Που οδηγεί η «κόντρα» ΣΕΒ - υπ. Εργασίας για τις τριετίες
Γιατί οι βιομήχανοι αμφισβητούν τις τριετίες και ζητούν αλλαγή νόμου ή έκδοση νέας εγκυκλίου. Ποια τα επιχειρήματα των δύο πλευρών. Τι εκτιμούν έγκριτοι νομικοί και γιατί φοβούνται πως οι διαφορετικές ερμηνείες θα ανοίξουν νέο κύκλο δικαστικών διενέξεων.
Στα δικαστήρια ενδέχεται να λυθεί η νέα διένεξη, αυτή τη φορά μεταξύ ΣΕΒ και υπουργείου Εργασίας που αφορά το θέμα των τριετιών, για όσους λαμβάνουν τον κατώτατο μισθό.
Στην πράξη, ο ΣΕΒ εκτιμά πως οι τριετίες έχουν καταργηθεί όσον αφορά τον νέο νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο, ανοίγοντας έναν νέο κύκλο αμφισβητήσεων και πιθανότατα νομικών διεκδικήσεων, τόσο μεταξύ εργαζόμενων και εργοδοτών όσο και μεταξύ εργοδοτών και υπουργείου Εργασίας. Στον αντίποδα, το υπουργείο Εργασίας εκτιμά ότι οι τριετίες διασώζονται για όσους τις δικαιούνταν το 2012, και η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ οδηγεί και σε αντίστοιχη αναπροσαρμογή των τριετιών.
Με αφορμή της διαφορετική ερμηνεία που δίνεται στη νομολογία, οι πρόεδροι του ΣΕΒ και Περιφερειακών Βιομηχανικών Συνδέσμων αμφισβητούν την εγκυρότητα της σχετικής εγκυκλίου και ζητούν από την υπουργό Εφη Αχτσιόγλου είτε να νομοθετήσει την αναβίωση των προσαυξήσεων, είτε να εκδώσει νέα εγκύκλιο.
Συγκεκριμένα, στην επιστολή που απέστειλαν τα προεδρεία των ΣΕΒ και περιφερειακών βιομηχανικών Συνδέσμων - Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδος (ΣΒΘΚΕ), Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος (ΣΕΒΠΔΕ), Θεσσαλικών Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΘΕΒ), Βιομηχανιών Στερεάς Ελλάδας (ΣΒΣΕ), Αττικής και Πειραιώς (ΣΒΑΠ), Επιχειρήσεων Βιομηχανικών Περιοχών (ΠΑ.Σ.Ε.ΒΙ.ΠΕ.) και Ηρακλείου (ΣΕΒΠΗ), υποστηρίζουν πως το υπουργείο Εργασίας τροποποιεί την ισχύουσα νομοθεσία μέσω μιας λανθασμένης υπουργικής Εγκυκλίου.
Στην επιστολή, αναφέρεται πως σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 103 του Ν.4172/2013 όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο πρώτο υποπαράγραφος ΙΑ.6 περίπτωση 2 του Ν.4254/2014) ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός νοείται ως μία «μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς», δηλαδή δεν συμπεριλαμβάνει τριετίες. Ωστόσο, επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των βιομηχανικών συνδέσμων, η εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας στις 18/2/2019, ενώ εμφανίζεται να διευκρινίζει ή να ερμηνεύει νομοθετικές διατάξεις, στην ουσία τις ανατρέπει, αναβιώνοντας προσαυξήσεις σε εργαζόμενους και εργατοτεχνίτες που έχουν καταργηθεί δια νόμου. Και ζητεί από το υπουργείο, αν αυτό επιθυμεί, να το νομοθετήσει αναλόγως.
“Διαφορετικά θα πρέπει άμεσα να εκδώσει νέα εγκύκλιο στο πλαίσιο της ισχύουσας νομοθεσίας”, καταλήγει.
Μάλιστα, σε ενημερωτικό σημείωμα που εξέδωσε ο Σύνδεσμος, επισημαίνεται ξεκάθαρα ότι οι τριετίες έχουν καταργηθεί όσον αφορά τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο βάσει του άρθρου 103 του ν.4172/2013 όπως ισχύει, και μετά την προσθήκη με το άρθρο πρώτο υποπαρ.ΙΑ.6 περ.2 του Ν.4254/2014.
Ίσχυαν με αναστολή, για όσους τις δικαιούνταν μέχρι το 2012 (έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία, που συμπληρώνεται μετά την 14.2.2012). Επίσης, ίσχυαν με αναστολή και έως ότου να τεθεί σε εφαρμογή το άρθρο 103 του ν.4172/2013, όπως είχε τροποποιηθεί και ισχύει.
Αντίθετα, εκτιμά ο ΣΕΒ, οι τριετίες δεν έχουν καταργηθεί όσον αφορά τους μισθούς και τα ημερομίσθια που ορίζονται από συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Έχει όμως ανασταλεί η προσαύξηση μισθών και ημερομισθίων λόγω προϋπηρεσίας που συμπληρώνεται μετά την 14.2.2012 έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10%.
Από την πλευρά του το υπουργείο Εργασίας, όπως επισημαίνεται και στην χθεσινή ανακοίνωσή του, υποστηρίζει ότι είναι ξεκάθαρο τι ισχύει με την επίμαχη εγκύκλιο, η οποία προβλέπει την εφαρμογή της αύξησης και στις “παγωμένες” τριετίες. Μάλιστα, κάνει λόγο για επιθυμία των βιομηχάνων να προχωρήσουν στην κατάργηση των διαμορφωμένων τριετιών και σε μειώσεις μισθών, ενώ εξαπολύοντας επίθεση προς τον ΣΕΒ, υποστηρίζει πως οι εποχές έχουν αλλάξει παρ’ ότι ο Σύνδεσμος “φαίνεται να αναπολεί την περίοδο 2010-2014, τότε που οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έκαναν νόμους τις επιθυμίες του”.
Να σημειωθεί ότι η προσθήκη στο άρθρο 103 του νόμου 4172 του 2013 ( Α΄ 167 ) ότι ως κατώτατος μισθός νοείται “μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς” είχε προκαλέσει από τότε έντονες αντιδράσεις καθώς εκτιμήθηκε ότι όταν εφαρμοστεί για πρώτη φορά ο νέος, κυβερνητικά νομοθετημένος, κατώτατος μισθός, θα είναι απογυμνωμένος από τις τριετίες. Μάλιστα, πολλοί θεώρησαν ότι η διατύπωση ήταν ασαφής λόγω της μετάφρασης από το αγγλικό κείμενο που αντάλλασσε η ελληνική πλευρά με τους δανειστές, ενώ κάποιοι εκτιμούσαν ότι έγινε εσκεμμένα, προκειμένου να καμφθούν οι αντιστάσεις της τρόικας.
Για το λόγο αυτό, εκτιμήθηκε τότε, ότι διατηρήθηκε και η διάταξη στο νόμο 4093 του 2012, σύμφωνα με την οποίο, η προϋπηρεσία, ήτοι τα επιδόματα τριετιών, «παγώνει» από τις 14/2/2012 μέχρις ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10%.
Έγκριτοι νομικοί εκτιμούν πως το θέμα ενδέχεται πολλαπλών νομικών ερμηνειών με αποτέλεσμα, να ελλοχεύει ο κίνδυνος δικαστικών διενέξεων, μεταξύ εργαζόμενων που διεκδικούν η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 να συμπαρασύρει και τις “παγωμένες” τριετίες και εργοδοτών που αρνούνται να καταβάλλουν ποσά άνω των 650 ευρώ. Πιθανές δικαστικές διενέξεις αναμένονται, εάν δεν αλλάξει ο νόμος ή η εγκύκλιος, και μεταξύ εργοδοτών που αρνούνται να καταβάλλουν τα πρόστιμα που πιθανά να τους επιβάλλει το ΣΕΠΕ και το υπουργείο Εργασίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου