Τρίτη 1 Ιουλίου 2025

Σε ποιες περιπτώσεις δόθηκε παράταση διασύνδεσης ταμειακών συστημάτων με POS Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Νέες ημερομηνίες και για την απόσυρσης ΕΑΦΔΣΣ και χρήσης ΦΗΜΑΣ εστιατορίων Διόρθωση στον μέσο όρο του τζίρου στον ΚΑΔ. 47.19 Ανάλωση κεφαλαίου: Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το ποσό του ελέγχου για κάλυψη τεκμηρίων;


 

Σε ποιες περιπτώσεις δόθηκε παράταση διασύνδεσης ταμειακών συστημάτων με POS

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Νέες ημερομηνίες και για την απόσυρσης ΕΑΦΔΣΣ και χρήσης ΦΗΜΑΣ εστιατορίων

Διόρθωση στον μέσο όρο του τζίρου στον ΚΑΔ. 47.19

Ανάλωση κεφαλαίου: Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το ποσό του ελέγχου για κάλυψη τεκμηρίων;

Λίγες ημέρες έμειναν για την ολοκλήρωση των φορολογιών δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων για το φορολογικό έτος 2024.

Να θυμίσουμε δυο ημερομηνίες που πρέπει να προσέξουμε, πέρα από την δεκάτη πέμπτη (15) Ιουλίου 2025 που είναι η καταληκτική ημερομηνία της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων .

α) Την 14η Ιουλίου 2025

Υποβολή βεβαιώσεων για καταβολές μερισμάτων σε φυσικά πρόσωπα, από νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες με απλογραφικά βιβλία, για το φορολογικό έτος 2024.

Με την απόφαση Α.1179/11.12.2024 (ΦΕΚ Β' 6829/12.12.2024) «Τύπος και περιεχόμενο της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων, της βεβαίωσης των αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και της βεβαίωσης εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα καθώς και υποβολή αυτών με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου για το φορολογικό έτος 2024», και ειδικά με το άρθρο 7: «Ημερομηνία υποβολής».

«1. Για το φορολογικό έτος 2024 ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής ορίζεται η 28/02/2025. Ειδικά για τις περιπτώσεις καταβολής μερισμάτων σε φυσικά πρόσωπα από νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες με απλογραφικά βιβλία, ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής ορίζεται η προηγούμενη μέρα της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.

2. Ως ημερομηνία υποβολής, κατά την ηλεκτρονική υποβολή, θεωρείται η ημερομηνία αποδοχής και επιτυχούς καταχώρησης αυτών στο σύστημα υποβολής των σχετικών βεβαιώσεων του myAADE με αυτόματη απόδοση στον αποστολέα υπόχρεο μοναδικού αριθμού καταχώρησης.

3. Το ηλεκτρονικό αρχείο βεβαιώσεων δεν δύναται να υποβληθεί μετά το τέλος του αντίστοιχου έτους υποβολής αυτού.»

β) Την 31η Ιουλίου 2025

Δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα με απλογραφικά βιβλία

Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 67 του Κ.Φ.Ε. (Ν. 4172/2013), όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 84 του ν. 5162/2024 (ΦΕΚ A 198 - 05.12.2024), η δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων υποβάλλεται κατά το χρονικό διάστημα από τη 15η Μαρτίου μέχρι και τη 15η Ιουλίου του αμέσως επόμενου φορολογικού έτους.

 

Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος αποβιώσει ή μεταφέρει την κατοικία του στο εξωτερικό, η δήλωση υποβάλλεται από τους κατά περίπτωση υπόχρεους, καθ’ όλη τη διάρκεια του φορολογικού έτους και συνοδεύεται από δικαιολογητικά και στοιχεία που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η δήλωση φορολογίας εισοδήματος υποβάλλεται με το έντυπο Ε1. Στην ίδια ημερομηνία, και πριν από την υποβολή του εντύπου Ε1,  συνυποβάλλονται και τα έντυπα Ε2 και Ε3.

Εξαιρετικά, τα φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν απλογραφικά βιβλία, μπορούν να υποβάλλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος μέχρι και την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου.

Νέα παράταση διασύνδεσης POS για ορισμένες περιπτώσεις

Με τη νέα απόφαση Α.1081/2025 τροποποιείται η απόφαση Α.1157/2023 και, όπως αναφέρει η νέα απόφαση, δίνεται πρόσθετος χρόνος εκπλήρωσης της υποχρέωσης συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης των τερματικών αποδοχής καρτών πληρωμών και ανάλογων μέσων πληρωμών με την ΑΑΔΕ για τις συναλλαγές που διενεργούν οντότητες που έχουν προχωρήσει στη διασύνδεση του ταμειακού τους συστήματος με τα μέσα πληρωμών, η οποία δεν συμμορφώνεται απόλυτα με τα πρωτόκολλα των υπό στοιχεία Α.1098/2022 ή Α.1155/2023 αποφάσεων, εφόσον τα μέσα πληρωμών τους δεν επιτρέπουν την ελεύθερη πληκτρολόγηση ποσών και η ΑΑΔΕ έχει λάβει σχετική ενημέρωση από τους Παρόχους των Τερματικών (ΝSΡs).

Σύμφωνα με την απόφαση τροποποιείτε την υπό στοιχεία Α.1157/2023 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (ΝSΡs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (Κ.Φ.Δ.). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β' 1826) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ» (Β' 5994), ως ακολούθως:

«1. Η περ. δ) της παρ. 2.5 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως εξής:

«δ) Έως και την 31.12.2025, εφόσον έχουν ήδη προβεί σε υλοποιήσεις διασύνδεσης του Ταμειακού Συστήματος με τα Μέσα Πληρωμών που διαθέτουν, οι οποίες καίτοι δεν συμμορφώνονται επακριβώς με τα πρωτόκολλα των υπό στοιχεία Α.1098/2022 ή Α.1155/2023, κατά περίπτωση, αποφάσεων, δεν επιτρέπουν κατ' ελάχιστο, την ελεύθερη πληκτρολόγηση ποσού στο Μέσο Πληρωμής και εφόσον η ΑΑΔΕ λάβει σχετική ενημέρωση από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών».

2. Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. (ΦΕΚ Β' 3139/20-06-2025)»

Παράταση απόσυρσης ΕΑΦΔΣΣ και χρήσης ΦΗΜΑΣ εστιατορίων

Με την απόφαση Α.1082/2025 τροποποιείται εκ νέου η απόφαση Α.1073/2023 και δίνεται νέα παράταση ως προς την εκπλήρωση της υποχρέωσης απόσυρσης και οριστικής παύσης χρήσης όλων των ΕΑΦΔΣΣ.

Σύμφωνα με τη νέα απόφαση το άρθρο 1 της απόφασης Α.1073/2023 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 1

Απόσυρση από τη χρήση και οριστική παύση Ειδικών Ασφαλών Φορολογικών Διατάξεων Σήμανσης Στοιχείων (ΕΑΦΔΣΣ)

1. Οι οντότητες που εκδίδουν τα λογιστικά τους στοιχεία με τη χρήση ΕΑΦΔΣΣ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία ΠΟΛ.1220/2012 (Β' 3517) απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών ή είναι κάτοχοι αυτών, παύουν τη χρήση αυτών έως και την 31.07.2024 και έχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης οριστικής παύσης τους. Οι ως άνω οντότητες από την 01.08.2024 και εφεξής έχουν την υποχρέωση χρήσης λοιπών τύπων ΦΗΜ ή υπηρεσιών Παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης. Ειδικά, οι οντότητες πρατηρίων καυσίμων παύουν τη χρήση και έχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης οριστικής παύσης των ΕΑΦΔΣΣ έως και την 31.12.2024.

2. Οι προθεσμίες του πρώτου και δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 παρατείνονται έως 31.12.2025 και 1.1.2026 αντίστοιχα, εφόσον οι οντότητες κάνουν χρήση ΕΑΦΔΣΣ ως τμήμα Ταμειακού Συστήματος που διασυνδέεται με Μέσα Πληρωμών και οι σχετικές διασυνδέσεις πληρούν τα οριζόμενα στην περ. δ) της παρ. 2.5 του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Α.1157/2023 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.»

