαγγελματίες και όλα αυτά τα
ωραία.
Αναλυτική συμπλήρωση δαπανών στο Ε3
Όλοι ξέραμε από
πέρυσι ότι το 2018 θα έπρεπε να κάνουμε ανάλυση των δαπανών που αφορούν τις
επιχειρήσεις και τις εταιρίες. Η αργοπορία της έκδοσης των εντύπων του 2017, η
μη γνώση της σχετικής ανάλυσης, έφερε την «ανοχή» της διοίκησης για το 2017 του
πίνακα Ζ2' του εντύπου Ε3 που τιτλοφορείται ως «ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
ΑΠΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ».
Πρόθεση της διοίκησης
είναι να μπορεί να συγκεντρώσει στοιχεία με το έντυπο Ε3, ώστε να μπορεί να κάνει τον
έλεγχο από τα γραφεία της εξ΄ αποστάσεως δηλαδή και να μην είναι αναγκαία η
αυτοπρόσωπη παρουσία των ελεγκτών στις επιχειρήσεις, αλλά οι έλεγχοι να
γίνονται ηλεκτρονικά.
Ποιοι κωδικοί πρέπει να συμπληρωθούν αναλυτικά.
Οι επιχειρήσεις
πρέπει να συμπληρώσουν αναλυτικά τα πεδία των κωδικών 185 ( Εμπορική
Δραστηριότητα), 285 ( Παραγωγική Δραστηριότητα) , 385( Αγροτική και βιολογική
Δραστηριότητα) και 485 ( Παροχή
υπηρεσιών). Πρέπει δηλαδή να αναγραφεί
κατά περίπτωση το συνολικό ποσό των λειτουργικών εξόδων αναλυτικά στις
ακόλουθες επιμέρους κατηγορίες εξόδων:
i.
Διάφορα λειτουργικά έξοδα
001. Προμήθειες διαχείρισης ημεδαπής –
αλλοδαπής (management fees).
002. Δαπάνες από συνδεδεμένες επιχειρήσεις.
003. Δαπάνες από μη συνεργαζόμενα κράτη ή από κράτη με προνομιακό
φορολογικό καθεστώς.
004. Δαπάνες για ενημερωτικές ημερίδες.
005. Έξοδα υποδοχής και φιλοξενίας.
006. Έξοδα ταξιδίου εξωτερικού.
007. Ασφαλιστικές εισφορές αυτοαπασχολουμένων.
008. Έξοδα και προμήθειες παραγγελιοδόχου για λογαριασμό αγροτών.
009. Λοιπές αμοιβές για υπηρεσίες ημεδαπής.
010. Λοιπές αμοιβές για υπηρεσίες αλλοδαπής.
011. Ενέργεια (έξοδα για ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, καύσιμα κ.λπ.).
012. Ύδρευση.
013. Τηλεπικοινωνίες (δαπάνες για σταθερά και κινητά τηλέφωνα, internet κ.λπ.).
014. Ενοίκια.
015. Διαφήμιση και προβολή.
016. Λοιπά έξοδα.
ii.
Παροχές σε εργαζόμενους.
Πέρα από τις
παραπάνω δαπάνες ανάλυση πρέπει να γίνει και στα παροχές στους εργαζόμενους της
επιχείρησης στους κωδικούς 181, 281, 381 και 481 του
ίδιου πίνακα, ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας.
001. Μικτές αποδοχές. (που έχουν καταβληθεί
στους εργαζόμενους).
002. Εργοδοτικές εισφορές. (το μέρος των εισφορών που καταβλήθηκαν από το εργοδότη
στους ασφαλιστικούς οργανισμούς)
003. Λοιπές παροχές (όπως αυτές
αναφέρονται στο άρθρο 13 του Ν.4172/2013 και αναλύονται στα έγγραφα ΠΟΛ.1219/6.10.2014,
ΔΕΑΦ 1096157 ΕΞ 2016/ 22.6.2016 και ΠΟΛ.1045/2017
).
Τι πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις.
Τα στοιχεία που θα δώσουν οι επιχειρήσεις μπορούν, όπως γράψαμε,
να χρησιμοποιηθούν από την ελεγκτική αρχή.
Για παράδειγμα αν υπάρχουν συναλλαγές με μη συνεργαζόμενα κράτη ή από
κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς και δεν υπάρχει συμπληρωμένος ο κωδικός
2013 (περίπτωση 13) της Κατάστασης Φορολογικής Αναμόρφωσης, η ελεγκτική αρχή
μπορεί να ζητήσει από τον φορολογούμενο να προσκομίσει τα έγραφα, που θα
αποδεικνύουν ότι η συναλλαγή αυτή είναι πραγματική και δεν γίνεται για λόγους
φοροαποφυγής.
Ένα δεύτερο
παράδειγμα είναι αυτό των δαπανών για ενημερωτικές ημερίδες και υποδοχής και φιλοξενίας.
Σύμφωνα με το
άρθρο 23 περ. (θ), (ι) και (ια):
θ) οι δαπάνες για την οργάνωση και διεξαγωγή ενημερωτικών ημερίδων και
συναντήσεων που αφορούν στη σίτιση και διαμονή πελατών ή εργαζομένων της κατά
το μέτρο που υπερβαίνουν το ποσό των τριακοσίων (300) ευρώ ανά συμμετέχοντα και
κατά το μέτρο που η συνολική ετήσια δαπάνη υπερβαίνει το μισό τοις εκατό (0,5%)
επί του ετήσιου ακαθάριστου εισοδήματος της επιχείρησης,
ι) οι δαπάνες για τη διεξαγωγή εορταστικών εκδηλώσεων, σίτισης και διαμονής
φιλοξενούμενων προσώπων κατά το μέτρο που υπερβαίνουν το ποσό των τριακοσίων
(300) ευρώ ανά συμμετέχοντα και κατά το μέτρο που η συνολική ετήσια δαπάνη
υπερβαίνει το μισό τοις εκατό (0,5%) επί του ετήσιου ακαθάριστου εισοδήματος
της επιχείρησης,
ια) οι δαπάνες ψυχαγωγίας. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν εφαρμόζεται
στην περίπτωση που η επιχειρηματική δραστηριότητα του φορολογούμενου έχει ως
κύριο αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών ψυχαγωγίας και οι δαπάνες αυτές
πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της δραστηριότητας αυτής,
Η ελεγκτική αρχή
έχει το σύνολο του ετήσιου ακαθάριστου εισοδήματος της επιχείρησης και μπορεί
πολύ εύκολα να δει αν η επιχείρηση έχει υπερβεί το ποσό που μπορεί να εκπέσει
γι αυτή την κατηγορία των δαπανών.
Αν όμως κάνει τον
υπολογισμό και δει ότι το υπόλοιπο ποσό, που δεν έχει δικαίωμα να εκπέσει, είναι εγγεγραμμένο
στους κωδικούς 2009 και 2010 και 2011 (περιπτώσεις
9, 10 και 11) της Κατάστασης
Φορολογικής Αναμόρφωσης, δεν θα κτυπήσουν τα ελεγκτικά «καμπανάκια».
Καταλήγοντας
θέλουμε να τονίσουμε ότι η σωστή συμπλήρωση των φορολογικών εντύπων , δεν θα
δημιουργήσει προβλήματα με την φορολογική αρχή τόσο στον φορολογούμενο όσο και
στους συναδέλφους λογιστές –φοροτεχνικούς , που είναι συνυπεύθυνοι για την ορθή
μεταφορά των στοιχείων στα βιβλία και στις φορολογικές δηλώσεις. Να σημειώσουμε
ακόμη ότι οι λογιστές – φοροτεχνικοί είναι υπεύθυνοι και για την σωστή
φορολογική αναμόρφωση και ειδικά για την εφαρμογή του άρθρου 23 του ν.
4172/2013 (Μη εκπιπτόμενες δαπάνες) και πληρώνουν τα ίδια πρόστιμα με την
επιχείρηση.
Καλό βόλι !!!
Απόστολος
Αλωνιάτης
Οικονομολόγος -
φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την Πέμπτη
21 Φεβρουαρίου 2019.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου