Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου 2012

ΕΡΕΥΝΑ ΕΣΕΕ Σοκ και Δέος από τα λουκέτα στην αγορά


ΕΡΕΥΝΑ ΕΣΕΕ

Σοκ και Δέος από τα λουκέτα στην αγορά

Σοκ και Δέος από τα λουκέτα στην αγορά
Βρέχει... λουκέτα στο κέντρο της Αθήνας με αποτέλεσμα ένα στα τρία εμπορικά καταστήματα να έχει εξαφανιστεί από τον χάρτη.
Σοκ προκαλεί η νέα έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου για τις κλειστές επιχειρήσεις στην...καρδιά της πρωτεύουσας. Η οικονομική ύφεση, η μείωση της αγοραστικής δύναμης, ο... αφανισμός της μεσαίας τάξης, τα υψηλά ενοίκια, η έκρηξη της εγκληματικότητας και του παραεμπορίου αλλά και η αποχώρηση μεγάλων επιχειρήσεων είναι ορισμένοι από τους λόγους που έχουν διώξει τους καταστηματάρχες του κέντρου.
Η έρευνα της ΕΣΕΕ πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο και προκύπτει ότι το 31% των καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας έχει κλείσει. Τον περασμένο Μάρτιο, οπότε και είχε γίνει η προηγούμενη έρευνα, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 29,6%.
Η ΕΣΕΕ εντοπίζει πέντε λόγους για τη... βροχή των λουκέτων στην Αθήνα:
Υψηλά ενοίκια: Το γεγονός ότι οι κεντρικοί εμπορικοί δρόμοι με τις υψηλότερες τιμές ενοικίων παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά λουκέτων επιβεβαιώνει την υπόθεση ότι οι «ακριβοί» εμπορικοί δρόμοι θα καταλήξουν «έρημοι» δρόμοι.
Μείωση αγοραστικής δύναμης: Η δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών, η οποία μάλιστα είναι προοδευτική από τον καλοκαίρι του 2010 (όταν ξεκίνησε και η έρευνα), ακολουθείται από την προοδευτική αύξηση των κλειστών καταστημάτων.
Αφανισμός της μεσαίας τάξης: Η υψηλή συγκέντρωση των κλειστών καταστημάτων στην παραδοσιακή εμπορική αγορά της Αθήνας, που διαχρονικά αποτελούσε τον πόλο έλξης των καταναλωτών της μεσαίας τάξης, είναι ενδεικτική της οικονομικής δυσχέρειας που αντιμετωπίζουν τα μεσαία στρώματα. Εξάλλου, η πλειονότητα των ίδιων των εμπόρων αποτελεί τμήμα των μικρομεσαίων στρωμάτων.
Αλλαγή φυσιογνωμίας εμπορικού κέντρου: Η επιθετική εξάπλωση των επιχειρήσεων εστίασης οδηγεί σε αναδιαρθρώσεις και ανακατατάξεις που αλλοιώνουν τον εμπορικό χαρακτήρα του κέντρου. Αυτή η μεταβολή, αν και φαινομενικά προκαλεί τη συγκέντρωση των υποψήφιων καταναλωτών πλησίον του εμπορικού κέντρου, δεν υπάρχει καμία απολύτως ένδειξη ότι τονώνει την αγοραστική κίνηση. Αντίθετα και μακροπρόθεσμα, τέτοιες εξελίξεις, οι οποίες δεν υπηρετούν κανέναν κεντρικό σχεδιασμό ανάπτυξης, συντελούν ταχύτατα στην παρακμή του εμπορικού κέντρου.
Αποχώρηση μεγάλων επιχειρήσεων: Στις αρχές της δεκαετίας του '90, η είσοδος μεγάλων επιχειρήσεων και διεθνικών αλυσίδων στις παραδοσιακές εμπορικές αγορές προκάλεσε ριζική αλλαγή στη διάρθρωση του εμπορικού κέντρου, με τις μικρές επιχειρήσεις να δέχονται ισχυρές πιέσεις. Παρ όλα αυτά, ο εξορθολογισμός επήλθε άμεσα και οι «παράλληλοι βίοι» μικρών και μεγάλων συνέθεταν μια αρμονική οικονομική συμβίωση.
Σήμερα, η αποχώρηση αυτών των επιχειρήσεων από το κέντρο δημιουργεί και πάλι κλυδωνισμούς, αφού αποσταθεροποιεί εκ νέου τη φυσιογνωμία του εμπορικού κέντρου με αρνητικές συνέπειες στην επιβίωση των μικρότερων επιχειρήσεων.
Φυσικά και τα ακόλουθα αίτια έχουν συμβάλει στην αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων που κλείνουν:
  • Η έξαρση της παραβατικότητας και εγκληματικότητας.
  • Το παραεμπόριο.
  • Το συχνό κλείσιμο του κέντρου από συγκεντρώσεις
  • Η αύξηση του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης.
  • Το πάγωμα χρηματοδότησης από τράπεζες.
  • Τα φορολογικά και ασφαλιστικά βάρη.
Η οδός Σταδίου εμφανίζει το υψηλότερο ποσοστό κλειστών επιχειρήσεων με 42%. Στην Εμμανουήλ Μπενάκη το 38% των εμπορικών έβαλε λουκέτο, ενώ στην Πανεπιστημίου έκλεισαν τα 100 από τα 288 μαγαζιά.
Λαβωμένη... βγαίνει και η οδός Πατησίων, που έχει τον μεγαλύτερο αριθμό εμπορικών. Το 28,7% έχει σβηστεί από τον χάρτη. Το Κολωνάκι, με περίπου ένα στα τέσσερα καταστήματα να έχουν κλείσει, μετράει τις μικρότερες απώλειες.
Χρήστος Κολώνας
ckolonas@pegasus.gr



889 λουκέτα σε έναν χρόνο στην καρδιά του λιανεμπορίου

Η ύφεση, ο αφανισμός της μεσαίας τάξης, τα υψηλά ενοίκια είναι ορισμένοι από τους λόγους που έχουν διώξει τους εμπόρους από το Κέντρο.
Η ύφεση, ο αφανισμός της μεσαίας τάξης, τα υψηλά ενοίκια είναι ορισμένοι από τους λόγους που έχουν διώξει τους εμπόρους από το Κέντρο.
Βρέχει... λουκέτα στο κέντρο της Αθήνας με αποτέλεσμα ένα στα τρία εμπορικά καταστήματα να έχει εξαφανιστεί από τον χάρτη.
Σοκ προκαλεί η νέα έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου για τις κλειστές επιχειρήσεις στην...καρδιά της πρωτεύουσας. Η οικονομική ύφεση, η μείωση της αγοραστικής δύναμης, ο... αφανισμός της μεσαίας τάξης, τα υψηλά ενοίκια, η έκρηξη της εγκληματικότητας και του παραεμπορίου αλλά και η αποχώρηση μεγάλων επιχειρήσεων είναι ορισμένοι από τους λόγους που έχουν διώξει τους καταστηματάρχες του κέντρου.
Η έρευνα της ΕΣΕΕ πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο και προκύπτει ότι το 31% των καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας έχει κλείσει. Τον περασμένο Μάρτιο, οπότε και είχε γίνει η προηγούμενη έρευνα, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 29,6%.
Η ΕΣΕΕ εντοπίζει πέντε λόγους για τη... βροχή των λουκέτων στην Αθήνα:
Υψηλά ενοίκια: Το γεγονός ότι οι κεντρικοί εμπορικοί δρόμοι με τις υψηλότερες τιμές ενοικίων παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά λουκέτων επιβεβαιώνει την υπόθεση ότι οι «ακριβοί» εμπορικοί δρόμοι θα καταλήξουν «έρημοι» δρόμοι.
Μείωση αγοραστικής δύναμης: Η δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών, η οποία μάλιστα είναι προοδευτική από τον καλοκαίρι του 2010 (όταν ξεκίνησε και η έρευνα), ακολουθείται από την προοδευτική αύξηση των κλειστών καταστημάτων.
Αφανισμός της μεσαίας τάξης: Η υψηλή συγκέντρωση των κλειστών καταστημάτων στην παραδοσιακή εμπορική αγορά της Αθήνας, που διαχρονικά αποτελούσε τον πόλο έλξης των καταναλωτών της μεσαίας τάξης, είναι ενδεικτική της οικονομικής δυσχέρειας που αντιμετωπίζουν τα μεσαία στρώματα. Εξάλλου, η πλειονότητα των ίδιων των εμπόρων αποτελεί τμήμα των μικρομεσαίων στρωμάτων.
Αλλαγή φυσιογνωμίας εμπορικού κέντρου: Η επιθετική εξάπλωση των επιχειρήσεων εστίασης οδηγεί σε αναδιαρθρώσεις και ανακατατάξεις που αλλοιώνουν τον εμπορικό χαρακτήρα του κέντρου. Αυτή η μεταβολή, αν και φαινομενικά προκαλεί τη συγκέντρωση των υποψήφιων καταναλωτών πλησίον του εμπορικού κέντρου, δεν υπάρχει καμία απολύτως ένδειξη ότι τονώνει την αγοραστική κίνηση. Αντίθετα και μακροπρόθεσμα, τέτοιες εξελίξεις, οι οποίες δεν υπηρετούν κανέναν κεντρικό σχεδιασμό ανάπτυξης, συντελούν ταχύτατα στην παρακμή του εμπορικού κέντρου.
Αποχώρηση μεγάλων επιχειρήσεων: Στις αρχές της δεκαετίας του '90, η είσοδος μεγάλων επιχειρήσεων και διεθνικών αλυσίδων στις παραδοσιακές εμπορικές αγορές προκάλεσε ριζική αλλαγή στη διάρθρωση του εμπορικού κέντρου, με τις μικρές επιχειρήσεις να δέχονται ισχυρές πιέσεις. Παρ όλα αυτά, ο εξορθολογισμός επήλθε άμεσα και οι «παράλληλοι βίοι» μικρών και μεγάλων συνέθεταν μια αρμονική οικονομική συμβίωση.
Σήμερα, η αποχώρηση αυτών των επιχειρήσεων από το κέντρο δημιουργεί και πάλι κλυδωνισμούς, αφού αποσταθεροποιεί εκ νέου τη φυσιογνωμία του εμπορικού κέντρου με αρνητικές συνέπειες στην επιβίωση των μικρότερων επιχειρήσεων.
Φυσικά και τα ακόλουθα αίτια έχουν συμβάλει στην αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων που κλείνουν:
  • Η έξαρση της παραβατικότητας και εγκληματικότητας.
  • Το παραεμπόριο.
  • Το συχνό κλείσιμο του κέντρου από συγκεντρώσεις
  • Η αύξηση του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης.
  • Το πάγωμα χρηματοδότησης από τράπεζες.
  • Τα φορολογικά και ασφαλιστικά βάρη.
Χρήστος Κολώνας
ckolonas@pegasus.gr



«Νεκροταφεία» καταστημάτων οι δρόμοι της Αθήνας
Στην οδό Σταδίου έχουν βάλει λουκέτο τέσσερις στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις
«Νεκροταφεία» καταστημάτων οι δρόμοι της Αθήνας
εκτύπωση  

Με νεκροταφεία εμπορικών καταστημάτων θα μοιάζουν σε λίγους μήνες οι πιο κεντρικοί δρόμοι της Αθήνας. Ο πιο «σκοτωμένος» εμπορικά δρόμος είναι πλέον η οδός Σταδίου, στην οποία τα 4 στα 10 καταστήματα έχουν κλείσει, το 42%, όταν πριν από ένα χρόνο κλειστά ήταν το 31,5% των καταστημάτων, ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η οδός Πανεπιστημίου, ένας από τους ακριβούς δρόμους της Αθήνας. Ηδη το 34,7% των καταστημάτων έχουν κατεβάσει ρολά - σε 6 μήνες αυξήθηκαν κατά 14% τα κλειστά καταστήματα. Σε λίγο καλύτερη κατάσταση είναι η οδός Ακαδημίας με το 31% των καταστημάτων να είναι κλειστά, ενώ στην οδό Μπενάκη το 38% των καταστημάτων αποτελεί παρελθόν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) στους δρόμους με τη μεγαλύτερη επιδείνωση συγκαταλέγεται η οδός Σόλωνος, ενώ αντιθέτως το Κολωνάκι ως περιοχή παρουσιάζει μικρότερο αριθμό «λουκέτων» σε σχέση με το υπόλοιπο κέντρο της Αθήνας. Ωστόσο στο «εσωτερικό» του Κολωνακίου παρατηρούνται σοβαρές ανακατατάξεις. Συγκεκριμένα, αν και τα μεγέθη της οδού Σκουφά παραμένουν σταθερά σε σχέση με τον περασμένο Μάρτιο, δεν συμβαίνει το ίδιο με την οδό Πατριάρχου Ιωακείμ, όπου στις αρχές του χρόνου κλειστά ήταν μόνο το 10,4% των καταστημάτων και προσφάτως τα καταμετρημένα κλειστά καταστήματα φτάνουν το 21%. Σε αντίστροφη τροχιά κινείται το εμπόριο στην οδό Τσακάλωφ, στην οποία μειώθηκε ο αριθμός των κλειστών καταστημάτων και από 333,7% έπεσε στο 21,1%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα ευρήματα της έρευνας που αφορούν το κέντρο της Αθήνας από τον Αύγουστο του 2010 ως και τον Αύγουστο του 2012 ο αριθμός των κλειστών καταστημάτων αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς. Πριν από δύο χρόνια κλειστά ήταν μόλις το 18% των εμπορικών καταστημάτων, τον Μάρτιο του 2011 αυξήθηκαν στο 23,4%, τον Αύγουστο του 2011 έφτασαν στο 24,4% και εφέτος πλησίασαν το 30%, ανήλθαν στο 29,6%. Δηλαδή περίπου 1 στα 3 καταστήματα κατέβασε ρολά. Πιο συγκεκριμένα, οι 834 από τις 2.694 επιχειρήσεις που λειτουργούσαν πριν από δύο χρόνια έκλεισαν.
Οπως τονίζεται χαρακτηριστικά, η δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών που από το καλοκαίρι του 2010 επιδεινώνεται μήνα με τον μήνα ακολουθείται από αντίστοιχη αύξηση της μείωσης των κλειστών καταστημάτων. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι «είναι πλέον ξεκάθαρο ότι τα υψηλά ενοίκια του κέντρου αναγκάζουν τις επιχειρήσεις να κλείσουν ή να μετεγκατασταθούν, με κόστος την ερήμωση του κέντρου». Το γεγονός ότι οι κεντρικοί εμπορικοί δρόμοι με τις υψηλότερες τιμές ενοικίων παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά λουκέτων επιβεβαιώνει την υπόθεση ότι οι ακριβοί εμπορικοί δρόμοι θα καταλήξουν «έρημοι δρόμοι».


Δεν υπάρχουν σχόλια: