Στάση πληρωμών από το Δημόσιο για τα «εικονικά» πλεονάσματα
Ειδικά για τον μήνα Φεβρουάριο, τα φορολογικά έσοδα αναμένεται να πέσουν και κάτω από τον στόχο του μήνα.
| upd:
Στο ίδιο έργο θεατές για 3η συνεχόμενη χρονιά. Στο πρώτο δίμηνο του 2015, ενώ βιώναμε τη «δημιουργική ασάφεια» στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών ψαλίδιζαν τις δημόσιες δαπάνες κατά 843 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το στόχο για να κρατήσουν τα τελευταία ψίχουλα ρευστότητας στα κρατικά ταμεία.
Στο πρώτο δίμηνο του 2016, ενώ ζούσαμε με την αγωνία του «κλείνει δεν κλείνει η 1η αξιολόγηση, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών έβαζαν ακόμη πιο βαθιά τον κόφτη στις κρατικές δαπάνες με την απόκλιση έναντι του στόχου να ανεβαίνει στα 975 εκατ. ευρώ. Χθες, αντιληφθήκαμε ότι τίποτα δεν άλλαξε ούτε μέσα στο 2017. Η αγωνία για την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης αντικαταστάθηκε από την αγωνία για την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης και η «συγκράτηση» των δαπανών αυξήθηκε για 3η συνεχόμενη φορά φτάνοντας στα 1,031 δις. ευρώ.
Τα «καλά νούμερα» και οι υπερβάσεις των στόχων, αποτελούν αυτή τη στιγμή το μοναδικό ουσιαστικό διαπραγματευτικό όπλο που έχει στα χέρια της η κυβέρνηση προκειμένου να πείσει τους θεσμούς να χαλαρώσουν τα «λουριά».
Και η προσπάθεια να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του 2018 χωρίς επιπλέον μέτρα (πέραν αυτών που έχουν ήδη συμφωνηθεί από τον Δεκέμβριο) αλλά και η προσπάθεια να περιοριστεί ο λογαριασμός των μέτρων για μετά από το 2019) στηρίζεται στα στοιχεία για το πλεόνασμα του 2016 το οποίο φαίνεται να κλείνει λίγο πάνω από το 3% (ανακοινώσεις αναμένονται στις 21 Απριλίου).
Αυτό το θετικό momentum με τους αριθμούς η κυβέρνηση θέλει να το συνεχίσει και το 2017. Μόνο που οι φετινές επιδόσεις, έχουν αρκετά «θολά» σημεία:
1. Πράγματι το πρωτογενές πλεόνασμα έφτασε στο δίμηνο στα 2,123 δις. ευρώ ποσό αυξημένο κατά 1,259 δις. ευρώ έναντι του στόχου. Πώς όμως δημιουργήθηκε αυτή η υπέρβαση; Όπως προαναφέρθηκε, τα 1,031 δις. ευρώ πηγάζουν από την υπερσυγκράτηση των δαπανών και ουσιαστικά πρόκειται για χρήματα που στερεί το υπουργείο Οικονομικών από την πραγματική οικονομία. Περίπου 334 εκατ. ευρώ ήταν η υπέρβαση στόχου στο σκέλος των εσόδων εξαιτίας της διανομής υψηλότερου μερίσματος από την ΤτΕ. Αν αφαιρεθούν αυτοί οι δύο συγκυριακοί παράγοντες (σ.σ το υψηλό μέρισμα της ΤτΕ δεν θα υπάρχει για πάντα ενώ η περικοπή των δαπανών αναγκαστικά θα καλυφθεί στο τέλος του έτους καθώς οι θεσμοί δεν επιτρέπουν να φουσκώνουν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου) τότε υπέρβαση έναντι του στόχου δεν υπάρχει.
2. Στο σκέλος των εσόδων, παρατηρήθηκε υπέρβαση κατά 198 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού και κατά 409 εκατ. ευρώ σε επίπεδο τακτικού προϋπολογισμού. Και πάλι, από αυτό το ποσό, τα 334 εκατ. ευρώ προέρχονται από την ΤτΕ κάτι που σημαίνει ότι η υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων έχει αρχίσει να φθίνει. Ειδικά για τον μήνα Φεβρουάριο, τα φορολογικά έσοδα αναμένεται να πέσουν και κάτω από τον στόχο του μήνα. Όταν η υπέρβαση στο σκέλος των εσόδων για τον συγκεκριμένο μήνα ήταν μόλις 78 εκατ. ευρώ και η υπεραπόδοση από την ΤτΕ ήταν 334 εκατ. ευρώ, είναι προφανές ότι έχει αρχίσει να δημιουργείται «τρύπα» στα φορολογικά έσοδα.
3. Ακόμη και στην «ποιοτική σύνθεση» των φορολογικών εσόδων, υπάρχουν σημάδια ανησυχίας. Από τα αναλυτικά στοιχεία του Ιανουαρίου, φάνηκε ότι η όποια υπεραπόδοση προκύπτει μέχρι στιγμής από το γεγονός ότι καταβάλλονται περισσότερα έσοδα προηγούμενων ετών (μέσω προστίμων, ρυθμίσεων κλπ). Είναι αβέβαιο αν αυτή η πρακτική θα έχει διάρκεια προκειμένου να στηριχθούν τα φορολογικά έσοδα. Στις τρέχουσες υποχρεώσεις υπεραπόδοση μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ενώ από τα αναλυτικά στοιχεία του Φεβρουαρίου είναι πολύ πιθανό να προκύψει και υστέρηση σε πολλούς κωδικούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου