Απλοί κανόνες για φιλικότερο φορολογικό επιχειρηματικό περιβάλλον
Γράφει ο Γιώργος Α. Κορομηλάς, Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Πριν από ένα χρόνο με τον ν. 4093/2012 θεσμοθετήθηκε ο Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών, ο οποίος από την 1.1.2013 αντικατέστησε τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Όπως πολλές φορές έχω αναφέρει σε σχετικά άρθρα μου, σκοπός της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών ήταν η απλοποίηση των διαδικασιών μέσω της κατάργησης αναχρονιστικών διατάξεων, στην πλειονότητά τους τυπολατρικών και άνευ ουσίας που μόνο προβλήματα δημιουργούσαν, κάτι όμως που δεν κατέστη δυνατόν να επιτευχθεί διότι μέσω εγκυκλίων και λοιπών εγγράφων της διοίκησης οι διατάξεις αυτές επανήλθαν από το παράθυρο ακυρώνοντας την όλη προσπάθεια.
Επειδή στον ίδιο νόμο προβλέπεται η περαιτέρω απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών από την 1η Ιανουαρίου 2014 και επειδή ακούγεται ότι, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της φορολογικής μεταρρύθμισης που πετυχημένα ξεκίνησε με τον νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και τον νέο Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, θα κατατεθεί σχέδιο νόμου σχετικό με την ενοποίηση, συμπλήρωση και εκσυγχρονισμό των λογιστικών κανόνων της χώρας σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις διεθνείς πρακτικές, καλό θα ήταν μέσω αυτού να προχωρήσει η απλοποίηση έτσι ώστε να ξεκινήσει η μετάβαση από το υφιστάμενο λεπτομερέστατο, περιπτωσιολογικό με μεγάλο κόστος νομοθετικό πλαίσιο σε ένα φιλικότερο φορολογικό επιχειρηματικό περιβάλλον, το οποίο θα περιέχει και τις απαραίτητες εκείνες δικλίδες που θα επιτρέπουν τον έλεγχο των φορολογικών υποχρεώσεων από τη φορολογική αρχή.
Ενα νέο πλαίσιο που θα συνιστά σημαντική ελάφρυνση για τις επιχειρήσεις, χωρίς να συνεπάγεται οποιοδήποτε πρόσθετο κόστος προσαρμογής και για τη λειτουργία του, δεν θα απαιτείται αξιοσημείωτη προετοιμασία, χωρίς να θέτει εμπόδια στη διενέργεια ουσιαστικού αποτελέσματος φορολογικών ελέγχων, μπορεί ενδεικτικά να περιέχει:
α) Την εισαγωγή, ως κυρίαρχης αρχής, της υποχρέωσης του φορολογούμενου να τεκμηριώνει όλες τις συναλλαγές με τρόπο ο οποίος θα διασφαλίζει τη διενέργεια ελέγχου.
β) Την ασφαλή οργάνωση των συναλλαγών από τα συμβαλλόμενα μέρη έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να επιλέγουν, με βάση τις συνθήκες λειτουργίας τους, τις κατάλληλες ενέργειες και διαδικασίες για τη διασφάλιση των συναλλαγών και την ακεραιότητα και αυθεντικότητα των εκδιδόμενων τιμολογίων. Κατά συνέπεια μπορούν να καταργηθούν σχετικές λεπτομερείς νομικές ρυθμίσεις για τη διακίνηση αγαθών, έτσι ώστε η νομοθεσία μας να εναρμονισθεί με την οδηγία 2006/112/ΕΕ περί ΦΠΑ και φυσικά να καταργηθούν οι σχετικές ρυθμίσεις για το βιβλίο αποθήκης.
γ) Την καθιέρωση ενιαίου κανόνα για τον χρόνο έκδοσης τιμολογίου χονδρικής πώλησης, είτε πρόκειται για πώληση αγαθών είτε για πώληση υπηρεσιών και η κατάργηση της θεώρησης των στοιχείων, με εξαίρεση βέβαια τις αποδείξεις λιανικής πώλησης.
δ) Την προσαρμογή του χρόνου ενημέρωσης των βιβλίων και της κατάρτισης των οικονομικών (λογιστικών) καταστάσεων στις προθεσμίες εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων (ΦΠΑ, εισοδήματος κ.λπ.) έτσι ώστε να διευκολύνεται η λειτουργία των λογιστηρίων των επιχειρήσεων.
ε) Τις ειδικές διευκολύνσεις και απλοποιήσεις για ειδικές κατηγορίες επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως για τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ, για τους ευκαιριακά και παρεπόμενα απασχολούμενους αλλά και για τα πρόσωπα που ασκούν σε πολύ μικρή έκταση επιχειρηματική δραστηριότητα.
Η επιχειρηματική κοινότητα της χώρας αναμένει ένα σχέδιο νόμου το οποίο θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τους Κώδικες Φορολογίας Εισοδήματος και Φορολογικής Διαδικασίας, έτσι ώστε να υπάρχει σε τρία νομοθετήματα ολόκληρο το κανονιστικό πλαίσιο που αφορά στη λογιστική και φορολογική λειτουργία μιας επιχείρησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου