Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2017

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ανατροπή στην αναγνώριση «πλαστικών» δαπανών

Ανατροπή στην αναγνώριση «πλαστικών» δαπανών

super_market.jpg

Σούπερ μάρκετΤο τελικό σχέδιο της απόφασης θα προβλέπει ότι λογαριασμοί ΔΕΚΟ, σταθερής, κινητής τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης θα είναι μέσα στη λίστα με τις δαπάνες
Ανατροπή την τελευταία στιγμή σημειώθηκε στην υπουργική απόφαση σχετικά με τις δαπάνες που θα αναγνωρίζει η Εφορία για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου με τη χρήση χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών.
Το τελικό σχέδιο αυτής της απόφασης, που -εκτός απροόπτου- θα δοθεί σήμερα στη δημοσιότητα, θα προβλέπει ότι λογαριασμοί ΔΕΚΟ, σταθερής, κινητής τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης θα είναι μέσα στη λίστα με τις δαπάνες που θα συνυπολογίζονται για το αφορολόγητο ποσό.
Βέβαια, την προηγούμενη εβδομάδα το υπουργείο Οικονομικών είχε ανακοινώσει ακριβώς το αντίθετο: ότι δηλαδή αυτές οι δαπάνες θα εξαιρεθούν από το αφορολόγητο μαζί με τις δαπάνες για δάνεια, ενοίκια, ασφάλιστρα, τέλη κυκλοφορίας και κοινόχρηστα.
Ωστόσο, στην πορεία διαπιστώθηκε ότι επειδή αυτές οι πληρωμές γίνονται με τη χρήση καρτών σε σούπερ μάρκετ, πρακτορεία ΟΠΑΠ και σε άλλα καταστήματα θα ήταν δύσκολο για τις τράπεζες να κατηγοριοποιήσουν τα στοιχεία με τις ηλεκτρονικές πληρωμές.

Εύκολη η... εκκίνηση

Μετά την αλλαγή αυτή ελάχιστες θα είναι τελικά οι δαπάνες που δεν θα «μετράνε» για το έμμεσο αφορολόγητο όριο και την έκπτωση του φόρου, η οποία ανάλογα με το οικογενειακό εισόδημα του υπόχρεου κυμαίνεται από 1.900 έως 2.100 ευρώ.
Ετσι, και μόνο τα έξοδα για σούπερ μάρκετ για ένα νοικοκυριό αρκούν να καλύψει το απαιτούμενο ποσό των αποδείξεων και να μην επιβαρυνθεί με επιπλέον φόρο 22% επί του ακάλυπτου ποσού.
Οπως εξηγούν αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, τα ποσοστά των δαπανών με πλαστικό χρήμα είναι σχετικά χαμηλά, καθώς το 2017 είναι ο πρώτος χρόνος εφαρμογής του μέτρου, το οποίο θα δοκιμαστεί και σε επόμενη φάση θα αποφασιστεί εάν χρειάζεται να αυξηθούν τα ποσά των αποδείξεων με πλαστικό χρήμα που απαιτούνται για το αφορολόγητο όριο καθώς και οι δαπάνες που θα γίνονται δεκτές.
Πάντως, οι διατάξεις αφήνουν περιθώρια να συνεχιστούν οι «μαύρες» συναλλαγές. Οταν ένας μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 30.000 ευρώ χρειάζεται δαπάνες ύψους 4.000 ευρώ με ηλεκτρονικό χρήμα για να εξασφαλίσει την έκπτωση φόρου, είναι προφανές ότι του μένει ένα σημαντικό τμήμα του εισοδήματός του για να χρηματοδοτήσει «μαύρες» συναλλαγές τις οποίες μπορεί να πληρώσει με μετρητά.
Σύμφωνα με τις διατάξεις για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές:
● Κάθε φορολογούμενος με ετήσιο εισόδημα μέχρι 10.000 ευρώ από μισθούς ή συντάξεις ή αγροτικές δραστηριότητες πρέπει να καλύπτει το 10% του εισοδήματος αυτού με δαπάνες αγοράς αγαθών μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών ή άλλων μεθόδων ηλεκτρονικών συναλλαγών για να δικαιούται την έκπτωση φόρου των 1.900 – 2.100 ευρώ.
● Κάθε μισθωτός, συνταξιούχος και αγρότης με ετήσιο εισόδημα από 10.001 ευρώ έως 30.000 ευρώ θα πρέπει να καλύπτει ποσοστό 10% του τμήματος του εισοδήματος μέχρι τα 10.000 ευρώ και ποσοστό 15% του τμήματος πάνω από τα 10.000 ευρώ για να δικαιούται την έκπτωση φόρου των 1.900-2.100 ευρώ.
● Κάθε φορολογούμενος με ετήσιο εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ θα πρέπει να καλύπτει ποσοστό 10% του τμήματος του εισοδήματος μέχρι τα 10.000 ευρώ, ποσοστό 15% του τμήματος έως τις 30.000 ευρώ και ποσοστό 20% για το τμήμα του εισοδήματος πάνω από τις 30.000 ευρώ για να δικαιούται την έκπτωση φόρου των 1.800-2.000 ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση το ποσό των δαπανών που πρέπει να καλυφθούν με πλαστικό χρήμα δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 30.000 ευρώ.

Απλό το «χτίσιμο» του αφορολόγητου

Η πληρωμή των λογαριασμών του ηλεκτρικού, του νερού και των τηλεπικοινωνιών με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα θα χτίζει το «αφορολόγητο όριο» μισθωτών, συνταξιούχων και των κατ’ επάγγελμα αγροτών, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που υπέγραψε η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου.
Στο «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου δεν θα μετράνε ενοίκια, τέλη κυκλοφορίας, αγορά οχημάτων και άλλες μη καταναλωτικές δαπάνες όπως: δάνεια, φόροι και αγορά κατοικίας, μετοχών, ομολόγων κ.ά.
Σε κάθε περίπτωση το «χτίσιμο» του αφορολόγητου γίνεται εύκολη υπόθεση, καθώς τα ψώνια του σούπερ μάρκετ αρκούν από μόνα τους ώστε η συντριπτική πλειονότητα των φορολογούμενων να καλύψει το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων προκειμένου να μην επιβαρυνθεί με επιπλέον φόρο 22% επί του ακάλυπτου ποσού.
Διευκρινίζεται εξάλλου ότι το ποσό των δαπανών δηλώνεται ατομικά από κάθε σύζυγο ή από κάθε μέρος συμφώνου συμβίωσης.
Σε περίπτωση που καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από οποιονδήποτε εκ των δύο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, το τυχόν πλεονάζον ποσό δύναται κατά την εκκαθάριση να μεταφερθεί στον άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστου απαιτούμενου ποσού δαπανών.
Ωστόσο όσο πιο εύκολο γίνει το «χτίσιμο» του αφορολόγητου, τόσο πιο δύσκολη θα γίνει η επιχείρηση περιορισμού της φοροδιαφυγής, καθώς οι δρόμοι για το «μαύρο» χρήμα θα παραμείνουν ανοιχτοί και οι φορολογούμενοι δεν θα έχουν ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους για να ριχτούν στη μάχη της απόδειξης.
Επισημαίνεται ότι η χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής δεν απαλλάσσει τις επιχειρήσεις από την υποχρέωση έκδοσης αποδείξεων.
Ειδικότερα στο ελάχιστο απαιτούμενο ποσοστό υπολογίζονται δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών που χαρακτηρίζονται καταναλωτικές, δηλαδή εφόσον περιλαμβάνονται στις ακόλουθες ομάδες του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ:
  •  Ομάδα 1 (Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά).
  •  Ομάδα 2 (Αλκοολούχα ποτά και καπνός).
  •  Ομάδα 3 (Ενδυση και υπόδηση).
  •  Ομάδα 4 (Στέγαση, εξαιρουμένων των ενοικίων).
  •  Ομάδα 5 (Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες).
  •  Ομάδα 7 (Μεταφορές, εξαιρουμένης της δαπάνης για τέλη κυκλοφορίας και της αγοράς οχημάτων, πλην των ποδηλάτων).
  •  Ομάδα 8 (Επικοινωνίες).
  •  Ομάδα 9 (Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες, εξαιρουμένης της αγοράς σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών).
  •  Ομάδα 10 (Εκπαίδευση).
  •  Ομάδα 11 (Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια).
  •  Ομάδα 12 (Αλλα αγαθά και υπηρεσίες).
Στη λίστα δεν αναφέρεται η Ομάδα 6 (Υγεία), καθώς οι σχετικές δαπάνες εμπίπτουν σε άλλη διάταξη του ν. 4446/2016.

Εξαιρέσεις

Από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής και οι οποίοι υποχρεούνται να προσκομίσουν αποδείξεις (χάρτινες) ίσης αξίας είναι οι εξής κατηγορίες:
  •  Φορολογούμενοι 70 ετών και άνω.
  •  Ατομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.
  •  Οσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.
  •  Οι φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του ΕΟΧ, υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 20 του ν. 4172/2013, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα από μισθωτή εργασία και συντάξεις.
  •  Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στο εξωτερικό.
  •  Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων.
  •  Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
  •  Φορολογούμενοι που δεν έχουν εισόδημα από καμία κατηγορία ή έχουν εισόδημα μόνο από κεφάλαιο ή/και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ.
  •  Φορολογούμενοι που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, για τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματός τους, φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).
  •  Οι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.
  •  Φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών).

Δεν υπάρχουν σχόλια: