22 Ιανουάριος 2013 09:08
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών
Του Απόστολου Αλωνιάτη
Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός, Συγγραφέας
Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ)
Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE
Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα τα ληξιπρόθεσμα χρέη στο τέλος του 2012 εκτοξεύτηκαν στα 56,7 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 13,2 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2011.
Σύμφωνα με τις δεσμεύεις που έχουμε αναλάβει από το Μνημόνιο, έως το τέλος του 2013 πρέπει να εισπραχθούν 1,9 δισ. ευρώ από παλιές οφειλές και 24,5% από νέες.
Το οικονομικό επιτελείο, εφόσον δεν μπορεί να προχωρήσει σε ευνοϊκή ρύθμιση των ληξιπροθέσμων, λόγο της δέσμευσης που έχουμε από το Μνημόνιο, και κατόπιν των πιέσεων που δέχεται από την τρόικα, επανέρχεται στην λήψη μέτρων κατά των φοροοφειλετών, είτε με την εφαρμογή του μέτρου της ποινικής δίωξης σε φορολογουμένους με οφειλές άνω των 5.000 ευρώ, είτε με την απειλή κατασχέσεις κινητών και ακινήτων και κατασχέσεις μισθών - συντάξεων που ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ.
Τι ισχύει σήμερα για την ρύθμιση των ληξιπροθέσμων.
Το Υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε στις 10.8.2012, σχετική εγκύκλιο που αφορά στις τροποποιήσεις για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών. Στόχος της εγκυκλίου αφενός η ενημέρωση του κοινού και αφετέρου η τόνωση των εσόδων του κράτους.
Α. Κάνοντας χρήση του Ν.3888/2010
Με τον Ν.3888/2010, το Υπουργείο Οικονομικών είχε δώσει την δυνατότητα εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε 45 δόσεις, με μείωση των προσαυξήσεων, ανάλογα με το πρόγραμμα δόσεων που θα ακολουθούσε ο φορολογούμενος από 100% στην εφάπαξ καταβολή, έως 50% στο πρόγραμμα των 45 δόσεων.
Σήμερα ο τρόπος αυτός εξόφλησης είναι εν ισχύ, μιας και οι 45 δόσεις φτάνουν μέχρι τον Ιούνιο του 2014.
Όμως για να ακολουθήσει ο φορολογούμενος τον τρόπο αυτό εξόφλησης και παράλληλα να πετύχει μείωση των προσαυξήσεων έως 50% πλέον, θα πρέπει να εξοφλήσει τις δόσεις που δεν έχει μέχρι σήμερα πληρώσει και αναλογούν στον αριθμό των δόσεων από τον Οκτώβριο του 2010 (σύνολο 27 δόσεις).
Ας το δούμε με ένα παράδειγμα.
Ας το δούμε με ένα παράδειγμα.
Έστω ληξιπρόθεσμη οφειλή ύψους 50.000 ευρώ και επιπλέον προσαυξήσεις ύψους 14.000 ευρώ.
Με το πρόγραμμα των 45 δόσεων θα έχουμε μείωση κατά 50% των προσαυξήσεων (14.000 x 50% = 7.000), η συνολική οφειλή από 64.000 ευρώ θα γίνει 57.000 ευρώ και η δόση 1.266,67 ευρώ.
Διακανονισμός τον Ιανουάριο 2013 σε 45 δόσεις οφειλής ύψους 25.000 ευρώ,
πλέον προσαυξήσεις ύψους 7.000 ευρώ.
Διακανονισμός τον Ιανουάριο 2013 σε 45 δόσεις οφειλής ύψους 25.000 ευρώ,
πλέον προσαυξήσεις ύψους 7.000 ευρώ.
Οφειλή: 50.000
Προσαυξήσεις (μειωμένες): 7.000
Σύνολο: 57.000
Προσαυξήσεις (μειωμένες): 7.000
Σύνολο: 57.000
Μηνιαία δόση 1.266,67
Πόσο που θα καταβληθεί: 27Χ1.266,67 = 34.200,09
Υπόλοιπο: 18Χ1.266,67 = 22.800,06
Πόσο που θα καταβληθεί: 27Χ1.266,67 = 34.200,09
Υπόλοιπο: 18Χ1.266,67 = 22.800,06
Το ποσό των 34.200,09 μπορεί να διακανονιστεί και με δόσεις. Πιο συγκεκριμένα στους φορολογούμενους που θέλουν να ρυθμίσει τα χρέη του με τον νόμο 3888/2010 και δεν έχουν υπαχθεί στην ρύθμιση μέχρι 29 Οκτωβρίου 2010 παρέχεται η δυνατότητα να υπαχθούν μεταγενέστερα :
α) εφόσον ζητήσουν να υπαχθούν σε πρόγραμμα δόσεων, πρέπει να καταβάλουν το οφειλόμενο ποσό σε δόσεις επιβαρυμένες με προσαύξηση ένα τοις εκατό (1%) ανά μήνα, των οποίων ο αριθμός θα είναι ίσος ή μικρότερος με τις εναπομείνασες δόσεις της ρύθμισης του ν. 3888/2010 κατά την ημερομηνία της υπαγωγής τους, λαμβανομένων υπόψη και των ελαχίστων ποσών με βάση τις διατάξεις. Η χορήγηση έκπτωσης επί των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής υπολογίζεται σύμφωνα με τις δόσεις του προγράμματος ρύθμισης που θα επιλεγεί.
β) εφόσον ζητήσουν να εξοφλήσουν εφάπαξ, πρέπει να καταβάλουν το σύνολο των οφειλών τους με απαλλαγή ποσοστού των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί στις 29.10.10, ίσο με αυτό που αντιστοιχεί στο μήνα της εξόφλησης του προγράμματος ρύθμισης, όπως προκύπτει, ανεξαρτήτως ελαχίστου ποσού δόσης, και με την επιβάρυνση της προσαύξησης του ένα τοις εκατό (1%) ανά μήνα.
Β. Κάνοντας χρήση της γενικής διάταξης περί ληξιπρόθεσμων
Σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις που ισχύουν για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, ο έφορος ή η αρμόδια επιτροπή ή ο Υπουργός, μπορούν να εγκρίνουν την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών σε δόσεις.
Οι αρμοδιότητες καθορίζονται ανάλογα με το ύψος της ληξιπρόθεσμης οφειλής και πιο συγκεκριμένα.
α) Ο προϊστάμενος της ΔΟΥ ή του τελωνείου, για βασική βεβαιωμένη οφειλή μέχρι 300.000 ευρώ.
β) Επιτροπή, που συγκροτείται από τον προϊστάμενο της ΔΟΥ ή του τελωνείου ως πρόεδρο και μέλη τον νόμιμο αναπληρωτή του και τον προϊστάμενο του δικαστικού τμήματος ή του αντίστοιχου γραφείου, για βασική βεβαιωμένη οφειλή που υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ και μέχρι τις 800.000 ευρώ.
γ) O Υπουργός Οικονομικών, μετά από γνωμοδότηση επιτροπής για βασική βεβαιωμένη οφειλή που υπερβαίνει το ποσό των 800.000 ευρώ.
Στην συγκεκριμένη ρύθμιση δεν υπάρχει καμία μείωση των προσαυξήσεων.
Η εξέταση του αιτήματος χορήγησης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής ληξιπρόθεσμων οφειλών ενεργείται από το αρμόδιο όργανο με βάση τα κριτήρια και τους συντελεστές βαρύτητας αυτών.
Τα κριτήρια και οι αντίστοιχοι συντελεστές είναι:
Τα κριτήρια και οι αντίστοιχοι συντελεστές είναι:
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Ι. Οικονομική αδυναμία 1 μέχρι 5
II. Διασφάλιση οφειλής 0 μέχρι 4
III. Προέλευση οφειλής 0 μέχρι 5
II. Διασφάλιση οφειλής 0 μέχρι 4
III. Προέλευση οφειλής 0 μέχρι 5
IV. Συμπεριφορά οφειλέτη 0 μέχρι 4
V. Αιτία για την οποία ζητείται η διευκόλυνση 0 μέχρι 4
VI. Κρίση (αιτιολόγηση) προϊστάμενου 1 μέχρι 4
V. Αιτία για την οποία ζητείται η διευκόλυνση 0 μέχρι 4
VI. Κρίση (αιτιολόγηση) προϊστάμενου 1 μέχρι 4
Με βάση τα παραπάνω κριτήρια καθορίζονται και οι δόσεις που θα εγκριθούν από το αρμόδιο όργανο.
Πλεονεκτήματα της ρύθμισης
1. Δυνατότατα λήψης αποδεικτικού ενημερότητας χρεών προς το Δημόσιο. Σε περίπτωση που υφίστανται τακτοποιημένες οφειλές και ζητείται αποδεικτικό ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου με τίμημα, αυτό εκδίδεται με τον όρο της παρακράτησης μέρους ή του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Εάν δεν πληρούνται οι όροι έκδοσης του αποδεικτικού, αντί αυτού εκδίδεται βεβαίωση οφειλής για το σύνολο των οφειλών.
2. Αναστολή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης.
Για να ανασταλεί η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης, όπως έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού κινητών και ακινήτων, θα πρέπει ο οφειλέτης να είναι συνεπής σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής της οφειλής του ή σε ισχύουσα νομοθετική ρύθμιση.
Για να ανασταλεί η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης, όπως έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού κινητών και ακινήτων, θα πρέπει ο οφειλέτης να είναι συνεπής σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής της οφειλής του ή σε ισχύουσα νομοθετική ρύθμιση.
3. Αναστολή της ποινικής δίωξης του φορολογούμενου, που ισχύει για οφειλές άνω των 5.000 ευρώ.
Απώλεια ρύθμισης
Απώλεια της ρύθμισης και των ευεργετημάτων της επέρχεται όταν:
1. Ο οφειλέτης δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα τρεις (3) συνεχείς μηνιαίες δόσεις της ρύθμισης.
1. Ο οφειλέτης δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα τρεις (3) συνεχείς μηνιαίες δόσεις της ρύθμισης.
2. Καθυστερήσει την καταβολή της προτελευταίας ή της τελευταίας δόσης της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών.
Σε περίπτωση απώλειας της πρώτης διευκόλυνσης, η τυχόν αιτούμενη δεύτερη διευκόλυνση περιορίζεται στον αριθμό των δόσεων που προκύπτουν με βάση το άθροισμα των συντελεστών αξιολόγησης των κριτηρίων (μέχρι 26 και με πρώτη δόση τουλάχιστον το 15% της οφειλής για την οποία ζητείται η διευκόλυνση).
Τέλος, στα πλαίσια τυχόν τρίτης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής, χορηγείται ο εναπομείναντας αριθμός των δόσεων, που δεν έχουν καταβληθεί στα πλαίσια της χορηγηθείσας δεύτερης διευκόλυνσης, με πρώτη δόση τουλάχιστον το 20% της οφειλής και ταυτόχρονη κατάθεση εγγυητικής επιστολής αορίστου διάρκειας, με την οποία θα διασφαλίζεται η πληρωμή των δόσεων αυτής.
Τέλος, στα πλαίσια τυχόν τρίτης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής, χορηγείται ο εναπομείναντας αριθμός των δόσεων, που δεν έχουν καταβληθεί στα πλαίσια της χορηγηθείσας δεύτερης διευκόλυνσης, με πρώτη δόση τουλάχιστον το 20% της οφειλής και ταυτόχρονη κατάθεση εγγυητικής επιστολής αορίστου διάρκειας, με την οποία θα διασφαλίζεται η πληρωμή των δόσεων αυτής.
Ποια είναι τα δικαιώματα του Δημοσίου σε περίπτωση ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών
1. Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη στην διευκόλυνση τμηματικής καταβολής που του χορηγήθηκε:
α) Να λάβει ή να διατηρήσει το μέτρο της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα.
β) Να επιβάλει κατασχέσεις και να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη των συνυπόχρεων ή των εγγυητών, εφόσον το χρέος δεν είναι ασφαλισμένο.
γ) Να μην χορηγήσει αποδεικτικό ενημερότητας στα πρόσωπα της προηγούμενης περίπτωσης, για τη διενέργεια ορισμένων πράξεων, όπως για τη μεταβίβαση ακινήτου, εφόσον το χρέος δεν είναι ασφαλισμένο.
δ) Να δώσει εντολή παρακράτησης μέρους ή του συνόλου της χρηματικής απαίτησης του οφειλέτη κατά τρίτων προσώπων, για την είσπραξη της οποίας ζητείται το αποδεικτικό ενημερότητας.
ε) Να προβεί σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του Δημοσίου και μέχρι του ύψους των ληξιπρόθεσμων χρεών του.
2. Με την απόφαση παροχής διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής αναστέλλεται ο χρόνος παραγραφής των χρεών.
3. Οι αναγκαστικές κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί εις χείρας τρίτων δεν αναστέλλονται και τα ποσά που εισπράττονται με τις κατασχέσεις αυτές λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη δόσης ή δόσεων, εφόσον δεν πιστώνονται με άλλες οφειλές που δεν είχαν υπαχθεί στην διευκόλυνση ή δημιουργήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα που ίσχυε η διευκόλυνση.
4. Τα ποσά που εισπράττονται από την παρακράτηση ποσοστού απαίτησης του οφειλέτη λόγω της χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων, μπορεί να καλύψουν δόση ή δόσεις της χορηγηθείσας διευκόλυνσης, εφόσον δεν πιστώνονται διαφορετικά.
Να θυμίσουμε εδώ ότι δεν επιτρέπεται η επιβολή κατάσχεσης επί μισθών, συντάξεων ή ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικώς, σε βάρος οφειλετών του Δημοσίου εφόσον το ποσό αυτών, αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών, είναι μέχρι των 1.000 ευρώ μηνιαίως. Αν ο μισθός, η σύνταξη ή το βοήθημα υπερβαίνει το ποσό των 1.000 ευρώ, λαμβανομένης υπόψη και της περίπτωσης που ο οφειλέτης του Δημοσίου λαμβάνει τα ανωτέρω από δύο ή περισσότερους φορείς, λαμβάνεται υπόψη το συνολικό ποσό αυτών και επιτρέπεται η κατάσχεση του 25% αυτών, το εναπομείναν ποσό όμως από το σύνολό τους να μην είναι κατώτερο των 1.000 ευρώ.
Οι ποινικές κυρώσεις που επισύρουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη
Με την έναρξη εφαρμογής του Ν.3943/2011 αυξήθηκαν υπέρμετρα οι ποινικές κυρώσεις που επιφέρει η ύπαρξη ληξιπρόθεσμων χρεών. Πιο συγκεκριμένα αυξήθηκαν οι επιβαλλόμενες ποινές ως εξής:
- Χρέη από 5.000 - 10.000 ευρώ, φυλάκιση έως ένα (1) έτος (προηγουμένως δεν υπήρχε).
- Χρέη πάνω από 10.000 - 50.000 ευρώ, φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών (προηγουμένως φυλάκιση τουλάχιστον 4 μηνών).
- Χρέη πάνω από 50.000 - 150.000 ευρώ, φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους (προηγουμένως φυλάκιση τουλάχιστον 6 μηνών).
- Χρέη πάνω από 150.000 ευρώ, φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) ετών (προηγουμένως φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους).
Όταν το ποσό εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης, σε οποιονδήποτε βαθμό, η πράξη μπορεί να κριθεί ατιμώρητη.
Η ποινική δίωξη ασκείται με αίτηση του προϊσταμένου της ΔΟΥ ή του τελωνείου με πίνακα χρεών προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών της έδρας τους.
http://www.newmoney.gr/article/1293/ola-osa-prepei-na-gnorizete-gia-ti-rythmisi-lixiprothesmon-hreon
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου