Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013
Φορολογούνται τα Ι.Χ.-εξαιρούνται τα κότερα
ΚΑΛΥΤΕΡΑ να έχεις κότερο παρά αυτοκίνητο στην Ελλάδα. Το αυτοκίνητο φορολογείται ως είδος πολυτελείας, το κότερο όχι. Η επαναφορά του φόρου πολυτελείας εγκλώβισε χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων άνω των 1.929 κυβικών, καθώς η ανακοίνωση επιστροφής του φόρου έγινε μία μέρα μετά την εκπνοή πληρωμής των τελών κυκλοφορίας. Αρα οι ιδιοκτήτες που δεν κατέθεσαν τις πινακίδες, βρέθηκαν αντιμέτωποι με ακόμη ένα χαράτσι.
Ο φόρος επιβάλλεται επί της αντικειμενικής δαπάνης του αυτοκινήτου όπως αυτή ορίζεται από το υπουργείο Οικονομικών (η οποία μειώνεται 30% για αυτοκίνητα με πέντε έτη κυκλοφορίας και άνω) και ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά.
Για Ι.Χ. από 1929 κ. εκ. έως 2.500 κ. εκ. ο συντελεστής είναι 5% επί της αντικειμενικής δαπάνης και για αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω, 10%. Από το φόρο εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων (απαλλάσσονται και από τα τέλη κυκλοφορίας).
Για παράδειγμα:
- Ιδιοκτήτης αυτοκινήτου 2.000 κ. εκ. ηλικίας τεσσάρων ετών θα πληρώσει φόρο 440 ευρώ. Αντίστοιχα για αυτοκίνητο ηλικίας εννέα ετών ο φόρος μειώνεται στα 308 ευρώ.
- Ιδιοκτήτης αυτοκινήτου 3.200 κ. εκ. ηλικίας δύο ετών θα πληρώσει φόρο 1.780 ευρώ, ενώ για το ίδιο αυτοκίνητο ηλικίας οκτώ ετών ο φόρος μειώνεται στα 1.246 ευρώ.
Το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι με το φόρο πολυτελείας θα εισπράξει περί τα 68 εκατ. ευρώ από τους περίπου 100.000 ιδιοκτήτες που έχουν αυτοκίνητα με κυβικά άνω των 1.929 κ. εκ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) από το 2008 έως το 2012, έχουν διατεθεί περίπου 82.000 καινούργια αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ. εκ. Αν προστεθούν και όσα ταξινομήθηκαν από το 2003, τότε ο συνολικός αριθμός φτάνει τα 180.000 ευρώ.
Αρκετοί από τους ιδιοκτήτες αυτών των αυτοκινήτων έχουν προχωρήσει στην κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας.
«Οι τροχο-φόροι έφεραν την κατρακύλα»
ΚΑΤΑΚΤΗΣΑΜΕ τα πρωτεία, όχι της κορυφής, αλλά του πάτου. Η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου σημείωσε, το 2012, τη μεγαλύτερη βουτιά στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Η ελληνική αγορά συρρικνώθηκε 40%, με τα άλλα «PIGS» να ακολουθούν: η Πορτογαλία -37,9%, η Κύπρος -24,6%, η Ιταλία -19,9% και η Ισπανία -13,4%. Και να σκεφθεί κάποιος ότι είναι η πέμπτη χρονιά πτώσης. Αποτέλεσμα η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου να φτάσει στα επίπεδα της δεκαετίας του 1980, όταν το αυτοκίνητο ήταν πολυτέλεια.
Επειτα από αυτά, ποιο είναι το προφίλ του Ελληνα καταναλωτή; Σύμφωνα με εκπροσώπους εταιρειών, η μέση δαπάνη ανέρχεται σήμερα στα 9.000-12.000 χιλιάδες ευρώ και είναι κυρίως για αυτοκίνητα 1.100-1.400 κυβικών.
«Η αγορά έχει υποστεί σημαντική μείωση, ελπίζουμε ότι δεν πρόκειται να συρρικνωθεί περαιτέρω, εξαιτίας της συνέχισης του μέτρου της απόσυρσης», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Εισαγωγέων Αυτοκινήτου (ΣΕΑΑ) Γιώργος Βασιλάκης.
«Ενδεικτικό είναι ότι ο μέσος όρος της δεκαετίας 2002-11 ανερχόταν στα 235.977 οχήματα. Το 2012 φτάσαμε στα 77.675, εκ των οποίων τα αμιγώς καινούργια είναι 58.482», συμπληρώνουν στελέχη του ΣΕΑΑ.
«Το γεγονός ότι ο Ελληνας αγοράζει αυτοκίνητα μικρότερου κυβισμού, αυτό αυτομάτως περιορίζει το κέρδος των εταιρειών. Ελπίζουμε το 2013 η αγορά να μη συρρικνωθεί περαιτέρω, ώστε το 2014 να κινηθεί ανοδικά», υπογραμμίζει ο εμπορικός διευθυντής της «Σφακιανάκης ΑΕΒΕ» Γιώργος Γαρδέλης.
Η σημαντική πτώση των πωλήσεων αποκρυσταλλώνεται και στον αριθμό των επίσημων σημείων εξυπηρέτησης - συνεργείων. Στα τέλη Νοεμβρίου λειτουργούσαν στην Ελλάδα 1.660 σημεία, έναντι 2.520 τον Νοέμβριο του 2008.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου