Φοροδοξίες: Γνωρίζετε ότι
• Οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι, μολονότι είναι δεσμευτικές για τη φορολογική διοίκηση, έως ότου ανακληθούν ρητά ή τροποποιηθούν δεν δεσμεύουν τον φορολογούμενο. Παρ’ όλα αυτά, δεν έχει διευκρινισθεί κατά πόσον η διοίκηση μπορεί να αναζητήσει φόρο επικαλούμενη διαφορετική ερμηνεία από αυτήν που είχε δώσει νωρίτερα με την εγκύκλιο, αν και ο φορολογούμενος ακολούθησε τις οδηγίες της.
• Από 1.1.2015 παραγράφηκε το δικαίωμα της φορολογικής διοίκησης να προβεί σε προσδιορισμό φόρου για φορολογικά έτη μέχρι και το 2008. Με τον ν. 4316/2014 όμως παρατάθηκε μέχρι το τέλος του 2015 η παραγραφή, εφόσον α) έχει εκκινήσει ανταλλαγή πληροφοριών με αλλοδαπές αρχές ή β) έχουν εκδοθεί μέχρι 31.12.2014 εισαγγελικές παραγγελίες ή εντολές ελέγχου από δικαστική ή φορολογική αρχή. Υπενθυμίζεται ότι σε περίπτωση φοροδιαφυγής η παραγραφή είναι 20ετής.
• Αυξήθηκε σε 90 ημέρες η προθεσμία που έχει στη διάθεσή της η φορολογική διοίκηση για να εξετάσει και να απαντήσει ή να απορρίψει σιωπηρά τις ενδικοφανείς προσφυγές των φορολογουμένων. Για την εξέταση των αιτήσεων αναστολής του 50% του αμφισβητούμενου ποσού, ο χρόνος εξέτασης επεκτάθηκε ομοίως στις 30 ημέρες.
• Από 1.1.2015 παραγράφηκε το δικαίωμα της φορολογικής διοίκησης να προβεί σε προσδιορισμό φόρου για φορολογικά έτη μέχρι και το 2008. Με τον ν. 4316/2014 όμως παρατάθηκε μέχρι το τέλος του 2015 η παραγραφή, εφόσον α) έχει εκκινήσει ανταλλαγή πληροφοριών με αλλοδαπές αρχές ή β) έχουν εκδοθεί μέχρι 31.12.2014 εισαγγελικές παραγγελίες ή εντολές ελέγχου από δικαστική ή φορολογική αρχή. Υπενθυμίζεται ότι σε περίπτωση φοροδιαφυγής η παραγραφή είναι 20ετής.
• Αυξήθηκε σε 90 ημέρες η προθεσμία που έχει στη διάθεσή της η φορολογική διοίκηση για να εξετάσει και να απαντήσει ή να απορρίψει σιωπηρά τις ενδικοφανείς προσφυγές των φορολογουμένων. Για την εξέταση των αιτήσεων αναστολής του 50% του αμφισβητούμενου ποσού, ο χρόνος εξέτασης επεκτάθηκε ομοίως στις 30 ημέρες.
• Αναστέλλεται η εφαρμογή του φόρου υπεραξίας ακινήτων φυσικών προσώπων για τη διετία 1.1.2015 - 31.12.2016. Η συγκεκριμένη κίνηση προφανώς έχει στόχο την ενίσχυση της κτηματαγοράς, δεδομένου ότι μέχρι
σήμερα ο φόρος υπεραξίας δεν έχει αποδώσει δημοσιονομικά.
• Τα κέρδη των φυσικών προσώπων από συναλλαγές ομολόγων και εισηγμένων τίτλων, που έχουν αποκτηθεί μετά την 1.1.2009, θα φορολογούνται σε κάθε περίπτωση με φόρο υπεραξίας 15%, δεδομένου ότι καταργήθηκε το ενδεχόμενο το συγκεκριμένο εισόδημα να θεωρηθεί ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα.
σήμερα ο φόρος υπεραξίας δεν έχει αποδώσει δημοσιονομικά.
• Τα κέρδη των φυσικών προσώπων από συναλλαγές ομολόγων και εισηγμένων τίτλων, που έχουν αποκτηθεί μετά την 1.1.2009, θα φορολογούνται σε κάθε περίπτωση με φόρο υπεραξίας 15%, δεδομένου ότι καταργήθηκε το ενδεχόμενο το συγκεκριμένο εισόδημα να θεωρηθεί ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα.
• Από 1.1.2015 ισχύει παρακράτηση φόρου μισθωτών υπηρεσιών στις παροχές σε είδος. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα ο φόρος για τις πρόσθετες παροχές να μην καταβάλλεται με την υποβολή της ετήσιας φορολογικής δήλωσης, αλλά να παρακρατείται στην πηγή, με αποτέλεσμα τη μείωση του καταβλητέου μηνιαίου μισθού.
• Εχουν ήδη προσδιορισθεί αναλυτικά με σχετική εγκύκλιο (ΠΟΛ 1219/2014) οι κυριότερες περιπτώσεις παροχών σε είδος (όπως π.χ. η παροχή πιστωτικών καρτών για μη εταιρικές δαπάνες, οι δωροεπιταγές, οι δωρεάν διατακτικές για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών από συμβεβλημένα καταστήματα -εκτός από τις διατακτικές σίτισης-, οι παροχές σε είδος με τη μορφή δανείου, τα δικαιώματα προαίρεσης προς τους εργαζομένους κ.ο.κ.) που πρέπει να διακρίνονται από αποζημιώσεις για έξοδα στα οποία υποβάλλεται ο εργαζόμενος κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του, που δεν αποτελούν φορολογητέο εισόδημα.
• Κατά την ερμηνεία της διοίκησης, δεν αποτελεί πρόσθετη παροχή μεταξύ άλλων η χρήση κινητού τηλεφώνου μέχρι το ύψους του προγράμματος χρήσης αλλά και πέραν αυτού, στον βαθμό που χορηγείται βεβαίωση από τον εργοδότη ότι το υπερβάλλον αφορούσε επαγγελματική χρήση. Ομοίως, τα αυτοκίνητα εξυπηρέτησης (tool cars) που χορηγούνται σε εργαζομένους για τους σκοπούς της επιχείρησης ή τα αυτοκίνητα test drive που διαθέτουν οι επιχειρήσεις πώλησης αυτοκινήτων δεν θεωρούνται παροχή σε είδος.
• Το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων εξέδωσε οδηγίες με βάση τις οποίες, για την εξεύρεση της αξίας του 30% του κόστους οχήματος που έχει παραχωρηθεί σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο που φορολογείται ως παροχή σε είδος, δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν οι δαπάνες καυσίμων και διοδίων, αν και αυτές θα εξετάζονται ως προς την παραγωγικότητά τους και, κατ’ επέκτασιν, ως προς την ανάγκη αναμόρφωσής τους ή μη.
• Εχουν ήδη προσδιορισθεί αναλυτικά με σχετική εγκύκλιο (ΠΟΛ 1219/2014) οι κυριότερες περιπτώσεις παροχών σε είδος (όπως π.χ. η παροχή πιστωτικών καρτών για μη εταιρικές δαπάνες, οι δωροεπιταγές, οι δωρεάν διατακτικές για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών από συμβεβλημένα καταστήματα -εκτός από τις διατακτικές σίτισης-, οι παροχές σε είδος με τη μορφή δανείου, τα δικαιώματα προαίρεσης προς τους εργαζομένους κ.ο.κ.) που πρέπει να διακρίνονται από αποζημιώσεις για έξοδα στα οποία υποβάλλεται ο εργαζόμενος κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του, που δεν αποτελούν φορολογητέο εισόδημα.
• Κατά την ερμηνεία της διοίκησης, δεν αποτελεί πρόσθετη παροχή μεταξύ άλλων η χρήση κινητού τηλεφώνου μέχρι το ύψους του προγράμματος χρήσης αλλά και πέραν αυτού, στον βαθμό που χορηγείται βεβαίωση από τον εργοδότη ότι το υπερβάλλον αφορούσε επαγγελματική χρήση. Ομοίως, τα αυτοκίνητα εξυπηρέτησης (tool cars) που χορηγούνται σε εργαζομένους για τους σκοπούς της επιχείρησης ή τα αυτοκίνητα test drive που διαθέτουν οι επιχειρήσεις πώλησης αυτοκινήτων δεν θεωρούνται παροχή σε είδος.
• Το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων εξέδωσε οδηγίες με βάση τις οποίες, για την εξεύρεση της αξίας του 30% του κόστους οχήματος που έχει παραχωρηθεί σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο που φορολογείται ως παροχή σε είδος, δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν οι δαπάνες καυσίμων και διοδίων, αν και αυτές θα εξετάζονται ως προς την παραγωγικότητά τους και, κατ’ επέκτασιν, ως προς την ανάγκη αναμόρφωσής τους ή μη.
• Διευκρινίσθηκε από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων ότι η παροχή φοίτησης δωρεάν ή με μειωμένα δίδακτρα για παιδιά εργαζόμενων, διευθυντών, διαχειριστών ή μελών της διοίκησης ιδιωτικών σχολείων δεν θεωρείται παροχή σε είδος και κατά συνέπεια ούτε και εισόδημα από μισθωτή εργασία για τους δικαιούχους (έγγραφο υπ’ αρ. Δ12 1168638 ΕΞ 2014).
• Η ωφέλεια που λαμβάνει εργαζόμενος με τη μορφή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών είναι επίσης παροχή σε είδος. Η αξία της παροχής προσδιορίζεται κατά τον χρόνο άσκησης του δικαιώματος προαίρεσης ή μεταβίβασής του και όχι κατά τον χρόνο χορήγησης αυτών. Η ωφέλεια αυτή αποτιμάται στην τιμή κλεισίματος της μετοχής στο Χρηματιστήριο μειωμένη κατά την τιμή διάθεσης του δικαιώματος. Η διάταξη αυτή καταλαμβάνει τα δικαιώματα που ασκούνται από την 1η Ιανουαρίου 2014, ανεξαρτήτως του πότε είχε χορηγηθεί το εν λόγω δικαίωμα και επίσης καταλαμβάνει και δικαιώματα προαίρεσης απόκτησης μετοχών που διαπραγματεύονται και σε αλλοδαπά χρηματιστήρια.
Πηγή: Grand Thornton
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου