Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Εφιάλτης φτώχειας για 2,5 εκατ. πολίτες

Εφιάλτης φτώχειας για 2,5 εκατ. πολίτες

  • 02.12.2013
Η φτώχεια σαρώνει τα νοικοκυριά στην Ελλάδα, ενώ διευρύνεται η ανισότητα μεταξύ πλουσίων και φτωχών. Τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2012 δείχνουν ότι 2.535.700 πολίτες αντιμετωπίζουν τον εφιάλτη της φτώχειας. Ακόμη πιο δραματικά αναμένεται ότι θα είναι τα στοιχεία για το 2013.
Και ενώ τα νοικοκυριά συνθλίβονται στη μέγγενη της σκληρής λιτότητας, η κυβέρνηση καθυστερεί τη συμφωνία με την τρόικα, προκειμένου να ψηφιστεί χωρίς απώλειες μέσα στην εβδομάδα ο εικονικός ως προς τα έσοδα και αντικοινωνικός ως προς τις περικοπές προϋπολογισμός. Στη συνέχεια η κυβέρνηση Σαμαρά θα επιδιώξει να περάσει, πιθανότατα με έναν νόμο, τα ακόμη σκληρότερα μέτρα των απολύσεων στο Δημόσιοκαι τον ιδιωτικό τομέα, να ανοίξει τον δρόμο για τουςπλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας και να επιβάλει τον νέο φόρο στα ακίνητα.
Παιδεία και Υγεία βρίσκονται σε αναβρασμό εξαιτίας των απολύσεων και των περικοπών, με τους εργαζόμενους να δίνουν σκληρό αγώνα κατά της κυβερνητικής πολιτικής.

Εκτός ελέγχου φτώχεια και ανισότητες

Ραγδαία φτωχοποίηση του πληθυσμού, με έναν στους τέσσερις Έλληνες υπό το φάσμα της φτώχειας, αλλά και άνοιγμα της ψαλίδας του βιοτικού επιπέδου μεταξύ πλουσίων και φτωχών σε ποσοστά που δεν συνάδουν με ευρωπαϊκές κοινωνίες (το πλουσιότερο 20% του πληθυσμού καταναλώνει 5,9 φορές περισσότερο από το φτωχότερο 20% σε σύγκριση με 5,5 φορές το 2011) έχει επιφέρει η πολιτική των Μνημονίων στην Ελλάδα. Τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής είναι σοκαριστικά, καθώς καταγράφουν για το διάστημα μεταξύ 2008 και 2012 μια "βουτιά" 32% στις δαπάνες των νοικοκυριών!
Αλλά και τα "ποιοτικά" στοιχεία δείχνουν μια βίαιη φτωχοποίηση με περισσότερο ενδεικτική την καταναλωτική στροφή στα άκρως απαραίτητα για τη διαβίωση (διατροφή - στέγαση) με ταυτόχρονη εγκατάλειψη άλλων αναγκών, που πλέον φαντάζουν για τους πολλούς ως "πολυτέλεια", όπως είναι για παράδειγμα ο παραθερισμός (ξενοδοχεία) και απλές καθημερινές "απολαύσεις", όπως λ.χ. τα καφενεία και τα εστιατόρια.
Η Ελλάδα εμφανίζεται να κατέχει τη θλιβερή "πρωτιά" σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς τα ποσοστά φτώχειας: το 23,1% του πληθυσμού της βρισκόταν το 2012 σε κίνδυνο φτώχειας, με το όριο φτώχειας να ορίζεται στο 60% του μέσου ετήσιου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, που έχει υποχωρήσει σε 17.977 ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το ένα στα τέσσερα νοικοκυριά -ήτοι 914.873 οικογένειες- ζούσαν πέρυσι με ετήσιο εισόδημα κάτω των 11.986 ευρώ ή των 1.000 ευρώ τον μήνα.
Τα αποτελέσματα της δειγματοληπτικής Έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης που ανακοινώθηκαν από την ΕΛΣΤΑΤ, δείχνουν μεταξύ άλλων ότι:
* Το κατώφλι της φτώχειας είναι 5.708 ευρώ ετησίως ανά άτομο και 11.986 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικους και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών.
* Το μέσο ετήσιο ατομικό ισοδύναμο εισόδημα ανέρχεται σε 10.676 ευρώ και το μέσο ετήσιο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών σε 17.977 ευρώ.
* Τα νοικοκυριά που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας εκτιμώνται σε 914.873 και τα μέλη τους σε 2.535.700.
* Ο κίνδυνος φτώχειας για παιδιά ηλικίας έως 17 ετών ("παιδική φτώχεια") ανέρχεται σε 26,9% και είναι υψηλότερος κατά 2,8 ποσοστιαίες μονάδες από το αντίστοιχο ποσοστό του συνολικού πληθυσμού.
* Ο κίνδυνος φτώχειας για άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών ανέρχεται σε 17,2% και είναι μειωμένος κατά 6,4 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 20113.
* Ο πληθυσμός που διαβιοί σε νοικοκυριά στα οποία δεν εργάζεται κανένα μέλος ή εργάζεται λιγότερο από τρεις μήνες συνολικά το έτος ανέρχεται σε 1.010.900 άτομα ή σε 16,1% του πληθυσμού ηλικίας 18- 59 ετών, ενώ το προηγούμενο έτος (2011) ανερχόταν σε 837.300 άτομα.
* Από τη φτώχεια απειλούνται περισσότερο τα μονογονεϊκά νοικοκυριά με, τουλάχιστον, ένα εξαρτώμενο παιδί (66,0%).
* Ο πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό ανέρχεται σε 3.795.100 άτομα ή σε 34,6% του συνόλου του πληθυσμού (το έτος 2011 ήταν 3.403.300 άτομα).
Η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών, για το 2012, ήταν 1.637,10 ευρώ καταγράφοντας μείωση κατά 10,2%, σε σύγκριση με το 2011. Σε πραγματικούς όρους η μέση μηνιαία δαπάνη μειώθηκε κατά 11,6%, λόγω της επίδρασης του πληθωρισμού, σύμφωνα με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του έτους 2012.
Το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών αφορά τα είδη διατροφής (20,1%) και ακολουθούν η στέγαση (13,9%) και οι μεταφορές (12,8%), ενώ οι υπηρεσίες της εκπαίδευσης αποτελούν το μικρότερο μερίδιο των δαπανών (3,5%).
Μεταξύ 2011 και 2012 παρατηρείται μεταβολή του καταναλωτικού προτύπου και, ειδικότερα, μετατόπιση των δαπανών που αφορούν ξενοδοχεία, καφενεία και εστιατόρια, τα διάφορα αγαθά και υπηρεσίες, την ένδυση - υπόδηση, στις μεταφορές, την αναψυχή, τα διαρκή αγαθά, τις δαπάνες που αφορούν, κυρίως, τη στέγαση, τη διατροφή, τα αλκοολούχα ποτά και καπνό, τις επικοινωνίες και την υγεία, ως ποσοστό επί του οικογενειακού προϋπολογισμού.
Σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2011) καταγράφεται μεγαλύτερη μείωση δαπανών, σε τρέχουσες τιμές, για ένδυση - υπόδηση (-15,3%), διάφορα αγαθά και υπηρεσίες (-15,3%), ξενοδοχεία, καφενεία και εστιατόρια (-15,1%), αναψυχή και πολιτισμό (-15,0%), διαρκή αγαθά (-13,7%), μεταφορές (-12,6%), εκπαίδευση (-10,0%), υγεία (-8,6%).
Η ΕΛΣΤΑΤ διαπιστώνει ότι υπό τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί «το μερίδιο της διάμεσης ισοδύναμης δαπάνης (αγορές) του πλουσιότερου 20% του πληθυσμού είναι 5,9 φορές μεγαλύτερο από το μερίδιο της διάμεσης ισοδύναμης δαπάνης του φτωχότερου 20% του πληθυσμού (5,5 για το 2011). Ο δείκτης μειώνεται στο 4,7 όταν συμπεριληφθούν στην καταναλωτική δαπάνη και οι τεκμαρτές δαπάνες (τελική καταναλωτική δαπάνη) έναντι 4,5 για το 2011.

Αδιέξοδο με την τρόικα με φόντο ραγδαίες εξελίξεις

  • 01.12.2013
Η "ώρα της αλήθειας" για την κυβέρνηση πλησιάζει. Η "εντολή" Μέρκελ να έχει προκύψει συμφωνία έως την έναρξη της ελληνικής προεδρίας οριοθετεί και τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για την Αθήνα. Ωστόσο, η τρόικα συνεχίζει να "τα θέλει όλα", ενώ στον άξονα μεταξύ Μαξίμου και Χαριλάου Τρικούπη υπάρχει εμπεδωμένη η εκτίμηση ότι, αν επιχειρήσει η κυβέρνηση να "περάσει" από τη Βουλή όσα ζητούν οι εκπρόσωποι των δανειστών, οι πολιτικές εξελίξεις θα είναι ραγδαίες.
Παρά τις δειλές απόπειρες του Αντ. Σαμαρά να θέσει τα προβλήματα της κυβέρνησης στο τραπέζι των δανειστών, τα όποια ψήγματα "πολιτικής διαπραγμάτευσης" έπεσαν στο κενό. Μάλιστα, η τροπή των πραγμάτων επιδεινώθηκε μετά τη δημόσια δήλωση της Γερμανίδας καγκελαρίου πως "δεν μπορεί να αρχίσει η ελληνική προεδρία με ανοιχτά θέματα με την τρόικα".

Πολιτική αδυναμία

Ωστόσο, αυτή τη φορά, όσο κι αν θέλει η κυβέρνηση να τελειώνει με την περίφημη "ουρά του γαϊδάρου", αυτή αποδεικνύεται εξαιρετικά... δύσπεπτη. Με εξαίρεση τον... Γ. Στουρνάρα, ο πρωθυπουργός και η συντριπτική πλειονότητα των υπουργών εκτιμούν πως η κυβέρνηση πολύ δύσκολα θα μπορούσε να επιβιώσει από μία ψηφοφορία, κατά την οποία θα κρινόταν η απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων ή η άρση της προστασίας των ακινήτων -και δη της πρώτης κατοικίας- από τους πλειστηριασμούς.
Ήδη "γαλάζιοι" και "πράσινοι" βουλευτές έχουν καταστήσει σαφές ότι δεν θα ψηφίσουν τέτοια μέτρα, ενώ ενδεικτικό της πολιτικής δυσκολίας είναι το γεγονός ότι ο Ενιαίος Φόρος Ακινήτων, που προβάλλεται ως... η πλέον βελτιωμένη εκδοχή, αναβάλλεται συνεχώς και δεν έχει ακόμη κατατεθεί στη Βουλή.

Αμετακίνητοι

Την ίδια ώρα από την κυβέρνηση μεταδίδεται εικόνα εμπλοκής -ενδεχομένως και αδιεξόδου. Ωστόσο, αυτή τη φορά, ουδείς στο Μαξίμου μπορεί να ρίξει τον λίθο του αναθέματος στους "τροϊκανούς" και τις "ιδεοληψίες τους", αφού στον Αντ. Σαμαρά και τον Γ. Στουρνάρα κατέστη σαφές ότι οι κ. Μορς, Μαζούχ και Τόμσεν δεν ενεργούν μόνοι τους.
Το βράδυ της Πέμπτης, μάλιστα, ο Γ. Στουρνάρας είχε μία "δύσκολη" τηλεδιάσκεψη με τον επίτροπο Οικονομικών της Ε.Ε., Όλι Ρεν, και με τη γενική διευθύντρια του ΔΝΤ, Κρ. Λαγκάρντ. Αμφότεροι οι συνομιλητές του τού ζήτησαν επιτακτικά να προχωρήσει η συμφωνία με την τρόικα, ενώ τού διεμήνυσαν με αυστηρότητα ότι "αν δεν έχουν προχωρήσει οι δράσεις και οι δεσμεύσεις, η τρόικα δεν θα έρθει στην Αθήνα".
Πράγματι, μία ημέρα αργότερα, δηλαδή το απόγευμα της Παρασκευής, ο Κλ. Μαζούχ ανακοίνωσε την αναβολή της επίσκεψης των "τροϊκανών", που ήταν προγραμματισμένη για αύριο Δευτέρα. Πλέον, όπως επιβεβαίωσε και ο Γ. Στουρνάρας, οι εκπρόσωποι των δανειστών θα έρθουν στην Ελλάδα μετά το Eurogroup της 9ης Δεκεμβρίου, κάτι που σημαίνει ότι η κυβέρνηση χάνει το τρένο της καταβολής της δόσης, ύψους 1 δισ. ευρώ. Ήδη στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζονται για έκδοση εντόκων γραμματίων με το "τσουχτερό" επιτόκιο του 4,5%, προκειμένου να καλυφθούν λήξεις ομολόγων στις 11 Ιανουαρίου.
Εν τω μεταξύ ο Αντ. Σαμαράς και ο Ευ. Βενιζέλος, που έχουν κληθεί στο Κολέγιο των Επιτρόπων στις Βρυξέλλες την Τετάρτη για να συζητήσουν θέματα της ελληνικής προεδρίας, θα κάνουν μία τελευταία προσπάθεια ώστε να χαλαρώσει η θηλιά των δανειστών. Οι προσδοκίες, πάντως, παραμένουν πολύ χαμηλές, αφ' ης στιγμής ακόμη και η Άν. Μέρκελ παρέπεμψε τον Αντ. Σαμαρά στην τρόικα.
Παράλληλα στον πρωθυπουργό και τον υπουργό Οικονομικών έχει διαμηνυθεί ότι δεν θα υπάρξει συμφωνία, αν αυτή τη φορά δεν απελευθερωθούν πλήρως οι πλειστηριασμοί και οι ομαδικές απολύσεις. Μόνο που οι συμπολιτευόμενοι βουλευτές εμφανίζονται να έχουν διαφορετική άποψη. Και η κυβέρνηση στέκεται ανάμεσα...

ΣΥΡΙΖΑ: Εικονικός και αντικοινωνικός ο προϋπολογισμός

Στην κομβική μάχη του προϋπολογισμού για το έτος του 2014 μπαίνει με όλες του τις δυνάμεις ο ΣΥΡΙΖΑ, με τη διαδικασία να ξεκινά την Τρίτη στην ολομέλεια της Βουλής.
Ο ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει πως, παρά τον πανηγυρικό τόνο που επιχειρεί να δώσει η κυβέρνηση στη διαδικασία με τη δήθεν επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, ο προϋπολογισμός που κατατίθεται τελεί υπό αμφισβήτηση ακόμα κι από την ίδια την τρόικα, ενώ αίσθηση προκάλεσε η έκθεση που παρουσίασε ο ΟΟΣΑ για την Ελλάδα, την εβδομάδα που μας πέρασε, όπου αποδόμησε πλήρως τόσο τις προβλέψεις περί ανάπτυξης όσο κι αυτές για το χρέος.
Στην κρίσιμη αυτή μάχη το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν θα σταθεί μόνο στην κριτική επί του προϋπολογισμού, αλλά θα προχωρήσει στην κατάθεση των δικών του προτάσεων για την έξοδο από την κρίση και τη μνημονιακή λιτότητα.
Παρά το ότι η κυβέρνηση διαφημίζει την κατάθεση του προϋπολογισμού, χωρίς τη συμφωνία της τρόικας, ως απόδειξη της εμπιστοσύνης στο υλοποιήσιμο των μεγεθών του, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική, επισημαίνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Στο πλαίσιο αυτό υπογραμμίζεται πως ο πρόεδρος της Κομισιόν, Όλι Ρεν, λίγες μόλις ώρες μετά την κατάθεσή του, κατέρριψε τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς, καθώς σημείωσε πως "απαιτούνται περαιτέρω συζητήσεις, πριν μπορέσουμε να πούμε ότι εγκρίνουμε απολύτως τον προϋπολογισμό. Αν προκύψει ανάγκη για περαιτέρω προσαρμογή στον προϋπολογισμό, τότε η ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει πρόθυμη να υποβάλει συμπληρωματικό ή τροποποιημένο προϋπολογισμό".
Σ' ό,τι αφορά δε το περίφημο πρωτογενές πλεόνασμα, πάνω στο οποίο δομείται το "success story" της κυβέρνησης, ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει πως τα 9 δισ. ευρώ μέτρων λιτότητας που πάρθηκαν το 2013 για να παρουσιαστεί πρωτογενές πλεόνασμα είναι αυτά που δημιουργούν σήμερα το δημοσιονομικό κενό ύψους παραπάνω από 1,3 δισ. για το 2014, το οποίο θα κληθεί να πληρώσει ο ελληνικός λαός με νέα επώδυνα μέτρα.

Κατάρριψη του "success story" και από τον ΟΟΣΑ

Ακόμα κι ο γνωστός για τις νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις του ΟΟΣΑ, τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπει για την επόμενη χρονιά συνέχιση της ύφεσης -0,4%, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Σημαντικότερη όμως είναι η πρόβλεψή του, επισημαίνουν, για την πορεία του χρέους, για το οποίο προβλέπει ότι το 2020 θα βρίσκεται στο δυσθεώρητο ύψος του 157% του ΑΕΠ έναντι 124% που προβλέπεται στο Μνημόνιο.

Το κοινωνικό κράτος αποψιλώνεται

Τα 2,7 δισ. από τα συνολικά 2,9 δισ. που περικόπτονται στο σκέλος των δαπανών αφορούν τα τρία βασικότερα υπουργεία που συνθέτουν το κοινωνικό κράτος, υπογραμμίζει το οικονομικό επιτελείο του ΣΥΡΙΖΑ. Αναλυτικότερα, σημειώνουν ότι το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα έχει σε σχέση με πέρυσι, 1,4 δισ. λιγότερα, το υπουργείο Υγείας 1 δισ. λιγότερα και το υπουργείο Παιδείας 300 εκατ. λιγότερα. Τούτων δοθέντων, τονίζουν πως πρόκειται για έναν προϋπολογισμό που, σε ό,τι αφορά όλους τους κρίσιμους τομείς που θα έπρεπε να ενισχυθούν ως αντίβαρο στην κρίση, ο προϋπολογισμός του 2014 τους υποβαθμίζει περαιτέρω.

Φοροεπιδρομή εστιασμένη στα κατώτερα στρώματα και την ακίνητη περιουσία

Η φορολογική πολιτική που προβλέπει ο προϋπολογισμός εξακολουθεί να διέπεται από τη λογική της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας, καθώς, όπως επισημαίνεται, τα έσοδα από αυτή την κατηγορία φόρων θα είναι κατά 1,15 δισ. ή 40% υψηλότερα. Επιπλέον τονίζουν πως, εφόσον δεν υπάρχει αφορολόγητο όριο και επαρκής προοδευτικότητα των συντελεστών (όπως προκύπτει από τις διαρροές για το κυοφορούμενο σχέδιο), το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι τα έσοδα όχι μόνο εξουθενώνουν περισσότερο την κοινωνία, αλλά και επιτείνουν τον άδικο καταμερισμό των βαρών.

Σάρωμα Νομικών Προσώπων: Αναζητούνται 1.300 για να απολυθούν!

Στην τελική ευθεία μπαίνει ο εντοπισμός από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης των ονοματεπωνύμων 1.300 υπαλλήλων προς απόλυση, με τις δεξαμενές των αμυντικών βιομηχανιών και των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου να βρίσκονται στο επίκεντρο.
Εξάλλου, τα χρονικά περιθώρια στενεύουν για τους επιτελείς του ΥΔΜΗΔ, μιας και για την προθεσμία των 4.000 απολύσεων ώς τέλος του έτους δεν έχει ζητηθεί παράταση, όπως συνέβη με τη διαθεσιμότητα. Η περίπτωση μάλιστα των αμυντικών βιομηχανιών, εξακολουθεί να τελεί υπό την αίρεση της τρόικας, παρ' ότι στο τελευταίο Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης δρομολογήθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, το τελικό σενάριο που προβλέπει την απομάκρυνση 700 εργαζόμενων. Αν, πάντως, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης δεν ευοδωθεί λόγω άρνησης των δανειστών, τότε την "τρύπα" των 700 απολύσεων θα κληθούν να καλύψουν αποκλειστικά τα ΝΠΙΔ, συνθέτοντας την εικόνα "σαρώματος", που περιμένει εκατοντάδες μικρούς και μεσαίους οργανισμούς.
Ήδη, ασκούνται πιέσεις προς όλα τα υπουργεία για την υπόδειξη των ΝΠΙΔ, που θα εισέλθουν στην κόκκινη ζώνη, προκειμένου στη συνέχεια να αποφασισθούν και τα οριστικά λουκέτα για να συμπληρωθεί στα τέλη Δεκεμβρίου ο αριθμός των απολύσεων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, το οποίο είχε "κλείσει" πριν δύο μήνες ο αρμόδιος υπουργός Μιχ. Χρυσοχοΐδης, παύοντας το Διοικητικό του Συμβούλιο, και τώρα βρίσκεται πρώτο στη λίστα των καταργήσεων, στέλνοντας στην ανεργία 129 εργαζόμενους.
Να θυμίσουμε πως στους υπολογισμούς του ΥΔΜΗΔ για τις 4.000 απολύσεις περιλαμβάνονται μέχρι στιγμής 2.000 από την ΕΡΤ, 500 υπάλληλοι που αποχώρησαν για λόγους υγείας και 230 "επίορκοι".
Παράλληλα με τις απευθείας απολύσεις, προχωράει και η υλοποίηση για την ένταξη στο δεύτερο κύμα διαθεσιμότητας 12.500 υπαλλήλων. Για το κύμα αυτό, σύμφωνα με το ΥΔΜΗΔ, η τρόικα έχει δώσει "σιωπηρή παράταση" μέχρι το τέλος Φεβρουάριου. Οι πηγές από τις οποίες θα προέλθουν οι διαθεσιμότητες είναι ο χώρος της υγείας και κυρίως ο ΕΟΠΥΥ, η αξιολόγηση του οποίου, σύμφωνα με τους επιτελείς του ΥΔΜΗΔ, θα έχει ολοκληρωθεί το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου. Βασική δεξαμενή θα αποτελέσουν φυσικά και οι ΟΤΑ, οι οποίοι καλούνται να εφαρμόσουν την εθελοντική και την ενδοδημοτική κινητικότητα, το αποτέλεσμα των οποίων θα καθορίσει αν επακολουθήσουν -όπως είναι και το πιθανότερο- και αναγκαστικές μετακινήσεις. Στο δεύτερο κύμα, τέλος, αναμένεται να συνεισφέρουν και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Περικοπή προσωπικού στις μεγάλες ΔΕΚΟ

Σχετικά με τις 11.000 απολύσεις το 2014, αυτές θα προέλθουν από ένα μέρος των διαθέσιμων, οι οποίοι, έχοντας συμπληρώσει το οκτάμηνο, δεν θα μετακινηθούν και θα απολυθούν. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των σχολικών φυλάκων, που στη μεγάλη τους πλειονότητα δεν θα επανατοποθετηθούν τον Μάρτιο που λήγει η διαθεσιμότητάς τους, όπως έχει παραδεχθεί και ο κ. Μητσοτάκης, στοχοποιώντας τους υπαλλήλους που δεν έχουν εισέλθει στο Δημόσιο με διαδικασίες ΑΣΕΠ. Απολύσεις θα γίνουν και μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης όλων των ΝΠΙΔ, από την οποία θα προκύψουν είτε λουκέτα σε οργανισμούς είτε περικοπές προσωπικού με την πρόφαση του "πλεονάζοντος". Στην τελευταία περίπτωση θα ενταχθούν, όπως προοιωνίζονται οι δηλώσεις των κ. Μητσοτάκη και Χρυσοχοΐδη, οι κατασκευαστικές και συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ του υπουργείο Υποδομών. Για την αξιολόγησή τους, μάλιστα, έχει ήδη επιστρατευθεί ιδιώτης σύμβουλος (PriceWaterhouseCoopers)...

Πλειστηριασμοί, φόροι ακινήτων, απολύσεις και δημοσιονομικό κενό

Διπλή αμφισβήτηση δέχεται η αξιοπιστία της ελληνικής κυβέρνησης, από ΟΟΣΑ και τρόικα, με τον πρώτο να αμφισβητεί την επιστροφή στην ανάπτυξη το 2014 και την πορεία του δημοσίου χρέους προς τη "βιωσιμότητά" και τους ελεγκτές των δανειστών να δείχνουν έμπρακτα την αποδοκιμασία τους στην παρελκυστική τακτική της Αθήνας γύρω από τα συμφωνηθέντα μνημονιακά μέτρα με την αναβολή της άφιξής τους που προγραμματιζόταν για αύριο.
Η αμφισβήτηση της αξιοπιστίας έναντι των δανειστών οφείλεται σε σειρά λόγων: από το "κόψε - ράψε" σε ένα νομοσχέδιο - "γεφύρι της Άρτας" (ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων) μέχρι την απροσδιοριστία των ανεξόφλητων ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες και από τα 4 προαπαιτούμενα της δόσης του 1 δισ. ευρώ μέχρι την αμφισβητούμενη από τους ελεγκτές διαφάνεια στις λίστες μισθοδοσίας των υπουργείων. Ως μεγαλύτερα "αγκάθια" των διαπραγματεύσεων φέρονται η άρση απαγόρευσης πλειστηριασμών ακινήτων και οι απολύσεις στο Δημόσιο και κυρίως σε αυτά αποδίδουν οικονομικοί παρατηρητές την απόφαση των τροϊκανών να αναβάλουν την επιστροφή τους στην Αθήνα που χαρακτηρίστηκε από το Reuters "ντροπή" για την Ελλάδα, τη στιγμή μάλιστα που θέλει να δείξει ότι επιτυγχάνει τους στόχους της και ανακάμπτει, εν όψει και της ανάληψης της προεδρίας της Ε.Ε. από την 1.1.2014.
Αυτό πάντως δεν εμπόδισε την κυβέρνηση να δηλώνει αισιόδοξη ότι θα ολοκληρωθεί -έστω και μετά τις 10 Δεκεμβρίου- η συμφωνία με την τρόικα, ευελπιστώντας πως θα κλείσει το θέμα των προαπαιτούμενων, ως το Eurogroup της 9ης Δεκεμβρίου, και κατόπιν θα επιστρέψουν οι Π. Τόμσεν, Μ. Μορς και Κλ. Μαζούχ με σκοπό να τελειώσουν τις συνομιλίες έως το τέλος του χρόνου.
Προς το παρόν οι συνομιλίες συνεχίζονται με τηλεδιασκέψεις και ηλεκτρονική αλληλογραφία και οι υπάρχουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν ακόμα αρκετά θέματα που δεν έχουν διευθετηθεί. Έτσι το ερχόμενο Σάββατο ψηφίζεται ο νέος προϋπολογισμός, με μεγέθη για τα οποία δεν έχει συμφωνήσει η τρόικα, κάτι όμως που πρακτικά μικρή σημασία έχει, παρά την εντύπωση "αυτονόμησης" που επιδιώκει να επιδείξει στην κοινή γνώμη η κυβέρνηση, αφού ούτως ή άλλως, αυτά τα τελευταία χρόνια, τα Μνημόνια "ακυρώνουν" τους προϋπολογισμούς.
"Αγκάθι" παραμένει το δημοσιονομικό κενό του 2014, με την τρόικα να επιμένει στη λήψη μέτρων, ενώ ανοικτό μέτωπο είναι και τα 6 δισ. ευρώ που περιμένει η Ελλάδα από τους δανειστές. Πρόκειται για το 1 δισ. ευρώ που εκκρεμεί από το καλοκαίρι και τα 5 δισ. ευρώ της δόσης του Δεκεμβρίου. Πληροφορίες κάνουν λόγο για μία δόση που θα κατατμηθεί σε υπο-δόσεις, ενώ ήδη το Ελληνικό Δημόσιο προσανατολίζεται στην έκδοση εντόκων γραμματίων για να καλύψει τις δανειακές ανάγκες του Ιανουαρίου. Ακόμη θέματα που ζητουν επίλυση είναι ο ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων, οι πλειστηριασμοί και η μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 3,9%, όπως ορίζει το Μνημόνιο.
Αναφορικά με τα προαπαιτούμενα της δόσης του 1 δισ. ευρώ, με εξαίρεση τον Κώδικα των Δικηγόρων, ο οποίος έχει ψηφιστεί, τα ΕΑΣ, η διαθεσιμότητα στο Δημόσιο και η ρύθμιση των χρεών της ΕΥΔΑΠ εξακολουθούν να παραμένουν σε εκκρεμότητα. Για τα ΕΑΣ το ελληνικό σχέδιο προβλέπει δοκιμαστική περίοδο 18 μηνών, στη διάρκεια της οποίας η επιχείρηση θα διατηρήσει τον εξαγωγικό της χαρακτήρα, με συρρίκνωση όμως και διατήρηση 300 από τους 800 εργαζόμενους, καθώς και τη διατήρηση σε λειτουργία των 3 από τα 5 εργοστάσια της εταιρείας. Για τη διαθεσιμότητα η τελευταία συνάντηση της τρόικας με τον αρμόδιο υπουργό έδωσε την εικόνα της καταρχήν συμφωνίας ως προς τους αριθμούς.
Εν μέσω αυτών των εξελίξεων το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο θυμήθηκε μετά από τριάμισι χρόνια μνημόνια να εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για το πώς συμπεριφέρονται οι τροϊκανοί στην Ελλάδα και δημιούργησε σχετικό ερωτηματολόγιο, στο οποίο καλούνται να απαντήσουν ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας και ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γ. Προβόπουλος.


Δεν υπάρχουν σχόλια: