Δευτέρα 22 Απριλίου 2019

Ηλίας Χατζηγεωργίου Τόνωση του επιχειρείν: Τον ΕΦΚΑ τον ρωτήσατε;

Ηλίας Χατζηγεωργίου

Τόνωση του επιχειρείν: Τον ΕΦΚΑ τον ρωτήσατε;

(Άλλη μια) απίστευτη ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας


Σήμερα θα μιλήσω σε λίγο διαφορετικό τόνο από αυτόν που χρησιμοποιώ μέχρι τώρα στα άρθρα μου στο fpress . Αφορμή για το σημερινό μου άρθρο, ήταν το κείμενο της προηγούμενης Παρασκευής του φίλου και συναδέλφου Αγαμέμνονα Σταυρόπουλου ο οποίος και αναφερόταν σε μερικά από τα άπειρα προβλήματα που υπάρχουν  με τον ΕΦΚΑ.
Το συγκεκριμένο άρθρο με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο , δεδομένου ότι στις μέρες μας είναι ευκολότερο να ιδρύσεις ανώνυμη εταιρεία , από το να ανοίξεις μία ατομική επιχείρηση.
Μόνο να ανοίξεις την εταιρεία όμως….
Διότι ιδρύοντας την όποια εταιρεία μπορείς να λάβεις αυτόματα ΑΦΜ και κωδικούς taxis με ελάχιστες κινήσεις ηλεκτρονικά ,όμως θα πρέπει να έχεις ελέγξει προσεκτικά το καταστατικό. Αν θελήσεις οποιαδήποτε μεταβολή μετά αρχίζουν τα σοβαρά προβλήματα, διότι το θέμα με τον ΕΦΚΑ έχει ξεφύγει πέρα από κάθε γραφειοκρατική φαντασία…
Μεταβολές όπως η προσθήκη κωδικού δραστηριότητας στην εταιρεία, εισαγωγή νέου ή νέων εταίρων στην υπάρχουσα εταιρεία, συγκαταλέγονται στις δύσκολες «πίστες» που έχει να αντιμετωπίσει ο επαγγελματίας. Η συγκεκριμένη «πίστα» χαρακτηρίζεται δύσκολη για τον απλούστατο λόγο ότι θα πρέπει πριν την εφορία να προηγηθεί επίσκεψη στον ΕΦΚΑ…
Εκεί αρχίζουν τα δύσκολα….
Για να γίνει κατανοητή η δυσκολία του θέματος , αρκεί να εξιστορήσω ένα πραγματικό γεγονός που ταλαιπωρεί πελάτη του γραφείου μου το τελευταίο διάστημα .
Ο συγκεκριμένος φίλος και πελάτης διατηρεί μία ετερόρρυθμη εταιρεία με δύο εταίρους. Ο ένας εκ των δύο εταίρων αποφάσισε να φύγει από την Ελλάδα, ενώ παράλληλα ήθελε να μεταβιβάσει τα εταιρικά μερίδια που είχε. Ως εκ τούτου έπρεπε να γίνει τροποποίηση καταστατικού όπου θα απεικονίζονταν η μεταβίβαση των εταιρικών μεριδίων στον νεοεισερχόμενο εταίρο.
Η διαδικασία είναι σχετικά απλή και έχει τα εξής βήματα:
  1. Σύνταξη του καταστατικού τροποποίησης.
  2. Υπογραφή από όλους τους εταίρους.
  3. Σφραγίδα του καταστατικού στο τμήμα ΦΠΑ της αρμόδιας Δ.Ο.Υ που ανήκει το νομικό πρόσωπο.
  4. Αποστολή ηλεκτρονικά στο ΓΕΜΗ , ώστε να δημοσιευθεί η τροποποίηση καταστατικού.
  5. Έλεγχος του καταστατικού από την υπηρεσία του ΓΕΜΗ.
  6. Δημοσίευση του καταστατικού στο ΓΕΜΗ , μέσω της ανάρτησης της σχετικής ανακοίνωσης.
Ακολουθήσαμε λοιπόν τα 6 απλά βήματα και σε δύο ημέρες είχαμε το δημοσιευμένο καταστατικό στα χέρια μας, σύμφωνα με το οποίο αποχωρούσε ο ένας εταίρος μεταβιβάζοντας τα μερίδια του στον νέο εταίρο. Επίσης αποχωρούσε από την διαχείριση της εταιρείας , ορίζοντας διαχειριστή τον πρώην συνέταιρό του.
Μέχρι εδώ όλα πήγαν καλά…. Το πρόβλημα όμως ήταν ότι για να ολοκληρωθεί η μεταβολή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ θα έπρεπε να προηγηθεί επίσκεψη στο ασφαλιστικό ταμείο του νέου εταίρου, ώστε αυτός να προσκομίσει την σχετική βεβαίωση εγγραφής…
Εδώ λοιπόν αρχίζουν τα πολύ δύσκολα της ιστορίας…
Ο νεοεισερχόμενος εταίρος είχε κάνει το λάθος να ανοίξει ατομική επιχείρηση το 1997, την οποία έκλεισε το 1998, δηλώνοντας την διακοπή στην εφορία και στο ταμείο. Δεν γνώριζε όμως από τότε δεν έπρεπε να πετάξει το αρχείο του.
Εκείνα τα χρόνια ο ασφαλιστικός φορέας ( πρώην ταμείο εμπόρων ) χορηγούσε ένα βιβλιάριο ενσήμων , στο οποίο αναγράφονταν οι ασφαλιστικές εισφορές που κατέβαλε τότε, κάτι που και φυσικά δεν θυμόταν.
Φυσικά για να μάθουμε όλα αυτά, έπρεπε να έρθουμε αντιμέτωποι με μία τεράστια ουρά που μοιραία εμπεριείχε και ένα πολύ πρωινό ξύπνημα . Αυτονόητο ήταν να μην μπορέσουμε να κάνουμε καμία ενέργεια εκείνη την ημέρα , αφού δεν είχαμε στην κατοχή μας όλα τα στοιχεία. Έπρεπε να προσκομίσουμε δύο ακόμη «πραγματάκια» όπως μας ειπώθηκε από τον υπάλληλο του ΕΦΚΑ . Μας ζητήθηκε να προσκομίσουμε τα εκκαθαριστικά των φορολογικών δηλώσεων της τελευταίας δεκαετίας, αλλά και το βιβλιαράκι των ενσήμων του παλαιού ταμείου.
Όλα αυτά τα έγγραφα προκειμένου να ελεγχθεί η ασφαλιστική συνέχεια του προσώπου που θέλει να εισέλθει στην εταιρεία. Το βιβλιαράκι των ενσήμων ευτυχώς βρέθηκε, διότι αν δεν βρίσκονταν δεν ξέρουμε αν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Τα εκκαθαριστικά όμως δυσκόλεψαν και αυτά με την σειρά τους αρκετά την διαδικασία. Το πρόβλημα άρχισε από το γεγονός ότι αναγράφουν ποσά που είχαν δηλωθεί στον κωδικό 659 της δήλωσης , τα χαρακτηριστικά αναγραφόμενα και ως «αυτοτελώς φορολογούμενα ποσά»
Με τον φόβο και την εντολή από τους αρμοδίους να μην χαθεί καμία ημέρα ασφάλισης από τις παλαιές αποδείξεις δαπανών , μας ζητήθηκε να αιτιολογηθούν όλα τα αναγραφόμενα ποσά στους εν λόγω κωδικούς, κάτι που φυσικά ζητείται από κάθε πρόσωπο που θέλει να κάνει επανεγγραφή. Στην εγγραφή ζητείται μόνο για τα πέντε τελευταία έτη…
Βέβαια είναι πολύ δύσκολο να ζητάς από κάποιον να σου προσκομίσει δικαιολογητικά από δηλώσεις που για την αρμόδια φορολογική αρχή έχουν παραγραφεί , αφού εφαρμόζεται πλέον ο κανόνας της παραγραφής της πενταετίας. Η εν λόγω παραγραφή μετατρέπει την πιθανότητα να έχουν διατηρηθεί τα σχετικά παραστατικά σε πολύ μικρή. Επίσης είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν από αυτούς που τα έχουν εκδώσει, αφού είναι πιθανόν ακόμη και οι επιχειρήσεις που τις εξέδωσαν να έχουν κλείσει.
Αποτέλεσμα ; Τα δικαιολογητικά αφού δεν υπάρχουν στο αρχείο, η διαδικασία κολλάει διότι πρέπει να αιτιολογηθούν τα ποσά των κωδικών 659…. Ποσά που μπορεί να μην ξεπερνούν τα 500 ευρώ κάθε χρονιά και είναι πολύ πιθανόν να προέρχονται από τόκους καταθέσεων , διότι σε αυτόν τον κωδικό αναγράφονταν εκείνα τα χρόνια, αλλά θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να αιτιολογηθούν μέχρι το τελευταίο ευρώ. Ακόμη και λάθος να είχε γίνει η δήλωση θα πρέπει να αποδειχθεί , αλλά για τα έτη 2012 και πίσω πλέον δεν μπορεί να γίνει τροποποιητική δήλωση , αφού τα έτη έχουν παραγραφεί, αλλά ο ΕΦΚΑ δεν καταλαβαίνει από τέτοια...
Φυσικά όπως γίνεται κατανοητό η εγγραφή δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, αλλά δεν σταματάμε εκεί. Παράλληλα δεν μπορεί να ολοκληρωθεί η μεταβολή στην Δ.Ο.Υ. Χωρίς όμως την μεταβολή στην Δ.Ο.Υ δεν μπορεί να γίνει η μεταβολή στο ΙΚΑ . Επίσης αφού δεν αλλάζουν τα στοιχεία στο ΙΚΑ , οι μεταβολές που γίνονται στην ΕΡΓΑΝΗ ( πρόσληψη, απόλυση, αλλαγή ωραρίου κ.λπ. ) αναφέρουν τα στοιχεία του παλαιού διαχειριστή , με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.
Δεν τελειώνουμε όμως εδώ….Ο εταίρος που αποχώρησε παραμένει όμηρος διότι δεν μπορεί να ολοκληρώσει την διαγραφή του από τον ΕΦΚΑ , αφού του ζητάτε η μεταβολή της εφορίας η οποία όπως προανέφερα φαίνεται αδύνατο να μπορέσει να ολοκληρωθεί.
Το θέμα όμως είναι ότι μέχρι στιγμής τρείς υπηρεσίες ( Δ.Ο.Υ , Ι.Κ.Α , ΣΕΠΕ) έχουν λάθος στοιχεία εταίρων και του διαχειριστή της εταιρείας, ενώ παράλληλα αυτός που φεύγει βρίσκεται σε ομηρία. Ακόμη και μέτρα να ληφθούν απέναντι στις ενδεχόμενες οφειλές της εταιρείας θα συμπεριλάβουν τον «εικονικό» διαχειριστή , αφού ο πραγματικός δεν μπορεί ακόμη να δηλωθεί.
Το θέμα όμως εν σταματά στις δημόσιες υπηρεσίες , αλλά μεταφέρετε και στις ιδιωτικές επιχειρήσεις αφού όλες βρίσκουν ως διαχειριστή αυτόν που δεν υπάρχει , αφού αυτός φαίνεται ότι υπογράφει όλα τα δημόσια έγγραφα (δηλώσεις, προσλήψεις, πίνακες προσωπικού κ.λπ. ) .
Μέχρι και οι τράπεζες απείλησαν ότι θα κλειδώσουν τους κωδικούς e- banking , αφού δεν προκύπτουν τα σωστά νομιμοποιητικά έγγραφα.
Και όλα αυτά για έναν κωδικό 659 και να μην χαθούν εισφορές του παρελθόντος…. Φανταστείτε τι γίνεται όταν οι εταίροι είναι πάνω από δύο ή έχουν ακόμα ποιο πολύπλοκο ασφαλιστικό παρελθόν από τον κύριο του παραδείγματος.
Δυστυχώς το παράδειγμα μου δεν είναι ακραίο , ούτε μοναδικό , αφού καθημερινά οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ γεμίζουν με κόσμο που έχει παρόμοιες περιπτώσεις και καταστάσεις να αντιμετωπίσει με την προαναφερόμενη. Η ζωή στις εν λόγω υπηρεσίες είναι γεμάτη με πολύ ενδιαφέρων για το τι μπορεί να αντιμετωπίσεις.
Φυσικά και εγγραφή να γίνει τα προβλήματα δεν σταματούν , αλλά έρχονται αυτά με την προσθήκη ΚΑΔ που θέλει χρειάζεται σχετική βεβαίωση , αλλά και αυτά των εισφορών που οι εκκαθαρίσεις αργούν περισσότερο από ότι αργεί ο μουτζούρης να κάνει την απόσταση Αθήνα- Θεσσαλονίκη.
Αλλά αυτά θα τα αντιμετωπίσουμε στο μέλλον , αφού λύσουμε τα προβλήματα με το παρελθόν, όπως είναι τα εκκαθαριστικά δεκαετίας …
Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα σε όλους…
*Ο Ηλίας Χατζηγεωργίου είναι Λογιστής - Φοροτεχνικός με άδεια Α’ Τάξεως από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Είναι διαχειριστής της φοροτεχνικής εταιρείας Pantelis & Partners Tax and Accounting Specialists και αντιπρόεδρος της επιτροπής φοροτεχνικών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών. Ειδικεύεται σε θέματα φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, θέματα κατοίκων εξωτερικού και φορολογίας παγκόσμιου εισοδήματος, φορολογικών ελέγχων επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: