Ξεκίνησε η διαβούλευση για αύξηση κατώτατου μισθού στην Ελλάδα
Μέσα στον Μάρτιο θα είναι έτοιμη και η έκθεση αξιολόγησης της προηγούμενης αύξησης. Προχωρά, σύμφωνα με την Κομισιόν, το σχέδιο καταπολέμησης της μαύρης εργασίας. Έως το τέλος Ιουλίου θα είναι έτοιμο και το νέο σχέδιο δράσης του ΟΑΕΔ.
Στο τέλος Μαρτίου θα είναι έτοιμη η έκθεση αξιολόγησης της αύξησης που δόθηκε το 2019, με τη συνδρομή και της Παγκόσμιας Τράπεζας, αποκαλύπτει η Κομισιόν στην έκθεσή της για την ελληνική οικονομία.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η εκ των υστέρων αξιολόγηση της αύξησης του κατώτατου μισθού κατά 10,9% καθώς και της κατάργησης του υποκατώτατου μισθού για τους νέους έως 25 ετών, η οποία υλοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019, βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας από την Ε.Ε., με την τεχνική υποστήριξη και της Παγκόσμιας Τράπεζας και θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
Μάλιστα, ήδη στις 15 Φεβρουαρίου ξεκίνησε η νέα διαδικασία διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους και όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς για την επόμενη επικαιροποίηση, όπως προβλέπεται από τον νόμο 4172/2013, δηλαδή για το εάν θα δοθεί φέτος αύξηση και πόση.
Μετά από αυτή τη διαβούλευση και τη σύνταξη έκθεσης με συστάσεις επιτροπής ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων ειδικά διορισμένων για τον σκοπό αυτό, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στον καθορισμό του νέου κατώτατου μισθού. Κι όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν οι τεχνοκράτες της Ε.Ε., ο νόμος προβλέπει ότι αυτό πρέπει να βασίζεται σε μια υγιή οικονομική ανάλυση, λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της οικονομίας, τον ρυθμό ανάπτυξης, την παραγωγικότητα, τις τιμές, την ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση, την ανεργία, τα εισοδήματα και τους μισθούς, καθώς και τα πορίσματα της εκ των υστέρων αξιολόγησης της προηγούμενης αύξησης.
Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2020, με την έκδοση υπουργικής απόφασης με την οποία θεσπίζεται το νέο επίπεδο του κατώτατου μισθού.
Η αδήλωτη εργασία
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην έκθεση, στην εφαρμογή του σχεδίου δράσης 2017-2019 για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας που προώθησε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την αδήλωτη εργασία, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων θεσμικών οργάνων και τη βελτίωση της ικανότητας ανίχνευσης της αδήλωτης εργασίας.
Μάλιστα, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας πλέον σχεδιάζει τη συνέχεια. Η αρχή έγινε στις αρχές του έτους, με την αναθεώρηση των προστίμων για αδήλωτη εργασία με βάση τα ακόλουθα κριτήρια: i) τη σοβαρότητα της παράβασης, ii) τον αριθμό των εργαζομένων, iii) τις επανειλημμένες κυρώσεις για παρόμοιες παραβάσεις, iv) τον αριθμό των εργαζομένων που πλήττονται και v) το μέγεθος της επιχείρησης.
Τα νέα πρόστιμα κυμαίνονται από €300 για μικρά αδικήματα σε επιχειρήσεις με 1 έως 10 εργαζόμενους έως €8.000 για πολύ υψηλά αδικήματα σε επιχειρήσεις με περισσότερους από 250 εργαζομένους.
Παράλληλα, το υπουργείο προετοιμάζει για πρώτη φορά κώδικα δεοντολογίας για την επιθεώρηση καθώς και για την κατάρτιση και την εκπαίδευση επιθεωρητών, εμπνευσμένο από τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ.
Τα μέτρα αυτά συνοδεύτηκαν από ορισμένα πρόσφατα πρόσθετα βήματα για τον περιορισμό της καταχρηστικής χρήσης της μερικής απασχόλησης, η οποία συχνά καλύπτει την αδήλωτη εργασία πλήρους απασχόλησης. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται η αύξηση των αμοιβών υπερωριακής απασχόλησης για τους εργαζομένους με μερική απασχόληση, η καταγραφή του χρόνου εργασίας σε μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα, καθώς και ένα ηλεκτρονικό μητρώο για τις μη συμμορφούμενες επιχειρήσεις.
Οι αρχές έχουν ετοιμάσει σχέδιο δράσης για την επέκταση σε εθνικό επίπεδο ενός νέου μοντέλου παράδοσης ενεργών πολιτικών για την αγορά εργασίας, προχωρώντας έτσι στην ολοκλήρωση της εφαρμογής του προγράμματος εισοδημάτων κοινωνικής αλληλεγγύης, το οποίο αποτελεί ειδική δέσμευση για το τέλος του 2019.
Ιστορικά, τα προγράμματα ενεργητικών πολιτικών της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα αποτελούνταν κυρίως από προσωρινά προγράμματα επιδότησης μισθών και προγράμματα δημόσιων εργασιών.
Το επικαιροποιημένο σχέδιο δράσης δίνει στρατηγικότερη έμφαση στην προώθηση της μακροπρόθεσμης και βιώσιμης ανάπτυξης της απασχόλησης ακολουθώντας μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση, η οποία εστιάζεται στην παροχή μέτρων ποιότητας (συμπεριλαμβανομένων των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης) που στοχεύουν στις ανάγκες των τοπικών αγορών εργασίας και είναι προσαρμοσμένες στα χαρακτηριστικά του των μεμονωμένων ατόμων που αναζητούν εργασία.
Μετά από ένα αρχικό πιλοτικό έργο, οι αρχές προετοιμάζουν ένα σχέδιο δράσης σε συνεργασία με ένα έργο τεχνικής υποστήριξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εκπόνησε η Παγκόσμια Τράπεζα για την επέκταση του νέου μοντέλου σε άλλες τρεις περιφέρειες που συγκεντρώνουν επαρκή ποικιλομορφία στις τοποθεσίες (αστικές, προαστιακές και αγροτικές) και τομείς (τουρισμός, τεχνολογία, μεταποιητική βιομηχανία, αγροβιομηχανία κ.λπ.).
Οι στόχοι αυτοί θα αφορούν: i) τους εργαζομένους μεγαλύτερης ηλικίας, ii) τους μακροχρόνια άνεργους, iii) τη συμμετοχή των γυναικών στο εργατικό δυναμικό, iv) τα τεχνικά επαγγέλματα, v) τη μαθητεία και τη νεολαία για την καταπολέμηση της διαρροής εγκεφάλων.
Δεδομένης της πολυπλοκότητας του έργου και του χρόνου που απαιτείται για την υλοποίηση των πιλοτικών σχεδίων, συμφωνήθηκε με την προηγούμενη διοίκηση ότι η πλήρης ενσωμάτωση των στοιχείων της αγοράς εργασίας (επανένταξη) του προγράμματος εισοδημάτων κοινωνικής αλληλεγγύης έως το τέλος του 2019 δεν είναι εφικτή και ότι η επέκταση σε εθνικό επίπεδο θα πραγματοποιηθεί τον Ιούλιο του 2020.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου