Τις στρεβλώσεις της αγοράς εργασίας αναδεικνύει μελέτη του ΣΕΒ, σύμφωνα με την οποία ένας στους τρεις Έλληνες εργάζεται σε δουλειά κατώτερη των προσόντων του.
Από την πλευρά τους το 36% των εταιρειών δυσκολεύεται να καλύψει τις κενές θέσεις εργασίας, ελλείψει των κατάλληλων δεξιοτήτων.
Η αναντιστοιχία προσόντων εντοπίζεται σε συγκεκριμένα γνωστικά πεδία όπως «Γεωργία και κτηνιατρική» (το 64,4% των αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν απασχολούνται σε θέσεις εργασίας που σχετίζονται με το γνωστικό πεδίο των σπουδών τους), «Ανθρωπιστικές σπουδές, γλώσσες και τέχνες» (50,5 %) και «Θετικές επιστήμες, μαθηματικά και πληροφορική» (44,1 %). Αντιθέτως, πολύ χαμηλότερα είναι τα ποσοστά αναντιστοιχίας στα γνωστικά πεδία «Κοινωνικές, επιχειρηματικές και νομικές επιστήμες» (11,3%), «Υπηρεσίες» (17,9%) και «Εκπαίδευση εκπαιδευτών και παιδαγωγικές επιστήμες» (19,5%).
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος της υπερεκπαιδευμένης απασχόλησης προτείνονται από τον ΣΕΒ:
- Η ενθάρρυνση της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης σε τομείς της οικονομίας που παράγουν διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες, στην μεταποίηση υψηλής προστιθέμενης αξίας και στους τομείς τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, ώστε να δημιουργηθούν ποιοτικές θέσεις απασχόλησης υψηλών προσόντων.
- Η καθιέρωση και αναβάθμιση των δομών του επαγγελματικού προσανατολισμού και της συμβουλευτικής σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.
- Η σύνδεση των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, έτσι ώστε να μειωθεί το χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης προσόντων και η προσαρμογή των συστημάτων αυτών στις τεχνολογικές, θεσμικές και οικονομικές μεταβολές που δημιουργούν ζήτηση για νέα προσόντα.
- Η αναβάθμιση / βελτίωση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, έτσι ώστε να αμβλυνθεί το κίνητρο υποκατάστασης των απασχολουμένων μεσαίων ή χαμηλών προσόντων από απασχολούμενους υψηλότερων προσόντων και θα συμβάλει στην αύξηση του αριθμού των αποφοίτων με ειδικότητες απαραίτητες για τη μεταποίηση και την οικονομία γενικότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου