Σημαντικές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης περιλαμβάνει η τροπολογία που κατατέθηκε πριν λίγο στο σχέδιο νόμου για το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Διαβάστε σχετικά Στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τα ειδικά τμήματα δικαστηρίων και τη δικονομία του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Μεταξύ άλλων, η τροπολογία περιλαμβάνει τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων, διατάξεις για την αμοιβή δικαστικού επιμελητή για ηλεκτρονικές επιδόσεις και ρυθμίσεις για την ποινική ευθύνη των αναφερόμενων στη διάταξη εκπροσώπων των μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων που λαμβάνουν τακτική χρηματοδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο.
Αναλυτικά:
Έκδοση βεβαιώσεων από δικηγόρους
Αιτιολογική έκθεση:
Προς άρση των υφιστάμενων γραφειοκρατικών βαρών, ελάφρυνση του έργου των εμμίσθων υποθηκοφυλακείων και διευκόλυνση των πολιτών, προβλέπεται ότι στο έργο του δικηγόρου περιλαμβάνεται και η έκδοση βεβαιώσεων, που επέχουν θέση πιστοποιητικού μεταγραφής, ιδιοκτησίας, βαρών και διεκδικήσεων για ακίνητα, που υπάγονται στην τοπική αρμοδιότητα εμμίσθων υποθηκοφυλακείων.
Οίκοθεν νοείται ότι διατηρείται η δυνατότητα έκδοσης πιστοποιητικών απευθείας από το οικείο Υποθηκοφυλακείο.
Προτεινόμενη διάταξη:
2. Ομοίως, στο έργο του δικηγόρου περιλαμβάνονται:
β) Η έκδοση βεβαιώσεων που αφορούν στη μεταγραφή, την ιδιοκτησία, τα βάρη και τις διεκδικήσεις επί ακινήτων, που υπάγονται στην τοπική αρμοδιότητα εμμίσθου υποθηκοφυλακείου. Οι ως άνω βεβαιώσεις επέχουν, ως προς όλες τις έννομες συνέπειες, θέση πιστοποιητικού (μεταγραφής, ιδιοκτησίας, βαρών ή διεκδικήσεων αντίστοιχα), ισόκυρου προς εκείνο που εκδίδεται από το αρμόδιο υποθηκοφυλακείο. Οι ισχύουσες διατάξεις για τη δυνατότητα έκδοσης πιστοποιητικών από τα Υποθηκοφυλακεία και τα Κτηματολογικά γραφεία δεν θίγονται.
Θητεία μελών του ΔΣ Δικηγορικών Συλλόγων
Αιτιολογική έκθεση:
Με την προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 97 παρ. 5 του ν. 4194/2013 (Α' 208 ) επιχειρείται η άρση του αδιεξόδου , στο οποίο κινδύνευαν να βρεθούν οι λεγόμενοι μικρότεροι, δικηγορικοί σύλλογοι, όσοι δηλαδή έχουν εγγεγραμμένα λιγότερα από 400 (τετρακόσια) μέλη, αναφορικά με το θέμα της διοίκησης τους και της συγκρότησης και λειτουργίας των οργάνων τους. Στους συλλόγους αυτούς, λόγω του μειωμένου αριθμού ενεργών μελών και της παρατηρούμενης στην πράξη απροθυμίας συμμετοχής στη διοίκηση του νομικού προσώπου, υπάρχει ο κίνδυνος εξαιτίας και του περιορισμού των θητειών που προβλέπει το ισχύον άρθρο 97, να παρατηρηθεί έλλειψη επαρκούς αριθμού υποψηφίων και να κατ' επέκταση δημιουργηθούν προβλήματα στη λειτουργία των οργάνων τους.
Προτεινόμενη διάταξη:
Στην παρ. 5 του άρθρου 97 του ν. 4194/2013 προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παράγραφος διαμορφώνεται ως εξής:
«Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου μπορεί να εκλεγεί για δύο (2) συνεχόμενες θητείες και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου για τρεις (3). Ο περιορισμός αυτός δεν ισχύει για Συλλόγους, που την 30η Σεπτεμβρίου του έτους των εκλογών έχουν μέχρι και τετρακόσια (400) μέλη.».
Βεβαιώσεις ακινήτων
Αιτιολογική έκθεση:
Στο άρθρο 36 ν. 4194/2013 προβλέπεται η έκδοση βεβαιώσεων περί ακινήτων. Προς εναρμόνιση με αυτήν εισάγεται πρόβλεψη για τις βεβαιώσεις του προηγούμενου εδαφίου και στα σχετικά Παραρτήματα.
Προτεινόμενη διάταξη:
1. Στο τέλος του Παραρτήματος I του ν. 4194/2013 προστίθεται περίπτωση Ζ ως εξής:
«Ζ. Έκδοση βεβαίωσης για ακίνητο (επέχουσας θέση πιστοποιητικού μεταγραφής, ιδιοκτησίας, βαρών, διεκδικήσεων) εξήντα (60) ευρώ ανά ακίνητο.».
2. Στο τέλος του Παραρτήματος III του ν. 4194/2013 προστίθεται περίπτωση ως εξής: «ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Έκδοση βεβαίωσης για ακίνητο (επέχουσας θέση πιστοποιητικού μεταγραφής, ιδιοκτησίας, βαρών, διεκδικήσεων) Δικηγορικός Σύλλογος δυόμισι (2,5) ευρώ ανά ακίνητο.»
Αμοιβή δικαστικού επιμελητή για ηλεκτρονικές επιδόσεις
Αιτιολογική έκθεση:
Με την παρούσα ρύθμιση καθορίζεται το ύψος της αμοιβής του Δικαστικού Επιμελητή στη περίπτωση επίδοσης εγγράφου σύμφωνα με το άρθρο 122Α.
Προτεινόμενη διάταξη:
10. Η αμοιβή του δικαστικού επιμελητή για ης επιδόσεις του παρόντος άρθρου καθορίζεται όπως και η αμοιβή της επίδοσης της παρ. 5 του άρθρου 122 ΚΠολΔ.
Διατάξεις για το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ.
Αιτιολογική έκθεση:
Με την προτεινόμενη ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. με απόφαση του, η οποία εγκρίνεται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, να παραχωρεί κατά χρήση, χωρίς αντάλλαγμα, προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και τους φορείς του δημόσιου τομέα, ακίνητα για την εκτέλεση έργων ή την παροχή υπηρεσιών, με σκοπό την ανέγερση επί αυτών Δικαστικών Κτιρίων ή τη συντήρηση και επισκευή αυτών, η οποία μπορεί να υλοποιείται ως Σύμπραξη Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3389/2005 (Α' 182). Η ρύθμιση αυτή, η οποία θεσπίζεται προς τον σκοπό της καλύτερης αξιοποίησης των ακινήτων του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. για την επίτευξη των σκοπών του, επιτρέπει να μπορέσουν να αναγερθούν άμεσα δύο δικαστικά μέγαρα στην'Εδεσσα και το Ηράκλειο Κρήτης.
Κυρώσεις για καθυστέρηση καταβολής αποδοχών
Αιτιολογική έκθεση:
Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται ειδικότερα η ποινική ευθύνη των αναφερόμενων στη διάταξη εκπροσώπων των μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων που λαμβάνουν τακτική χρηματοδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο. Απαραίτητη προϋπόθεση εφαρμογής της διάταξης τίθεται η επιδίωξη, κατά το καταστατικό τους, πολιτιστικών σκοπών ή περιβαλλοντικών σκοπών. Ως προς τα μορφώματα αυτά, εταιρικής ή μη οργάνωσης και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής εκ μέρους τους στους απασχολουμένους σε αυτά πάσης φύσεως αποδοχών, προβλέπεται στοιχειοθέτηση της ποινικής ευθύνης των φυσικών προσώπων, των οποίων, σύμφωνα με αμετάκλητη απόφαση ποινικού δικαστηρίου, η εγκληματική πράξη συνδέεται με αιτιώδη σύνδεσμο με την αδυναμία εμπρόθεσμης καταβολής των αποδοχών εκ μέρους της νομικής οντότητας.
Η διάταξη αυτή είναι αναγκαία για την προστασία των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που επιδιώκουν στενά οριοθετημένους σκοπούς και μόνον αυτών, δηλ. δεν διανέμουν οποιαδήποτε κέρδη, τα οποία δυνατόν να προκύψουν από τις δραστηριότητές τους, στα μέλη, στους ιδρυτές ή στη διοίκηση, αλλά τα χρησιμοποιούν για τη συνέχιση και επίτευξη σκοπών για την προώθηση των τεχνών, του πολιτισμού και της πολιτιστικής κληρονομιάς ή της προστασίας του περιβάλλοντος.
Με τον τρόπο αυτό, αφενός προστατεύονται οι απασχολούμενοι στα νομικά πρόσωπα επιδίωξης πολιτιστικών σκοπών ή περιβαλλοντικών σκοπών, χάρη στη θεμελίωση της ποινικής ευθύνης φυσικών προσώπων υπαίτιων βάσει δικαστικής απόφασης, αφετέρου διασφαλίζεται το δικαίωμα όλων των πολιτών στον πολιτισμό και στη διαρκή φύλαξη και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς του λαού στον οποίο ανήκουν μέσω της δραστηριότητας φορέων επιδίωξης πολιτιστικών σκοπών, καθώς και στην προώθηση της προστασίας του περιβαλλοντικού πλούτου της χώρας. Περαιτέρω, κατ' εφαρμογή της συνταγματικής επιταγής του άρθρου 24, εκπληρώνεται η υποχρέωση της νομοθετικής εξουσίας να προβαίνει σε θετικές ενέργειες για την προστασία του πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος με τη λήψη των απαιτούμενων νομοθετικών προληπτικών και κατασταλτικών μέτρων, παρεμβαίνοντας στον αναγκαίο βαθμό και στην οικονομική ή άλλη ατομική ή συλλογική δραστηριότητα.
Αιτιολογική έκθεση:
Ρυθμίσεις για τους δικηγόρους ΕΚΧΑ ΑΕ
Με το παρόν άρθρο αποσαφηνίζεται η διαδικασία του άρθρου 77 του ν. 4685/2020 για την επανατοποθέτηση του προσωπικού κλάδου ΠΕ Νομικής σε θέσεις δικηγόρων, οι οποίοι ήταν έμμισθοι δικηγόροι της πρώην Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση ΑΕ (ΕΚΧΑ ΑΕ) και παρέμειναν στον Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Συγκεκριμένα, προκειμένου να είναι δυνατή η μεταφορά τους σε θέσεις δικηγόρων με έμμισθη εντολή με ταυτόχρονο επαναδιορισμό σε Δικηγορικό Σύλλογο της χώρας προβλέπεται ρητώς ότι δεν συντρέχει η περ. γ της παρ. 1 του ν. 4194/2013 για την κατοχή οποιασδήποτε θέσης με σύμβαση εργασιακής ή υπαλληλικής σχέσης σε οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή υπηρεσία δημόσια (πολιτική ή στρατιωτική), δικαστική, δημοτική ή νομικού προσώπου δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Αύξηση οργανικών θέσεων Υπουργείου Δικαιοσύνης
Αιτιολογική έκθεση:
Οι Ιατροδικαστικές Υπηρεσίες του Κράτους, οι οποίες αποτελούν περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης, είναι υποστελεχωμένες από ιατρικό και βοηθητικό προσωπικό, ενώ πλην των Ιατροδικαστικών Υπηρεσιών Αθηνών και Θεσσαλονίκης, οι οποίες διαθέτουν μόνο τοξικολογικό εργαστήριο και εργαστήριο DNA, οι λοιπές ιατροδικαστικές υπηρεσίας της χώρας δεν διαθέτουν ούτε τοξικολογικά και παθολογοανατομικά εργαστήρια, αλλά ούτε και ιατροδικαστικό προσωπικό. Αποτέλεσμα τούτου είναι αφενός να ανατίθενται οι πραγματογνωμοσύνες που διατάσσονται από τις δικαστικές αρχές σε εξωτερικά ιατρεία με ιδιαίτερα μεγάλο κόστος για το δημόσιο (υπολογίζεται ότι η ετήσια δαπάνη για τις πραγματογνωμοσύνες αυτού του είδους ξεπερνά το 1.500.000 ευρώ) και μεγάλη διαφοροποίηση σε ό,τι αφορά τις αμοιβές για παρόμοια περιστατικά και αφετέρου να αδυνατούν οι λειτουργούσες δομές να ανταποκριθούν στο έργο τους.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλειτο Υπουργείο Δικαιοσύνης για τον εξορθολο-γισμό των δαπανών του και την εν γένει περιστολή των δημοσίων δαπανών, κρίνεται απαραίτητη η αύξηση των οργανικών θέσεων των περιφερειακών υπηρεσιών του με εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο θα διενεργεί τις πράξεις αυτού του είδους, ώστε να καταστεί δυνατή στη συνέχεια η αναδιάρθρωση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την οργάνωση και τη λειτουργία των ιατροδικαστικών υπηρεσιών σύμφωνα με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα.
Σύσταση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για εκπόνηση Κώδικα Οργανικών Διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο
Αιτιολογική έκθεση:
Η εκπόνηση Κώδικα Οργανικών Διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, μετά τη θέσπιση ως νόμου του παρόντος νομοσχεδίου, είναι αναγκαία γιατί στον Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο (ν. 4129/2013, Α' 52) και το π.δ. 1225/1980 (Α' 304), που θα εξακολουθήσουν να ισχύουν, θα έχουν καταργηθεί ή τροποποιηθεί, ρητώς ή σιωπηρώς, πλήθος διατάξεων ώστε η χρήση των λοιπών να καθίσταται δυσχερής εις βάρος της ασφάλειας του δικαίου.
Δείτε αναλυτικά την τροπολογία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου