Ημερομηνία δημοσίευσης: 10/03/2013
ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΚΟΥΡΟΥ
Η πρόταση για τη φορολογική πολιτική του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ έρχεται σε μια περίοδο που το εφαρμοζόμενο φορολογικό σύστημα της συγκυβέρνησης πνίγει -στην κυριολεξία- τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, επιτελώντας τις ακριβώς αντίθετες λειτουργίες από τις διακηρυγμένες αρχές του. Αντί να αναδιανέμει τα εισοδήματα, απαλλάσσει τους πλούσιους και τις μεγάλες εταιρείες και φορολογεί όλο και πιο πολύ τους φτωχούς. Αντί να αυξάνεται η φορολογική δικαιοσύνη, αυξάνει η αδικία. Αντί να αυξάνει η προοδευτικότητα των φόρων, όλες οι φορολογίες γίνονται μικρά (και μεγάλα) χαράτσια. Οι κατασχέσεις κινητής και ακίνητης περιουσίας των μικρομεσαίων στρωμάτων βρίσκονται στα σχέδια που καταστρώνουν οι τεχνοκράτες (ντόπιοι και ξένοι).
Σε αυτή την τυφλή και αδιέξοδη κατάσταση, η κατάθεση μιας συνολικής πρότασης, με σταθερούς άξονες και αρχές, προς διάλογο με την κοινωνία, δημιούργησε ήδη αμηχανία στους συγκυβερνώντες και μια βάση σοβαρού δημοκρατικού διαλόγου.
Επιθυμώντας να κοινοποιήσουμε ακόμα παραπέρα τις θέσεις του Τμήματος, με σκοπό την περαιτέρω εμβάθυνση και κατανόηση και επιζητώντας την κριτική συμμετοχή και στήριξη ολοένα και μεγαλύτερης μερίδας των πολιτών, παραθέτουμε τις βασικές μας αρχές και θέσεις στο φορολογικό ζήτημα.
Αν θέλαμε να συμπυκνώσουμε σε μια φράση όλο το στρατηγικό μας σχέδιο για τη φορολογική πολιτική αυτή θα ήταν η υπεράσπιση της έννοιας της φοροδοτικής ικανότητας σε όλα τα πεδία της φορολογίας. Με άλλα λόγια, η υπεράσπιση του άρθρου 4, παρ. 5 του Συντάγματος: "Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν αδιακρίτως στα δηµόσια βάρη αναλόγως των δυνάµεών τους".
Στις συνθήκες όμως της ακραίας φτώχειας που βιώνουμε, όπου ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας έρχεται αντιμέτωπο με το φάσμα της πλήρους αδυναμίας κάλυψης των βασικών βιοτικών αναγκών, πριν από οποιαδήποτε προσπάθεια αναμόρφωσης του συστήματος προέχει η επιβίωση των πιο ευπαθών ομάδων και η άμεση ανακούφισή τους. Στο πεδίο της φορολογίας λοιπόν προτείνουμε:
1. Μέτρα άμεσης φορολογικής ανακούφισης (κατάργηση χαράτσιου κ.λπ.) για την πρώτη κατοικία, τους ανέργους και όσους ζουν κάτω ή γύρω από το όριο της φτώχειας.
2. Προστασία των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων από χρέη στην εφορία με το "πάγωμα" των χρεών και την αναστολή όλων των ποινικών διώξεων και διαδικασιών κατάσχεσης γι' αυτά τα χρέη. Η πρόταση αυτή αφορά τους ανέργους, τους μισθωτούς- συνταξιούχους (με χαμηλά εισοδήματα), τους μικρομεσαίους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος) και τους αυτοαπασχολούμενους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος).
Στα κύρια πεδία της φορολογίας, οι προτάσεις που δείχνουν την κατεύθυνση των αλλαγών μας είναι:
Φορολογία Φυσικών Προσώπων
1. Δημιουργία καθολικού Περιουσιολογίου. Καταγραφή όλων των εισοδημάτων και μορφών κινητής και ακίνητης περιουσίας, στο εσωτερικό και εξωτερικό. Αυστηρές ποινές για τη μη δήλωση περιουσιακών στοιχείων, ιδίως περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας εντοπισμού αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων. Το Περιουσιολόγιο είναι η μεγάλη τομή που θα δώσει τη δυνατότητα να χτυπηθούν η φοροδιαφυγή, η φοροαποφυγή και ο παράνομος πλουτισμός.
2. Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου τού πόθεν έσχες. Κάθε αλλαγή της περιουσιακής κατάστασης πρέπει να αποδεικνύεται από νόμιμο παραστατικό και να δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα. Κατάργηση όλων των υφιστάμενων εξαιρέσεων από το πόθεν έσχες. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας με αποκλειστικό έργο τον έλεγχο του πόθεν έσχες στους φορολογούμενους με ενδείξεις παράνομου πλουτισμού.
3. Φορολόγηση όλων των εισοδημάτων, ανεξαρτήτως πηγής, με την ίδια κλίμακα και με περισσότερα κλιμάκια (εξαίρεση τόκων καταθέσεων μέχρι ένα ύψος). Αναπροσαρμογή προς τα πάνω των ανώτατων συντελεστών, σε συνδυασμό με την απόδοση των μέτρων για τον περιορισμό της απόκρυψης εισοδημάτων. Τιμαριθμοποίηση κλιμακίων και αφορολογήτου ορίου κατ' έτος.
Το αφορολόγητο κλίμακας φυσικών προσώπων ορίζεται στις 12.000 ευρώ. Αφορολόγητο παιδιών επιπλέον 2.000 ευρώ για το πρώτο και το δεύτερο παιδί και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο. Εκπτώσεις δαπανών διαβίωσης από τον φόρο με τη χρησιμοποίηση προοδευτικών συντελεστών.
Φορολογία Νομικών Προσώπων
Σε αυτό το πεδίο, το κρίσιμο ζήτημα δεν είναι μόνο το ύψος των συντελεστών, αλλά και (ή κυρίως) η μεταφορά αφορολόγητων κερδών εκτός της χώρας μέσω λογιστικών (αφανών) τεχνικών, που το σημερινό σύστημα επιτρέπει. Έχοντας αυτά κατά νου προτείνουμε:
1. Δραστική αλλαγή των κανόνων των ενδοομιλικών συναλλαγών και των συναλλαγών με off shore εταιρείες. Επίσης δραστική αναμόρφωση του ελεγκτικού έργου στα παραπάνω αντικείμενα, ώστε να μειωθεί δραστικά η μεταφορά αφορολόγητων κερδών εκτός της χώρας. Σε αυτό το πεδίο θα κριθούν φόροι δισ. ευρώ.
2. Επανεξέταση από μηδενική βάση όλων των ειδικών φορολογικών καθεστώτων.
3. Προοδευτική (χρονικά) αύξηση συντελεστή φορολογίας για τις μεγάλες επιχειρήσεις και φορολόγηση όλων των διανεμόμενων μερισμάτων με την κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων.
4. Επανεξέταση φορολογικού καθεστώτος για την εκκλησία και τη ναυτιλία. Άμεση εφαρμογή φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων. Φόρος 0,3% στην αξία χρηματοπιστωτικών συναλλαγών μέσω Χρηματιστηρίου που μεσολαβεί μικρό χρονικό διάστημα.
5. Επανεξέταση των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας. Το μεγάλο διεθνές σκάνδαλο στις μέρες μας δεν είναι η διπλή φορολόγηση των κερδών, αλλά η διπλή αποφυγή φορολόγησης κερδών (η μη φορολόγηση κερδών δηλαδή σε καμία χώρα) και η φορολόγηση των κερδών που αποδίδονται στις μητρικές εταιρίες, με πολύ χαμηλούς συντελεστές.
Έμμεση Φορολογία
Στόχος της πολιτικής μας είναι η αλλαγή της σχέσης άμεσων-έμμεσων φόρων, αφενός μέσω της ενίσχυσης των εσόδων από δίκαιους άμεσους φόρους, αφετέρου μέσω της μείωσης των έμμεσων φόρων. Αυτό μπορεί να γίνει με δραστικά μέτρα περιορισμού της άδικης έμμεσης φορολογίας, η οποία πλήττει κυρίως τα εισοδήματα που βρίσκονται κάτω από το αφορολόγητο όριο, και μέτρα καταπολέμησης της λαθρεμπορίας στα προϊόντα ειδικών φόρων (καύσιμα, καπνός, αλκοόλ).
Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε:
* Μείωση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ 23%.
* Χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής (ψωμί, γάλα, ζυμαρικά κ.λπ.), της εστίασης, των παιδικών τροφών, των ειδών προσωπικής ανάγκης των ατόμων με αναπηρία.
* Ειδική φορολογία στα είδη και τις υπηρεσίες πολυτελούς διαβίωσης - κατανάλωσης. Θέσπιση φόρου επιδεικτικής κατανάλωσης (σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη, ελικόπτερα, πισίνες, αυτοκίνητα μεγάλης ιπποδύναμης ή αρχικής εμπορικής αξίας κ.λπ.).
Φορολογία Περιουσίας
Αντικατάσταση του Φόρου επί των Ακινήτων με τον Φόρο Περιουσίας, στη βάση των δεδομένων που θα συλλεγούν από τη δημιουργία του Περιουσιολογίου.
Ο Φόρος Περιουσίας:
* Θα έχει υψηλά αφορολόγητα όρια για το σύνολο της περιουσίας (π.χ. 300.000 ευρώ ανά άτομο) ώστε να μη θιγεί η μικρή και η μεσαία περιουσία.
* Θα έχει προοδευτική φορολογική κλίμακα.
* Θα καταργεί τα σχετικά τέλη που ισχύουν σήμερα.
* Θα φορολογεί την κατοχή της μεγάλης και πολύ μεγάλης περιουσίας.
* Θα στοχεύει στη συλλογή εσόδων από την περιουσία, στο ύψος τουλάχιστον του μέσου όρου της Ε.Ε.
Τα παραπάνω μέτρα αποτελούν μέρος μόνο της συνολικής πρότασης που μοιράστηκε στην ημερίδα που πραγματοποίησε το Τμήμα Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ στις 4.3.2012 και είναι πλέον διαθέσιμη στο Διαδίκτυο. Για τον ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ είναι σημαντικό η φορολογική πολιτική του, να είναι αποτέλεσμα ουσιαστικού κοινωνικού διαλόγου, ώστε να την στηρίζει η κοινωνία και όχι μόνο προϊόν εσωτερικών διαδικασιών. Αναμένουμε παρατηρήσεις, προτάσεις, αλλά και διαθεσιμότητες στο e-mail syrizaforolog@ gmail.com
Η πρόταση για τη φορολογική πολιτική του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ έρχεται σε μια περίοδο που το εφαρμοζόμενο φορολογικό σύστημα της συγκυβέρνησης πνίγει -στην κυριολεξία- τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, επιτελώντας τις ακριβώς αντίθετες λειτουργίες από τις διακηρυγμένες αρχές του. Αντί να αναδιανέμει τα εισοδήματα, απαλλάσσει τους πλούσιους και τις μεγάλες εταιρείες και φορολογεί όλο και πιο πολύ τους φτωχούς. Αντί να αυξάνεται η φορολογική δικαιοσύνη, αυξάνει η αδικία. Αντί να αυξάνει η προοδευτικότητα των φόρων, όλες οι φορολογίες γίνονται μικρά (και μεγάλα) χαράτσια. Οι κατασχέσεις κινητής και ακίνητης περιουσίας των μικρομεσαίων στρωμάτων βρίσκονται στα σχέδια που καταστρώνουν οι τεχνοκράτες (ντόπιοι και ξένοι).
Σε αυτή την τυφλή και αδιέξοδη κατάσταση, η κατάθεση μιας συνολικής πρότασης, με σταθερούς άξονες και αρχές, προς διάλογο με την κοινωνία, δημιούργησε ήδη αμηχανία στους συγκυβερνώντες και μια βάση σοβαρού δημοκρατικού διαλόγου.
Επιθυμώντας να κοινοποιήσουμε ακόμα παραπέρα τις θέσεις του Τμήματος, με σκοπό την περαιτέρω εμβάθυνση και κατανόηση και επιζητώντας την κριτική συμμετοχή και στήριξη ολοένα και μεγαλύτερης μερίδας των πολιτών, παραθέτουμε τις βασικές μας αρχές και θέσεις στο φορολογικό ζήτημα.
Αν θέλαμε να συμπυκνώσουμε σε μια φράση όλο το στρατηγικό μας σχέδιο για τη φορολογική πολιτική αυτή θα ήταν η υπεράσπιση της έννοιας της φοροδοτικής ικανότητας σε όλα τα πεδία της φορολογίας. Με άλλα λόγια, η υπεράσπιση του άρθρου 4, παρ. 5 του Συντάγματος: "Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν αδιακρίτως στα δηµόσια βάρη αναλόγως των δυνάµεών τους".
Στις συνθήκες όμως της ακραίας φτώχειας που βιώνουμε, όπου ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας έρχεται αντιμέτωπο με το φάσμα της πλήρους αδυναμίας κάλυψης των βασικών βιοτικών αναγκών, πριν από οποιαδήποτε προσπάθεια αναμόρφωσης του συστήματος προέχει η επιβίωση των πιο ευπαθών ομάδων και η άμεση ανακούφισή τους. Στο πεδίο της φορολογίας λοιπόν προτείνουμε:
1. Μέτρα άμεσης φορολογικής ανακούφισης (κατάργηση χαράτσιου κ.λπ.) για την πρώτη κατοικία, τους ανέργους και όσους ζουν κάτω ή γύρω από το όριο της φτώχειας.
2. Προστασία των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων από χρέη στην εφορία με το "πάγωμα" των χρεών και την αναστολή όλων των ποινικών διώξεων και διαδικασιών κατάσχεσης γι' αυτά τα χρέη. Η πρόταση αυτή αφορά τους ανέργους, τους μισθωτούς- συνταξιούχους (με χαμηλά εισοδήματα), τους μικρομεσαίους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος) και τους αυτοαπασχολούμενους (με συγκεκριμένα κριτήρια εισοδήματος).
Στα κύρια πεδία της φορολογίας, οι προτάσεις που δείχνουν την κατεύθυνση των αλλαγών μας είναι:
Φορολογία Φυσικών Προσώπων
1. Δημιουργία καθολικού Περιουσιολογίου. Καταγραφή όλων των εισοδημάτων και μορφών κινητής και ακίνητης περιουσίας, στο εσωτερικό και εξωτερικό. Αυστηρές ποινές για τη μη δήλωση περιουσιακών στοιχείων, ιδίως περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας εντοπισμού αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων. Το Περιουσιολόγιο είναι η μεγάλη τομή που θα δώσει τη δυνατότητα να χτυπηθούν η φοροδιαφυγή, η φοροαποφυγή και ο παράνομος πλουτισμός.
2. Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου τού πόθεν έσχες. Κάθε αλλαγή της περιουσιακής κατάστασης πρέπει να αποδεικνύεται από νόμιμο παραστατικό και να δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα. Κατάργηση όλων των υφιστάμενων εξαιρέσεων από το πόθεν έσχες. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας με αποκλειστικό έργο τον έλεγχο του πόθεν έσχες στους φορολογούμενους με ενδείξεις παράνομου πλουτισμού.
3. Φορολόγηση όλων των εισοδημάτων, ανεξαρτήτως πηγής, με την ίδια κλίμακα και με περισσότερα κλιμάκια (εξαίρεση τόκων καταθέσεων μέχρι ένα ύψος). Αναπροσαρμογή προς τα πάνω των ανώτατων συντελεστών, σε συνδυασμό με την απόδοση των μέτρων για τον περιορισμό της απόκρυψης εισοδημάτων. Τιμαριθμοποίηση κλιμακίων και αφορολογήτου ορίου κατ' έτος.
Το αφορολόγητο κλίμακας φυσικών προσώπων ορίζεται στις 12.000 ευρώ. Αφορολόγητο παιδιών επιπλέον 2.000 ευρώ για το πρώτο και το δεύτερο παιδί και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο. Εκπτώσεις δαπανών διαβίωσης από τον φόρο με τη χρησιμοποίηση προοδευτικών συντελεστών.
Φορολογία Νομικών Προσώπων
Σε αυτό το πεδίο, το κρίσιμο ζήτημα δεν είναι μόνο το ύψος των συντελεστών, αλλά και (ή κυρίως) η μεταφορά αφορολόγητων κερδών εκτός της χώρας μέσω λογιστικών (αφανών) τεχνικών, που το σημερινό σύστημα επιτρέπει. Έχοντας αυτά κατά νου προτείνουμε:
1. Δραστική αλλαγή των κανόνων των ενδοομιλικών συναλλαγών και των συναλλαγών με off shore εταιρείες. Επίσης δραστική αναμόρφωση του ελεγκτικού έργου στα παραπάνω αντικείμενα, ώστε να μειωθεί δραστικά η μεταφορά αφορολόγητων κερδών εκτός της χώρας. Σε αυτό το πεδίο θα κριθούν φόροι δισ. ευρώ.
2. Επανεξέταση από μηδενική βάση όλων των ειδικών φορολογικών καθεστώτων.
3. Προοδευτική (χρονικά) αύξηση συντελεστή φορολογίας για τις μεγάλες επιχειρήσεις και φορολόγηση όλων των διανεμόμενων μερισμάτων με την κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων.
4. Επανεξέταση φορολογικού καθεστώτος για την εκκλησία και τη ναυτιλία. Άμεση εφαρμογή φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων. Φόρος 0,3% στην αξία χρηματοπιστωτικών συναλλαγών μέσω Χρηματιστηρίου που μεσολαβεί μικρό χρονικό διάστημα.
5. Επανεξέταση των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας. Το μεγάλο διεθνές σκάνδαλο στις μέρες μας δεν είναι η διπλή φορολόγηση των κερδών, αλλά η διπλή αποφυγή φορολόγησης κερδών (η μη φορολόγηση κερδών δηλαδή σε καμία χώρα) και η φορολόγηση των κερδών που αποδίδονται στις μητρικές εταιρίες, με πολύ χαμηλούς συντελεστές.
Έμμεση Φορολογία
Στόχος της πολιτικής μας είναι η αλλαγή της σχέσης άμεσων-έμμεσων φόρων, αφενός μέσω της ενίσχυσης των εσόδων από δίκαιους άμεσους φόρους, αφετέρου μέσω της μείωσης των έμμεσων φόρων. Αυτό μπορεί να γίνει με δραστικά μέτρα περιορισμού της άδικης έμμεσης φορολογίας, η οποία πλήττει κυρίως τα εισοδήματα που βρίσκονται κάτω από το αφορολόγητο όριο, και μέτρα καταπολέμησης της λαθρεμπορίας στα προϊόντα ειδικών φόρων (καύσιμα, καπνός, αλκοόλ).
Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε:
* Μείωση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ 23%.
* Χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής (ψωμί, γάλα, ζυμαρικά κ.λπ.), της εστίασης, των παιδικών τροφών, των ειδών προσωπικής ανάγκης των ατόμων με αναπηρία.
* Ειδική φορολογία στα είδη και τις υπηρεσίες πολυτελούς διαβίωσης - κατανάλωσης. Θέσπιση φόρου επιδεικτικής κατανάλωσης (σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη, ελικόπτερα, πισίνες, αυτοκίνητα μεγάλης ιπποδύναμης ή αρχικής εμπορικής αξίας κ.λπ.).
Φορολογία Περιουσίας
Αντικατάσταση του Φόρου επί των Ακινήτων με τον Φόρο Περιουσίας, στη βάση των δεδομένων που θα συλλεγούν από τη δημιουργία του Περιουσιολογίου.
Ο Φόρος Περιουσίας:
* Θα έχει υψηλά αφορολόγητα όρια για το σύνολο της περιουσίας (π.χ. 300.000 ευρώ ανά άτομο) ώστε να μη θιγεί η μικρή και η μεσαία περιουσία.
* Θα έχει προοδευτική φορολογική κλίμακα.
* Θα καταργεί τα σχετικά τέλη που ισχύουν σήμερα.
* Θα φορολογεί την κατοχή της μεγάλης και πολύ μεγάλης περιουσίας.
* Θα στοχεύει στη συλλογή εσόδων από την περιουσία, στο ύψος τουλάχιστον του μέσου όρου της Ε.Ε.
Τα παραπάνω μέτρα αποτελούν μέρος μόνο της συνολικής πρότασης που μοιράστηκε στην ημερίδα που πραγματοποίησε το Τμήμα Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ στις 4.3.2012 και είναι πλέον διαθέσιμη στο Διαδίκτυο. Για τον ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ είναι σημαντικό η φορολογική πολιτική του, να είναι αποτέλεσμα ουσιαστικού κοινωνικού διαλόγου, ώστε να την στηρίζει η κοινωνία και όχι μόνο προϊόν εσωτερικών διαδικασιών. Αναμένουμε παρατηρήσεις, προτάσεις, αλλά και διαθεσιμότητες στο e-mail syrizaforolog@ gmail.com
Αφορολόγητο 12.000 ευρώ, φόρος στα ακίνητα από 300.000
Ημερομηνία δημοσίευσης: 05/03/2013
* Μόνο με δίκαιο, σταθερό και αναπτυξιακό φορολογικό σύστημα μπορεί να υπάρξει έξοδος από την κρίση και ανασυγκρότηση της χώρας, επεσήμαναν Αλ. Τσίπρας, Γ. Δραγασάκης και Γ. Μηλιός
* Η απονομή κοινωνικής δικαιοσύνης μέσω μιας αναδιανεμητικής πολιτικής αφετηρία της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ. Βάση η σύνταξη περιουσιολογίου
* "Δεν μπορείς να ζητάς από αυτούς που δεν έχουν", να ελαφρυνθούν χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, να επιβαρυνθούν οι έχοντες και κατέχοντες
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για νέο φορολογικό χάρτη
* Η απονομή κοινωνικής δικαιοσύνης μέσω μιας αναδιανεμητικής πολιτικής αφετηρία της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ. Βάση η σύνταξη περιουσιολογίου
* "Δεν μπορείς να ζητάς από αυτούς που δεν έχουν", να ελαφρυνθούν χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, να επιβαρυνθούν οι έχοντες και κατέχοντες
Δίκαιο, σταθερό και αναπτυξιακό φορολογικό σύστημα για έξοδο από την κρίση
Ημερομηνία δημοσίευσης: 05/03/2013
Την ανάγκη για κάθετη ρήξη με το ισχύον μνημονιακό φορολογικό σύστημα που αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες επεσήμανε ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, Αλέξης Τσίπρας, στην ομιλία του στην ημερίδα του τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του κόμματος με θέμα “Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ για μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος”, που πραγματοποιήθηκε χθες στο αμφιθέατρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών.
Ο Αλ. Τσίπρας επεσήμανε πως η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το φορολογικό σύστημα έχει στόχο να φτιάξει “ένα φορολογικό σύστημα απλό, λειτουργικό, σταθερό, πιο αποτελεσματικό και προπαντός πιο δίκαιο”, ενώ υπογράμμισε και ανέλυσε διεξοδικά πως, αντίθετα με τον ισχυρισμό των δυνάμεων του νεοφιλελευθερισμού ότι το δημοσιονομικό πρόβλημα της Ελλάδας έχει να κάνει με τις “υπερβολικές” δαπάνες του δημόσιου τομέα, το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα σχετίζεται με την υστέρηση των εσόδων, δείκτης που βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως τόνισε.
Επιπλέον τόνισε πως ο δημόσιος τομέας και το κράτος πρόνοιας, που έχουν τεθεί στο στόχαστρο της μνημονιακής πολιτικής, υπονομεύονται συστηματικά με σκοπό να διαλυθούν εξ ολοκλήρου.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ και υπεύθυνος για το πρόγραμμα του κόμματος, Γιάννης Δραγασάκης, αναλύοντας τη φιλοσοφία που διέπει το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, υπογράμμισε πως στηρίζεται σε μια διαδικασία ανοιχτή προς την κοινωνία, σε μια διαδικασία που επιζητεί τον διάλογο, τις προτάσεις και τη σύνθεση, με σκοπό τον εμπλουτισμό και την εξειδίκευση, ενώ τόνισε πως ο βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ριζική επαναθεμελίωση της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.
Επιπλέον τόνισε πως το επικοινωνιακό επιτελείο της κυβέρνησης έχει σκοπό να δείξει πως δεν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν του Μνημονίου και πως δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις, ώστε να εμπεδωθεί στην κοινωνία το αίσθημα του αδιεξόδου και της παραίτησης.
Εξάλλου ο Γιάννης Μηλιός, υπεύθυνος του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, τόνισε πως η φορολογική πολιτική στην Ελλάδα αποτέλεσε πεδίο άσκησης ταξικών και κομματικών επιδιώξεων και υπογράμμισε πως το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως πρωταρχικό στόχο την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης. Για το φορολογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ μίλησαν επίσης ο Τρύφωνας Αλεξιάδης και ο Γιάννης Κούρος, συντονιστές του τομέα Φορολογικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ.
Την ημερίδα παρακολούθησαν, μεταξύ άλλων, ο συντονιστής της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, Δημήτρης Βίτσας, ο Αλέκος Φλαμπουράρης και ο Κώστας Πουλάκης, μέλη της Συντονιστικής Γραμματείας, και οι βουλευτές του κόμματος, Νάντια Βαλαβάνη, Δημήτρης Γελάλης και Ζωή Κωνσταντοπούλου. Από πλευράς ΕΒΕΑ απηύθυνε χαιρετισμό προς την ημερίδα ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Κωνσταντίνος Μίχαλος.
Αλ. Τσίπρας: Δεν μπορείς να ζητάς από αυτούς που δεν έχουν
Περιγράφοντας τους βασικούς άξονες της φορολογικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, ο Αλ. Τσίπρας τόνισε πως χρειαζόμαστε “ένα φορολογικό σύστημα λειτουργικό, σταθερό, πιο αποτελεσματικό και προπαντός πιο δίκαιο”. Υπογράμμισε πως η αφετηρία του πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για το φορολογικό σύστημα είναι η απονομή κοινωνικής δικαιοσύνης μέσω της αναδιανεμητικής πολιτικής, λέγοντας πως “το φορολογικό σύστημα ασκεί αναδιανεμητική πολιτική. Αναδιανέμει το εισόδημα από κάποιους σε κάποιους άλλους μέσω των δαπανών. Επομένως ένα προοδευτικό φορολογικό σύστημα δημιουργεί όρους κοινωνικής δικαιοσύνης. Μόνο στη βάση αυτή άλλωστε μπορούν να συλλεχθούν έσοδα: δεν μπορείς να ζητάς από αυτούς που δεν έχουν. Και η απλή αυτή αρχή βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα της πολιτικής των Μνημονίων”.
Επιπλέον ο Αλ. Τσίπρας άσκησε σφοδρή κριτική στη θέση των νεοφιλελεύθερων οικονομικών και πολιτικών ελίτ περί διογκωμένων δημόσιων δαπανών του ελληνικού κράτους, επισημαίνοντας πως “ο κυρίαρχος πολιτικός και οικονομικός λόγος εμφανίζει συστηματικά το δημοσιονομικό πρόβλημα στην Ελλάδα ως πρόβλημα υπερβολικών δαπανών. Ο ισχυρισμός αυτός είναι βγαλμένος από τον σκληρό πυρήνα της χρεωκοπημένης νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας. Οδηγεί κατευθείαν στη δικαιολόγηση των σκληρών οικονομικών μέτρων που επιβάλλονται από το Μνημόνιο και οδηγούν στη διάλυση του κοινωνικού κράτους και το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας".
Και πρόσθεσε: “Για να γίνει αποδεκτή από την κοινή γνώμη μια τέτοια διάλυση, ανασύρεται το επιχείρημα του αναποτελεσματικού, αντιπαραγωγικού και διεφθαρμένου δημόσιου τομέα. Αποσιωπάται, όμως, το γεγονός ότι ο δημόσιος τομέας αφέθηκε συστηματικά να καταρρεύσει προκειμένου να δημιουργηθεί, σε ιδιαίτερα κρίσιμους τομείς, χώρος για την ιδιωτική πρωτοβουλία και κερδοσκοπία”.
Ο Αλ. Τσίπρας κατέστησε σαφές πως ο δημόσιος τομέας, ο οποίος απειλείται από το Μνημόνιο, πρέπει να στηριχτεί, καθώς είναι βασικό εργαλείο για την άσκηση μιας κοινωνικά δίκαιης πολιτικής:
“Η βασική επιδίωξη του Μνημονίου είναι η καταστροφή του κοινωνικού κράτους. Στόχος είναι να εκχωρηθούν σε ιδιώτες η υγεία, η παιδεία, η κοινωνική ασφάλιση, αλλά και ένα ευρύτατο φάσμα δημοσίων αγαθών, όπως το νερό, τα δάση, οι παραλίες, η δημόσια γη και ό,τι άλλο πουλιέται -μέχρι και νησιά. Μιλάμε λοιπόν για αγαθά που ο ιδιωτικός τομέας τα παράγει με μεγαλύτερο κόστος ή χειρότερη ποιότητα”. Συνεπώς, τόνισε πως “για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των αγαθών αυτών χρειάζεται να υπάρχουν τα ανάλογα δημόσια έσοδα, που θα τα παράγουν ως τέτοια”.
"Εγκληματίες" αυτοί που επιμένουν σ' αυτή την πολιτική
“Υπάρχει κανείς που δεν καταλαβαίνει ότι αυτή η πολιτική είναι η υπεύθυνη, η υπαίτια του προχθεσινού συμβάντος στη Λάρισα, όπου δύο νέοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και ένας χαροπαλεύει; Όχι επειδή, όπως κάποιοι μας εξήγησαν, ήταν ένα τυχαίο συμβάν ή επειδή οι νέοι φοιτητές δεν έχουν παιδεία και δεν γνωρίζουν ότι η καύση μονοξειδίου του άνθρακα μπορεί να προκαλέσει θάνατο -έτσι μας είπαν ορισμένοι. Αλλά γιατί είναι εγκληματίες αυτοί που επιμένουν σε αυτή την πολιτική” τόνισε ο Αλ. Τσίπρας. Και πρόσθεσε: “Η άποψή μας είναι ότι αυτή δεν είναι η κυβέρνηση του λάθους, αλλά η λάθος κυβέρνηση για έναν λαό που δεν μπορεί να πληρώνει άλλο τις συνέπειες μιας λάθος πολιτικής”.
Γ. Δραγασάκης: Να ανασυγκροτήσουμε συνολικά την Ελλάδα
“Το τι λέει ή δεν λέει ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, τι τον δεσμεύει και τι όχι, το τι είναι ή δεν είναι ρεαλιστικό, ακόμη και το τι είναι ή δεν είναι αριστερό ή προοδευτικό, όλα αυτά και πολλά άλλα δεν θα κριθούν μέσα σε κλειστά γραφεία ούτε θα κριθούν από επικοινωνιακά τρικ. Τα θέματα αυτά θα κριθούν μέσα από την ανοικτή συζήτηση με τους πολίτες, τους εργαζόμενους, τον λαό” τόνισε στην εισήγησή του ο Γ. Δραγασάκης.
Μιλώντας για την κυβέρνηση Σαμαρά ο Γ. Δραγασάκης επεσήμανε πως: “Η κυβέρνηση, μπροστά στο φάσμα της χρεωκοπίας της πολιτικής της και του ενδεχόμενου λήψης νέων μέτρων, όπως η ίδια έχει αυτοδεσμευθεί, οργανώνει επικοινωνιακούς αντιπερισπασμούς. Με αυτούς προσπαθεί να καλλιεργήσει την απογοήτευση, την παθητικότητα, την αποστροφή προς τη συλλογική δράση, ισχυριζόμενη πως όλες οι πολιτικές δυνάμεις είναι το ίδιο”.
Τέλος, ο Γ. Δραγασάκης τόνισε πως “μόνο με την ανατροπή αυτής της πολιτικής, μόνο με την έξοδο από το χρεωκοπημένο νεοφιλελεύθερο υπόδειγμα, μόνο με βαθιές αλλαγές σε Ελλάδα και Ευρώπη υπάρχει διέξοδος για την κοινωνία και τον λαό. Ρεαλισμός για μας σημαίνει να φέρουμε σε ακόμη μεγαλύτερη αντιστοιχία το πρόγραμμά μας, τη συγκρότησή μας, τις συμμαχίες μας, τις συνεργασίες μας, τις διεθνείς σχέσεις μας με τις υψηλές απαιτήσεις μιας τέτοιας ανατρεπτικής πορείας, δύσκολης αλλά και της μόνης ελπιδοφόρας”.
Γ. Μηλιός: Ζητούμενο η φορολογική δικαιοσύνη
“Η ταξικότητα της φορολογικής πολιτικής συνίσταται στην όλο και δυσμενέστερη φορολόγηση των μισθωτών και των συνταξιούχων (με αποκορύφωμα τη φορολόγηση πλέον ακόμα και αυτών που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας) και την παράλληλη δημιουργία ενός πλέγματος φοροαπαλλαγών και χαριστικών εξαιρέσεων του μεγάλου πλούτου, που είχε αποτέλεσμα τη συστηματική και διαχρονική απώλεια τεράστιων ποσών φόρου” τόνισε ο Γ. Μηλιός. Και πρόσθεσε: “Η προσπάθεια αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος θα πρέπει να έχει ως πρωταρχικό σκοπό την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης μεταξύ των πολιτών”.
Ο Αλ. Τσίπρας επεσήμανε πως η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το φορολογικό σύστημα έχει στόχο να φτιάξει “ένα φορολογικό σύστημα απλό, λειτουργικό, σταθερό, πιο αποτελεσματικό και προπαντός πιο δίκαιο”, ενώ υπογράμμισε και ανέλυσε διεξοδικά πως, αντίθετα με τον ισχυρισμό των δυνάμεων του νεοφιλελευθερισμού ότι το δημοσιονομικό πρόβλημα της Ελλάδας έχει να κάνει με τις “υπερβολικές” δαπάνες του δημόσιου τομέα, το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα σχετίζεται με την υστέρηση των εσόδων, δείκτης που βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως τόνισε.
Επιπλέον τόνισε πως ο δημόσιος τομέας και το κράτος πρόνοιας, που έχουν τεθεί στο στόχαστρο της μνημονιακής πολιτικής, υπονομεύονται συστηματικά με σκοπό να διαλυθούν εξ ολοκλήρου.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ και υπεύθυνος για το πρόγραμμα του κόμματος, Γιάννης Δραγασάκης, αναλύοντας τη φιλοσοφία που διέπει το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, υπογράμμισε πως στηρίζεται σε μια διαδικασία ανοιχτή προς την κοινωνία, σε μια διαδικασία που επιζητεί τον διάλογο, τις προτάσεις και τη σύνθεση, με σκοπό τον εμπλουτισμό και την εξειδίκευση, ενώ τόνισε πως ο βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ριζική επαναθεμελίωση της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.
Επιπλέον τόνισε πως το επικοινωνιακό επιτελείο της κυβέρνησης έχει σκοπό να δείξει πως δεν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν του Μνημονίου και πως δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις, ώστε να εμπεδωθεί στην κοινωνία το αίσθημα του αδιεξόδου και της παραίτησης.
Εξάλλου ο Γιάννης Μηλιός, υπεύθυνος του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, τόνισε πως η φορολογική πολιτική στην Ελλάδα αποτέλεσε πεδίο άσκησης ταξικών και κομματικών επιδιώξεων και υπογράμμισε πως το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως πρωταρχικό στόχο την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης. Για το φορολογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ μίλησαν επίσης ο Τρύφωνας Αλεξιάδης και ο Γιάννης Κούρος, συντονιστές του τομέα Φορολογικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ.
Την ημερίδα παρακολούθησαν, μεταξύ άλλων, ο συντονιστής της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, Δημήτρης Βίτσας, ο Αλέκος Φλαμπουράρης και ο Κώστας Πουλάκης, μέλη της Συντονιστικής Γραμματείας, και οι βουλευτές του κόμματος, Νάντια Βαλαβάνη, Δημήτρης Γελάλης και Ζωή Κωνσταντοπούλου. Από πλευράς ΕΒΕΑ απηύθυνε χαιρετισμό προς την ημερίδα ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Κωνσταντίνος Μίχαλος.
Αλ. Τσίπρας: Δεν μπορείς να ζητάς από αυτούς που δεν έχουν
Περιγράφοντας τους βασικούς άξονες της φορολογικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, ο Αλ. Τσίπρας τόνισε πως χρειαζόμαστε “ένα φορολογικό σύστημα λειτουργικό, σταθερό, πιο αποτελεσματικό και προπαντός πιο δίκαιο”. Υπογράμμισε πως η αφετηρία του πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για το φορολογικό σύστημα είναι η απονομή κοινωνικής δικαιοσύνης μέσω της αναδιανεμητικής πολιτικής, λέγοντας πως “το φορολογικό σύστημα ασκεί αναδιανεμητική πολιτική. Αναδιανέμει το εισόδημα από κάποιους σε κάποιους άλλους μέσω των δαπανών. Επομένως ένα προοδευτικό φορολογικό σύστημα δημιουργεί όρους κοινωνικής δικαιοσύνης. Μόνο στη βάση αυτή άλλωστε μπορούν να συλλεχθούν έσοδα: δεν μπορείς να ζητάς από αυτούς που δεν έχουν. Και η απλή αυτή αρχή βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα της πολιτικής των Μνημονίων”.
Επιπλέον ο Αλ. Τσίπρας άσκησε σφοδρή κριτική στη θέση των νεοφιλελεύθερων οικονομικών και πολιτικών ελίτ περί διογκωμένων δημόσιων δαπανών του ελληνικού κράτους, επισημαίνοντας πως “ο κυρίαρχος πολιτικός και οικονομικός λόγος εμφανίζει συστηματικά το δημοσιονομικό πρόβλημα στην Ελλάδα ως πρόβλημα υπερβολικών δαπανών. Ο ισχυρισμός αυτός είναι βγαλμένος από τον σκληρό πυρήνα της χρεωκοπημένης νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας. Οδηγεί κατευθείαν στη δικαιολόγηση των σκληρών οικονομικών μέτρων που επιβάλλονται από το Μνημόνιο και οδηγούν στη διάλυση του κοινωνικού κράτους και το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας".
Και πρόσθεσε: “Για να γίνει αποδεκτή από την κοινή γνώμη μια τέτοια διάλυση, ανασύρεται το επιχείρημα του αναποτελεσματικού, αντιπαραγωγικού και διεφθαρμένου δημόσιου τομέα. Αποσιωπάται, όμως, το γεγονός ότι ο δημόσιος τομέας αφέθηκε συστηματικά να καταρρεύσει προκειμένου να δημιουργηθεί, σε ιδιαίτερα κρίσιμους τομείς, χώρος για την ιδιωτική πρωτοβουλία και κερδοσκοπία”.
Ο Αλ. Τσίπρας κατέστησε σαφές πως ο δημόσιος τομέας, ο οποίος απειλείται από το Μνημόνιο, πρέπει να στηριχτεί, καθώς είναι βασικό εργαλείο για την άσκηση μιας κοινωνικά δίκαιης πολιτικής:
“Η βασική επιδίωξη του Μνημονίου είναι η καταστροφή του κοινωνικού κράτους. Στόχος είναι να εκχωρηθούν σε ιδιώτες η υγεία, η παιδεία, η κοινωνική ασφάλιση, αλλά και ένα ευρύτατο φάσμα δημοσίων αγαθών, όπως το νερό, τα δάση, οι παραλίες, η δημόσια γη και ό,τι άλλο πουλιέται -μέχρι και νησιά. Μιλάμε λοιπόν για αγαθά που ο ιδιωτικός τομέας τα παράγει με μεγαλύτερο κόστος ή χειρότερη ποιότητα”. Συνεπώς, τόνισε πως “για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των αγαθών αυτών χρειάζεται να υπάρχουν τα ανάλογα δημόσια έσοδα, που θα τα παράγουν ως τέτοια”.