Το άρθρο 3 της απόφασης Α.1073/2023 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 3

Υποχρέωση χρήσης ΦΗΜΑΣ εστιατορίου, ΦΤΜ εστιατορίου, ΑΔΗΜΕ εστιατορίου

1.α) Οι οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και εκδίδουν τα λογιστικά τους στοιχεία με τη χρήση ΕΑΦΔΣΣ, από την 01.08.2024 και εφεξής έχουν την υποχρέωση χρήσης ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου, που πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζονται στην υπό στοιχεία Α.1173/2022 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ ή υπηρεσιών Παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης.

β) Η προθεσμία της περ. α) παρατείνεται έως 1.1.2026, εφόσον οι οντότητες κάνουν χρήση ΕΑΦΔΣΣ ως τμήμα Ταμειακού Συστήματος που διασυνδέεται με Μέσα Πληρωμών και οι σχετικές διασυνδέσεις πληρούν τα οριζόμενα στην περ. δ) της παρ. 2.5 του άρθρου 1 της Α.1157/2023 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

2. Οι οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και εκδίδουν τα λογιστικά τους στοιχεία με τη χρήση απλών ΦΗΜ, από την 1.8.2024 και εφεξής, έχουν την υποχρέωση χρήσης ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου που πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζονται στην υπό στοιχεία Α.1173/2022 ή Παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης.»

Η απόφαση 1082/2025 αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. (ΦΕΚ Β' 3140/20-06-2025)

Διορθώσεις προβλημάτων για τον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος

Στον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος για τις ατομικές επιχειρήσεις στο τρίτο βήμα του, όπως έχουμε αναλύσει και παλιότερα (Πως υπολογίζεται το Ελάχιστό τεκμαρτό Εισόδημα - Οι αλλαγές που υπάρχουν για τα εισοδήματα των ελευθέρων επαγγελματιών και των ατομικών επιχειρήσεων, για το φορολογικό έτους 2024), υπάρχει ο υπολογισμός του 5% στην διαφορά μεταξύ του μέσου όρου του κύκλου εργασιών (τζίρου) που έχει ανακοινώσει η ΑΑΔΕ και του τζίρου που έχει πραγματοποίηση η επιχείρησης στο σχετικό ΚΑΔ.

Ποιο συγκεκριμένα

Επί του παραπάνω αποτελέσματος έχουμε ακόμη προσαύξηση + 5°/ο επί της διαφοράς τζίρου αν είμαστε πάνω από τον μέσο όρο τον ΚΑΔ. Οι μέσοι όροι για το 2024 έχουν δημοσιευθεί με την απόφαση : (ΔΥΠΗΔΕΔ 1109311 ΕΞ 27-09-2024).

Προσοχή:

              Ειδικά ως προς τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)», «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» και «λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα (47.26)», για τον προσδιορισμό του ετήσιου κύκλου εργασιών του υπόχρεου και τον προσδιορισμό του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ., δεν λαμβάνονται υπόψη οι πωλήσεις της παρ. 4 άρθρου 35 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162).

              ως μέσος όρος της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος ετήσιου κύκλου εργασιών του συνόλου των επιτηδευματιών με τους δύο αυτούς Κ.Α.Δ., χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών.

              Για την εύρεση του μέσου όρου ετήσιου κύκλου εργασιών των επιτηδευματιών με τους λοιπούς τεταρτοβάθμιους κωδικούς υπό τον Κ.Α.Δ. 47.19, πλην των Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02, δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με Κ.Α.Δ. 47.19.10.01 και 47.19.10.02.

Κατά την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, λοιπόν, παρουσιάστηκε σοβαρό πρόβλημα στο υπολογισμό του σχετικού ποσού στον ΚΑΔ 47.19, με αποτέλεσμα να υπολογίζεται μεγαλύτερος ποσό και συνεπώς μεγαλύτερο τεκμαρτό εισόδημα, που επιβάρυνε με φόρους τα φυσικά πρόσωπα επιτηδευματίες (με ατομικές επιχειρήσεις).

Το θέμα μεταφέρθηκε πολλές φορές στην ΑΑΔΕ. Επίσημα το έβαλε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητήριου Αθηνών (ΕΕΑ) κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου

Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου που εξέδωσε το ΕΕΑ, μετά την συνάντηση αντιπροσωπείας με τον υφυπουργό κ. Κώτσηρα, μας ενημερώνει ότι:

«έγινε αποδεκτό το αίτημα και θα τροποποιηθεί ο μέσος κύκλος εργασιών των ανωτέρω ΚΑΔ, ο οποίος θα είναι κατά πολύ ανώτερος από αυτόν που ισχύει σήμερα, απεικονίζοντας έτσι την πραγματική εικόνα του κλάδου. Η ΑΑΔΕ δεσμεύθηκε ότι θα επαναεκκαθαρίσει τις ήδη υποβεβλημένες φορολογικές δηλώσεις των παραπάνω ΚΑΔ χωρίς να απαιτείται καμία επιπλέον ενέργεια από τους φορολογουμένους. Παράλληλα θα επανεξεταστεί το ενδεχόμενο εξαίρεσης από τον κύκλο εργασιών και των υπολοίπων εσόδων, εξαιρουμένου του ΦΠΑ, πχ κάρτες χρόνου ομιλίας, κάρτες στάθμευσης, τύπος».

Ανάλωση κεφαλαίου

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το ποσό του ελέγχου για κάλυψη τεκμηρίων;

 

Το θέμα της ανάλωσης κεφαλαίου είναι ένα πολύπλοκο θέμα με το όποιο έχουμε ασχοληθεί εκτενώς και παλιότερα (βλέπε Φορολόγηση με τεκμήρια – Διευκρινήσεις για την κάλυψη τεκμηρίων με δωρεές ή γονικές παροχές και Τελευταίος μήνας για την κάλυψη των τεκμηρίων – Ποια έσοδα τα καλύπτου και τι πρέπει να κάνουμε για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων).

Σήμερα θα θέλαμε να ασχοληθούμε με άλλο θέμα. Θα θέλαμε να απαντήσουμε στο ερώτημα: Το ποσό του ελέγχου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάλυψη τεκμηρίων;

Σύμφωνα. Λοιπόν, με την εγκύκλιο Ε. 2137/2019 με θέμα «Διευκρινίσεις για θέματα ανάλωσης κεφαλαίου προηγούμενων ετών για τις ανάγκες εφαρμογής της περίπτωσης ζ' της παραγράφου 2 του άρθρου 34 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος», που εκδόθηκε με αφορμή ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας, αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, μας  γνώρισε, μεταξύ άλλων, και τα παρακάτω: 

1.      Σε περίπτωση επίκλησης από τον φορολογούμενο ανάλωσης κεφαλαίου προηγούμενων ετών, στα οποία περιλαμβάνονται φορολογικά έτη που έχουν ήδη ελεγχθεί και για τα οποία έχουν εκδοθεί οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου, κατά τα έτη αυτά ως κεφάλαιο προς ανάλωση θα λαμβάνεται υπόψη αυτό που προκύπτει ή που προσδιορίστηκε με βάση τα αποτελέσματα του ελέγχου και όχι αυτό που προσδιορίζεται από το άρθρο 34 του ν.4172/2013, καθώς σε έτος για το οποίο έχει εκδοθεί οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου δεν χωρεί εκ νέου εφαρμογή του άρθρου 34 του ν.4172/2013 μετά την έκδοση των πράξεων αυτών, ως αν δεν είχε μεσολαβήσει έλεγχος.

2.      Επιπλέον, οι ετήσιες αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης που αφορούν συνταξιούχους που έχουν υπερβεί το 65ο έτος της ηλικίας τους, λαμβάνονται υπόψη μειωμένες κατά τριάντα τοις εκατό (30%) στον σχηματισμό του κεφαλαίου προς ανάλωση.

3.      Τέλος, επισημαίνουμε ότι οι οδηγίες που αναφέρονται στην ΠΟΛ 1076/2015 εγκύκλιο καθώς και στο Μέρος Α' του ΔΕΑΦ Α 1144110 ΕΞ 2015/5.11.2015 εγγράφου μας εξακολουθούν να ισχύουν. 

 

Αλωνιάτης Απόστολος

 Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

  Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025 











Δεν υπάρχουν σχόλια: