Κάτω
από το άγρυπνο μάτι του … ΜΙΔΑ μπαίνουν τα ακίνητα
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Τι προβλέπει ο ν.5222/2025 για:
-
Το
νέο Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακίνητων (ΜΙΔΑ)
-
Πρόστιμά
για ΕΝΦΙΑ και Ε9
-
Τέλος
επιτηδεύματος για την βραχυχρόνια μίσθωση
Μετά από
μια καλοκαιρινή ανάσα, συνεχίζουμε να εξετάζουμε τις αλλαγές που έχουν προέλθει
με τον νόμο 5222/2025 (ΦΕΚ Α' 134, 28/07/2025), που αφορά τον νέο Τελωνειακό Κώδικα («Εθνικός Τελωνειακός
Κώδικας και άλλες διατάξεις»).
ΠΟΘΕΝ
ΕΣΧΕΣ
Πριν
περάσουμε στην ανάλυση των αλλαγών να σας ενημερώσουμε ότι σύμφωνα με
ανακοίνωση του ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ, έχει ανοίξει το σύστημα υποβολής των δηλώσεων
περιουσιακής κατάστασης. Σύμφωνα ε την ίδια ανακοίνωση, «η υποβολή των ετήσιων δηλώσεων περιουσιακής
κατάστασης και Δ.Ο.Σ. 2025 (χρήση 2024) έχει ημερομηνία έναρξης την 1η
Αυγούστου 2025 και ημερομηνία λήξης την 31η Οκτωβρίου 2025».
Οι αλλαγές
Η βασική αλλαγή
στις φετινές δηλώσεις «Πόθεν Έσχες» είναι η δυνατότητα αυτόματης άντλησης
στοιχείων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για καταθέσεις, δάνεια και επενδύσεις, κάτι που μας παίδεψε πέρυσι. Οι
υπόχρεοι, μπορούν να τραβήξουν τα δεδομένα τους απευθείας από τις
διασυνδεδεμένες τράπεζες. Ωστόσο, αν κάποιο ποσό λείπει ή εμφανιστεί
λανθασμένο, ο υπόχρεος πρέπει να δηλώσει τα σχετικά ποσά, φέροντας και την
ευθύνη γι’ αυτή την αλλαγή. Πρέπει τα στοιχεία να ελέγχουν και να καταχωρηθούν
τα αληθή διότι λάθη και αποκρύψεις ποσών μπορεί να φέρουν ελέγχους και πρόστιμα
Ξεχωριστές δηλώσεις για συζύγους
Ιδιαίτερη
προσοχή απαιτείται για τα ζευγάρια καθώς ακόμη και αν ο/η σύζυγος δεν έχει
άμεση επαγγελματική υποχρέωση δήλωσης, πρέπει να υποβάλει ξεχωριστή δήλωση. Η
παράλειψη, ακόμη κι από άγνοια, φέρνει πρόστιμα. Το ίδιο ισχύει και για πρόσωπα
με σύμφωνο συμβίωσης, εφόσον ο/η σύντροφος ανήκει σε υπόχρεη κατηγορία.
Η διαδικασία, τα βήματα
Η
διαδικασία ολοκληρώνεται μέσα από την πλατφόρμα pothen.gr και ειδικά την
διεύθυνση https://www.pothen.gr/pothen-main/main/ypovolh.html με τις κάτωθι ενέργειες:
·
Είσοδος
στην εφαρμογή με τους κωδικούς της ΑΑΔΕ.
·
Αυτόματη
άντληση δεδομένων από φορολογικές δηλώσεις,Ε9 και τράπεζες – με υποχρεωτική
διασταύρωση.
·
Επαλήθευση
και χειροκίνητη συμπλήρωση όπου χρειάζεται. Αν λείπουν στοιχεία από κάποια
τράπεζα η εισαγωγή γίνεται με ευθύνη του υπόχρεου. Πρέπει να ζητηθούν σχετικές
βεβαιώσεις από τις τράπεζες . Κάποιες τις εκδίδουν και αυτόματα μέσω e-banking
·
Δικαιολόγηση
προέλευσης χρημάτων. Κάθε ποσό, κάθε αλλαγή υπολοίπου πρέπει να φέρει
αιτιολόγηση όπως για παράδειγμα μισθοί, πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων,
κληρονομιά δωρεές κ.λπ.
·
Έλεγχος
σε οχήματα και ακίνητα, με βάση την πραγματική εικόνα περιουσίας.
Προσοχή: Από πέρυσι που καταθέσαμε
τις δηλώσεις του φορολογικού έτους 2022 και 2023 οι σύζυγοι- σύντροφοι, υποβάλουν ξεχωριστή δήλωση ανεξαρτήτως
επαγγελματικής ιδιότητας.
Μητρώου Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων
(Μ.Ι.Δ.Α.)
- Σύσταση Μητρώου Ιδιοκτησίας
και Διαχείρισης Ακινήτων (Μ.Ι.Δ.Α.) το οποίο θα περιλαμβάνει το σύνολο των
πληροφοριών και δεδομένων για την ιδιοκτησία και τη διαχείριση των
ακινήτων (άρθρο 217)
Είχαμε
γράψει πριν από λίγο καιρό (Πως δεν μπορούμε να κρυφτούμε πλέον από τον
έλεγχο), για τις ενέργειες την Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για συνδυασμό
όλων των βάσεων που δίνουν πληροφορίες για τα ακίνητα και όχι μόνο, ώστε να
μπορέσει να βρει τόσο τα ακίνητα που δεν έχουν δηλωθεί από τους ιδιοκτήτες τους
, όσο και αν αυτά χρησιμοποιούνται και αποφέρουν εισόδημα , είτε ενοίκια είτε τεκμαρτό
εισόδημα από τεκμήρια, και ας έχουν δηλωθεί ως
κενά στο έντυπο Ε2 (Αναλυτική κατάσταση για μισθώματα ακινήτων).
Σύμφωνα λοιπόν με την σχετική διάταξη του
άρθρο 217 «Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (Μ.Ι.Δ.Α.) - Προσθήκη
άρθρου 15Β, παρ. 58 και 59 στο άρθρο 83 και παρ. 3 στο άρθρο 84 του Κώδικα
Φορολογικής Διαδικασίας», συνιστάται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
(Α.Α.Δ.Ε.) «Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων» (Μ.Ι.Δ.Α.), το οποίο
περιλαμβάνει το σύνολο των πληροφοριών και δεδομένων για την ιδιοκτησία και τη
διαχείριση των ακινήτων.
Συγκέντρωση δεδομένων
Στο
Μ.Ι.Δ.Α. συγκεντρώνονται τα δεδομένα που τηρούνται στα πληροφοριακά συστήματα
της Α.Α.Δ.Ε. και αφορούν το είδος και την περιγραφή του ακινήτου, τα δικαιώματα
επί του ακινήτου, τη χρήση του ακινήτου, καθώς και κάθε άλλη πληροφορία σχετική
με το ακίνητο.
Το
Μ.Ι.Δ.Α. ενημερώνεται:
α)
μέσω δηλώσεων που υποβάλλονται στην Α.Α.Δ.Ε. και περιλαμβάνουν τα στοιχεία του
πρώτου εδαφίου που αφορούν το ακίνητο, καθώς και
β)
μέσω πληροφοριών που χορηγούν τρίτοι στην Α.Α.Δ.Ε..
Σύνδεση με το Κτηματολόγιο
Το
Μ.Ι.Δ.Α. δύναται να συνδέεται μέσω διαλειτουργικότητας με το Ενιαίο Μητρώο
Ακινήτων (Ε.Μ.Α.) - Eregistries του Ελληνικού Κτηματολογίου και με ψηφιακά
συστήματα, τα οποία τηρούν φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και
αφορούν πληροφορίες σχετικές με τα ακίνητα, που δεν περιέχονται στο Ε.Μ.Α.
Εξουσιοδοτική απόφαση
Στο άρθρο
83 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων,
προστίθενται παρ. 58 και 59 ως εξής:
«58. Με
απόφαση του Διοικητή καθορίζονται οι συγκεκριμένες κατηγορίες δεδομένων, που
συγκεντρώνονται και τηρούνται στο Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων
(Μ.Ι.Δ.Α.) του άρθρου 15Β, ο τρόπος συλλογής των δεδομένων και ενημέρωσης του
Μ.Ι.Δ.Α., η διαδικασία και οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την υποβολή δηλώσεων
από τους υπόχρεους και για τη χορήγηση πληροφοριών από τρίτους στην Α.Α.Δ.Ε.
για τους σκοπούς ενημέρωσης του Μ.Ι.Δ.Α., οι αναγκαίες διαλειτουργικότητες με
άλλα πληροφοριακά συστήματα και ψηφιακές εφαρμογές της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και κάθε
άλλο ειδικότερο ζήτημα για τη λειτουργία του Μ.Ι.Δ.Α..
ΚΥΑ για την συγκέντρωση δεδομένων
Με κοινή
απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού
Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της
Α.Α.Δ.Ε., εξειδικεύονται τα δεδομένα που αντλεί το Μ.Ι.Δ.Α. του άρθρου 15Β από
το Ενιαίο Μητρώο Ακινήτων (Ε.Μ.Α.), ιδίως για ζητήματα αρμοδιότητας της
Α.Α.Δ.Ε., ο τρόπος συλλογής των δεδομένων, οι αναγκαίες διαλειτουργικότητες,
καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. Με
κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά
περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της
Α.Α.Δ.Ε., καθορίζονται οι κατηγορίες δεδομένων που συλλέγονται από φορείς του
δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα για την ενημέρωση του Μ.Ι.Δ.Α. του άρθρου 15Β, που
δεν περιέχονται στο Ε.Μ.Α., ο τρόπος συλλογής των δεδομένων, οι αναγκαίες
διαλειτουργικότητες με άλλα πληροφοριακά συστήματα φορέων του δημοσίου ή
ιδιωτικού τομέα, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του
παρόντος, συμπεριλαμβανομένων των ζητημάτων προστασίας δεδομένων προσωπικού
χαρακτήρα.»
Μεταβατικές διατάξεις
Στο άρθρο
84 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, περί μεταβατικών διατάξεων, προστίθεται
παρ. 6 ως εξής:
«6. Μέχρι
την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας του Ενιαίου Μητρώου Ακινήτων (Ε.Μ.Α.) -
Eregistries του Ελληνικού Κτηματολογίου, η άντληση των δεδομένων για την
ενημέρωση του Μ.Ι.Δ.Α. του άρθρου 15Β μπορεί να γίνεται και από άλλα ψηφιακά
συστήματα τα οποία τηρούν φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και
αφορούν πληροφορίες σχετικές με τα ακίνητα. Με κοινή απόφαση των Υπουργών
Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της
Α.Α.Δ.Ε., αμέσως μετά την έναρξη λειτουργίας του Ε.Μ.Α., η οποία διαπιστώνεται
με απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, επικαιροποιούνται όλες οι
αναγκαίες διαλειτουργικότητες για την εφαρμογή του παρόντος.»
Πρόστιμα
για ΕΝΦΙΑ και Ε9
Με την
ολοκλήρωση του Κτηματολογίου επανέρχονται τα πρόστιμα που αφορούν την υποβολή
τροποποιητικών δηλώσεων. Με το άρθρο 218 καθορίζεται ότι οι δηλώσεις
Περιουσιολογίου και Ε9, εμπίπτουν στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ ν.
5104 (ΦΕΚ Α' 58/19-04-2024 Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες
διατάξεις).
Πιο
συγκεκριμένα το άρθρο 218 αναφέρει
«Περιουσιολόγιο
Ακινήτων και Δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) - Προσθήκη περίπτωσης στο Παράρτημα
Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας
Στο τέλος
του Παραρτήματος Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.5104/2024, Α’ 58),
προστίθεται περ. 56 ως εξής:
«56.
Περιουσιολόγιο Ακινήτων του άρθρου 1 και δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) του
άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Περιουσίας (ν.5219/2025, Α’ 130).»
Να
θυμίσουμε ότι μέχρι την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, οι τροποποιητικές
δηλώσεις για το Ε9, ώστε να συμφωνούν τα δηλωθέντα στο Ε9 και αυτά που
δηλώθηκαν στο Κτηματολόγιο να συμφωνούν , δεν υπάρχει πρόστιμο.
Αν όμως
υποβληθεί για πρώτη φορά δήλωση Ε9, τότε έχουμε πρόστιμο 100 ευρώ.
Τέλος
επιτηδεύματος
·
Τέλος
επιτηδεύματος για τα ακίνητα που μισθώνονται (στο πλαίσιο επιχειρηματικής
δραστηριότητας) για βραχυχρόνια μίσθωση (άρθρο 249)
Σύμφωνα με
το άρθρο 249 «Τέλος επιτηδεύματος - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 31 ν.3986/2011»
άλλαξε η αντιμετώπιση των ακινήτων που χρησιμοποιούνται στην βραχυπρόθεσμη
μίσθωση.
Να
θυμίσουμε ότι στις φετινές δηλώσεις που αφορούσαν τα εισοδήματα του φορολογικού
έτους, ως προς την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος για τα δωμάτια που
βρίσκονται εντός του ίδιου διαμερίσματος ή εντός μονοκατοικίας, καθώς και για
τα διαμερίσματα που βρίσκονται εντός του ίδιου κτιριακού χώρου, εφαρμόζονται
όσα έχουν γίνει δεκτά με την παρ. 1 της ΠΟΛ.1156/2017 εγκυκλίου, δηλαδή
επιβάλλεται μία φορά τέλος επιτηδεύματος, ανεξάρτητα αν αυτά λειτουργούν ως
έδρα ή ως υποκαταστήματα.
Σε
περίπτωση που η δραστηριότητα της εν λόγω επιχείρησης επεκτείνεται και σε
άλλους κτιριακούς χώρους, θα επιβληθεί ξεχωριστό τέλος επιτηδεύματος για το
κάθε επιπλέον κτίριο στο οποίο στεγάζονται οι εγκαταστάσεις της.
Με την
τροποποίηση του άρθρου 249 του ν.5222/2025, τροποπιηθηκε η παράγραφο 1 του
σχετικού άρθρο 31 του ν.3986/2011 και έγινε όπως παρακάτω.
«Στην παρ.
1 του άρθρου 31 του ν.3986/2011 (Α’ 152), περί επιβολής τέλους επιτηδεύματος,
το δεύτερο εδάφιο αντικαθίσταται και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Τα
νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες υποχρεούνται σε καταβολή ετήσιου τέλους
επιτηδεύματος ως εξής:
α) νομικά
πρόσωπα και νομικές οντότητες, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχουν την έδρα τους
σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες
(200.000) κατοίκους, σε οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως,
β) αστικές
μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. ε) του άρθρου 45 του Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος
(Κ.Φ.Ε.,
ν.4172/2013, Α’ 167) που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε
πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε
τετρακόσια (400) ευρώ ετησίως,
γ) νομικά
πρόσωπα και νομικές οντότητες, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που έχουν την έδρα τους
σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, σε χίλια
(1.000) ευρώ ετησίως,
δ) αστικές
μη κερδοσκοπικές εταιρείες της περ. ε) του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε. που έχουν την
έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από διακόσιες χιλιάδες (200.000)
κατοίκους, σε πεντακόσια (500) ευρώ ετησίως,
ε) για
κάθε υποκατάστημα που συνιστάται από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα των περ.
α) και γ) σε εξακόσια (600) ευρώ ετησίως και για κάθε υποκατάστημα που
συστήνεται από αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία των περ. β) και δ), σε τριακόσια
(300) ευρώ ετησίως.
Ως
υποκατάστημα στην ημεδαπή, για την εφαρμογή του παρόντος, εκτός της έδρας της
επιχείρησης, νοείται κάθε:
α)
επαγγελματική εγκατάσταση του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, στην
οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα,
β)
ακίνητο, που μισθώνεται ή υπεκμισθώνεται για βραχυχρόνια μίσθωση, όπως αυτή
ορίζεται στο άρθρο 111 του ν.4446/2016 (Α’ 240).
Δεν
λογίζονται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, οι
προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, που
λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι τριάντα (30) ημέρες, οι επαγγελματικές
εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του
ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός
παραδοσιακών κτισμάτων, σύμφωνα με το π.δ.33/1979 (Α’ 10), που λειτουργούν σε
ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως
ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές
εκμεταλλεύσεις της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν.3874/2010 (Α’ 151).»
ΜΕΣΩ EFT/POS ΠΑΡΟΧΟΥ
Νέες υποχρεώσεις χρήσης του IRIS
Με το
άρθρο 215 του νόμου με τίτλο «Αποδοχή άμεσων πληρωμών στις λιανικές συναλλαγές
είτε μέσω χρήσης διασυνδεδεμένου τερματικού πληρωμής είτε μέσω Υπηρεσιών
Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων Ορίζεται η υποχρέωση των επιχειρήσεων,
οι οποίες είναι υπόχρεες σε αποδοχή πληρωμών μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής από
λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments, να αποδέχονται τις σχετικές
πληρωμές στο Σημείο Πώλησης, είτε μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών «Ηλεκτρονικής
Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)», είτε μέσω Υπηρεσιών Παρόχου
Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.
Περαιτέρω, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις
τροποποίησης των παρ. 1, 4 και 5 του άρθρου 63 του Κ.Φ.Δ. επικαιροποιείται η
επιβολή κυρώσεων στις υπόχρεες, αποδοχής πληρωμών μέσω υπηρεσιών άμεσης
πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments, οντότητες, εφόσον δεν αποδέχονται
τις σχετικές πληρωμές στο Σημείο Πώλησης είτε μέσω διασυνδεδεμένων τερματικών
«Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS)», είτε μέσω Υπηρεσιών Παρόχου
Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων.
Αντίστοιχα,
επικαιροποιείται η επιβολή κυρώσεων στους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών της παρ.
2 του άρθρου 3561 του ν. 4537/2018 (Α’ 84) που παρέχουν υπηρεσίες άμεσης
πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό με δυνητική χρήση του εθνικού κόμβου
αυτοματοποιημένης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης (ΔΙΑΣ), που δεν πληρούν
τις προβλεπόμενες απαιτήσεις διασύνδεσης, καθώς και στις οντότητες που δεν
προβαίνουν στις διαδικασίες αναβάθμισης λογισμικού ηλεκτρονικής τιμολόγησης και
της κατά περίπτωση διασύνδεσης με τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών της παρ. 2
του άρθρου 1 του ν. 4537/2018 που παρέχουν υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από
λογαριασμό σε λογαριασμό στο Σημείο Πώλησης με δυνητική χρήση του εθνικού
κόμβου αυτοματοποιημένης διεκπεραίωσης διαδικασιών είσπραξης (ΔΙΑΣ).
Τέλος, με
την προτεινόμενη τροποποίηση της παρ. 17 του άρθρου 83 του Κ.Φ.Δ. παρέχεται
εξουσιοδότηση στον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. για τη ρύθμιση θεμάτων υποχρεωτικής
διασύνδεσης του λογισμικού Παρόχου Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων με
τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4537/2018 που
παρέχουν υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό στο Σημείο
Πώλησης με δυνητική χρήση του εθνικού κόμβου αυτοματοποιημένης διεκπεραίωσης
διαδικασιών είσπραξης (ΔΙΑΣ).
Με τις
αλλαγές αυτές προβλέπει ότι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης (π.χ. καταστήματα,
εστίαση) θα πρέπει στο εξής να δέχονται άμεσες πληρωμές μέσω του συστήματος
IRIS — μόνο μέσω διασυνδεδεμένου τερματικού πληρωμών (POS). Η μη συμμόρφωση
επισύρει πρόστιμα έως 20.000 €.
Να
θυμίσουμε ότι οι ατομικές επιχειρήσεις είναι ήδη υπόχρεοι για την αποδοχή
πληρωμών μέσω IRIS.
Την ίδια υποχρέωση θα έχουν και τα νομικά πρόσωπα από 1η Νοεμβρίου
2025.
Αλωνιάτης
Απόστολος
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος
του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 24 Αυγούστου 2025