"Εγκληματίες" αυτοί που επιμένουν σ' αυτή την πολιτική
“Υπάρχει κανείς που δεν καταλαβαίνει ότι αυτή η πολιτική είναι η υπεύθυνη, η υπαίτια του προχθεσινού συμβάντος στη Λάρισα, όπου δύο νέοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και ένας χαροπαλεύει; Όχι επειδή, όπως κάποιοι μας εξήγησαν, ήταν ένα τυχαίο συμβάν ή επειδή οι νέοι φοιτητές δεν έχουν παιδεία και δεν γνωρίζουν ότι η καύση μονοξειδίου του άνθρακα μπορεί να προκαλέσει θάνατο -έτσι μας είπαν ορισμένοι. Αλλά γιατί είναι εγκληματίες αυτοί που επιμένουν σε αυτή την πολιτική” τόνισε ο Αλ. Τσίπρας. Και πρόσθεσε: “Η άποψή μας είναι ότι αυτή δεν είναι η κυβέρνηση του λάθους, αλλά η λάθος κυβέρνηση για έναν λαό που δεν μπορεί να πληρώνει άλλο τις συνέπειες μιας λάθος πολιτικής”.
Γ. Δραγασάκης: Να ανασυγκροτήσουμε συνολικά την Ελλάδα
“Το τι λέει ή δεν λέει ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, τι τον δεσμεύει και τι όχι, το τι είναι ή δεν είναι ρεαλιστικό, ακόμη και το τι είναι ή δεν είναι αριστερό ή προοδευτικό, όλα αυτά και πολλά άλλα δεν θα κριθούν μέσα σε κλειστά γραφεία ούτε θα κριθούν από επικοινωνιακά τρικ. Τα θέματα αυτά θα κριθούν μέσα από την ανοικτή συζήτηση με τους πολίτες, τους εργαζόμενους, τον λαό” τόνισε στην εισήγησή του ο Γ. Δραγασάκης.
Μιλώντας για την κυβέρνηση Σαμαρά ο Γ. Δραγασάκης επεσήμανε πως: “Η κυβέρνηση, μπροστά στο φάσμα της χρεωκοπίας της πολιτικής της και του ενδεχόμενου λήψης νέων μέτρων, όπως η ίδια έχει αυτοδεσμευθεί, οργανώνει επικοινωνιακούς αντιπερισπασμούς. Με αυτούς προσπαθεί να καλλιεργήσει την απογοήτευση, την παθητικότητα, την αποστροφή προς τη συλλογική δράση, ισχυριζόμενη πως όλες οι πολιτικές δυνάμεις είναι το ίδιο”.
Τέλος, ο Γ. Δραγασάκης τόνισε πως “μόνο με την ανατροπή αυτής της πολιτικής, μόνο με την έξοδο από το χρεωκοπημένο νεοφιλελεύθερο υπόδειγμα, μόνο με βαθιές αλλαγές σε Ελλάδα και Ευρώπη υπάρχει διέξοδος για την κοινωνία και τον λαό. Ρεαλισμός για μας σημαίνει να φέρουμε σε ακόμη μεγαλύτερη αντιστοιχία το πρόγραμμά μας, τη συγκρότησή μας, τις συμμαχίες μας, τις συνεργασίες μας, τις διεθνείς σχέσεις μας με τις υψηλές απαιτήσεις μιας τέτοιας ανατρεπτικής πορείας, δύσκολης αλλά και της μόνης ελπιδοφόρας”.
Γ. Μηλιός: Ζητούμενο η φορολογική δικαιοσύνη
“Η ταξικότητα της φορολογικής πολιτικής συνίσταται στην όλο και δυσμενέστερη φορολόγηση των μισθωτών και των συνταξιούχων (με αποκορύφωμα τη φορολόγηση πλέον ακόμα και αυτών που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας) και την παράλληλη δημιουργία ενός πλέγματος φοροαπαλλαγών και χαριστικών εξαιρέσεων του μεγάλου πλούτου, που είχε αποτέλεσμα τη συστηματική και διαχρονική απώλεια τεράστιων ποσών φόρου” τόνισε ο Γ. Μηλιός. Και πρόσθεσε: “Η προσπάθεια αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος θα πρέπει να έχει ως πρωταρχικό σκοπό την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης μεταξύ των πολιτών”.
ΣΥΡΙΖΑ: Οι προτάσεις για τον νέο φορολογικό χάρτη
Ημερομηνία δημοσίευσης: 05/03/2013
Τη δημιουργία ενός νέου φορολογικού τοπίου στη χώρα πρότεινε χθες ο ΣΥΡΙΖΑ, με σκοπό να οδηγηθούμε σε μια ριζική, δίκαιη και αποτελεσματική μεταρρύθμιση του σημερινού συστήματος και στην ανασυγκρότηση των διαλυμένων φοροεισπρακτικών μηχανισμών, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας. Η νέα φορολογική μεταρρύθμιση, όπως αποτυπώθηκε, συνοψίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: 1. Τη δημιουργία περιουσιολογίου για όλους τους πολίτες. Σε αυτό θα καταγραφεί όλη η κινητή και ακίνητη περιουσία όλων των φορολογουμένων.2. Οργάνωση ενός κοινωνικά δίκαιου φορολογικού συστήματος 3. Ανασύσταση του συστήματος ελέγχου και διοίκησης των φοροεισπρακτικών μηχανισμών.
Με βασικό ζητούμενο την επιβολή λιγότερων φόρων, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ αφορά: Την επαναφορά αφορολογήτου για φυσικά πρόσωπα (για φέτος στις 12.000 ευρώ), με παράλληλη προσαύξησή του για όσους έχουν παιδιά. Την επιβολή ενός Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, με αφορολόγητο (όπως αναφέρεται ενδεικτικά στα 300.000 ευρώ), με την ταυτόχρονη κατάργηση του "χαρατσιού" της ΔΕΗ. Τη μείωση του ΦΠΑ (23%) και γενικότερα των έμμεσων φόρων, αλλά και πρόταση θέσπισης ανώτατου ορίου για μηνιαία καταβολή χρεών στην εφορία για αδύναμους οικονομικά πολίτες!
Ειδικότερα οι βασικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ είναι οι εξής:
Περιουσιολόγιο
Προτείνεται η δημιουργία πλήρους εικόνας κάθε περιουσιακού στοιχείου του φορολογούμενου. Στο Περιουσιολόγιο θα καταγράφεται η αξία της ακίνητης και κινητής περιουσίας των φορολογουμένων στο εσωτερικό και εξωτερικό (ακίνητα, τραπεζικοί λογαριασμοί, χρηματοπιστωτικά προϊόντα, συμμετοχές σε οποιαδήποτε οικονομική οντότητα, ασφαλιστικά - καταθετικά προγράμματα σε ασφαλιστικές εταιρείες, αυτοκίνητα, οικόπεδα - αγρούς, σκάφη αναψυχής, ιδιωτικά αεροπλάνα, έργα τέχνης κ.λπ.).
Ανατροπές στη φορολογική κλίμακα
Όσο για τη φορολογική κλίμακα, προτείνεται:
* Φορολόγηση κάθε πηγής εισοδήματος με την ίδια φορολογική κλίμακα, με προοδευτικά αυξανόμενους συντελεστές, αλλά και ελάφρυνση των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.
* Όλα τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως πηγής, φορολογούνται με την ίδια κλίμακα. Οι ελάχιστες εξαιρέσεις (όπως η εξαίρεση της φορολόγησης των τόκων καταθέσεων μέχρι ένα ύψος) δεν πρέπει να αλλοιώνουν την ως άνω αρχή.
* Η φορολογική κλίμακα πρέπει να διαθέτει περισσότερα κλιμάκια προκειμένου να αποκατασταθεί η προοδευτικότητα της φορολογίας. Η τιμαριθμοποίηση κλιμακίων και αφορολογήτου γίνεται ετήσια με την κατάθεση του προϋπολογισμού.
* Ατομικό αφορολόγητο όριο το εκάστοτε όριο φτώχειας που προσδιορίζεται σήμερα στις 12.000 ευρώ με προσαύξηση κατά 2.000 ευρώ για το πρώτο και το δεύτερο παιδί και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο.
* Ποσοστό των δαπανών διαβίωσης των φορολογουμένων (που αναγνωρίζονται στη φορολογία φυσικών προσώπων) αφαιρούνται από τον φόρο και όχι από το εισόδημα (η αφαίρεση δαπανών από το εισόδημα ευνοεί τα μεγάλα εισοδήματα)
Επιχειρήσεις
Για τη φορολογία επιχειρήσεων ο βασικός στόχος είναι η αύξηση των εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα προκειμένου τα έσοδα από αυτή την κατηγορία φόρων να προσεγγίσουν τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο. Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει μεγάλη απόκλιση στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρωζώνη, άρα χάνονται σημαντικά έσοδα από τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Οι βασικοί άξονες των αλλαγών στη φορολογία των επιχειρήσεων είναι:
* Προοδευτική (χρονικά) αύξηση του συντελεστή φορολογίας για τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.
* Φορολόγηση όλων των διανεμόμενων μερισμάτων, στην κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων.
* Επανεξέταση των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας.
* Δραστική αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τις συναλλαγές με εταιρίες που εδρεύουν σε φορολογικούς παραδείσους (off shore εταιρείες) και σε χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς.
* Δραστική αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και του ελεγκτικού έργου στο πεδίο των ενδοομιλικών συναλλαγών των πολυεθνικών επιχειρήσεων (το διαρκές σκάνδαλο με υπερτιμολογήσεις εισαγωγών, υποτιμολογήσεις εξαγωγών, εικονικά έξοδα για royalties και άυλα πάγια στοιχεία, εικονικά έξοδα τόκων για αποπληρωμή εικονικών δανείων από εταιρείες του ίδιου ομίλου κ.λπ.).
Μείωση ΦΠΑ
Για τους έμμεσους φόρους, σκοπός είναι η σταδιακή μείωσή τους, με πρωταρχικά ζητούμενα:
* Μείωση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ 23%
* Χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής (ψωμί, γάλα, ζυμαρικά κ.λπ.), της εστίασης, των παιδικών τροφών, των ειδών προσωπικής ανάγκης των ατόμων με αναπηρία, των προϊόντων πολιτισμού και γνώσης και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
* Ειδική φορολογία στα είδη και τις υπηρεσίες πολυτελούς διαβίωσης - κατανάλωσης.Θέσπιση φόρου επιδεικτικής κατανάλωσης (σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη, ελικόπτερα, πισίνες, αυτοκίνητα μεγάλης ιπποδύναμης ή αρχικής εμπορικής αξίας κ.λπ.).
Ακίνητα
Στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνεται ακόμη Φόρος Μεγάλης Περιουσίας με ατομικό αφορολόγητο όριο τις 300.000 ευρώ ανά άτομο και προοδευτική κλίμακα πάνω από αυτό, ο οποίος θα... συνεπικουρείται από την κατάργηση των φοροαπαλλαγών και των προνομιακών καθεστώτων του μεγάλου πλούτου. Ο συγκεκριμένος φόρος θα υπολογίζεται με βάση τα στοιχεία του περιουσιολογίου, στα οποία θα περιλαμβάνονται η κατοχή κτηρίων, οικοπέδων, γαιών, έργων τέχνης, καταθέσεων τραπεζών, επενδυτικών προϊόντων και συμμετοχών σε εταιρείες. Επιπλέον τίθεται πρόταση για εφαρμογή ενός φόρου μεταβίβασης ακινήτων, κληρονομιάς και δωρεών με πολύ υψηλά όρια, ώστε να πιάνει μόνον τους πλουσίους.
Φορολογικοί μηχανισμοί
Βέβαια τόσο ο Αλ. Τσίπρας όσο και ο Γ. Μηλιός δεν παρέλειψαν να σημειώσουν ότι οποιοδήποτε φορολογικό σύστημα δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό χωρίς αξιόπιστο φορολογικό μηχανισμό και αξιόπιστες φορολογικές υπηρεσίες. Γι' αυτό προτείνεται, για παράδειγμα, ο καθολικός ηλεκτρονικός έλεγχος, επικέντρωση του ΣΔΟΕ στα δύσκολα θέματα της φοροδιαφυγής, όπως οι ενδοομιλικές συναλλαγές και το λαθρεμπόριο καυσίμων, και λήψη μέτρων προκειμένου να μην καταλήγουν στη δικαιοσύνη μαζικά οι φορολογικές υποθέσεις, όπως συμβαίνει σήμερα, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση των εισπράξεων.
Τέλος, προτείνεται “ρύθμιση οφειλών” για όσους έχουν υποστεί εξάντληση της φοροδοτικής τους δυνατότητας εξαιτίας της πληθώρας των φόρων που έχουν επιβληθεί και αφορά ανέργους, μισθωτούς - συνταξιούχους με χαμηλά εισοδήματα, μικρομεσαίους και αυτοαπασχολούμενους. Πρόκειται για καθορισμό ανώτατου ορίου για μηνιαία καταβολή χρεών στην εφορία. Το όριο αυτό θα είναι ποσοστό στο καθαρό οικογενειακό εισόδημα που απομένει, αν αφαιρεθούν στεγαστικά δάνεια πρώτης κατοικίας (ή ποσό ενοικίου) και ιατρικά έξοδα για σοβαρές ασθένειες. Το ποσοστό υπολογίζεται με βάση κλίμακα η οποία (ενδεικτικά) είναι για κάθε φορολογούμενο.
Τα χρέη στα οποία δεν αντιστοιχεί μηνιαία δόση καταβολής (λόγω του ύψους των εισοδημάτων) δεν διαγράφονται αλλά «παγώνουν» (δεν προστίθενται προσαυξήσεις ούτε λαμβάνει οποιοδήποτε μέτρο είσπραξης η εφορία) μέχρι οι υπόχρεοι να βρεθούν σε οικονομική κατάσταση η οποία θα τους επιτρέπει τη σταδιακή, έστω, εξόφλησή τους.
Βασικές προτάσεις
* Δημιουργία Περιουσιολογίου
* Θέσπιση αφορολόγητου ορίου των φυσικών προσώπων (για φέτος στα 12.000 ευρώ), με προσαύξηση 2.000 ευρώ για το πρώτο και δεύτερο παιδί και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο
* Μείωση ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ 23%
* Θέσπιση Φόρου Μεγάλης Περιουσίας με αφορολόγητο 300.000 ευρώ
* Αντιμετώπιση διαφθοράς στους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς
* Καθορισμός ανώτατου ορίου για μηνιαία καταβολή χρεών στην εφορία
* Αύξηση εσόδων στο ύψος του μέσου όρου της Ευρωζώνης από τη φορολογία νομικών προσώπων
Ποια τα μέτρα άμεσης ανακούφισης
Ειδικότερα οι βασικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ είναι οι εξής:
Περιουσιολόγιο
Προτείνεται η δημιουργία πλήρους εικόνας κάθε περιουσιακού στοιχείου του φορολογούμενου. Στο Περιουσιολόγιο θα καταγράφεται η αξία της ακίνητης και κινητής περιουσίας των φορολογουμένων στο εσωτερικό και εξωτερικό (ακίνητα, τραπεζικοί λογαριασμοί, χρηματοπιστωτικά προϊόντα, συμμετοχές σε οποιαδήποτε οικονομική οντότητα, ασφαλιστικά - καταθετικά προγράμματα σε ασφαλιστικές εταιρείες, αυτοκίνητα, οικόπεδα - αγρούς, σκάφη αναψυχής, ιδιωτικά αεροπλάνα, έργα τέχνης κ.λπ.).
Ανατροπές στη φορολογική κλίμακα
Όσο για τη φορολογική κλίμακα, προτείνεται:
* Φορολόγηση κάθε πηγής εισοδήματος με την ίδια φορολογική κλίμακα, με προοδευτικά αυξανόμενους συντελεστές, αλλά και ελάφρυνση των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.
* Όλα τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως πηγής, φορολογούνται με την ίδια κλίμακα. Οι ελάχιστες εξαιρέσεις (όπως η εξαίρεση της φορολόγησης των τόκων καταθέσεων μέχρι ένα ύψος) δεν πρέπει να αλλοιώνουν την ως άνω αρχή.
* Η φορολογική κλίμακα πρέπει να διαθέτει περισσότερα κλιμάκια προκειμένου να αποκατασταθεί η προοδευτικότητα της φορολογίας. Η τιμαριθμοποίηση κλιμακίων και αφορολογήτου γίνεται ετήσια με την κατάθεση του προϋπολογισμού.
* Ατομικό αφορολόγητο όριο το εκάστοτε όριο φτώχειας που προσδιορίζεται σήμερα στις 12.000 ευρώ με προσαύξηση κατά 2.000 ευρώ για το πρώτο και το δεύτερο παιδί και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο.
* Ποσοστό των δαπανών διαβίωσης των φορολογουμένων (που αναγνωρίζονται στη φορολογία φυσικών προσώπων) αφαιρούνται από τον φόρο και όχι από το εισόδημα (η αφαίρεση δαπανών από το εισόδημα ευνοεί τα μεγάλα εισοδήματα)
Επιχειρήσεις
Για τη φορολογία επιχειρήσεων ο βασικός στόχος είναι η αύξηση των εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα προκειμένου τα έσοδα από αυτή την κατηγορία φόρων να προσεγγίσουν τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο. Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει μεγάλη απόκλιση στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρωζώνη, άρα χάνονται σημαντικά έσοδα από τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Οι βασικοί άξονες των αλλαγών στη φορολογία των επιχειρήσεων είναι:
* Προοδευτική (χρονικά) αύξηση του συντελεστή φορολογίας για τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.
* Φορολόγηση όλων των διανεμόμενων μερισμάτων, στην κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων.
* Επανεξέταση των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας.
* Δραστική αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τις συναλλαγές με εταιρίες που εδρεύουν σε φορολογικούς παραδείσους (off shore εταιρείες) και σε χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς.
* Δραστική αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και του ελεγκτικού έργου στο πεδίο των ενδοομιλικών συναλλαγών των πολυεθνικών επιχειρήσεων (το διαρκές σκάνδαλο με υπερτιμολογήσεις εισαγωγών, υποτιμολογήσεις εξαγωγών, εικονικά έξοδα για royalties και άυλα πάγια στοιχεία, εικονικά έξοδα τόκων για αποπληρωμή εικονικών δανείων από εταιρείες του ίδιου ομίλου κ.λπ.).
Μείωση ΦΠΑ
Για τους έμμεσους φόρους, σκοπός είναι η σταδιακή μείωσή τους, με πρωταρχικά ζητούμενα:
* Μείωση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ 23%
* Χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής (ψωμί, γάλα, ζυμαρικά κ.λπ.), της εστίασης, των παιδικών τροφών, των ειδών προσωπικής ανάγκης των ατόμων με αναπηρία, των προϊόντων πολιτισμού και γνώσης και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
* Ειδική φορολογία στα είδη και τις υπηρεσίες πολυτελούς διαβίωσης - κατανάλωσης.Θέσπιση φόρου επιδεικτικής κατανάλωσης (σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη, ελικόπτερα, πισίνες, αυτοκίνητα μεγάλης ιπποδύναμης ή αρχικής εμπορικής αξίας κ.λπ.).
Ακίνητα
Στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνεται ακόμη Φόρος Μεγάλης Περιουσίας με ατομικό αφορολόγητο όριο τις 300.000 ευρώ ανά άτομο και προοδευτική κλίμακα πάνω από αυτό, ο οποίος θα... συνεπικουρείται από την κατάργηση των φοροαπαλλαγών και των προνομιακών καθεστώτων του μεγάλου πλούτου. Ο συγκεκριμένος φόρος θα υπολογίζεται με βάση τα στοιχεία του περιουσιολογίου, στα οποία θα περιλαμβάνονται η κατοχή κτηρίων, οικοπέδων, γαιών, έργων τέχνης, καταθέσεων τραπεζών, επενδυτικών προϊόντων και συμμετοχών σε εταιρείες. Επιπλέον τίθεται πρόταση για εφαρμογή ενός φόρου μεταβίβασης ακινήτων, κληρονομιάς και δωρεών με πολύ υψηλά όρια, ώστε να πιάνει μόνον τους πλουσίους.
Φορολογικοί μηχανισμοί
Βέβαια τόσο ο Αλ. Τσίπρας όσο και ο Γ. Μηλιός δεν παρέλειψαν να σημειώσουν ότι οποιοδήποτε φορολογικό σύστημα δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό χωρίς αξιόπιστο φορολογικό μηχανισμό και αξιόπιστες φορολογικές υπηρεσίες. Γι' αυτό προτείνεται, για παράδειγμα, ο καθολικός ηλεκτρονικός έλεγχος, επικέντρωση του ΣΔΟΕ στα δύσκολα θέματα της φοροδιαφυγής, όπως οι ενδοομιλικές συναλλαγές και το λαθρεμπόριο καυσίμων, και λήψη μέτρων προκειμένου να μην καταλήγουν στη δικαιοσύνη μαζικά οι φορολογικές υποθέσεις, όπως συμβαίνει σήμερα, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση των εισπράξεων.
Τέλος, προτείνεται “ρύθμιση οφειλών” για όσους έχουν υποστεί εξάντληση της φοροδοτικής τους δυνατότητας εξαιτίας της πληθώρας των φόρων που έχουν επιβληθεί και αφορά ανέργους, μισθωτούς - συνταξιούχους με χαμηλά εισοδήματα, μικρομεσαίους και αυτοαπασχολούμενους. Πρόκειται για καθορισμό ανώτατου ορίου για μηνιαία καταβολή χρεών στην εφορία. Το όριο αυτό θα είναι ποσοστό στο καθαρό οικογενειακό εισόδημα που απομένει, αν αφαιρεθούν στεγαστικά δάνεια πρώτης κατοικίας (ή ποσό ενοικίου) και ιατρικά έξοδα για σοβαρές ασθένειες. Το ποσοστό υπολογίζεται με βάση κλίμακα η οποία (ενδεικτικά) είναι για κάθε φορολογούμενο.
ΚΑΘΑΡΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ (ΑΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟ) | ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΔΟΣΗΣ ΧΡΕΟΥΣ |
ΜΕΧΡΙ 750 € | 0% |
751-1.000 € | 10% |
1.001-1.500 € | 15% |
1501-2.000 € | 20% |
Τα χρέη στα οποία δεν αντιστοιχεί μηνιαία δόση καταβολής (λόγω του ύψους των εισοδημάτων) δεν διαγράφονται αλλά «παγώνουν» (δεν προστίθενται προσαυξήσεις ούτε λαμβάνει οποιοδήποτε μέτρο είσπραξης η εφορία) μέχρι οι υπόχρεοι να βρεθούν σε οικονομική κατάσταση η οποία θα τους επιτρέπει τη σταδιακή, έστω, εξόφλησή τους.
Βασικές προτάσεις
* Δημιουργία Περιουσιολογίου
* Θέσπιση αφορολόγητου ορίου των φυσικών προσώπων (για φέτος στα 12.000 ευρώ), με προσαύξηση 2.000 ευρώ για το πρώτο και δεύτερο παιδί και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο
* Μείωση ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ 23%
* Θέσπιση Φόρου Μεγάλης Περιουσίας με αφορολόγητο 300.000 ευρώ
* Αντιμετώπιση διαφθοράς στους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς
* Καθορισμός ανώτατου ορίου για μηνιαία καταβολή χρεών στην εφορία
* Αύξηση εσόδων στο ύψος του μέσου όρου της Ευρωζώνης από τη φορολογία νομικών προσώπων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου