5 αγκάθια που «κληρονομεί» η νέα κυβέρνηση
Μπορεί η χώρα να κινείται σε προεκλογικούς ρυθμούς και οι επαφές με την τρόικα να έχουν χαλαρώσει, οι εκκρεμότητες όμως και τα ακανθώδη ζητήματα στην οικονομία εξακολουθούν να υπάρχουν.
Αυτά θα κληθεί να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση που θα σχηματιστεί την επομένη των εκλογών, η οποία θα πρέπει να μπει κατευθείαν στα βαθιά…
Μία μέρα μετά τις κάλπες, στις 26 Ιανουαρίου, πραγματοποιείται το πρώτο Eurogroup του 2015, στη διάρκεια του οποίου οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης θα κάνουν ένα πρώτο «ταμείο» για το εκλογικό αποτέλεσμα της Αθήνας, στέλνοντας έτσι και το ανάλογο μήνυμα.
Εικάζεται ότι αυτό δεν θα διαφέρει από τη «γραμμή» των τελευταίων ημερών του Βερολίνου και των κρατών «δορυφόρων» της καγκελαρίου που επισημαίνει την ανάγκη συνέχισης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της λιτότητας του Μνημονίου.
Μετά το «κρας τεστ» του Eurogroup θα ακολουθήσει το ραντεβού με την τρόικα που θα κρίνει την εκταμίευση των 7,2 δισ. ευρώ που έχει ανάγκη η χώρα για να πληρώσει υποχρεώσεις 4,6 δισ. ευρώ που λήγουν στο πρώτο τρίμηνο.
Τη σκυτάλη παίρνουν οι αποφάσεις για την ένταξη της χώρας στη γραμμή χρηματοδότησης ECCL με ύψος κεφαλαίων έως 10,9 δισ. ευρώ και με νέες σκληρές δεσμεύσεις για τα νοικοκυριά. Δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού από τη νέα κυβέρνηση εφόσον μεταβληθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2015.
1 Μνημόνιο νο2: Τον κύκλο των διαπραγματεύσεων με την τρόικα που εκκρεμεί στο πλαίσιο της πέμπτης αξιολόγησης καλείται να ολοκληρώσει η νέα κυβέρνηση. Πρόκειται για το νέο πακέτο των μέτρων που έχει ζητήσει η τρόικα για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού του 2015. Οι δανειστές επιμένουν στην αναφορά τους για κενό 2,6 δισ. ευρώ έναντι 700 εκατ. ευρώ που υποστηρίζει η ελληνική πλευρά, με το χάσμα ανάμεσά τους να παραμένει αγεφύρωτο. Οι νέες παρεμβάσεις που ζητά η τρόικα αφορούν το Ασφαλιστικό (κατάργηση πρόωρων συνταξιοδοτήσεων), τις μειώσεις κύριων και επικουρικών συντάξεων, τα εργασιακά, τον ΦΠΑ (κατάργηση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ), τους φόρους υπέρ τρίτων, την κατάργηση του συνόλου των φοροαπαλλαγών, αλλά και τις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών. Το ανησυχητικό είναι ότι για να ολοκληρωθεί η τρέχουσα αξιολόγηση της τρόικας και να λάβει η Ελλάδα τη δόση των 7,2 δισ. ευρώ θα πρέπει να προχωρήσουν όλα τα διορθωτικά ορόσημα στα οποία έχει συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση από τον Μάιο του 2014. Να σημειωθεί ότι στις 28 Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται η τεχνική παράταση που έχει ζητήσει η ελληνική πλευρά για το δεύτερο Μνημόνιο, ενώ την ίδια ημερομηνία εκπνέει και η διαθεσιμότητα των 11,1 δισ. ευρώ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
2 Νέα γραμμή πίστωσης (Enhanced Conditions Credit Line-ECCL): Μπορεί η ευρωζώνη και τα Κοινοβούλιά της να προέκριναν την ένταξη της Ελλάδας στη γραμμή χρηματοδότησης ECCL με ύψος κεφαλαίων έως 10,9 δισ. ευρώ, ωστόσο η απόφαση αυτή θα περάσει εκ νέου από το μικροσκόπιο των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης. Κανονικά αυτό επρόκειτο να γίνει στο πρώτο Eurogroup της χρονιάς που έχει προγραμματιστεί για τις 26 Ιανουαρίου του 2015. Οι πρόωρες εκλογές στην Ελλάδα πηγαίνουν πίσω αυτές τις διαδικασίες οι οποίες θα έκριναν το αν η Αθήνα πληροί ή όχι τα κριτήρια για την ένταξή της σε αυτή τη γραμμή. Να σημειωθεί ότι για να μπορέσει η Ελλάδα να ενταχθεί στην ECCL θα πρέπει πρώτα να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση από την τρόικα.
3 Συμπληρωματικός προϋπολογισμός: Δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού από τη νέα κυβέρνηση εφόσον μεταβληθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2015. Υπενθυμίζεται ότι η τρόικα έχει ήδη ζητήσει την ακύρωση του βασικού σχεδίου του προϋπολογισμού ζητώντας από την κυβέρνηση να καταθέσει συμπληρωματικό μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2015 προκειμένου να ενσωματωθούν και τα νέα μέτρα των 2,6 δισ. ευρώ.
4 Λήξεις ομολόγων: Υποχρεώσεις 4,6 δισ. ευρώ που έχει ο προϋπολογισμός στο πρώτο τρίμηνο και 31 δισ. ευρώ συνολικά για το 2015 προκαλούν ίλιγγο στα στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου που θεωρούν ότι χωρίς τη δόση των 7,2 δισ. ευρώ από την τρόικα η Ελλάδα θα τα βγάλει πολύ δύσκολα πέρα. Η πρώτη κίνηση πληρωμής από πλευράς Δημοσίου θα πρέπει να γίνει τον Φεβρουάριο, μήνα κατά τον οποίο η Αθήνα καλείται να «επιστρέψει» εντόκως στους πιστωτές χρέος 2,020 δισ. ευρώ που εκπνέει εκείνη την ημέρα. Ενώ άλλο 1,5 δισ. ευρώ θα πρέπει να εκταμιεύσει το Δημόσιο μέσα στον Μάρτιο, προκειμένου να πληρώσει την πρώτη από τις τρεις δόσεις που εκκρεμούν προς το ΔΝΤ. Οι άλλες δύο, αντίστοιχου ύψους, εκπνέουν Ιούνιο και Σεπτέμβριο. Τα ζόρια για την κυβέρνηση είναι μέσα στο καλοκαίρι καθώς έρχεται αντιμέτωπη με έναν ιδιαίτερα βαρύ λογαριασμό πληρωμών. Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος συνιστούν ένα δίμηνο-φωτιά για το οικονομικό επιτελείο που θα πρέπει να βρει 17,585 δισ. ευρώ για να καλύψει ομόλογα που «ωριμάζουν» το συγκεκριμένο διάστημα. Πρόκειται για τίτλους πενταετούς και δεκαετούς διάρκειας που θα πρέπει πάση θυσία να καλυφθούν για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο ενός «πιστωτικού γεγονότος» για την Ελλάδα. Στις 20 Ιουλίου του 2015 λήγει το δεκαετές των 9,585 δισ. ευρώ με τοκομερίδιο 3,7%, ενώ 30 μέρες μετά ακολουθεί το πενταετές των 8 δισ. ευρώ και επιτοκίου 6,1%.
5 Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πρόγραμμα: Ενα πρώτο σχέδιο με τα μέτρα που θα διασφαλίζουν την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων τα επόμενα χρόνια είναι υποχρεωμένη να παρουσιάσει η νέα κυβέρνηση στην τρόικα. Οι βασικοί άξονες αυτής της πολιτικής θα ενσωματώνονται στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής που θα πρέπει να καταθέσει η ελληνική πλευρά μέχρι τον Απρίλιο στις Βρυξέλλες. Μια πρώτη μικρή γεύση από το νέο Μεσοπρόθεσμο είναι πιθανό να δώσει στους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης ο Γκίκας Χαρδούβελης στο Eurogroup της 26ης Ιανουαρίου, που θα είναι και η τελευταία του υποχρέωση που θα έχει ως υπουργός Οικονομικών. Κεντρικός στόχος του νέου Μεσοπρόθεσμου είναι τα πρωτογενή πλεονάσματα, τα οποία η τρόικα θεωρεί αδιαπραγμάτευτα, στο πλαίσιο της βιωσιμότητας του χρέους. Στην περίπτωση που αποδειχτούν χαμηλότερα, επιμηκύνεται ο χρόνος επαναφοράς του χρέους σε βιώσιμα επίπεδα ή εναλλακτικά θα πρέπει να βρεθούν έσοδα από άλλες φοροδοτικές πηγές. Για το 2015 το Μνημόνιο προβλέπει πλεόνασμα μεγέθους 3% του ΑΕΠ ή 5,6 δισ. ευρώ και 4,5% του ΑΕΠ ή 8,8 δισ. ευρώ για το 2016. Για το 2017 ο στόχος για το πλεόνασμα είναι να ανέλθει στο 4,5% του ΑΕΠ ή σε 9,3 δισ. ευρώ, ενώ για το 2018 ο πήχης έχει τοποθετηθεί στο 4,2% του ΑΕΠ ή σε 9,1 δισ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου