ράφει ο Γιώργος Κορομηλάς*
Λίγο πριν ή λίγο μετά από το Πάσχα αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα της Α.Α.Δ.Ε. για την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν το φορολογικό έτος 2020.
Με δεδομένη την κατάσταση που έχει δημιουργήσει η πανδημία και μια «κανονικότητα» η οποία έρχεται κάθε δυο εβδομάδες συνεχώς απομακρυνόμενη, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου οικονομικών πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες θα ανακουφίσουν τους φορολογούμενους, η πλειοψηφία των οποίων έχει υποστεί δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων τους. Ειδικότερα :
α) Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος: Σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε.) καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή τους είναι η 30.6.2020. Με δεδομένο ότι ο όγκος των δηλώσεων είναι μεγάλος, οι αλλαγές που έγιναν το 2020 στον Κ.Φ.Ε. πολλές άρα ή ανάγκη για την έκδοση εγκυκλίων με οδηγίες ορθής και ομοιόμορφης εφαρμογής είναι επιτακτική, για τα μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και εργαζομένων λόγω της πανδημίας απαιτούνται νέοι κωδικοί στα φορολογικά «έντυπα» όπως επίσης και οδηγίες συμπλήρωσης, εύκολα συνάγεται το συμπέρασμα ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου οικονομικών πρέπει από τώρα να επανακαθορίσει την καταληκτική ημερομηνία τουλάχιστον μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2020.
Με αυτόν τον τρόποοι λογιστές φοροτεχνικοί, κατά κύριο λόγο,θα μπορούν να δώσουν προτεραιότητα στην υποβολή των χρεωστικών δηλώσεων, οπότε οι φορολογούμενοι να καταβάλουν την οφειλή τους σε όσο το δυνατόν περισσότερες δόσεις, και στη συνέχεια θα προχωρήσουν στην υποβολή των πιστωτικών και των μηδενικών δηλώσεων χωρίς το άγχος των ασφυκτικών προθεσμιών.
β) Δόσεις καταβολής του φόρου εισοδήματος: Στον Κ.Φ.Ε. προβλέπεται ότι η καταβολή του φόρου εισοδήματος των φυσικών προσώπων γίνεται σε 3 ισόποσες διμηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των μηνών Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου, από την προθεσμία υποβολής της δήλωσης, ενώ των νομικών προσώπων – νομικών οντοτήτων γίνεται σε 6, κατ’ ανώτατο όριο, ισόποσες μηνιαίες δόσεις από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης και οι υπόλοιπες 5 μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των 5 επόμενων μηνών, η οποία δεν μπορεί να εκτείνεται πέραν του ίδιου φορολογικού έτους.
Για να διευκολυνθούν οι φορολογούμενοι φυσικά και νομικά πρόσωπα με χρωστική εκκαθάριση, απαιτείται η αύξηση των δόσεων στις 8, όπως έγινε και πέρυσι, με παράλληλη θέσπιση ουσιαστικού κινήτρου (έκπτωσης) για την εφάπαξ καταβολή μέσα στην προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης.
γ) Προκαταβολή φόρου εισοδήματος: Με δεδομένη την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί λόγω της πανδημίας, ειδικότερα με την μέχρι τώρα υπολειτουργία του μεγαλύτερου μέρους των επιχειρήσεων στη χώρα μας αλλά και τις σχετικά δυσοίωνεςπροβλέψειςδιεθνών φορέων για την Ελληνική αλλά και την παγκόσμια οικονομία, μιας και η πανδημία δεν δείχνει τάσεις υποχώρησης, θεωρώ ότι ο συντελεστής της προκαταβολής φόρου εισοδήματος δεν μπορεί να παραμείνει στο 100%.
Δεν είναι δυνατόν η πολιτεία, από τη μια μεριά να στηρίζει με τον όποιο τρόπο μπορεί τις επιχειρήσεις (παρατάσεις, αναστολές, βοηθήματα, αποζημιώσεις ειδικού σκοπού, χρηματοδοτήσεις με τη μορφή επιστρεπτέων προκαταβολών κ.λπ.) και από την άλλη να απαιτεί προκαταβολή φόρου, για τα εισοδήματα του 2021 τα οποία θα συρρικνωθούν δραματικά, στερώντας τους την αναγκαία ρευστότητα. Όπως έγινε και πέρυσι έτσι και φέτος πρέπει να μειωθεί ο συντελεστής προκαταβολής βάσει της μείωσης του τζίρου.
δ) Τεκμήρια διαβίωσης: Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους φορολογούμενους, που το 2020 είδα τα εισοδήματά τους να μειώνονται δραματικά, είναι τα τεκμήρια διαβίωσης τα οποία αν εφαρμοσθούν ως έχουν θα προσθέσουν δυσβάσταχτες επιβαρύνσεις. Ειδικά δε για τους αυτοαπασχολούμενους (ατομικές επιχειρήσεις) εκτός από τις επιβαρύνσεις αυτές ελλοχεύει ο κίνδυνος σε μελλοντικό φορολογικό έλεγχο να εφαρμοστούν οι έμμεσες μέθοδοι ελέγχου με τις μεγάλες και άδικεςεπιβαρύνσεις που αυτό συνεπάγεται. Ο μοναδικός τρόπος να αποφευχθούν οι δυσάρεστες αυτές συνέπειεςείναι η με άμεση νομοθετική ρύθμιση αναστολή των τεκμηρίων διαβίωσης για τα φορολογικά έτη 2020 και 2021.
ε) Τέλος επιτηδεύματος: Μια ακόμα φορολογική επιβάρυνση είναι αυτή του τέλους επιτηδεύματος το οποίο εισήχθη στην αρχή των μνημονίων (με το Ν.3986/2011), ως προσωρινό μέτρο, αλλά ως γνωστόν «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού». Οι εκατοντάδες χιλιάδες ατομικές επιχειρήσεις, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες υποχρεώθηκαν να περιορίσουν ή/και να αναστείλουν τη δραστηριότητά τους εξαιτίας των μέτρων για την αντιμετώπιση της διασποράς του κορονοϊού δεν είναι σωστό να καταβάλλουν το σύνολο του προβλεπόμενου ποσού, συνεπώς πρέπει είτε να μειωθεί το ποσό αναλογικά με τους μήνες που λειτούργησαν οι επιχειρήσεις μέσα στο έτος (δωδέκατα), είτε ποσοστιαία ανάλογα με το ποσοστό μείωσης του τζίρου τους το 2020 έναντι του τζίρου το 2019.
στ) Δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής: Τα φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από μισθωτή εργασία, συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και εκμίσθωση ακινήτων υποχρεούνται να πραγματοποιούν δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής σε ποσοστό 30% του πραγματικού εισοδήματος, με ανώτατο όριο δαπανών το ποσό των 20.000,00 ευρώ. Σε περίπτωση που πραγματοποιήσουν λιγότερες δαπάνες από αυτές που απαιτούνται τότε επί της διαφοράς επιβάλλεται φόρος εισοδήματος με συντελεστή 22% (πέναλτι). Πέραν του ακατανόητου της σχετικής διάταξης, για το οποίο θα αναφερθώ αναλυτικά σε επόμενο άρθρο μου, για το φορολογικό έτος 2020 κατ’ αρχήν πρέπει να ανασταλεί η εφαρμογή αυτής της διάταξης.
* Φοροτεχνικός, Διευθυντής Φορολογικού Τμήματος Tax Advisors I.K.E., Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου