Περικοπές και στα πρόσθετα χρέη που επιβλήθηκαν μετά τους ελέγχους
ΠΝΠ: Ευεργετική τροποποίηση στη νέα ρύθμιση των 100 δόσεων - Χιλιάδες επιχειρήσεις γλιτώνουν υπέρογκα ποσά φόρων και προστίμων
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Δευτέρα, 30 Μαρτίου 2015
Σελ. 10
Περικοπές όχι μόνο στις προσαυξήσεις, στους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής αλλά και σε επιβαρύνσεις που καταλογίστηκαν από φορολογικούς ελέγχους προβλέπει πλέον η νέα ρύθμιση των 100 δόσεων, μετά την τροποποίηση που επέφερε η κυβέρνηση στον σχετικό νόμο, εκδίδοντας Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής.
Η ρύθμιση έγινε πλέον ακόμη πιο γενναιόδωρη για όσους οφειλέτες του Δημοσίου έχουν βεβαιωμένα και ληξιπρόθεσμα χρέη προερχόμενα από παραβιάσεις της φορολογικής νομοθεσίας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την τροποποίηση που επήλθε με την ΠΝΠ, σε όσους οφειλέτες υπαχθούν στη νέα ρύθμιση θα παρέχεται μερική ή ολική έκπτωση, όχι μόνο επί των προσαυξήσεων και των τόκων εκπρόθεσμης καταβολής που έχουν συσσωρευτεί μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής αλλά και επί των πρόσθετων φόρων ή των προστίμων που τυχόν τους έχουν επιβληθεί κατόπιν φορολογικών ελέγχων, λόγω διαπιστωμένων παραβάσεων, όπως η μη υποβολή, η εκπρόθεσμη υποβολή και η υποβολή ανακριβών δηλώσεων για φόρους εισοδήματος, ΦΠΑ και λοιπούς φόρους και τέλη.
Από την τροποποίηση αυτή επωφελούνται χιλιάδες επιχειρήσεις, οι οποίες γλιτώνουν πλέον από υπέρογκα ποσά που τους έχουν καταλογιστεί, βάσει του άρθρου 1 του νόμου 2523/1997 (για παραβάσεις διαπραχθείσες μέχρι 31-12-2013) και του άρθρου 58 του νόμου 4174/2013 (για παραβάσεις που διαπράχθηκαν από την 1η-1-2014 και μετά).
Τα ποσά των πρόσθετων φόρων του άρθρου 1 του ν. 2523/1997 τα οποία πλέον μπορούν να διαγραφούν ολικώς ή μερικώς μετά την παραπάνω τροποποίηση ανέρχονται σε:
* 1% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος
* 2% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση υποβολής ανακριβούς δήλωσης φορολογίας εισοδήματος
* 2,5% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος
* 1,5% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης ΦΠΑ ή άλλου παρακρατούμενου και επιρριπτόμενου φόρου ή τέλους ή εισφοράς
* 3% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση υποβολής ανακριβούς δήλωσης ΦΠΑ ή άλλου παρακρατούμενου και επιρριπτόμενου φόρου ή τέλους ή εισφοράς
* 3,5% ανά μήνα καθυστέρησης της καταβολής, σε περίπτωση μη υποβολής ανακριβούς δήλωσης ΦΠΑ ή άλλου παρακρατούμενου και επιρριπτόμενου φόρου ή τέλους ή εισφοράς.
Επιπλέον τα ποσά των προστίμων του άρθρου 58 του ν. 4174/2013 τα οποία εντάσσονται πλέον στο ολικό ή μερικό «κούρεμα», που προβλέπει η ρύθμιση των 100 δόσεων είναι τα εξής:
α) Το 10% του φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος υποβάλλοντας ανακριβή φορολογική δήλωση, εφόσον το ποσό του φόρου αυτού ανέρχεται σε ποσοστό από 5% έως 20% του φόρου της αρχικής (ανακριβούς) δήλωσης.
β) Το 30% του φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος με την υποβολή ανακριβούς φορολογικής δήλωσης, αν ο φόρος αυτός υπερβαίνει σε ποσοστό το 20% του φόρου που προέκυψε βάσει της αρχικής (ανακριβούς) δήλωσης.
γ) Το 100% του φόρου που γλίτωσε ο φορολογούμενος με το να υποβάλει ανακριβή φορολογική δήλωση, εφόσον το ποσό του φόρου αυτού υπερβαίνει σε ποσοστό το 50% του φόρου της αρχικής (ανακριβούς) δήλωσης και εφόσον αποδεικνύεται ότι η ανακρίβεια οφείλεται σε πρόθεση του φορολογούμενου.
δ) Το 100% του φόρου που αναλογεί σε μη υποβληθείσα δήλωση.
Ολα τα παραπάνω ποσά πρόσθετων φόρων και προστίμων, τα οποία έχουν βεβαιωθεί έπειτα από φορολογικούς ελέγχους, δεν εντάσσονταν στο «κούρεμα» που προέβλεπε το αρχικό κείμενο της ρύθμισης, καθώς θεωρούνται ποσά που ανήκουν στις αρχικές οφειλές προς το Δημόσιο! Κι αυτό διότι τα ποσά αυτά καταλογίστηκαν και βεβαιώθηκαν από τους ελεγκτές της φορολογικής διοίκησης μαζί με τους φόρους που διαπιστώθηκε ότι οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι είχαν αποφύγει να καταβάλουν (μέσω της μη υποβολής δηλώσεων ή της εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων ή της υποβολής ανακριβών δηλώσεων).
Ως εκ τούτου, οι υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης (οι ΔΟΥ και τα τελωνεία) θεωρούν ότι τα ποσά αυτά είναι ενταγμένα στις αρχικές οφειλές, δηλαδή στο κεφάλαιο κι όχι στις προσαυξήσεις και τους τόκους των χρεών. Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. 4321/2015 για την «επανεκκίνηση της οικονομίας» τροποποιείται και διαμορφώνεται ως εξής:
«Βεβαιωμένες οφειλές στη Φορολογική Διοίκηση, σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) και τον Τελωνειακό Κώδικα, δύνανται να ρυθμίζονται, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη, εφόσον έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως και την 1η Μαρτίου 2015 και έχουν καταχωρισθεί στα Βιβλία Εισπρακτέων Εσόδων της Φορολογικής Διοίκησης μέχρι την ημερομηνία αίτησης για υπαγωγή σε ρύθμιση, με απαλλαγή κατά ποσοστό από πρόσθετους φόρους ή τέλη του Ν. 2523/1997, πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής ή μη υποβολής δήλωσης ή ανακριβούς δήλωσης του Ν. 4174/2013 (ΚΦΔ) που έχουν συμβεβαιωθεί με την κύρια οφειλή και από τις προσαυξήσεις και τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν ως ακολούθως:
α) Εφάπαξ με απαλλαγή κατά ποσοστό 100%.
β) Από 2 έως και 5 μηνιαίες δόσεις με απαλλαγή κατά 90%.
γ) Από 6 έως και 10 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 80%.
δ) Από 11 έως και 20 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 75%.
ε) Από 21 έως και 30 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 70%.
στ) Από 31 έως και 40 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 65%.
ζ) Από 41 έως και 50 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 60%.
η) Από 51 έως και 60 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 55%.
θ) Από 61 έως και 70 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 50%.
ι) Από 71 έως και 80 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 45%.
ια) Από 81 έως και 90 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 40%.
ιβ) Από 91 έως και 100 μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό 30%».
Επιβράβευση των συνεπών
Για όσους υπαχθούν στη ρύθμιση και είναι συνεπείς με την καταβολή των δόσεων προβλέπεται η διαγραφή του συνόλου των προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής (του άρθρου 57 του ν. 4174/2013), τα οποία προσαυξάνουν την αρχική οφειλή κατά 10% μετά την παρέλευση 2 μηνών από τη λήξη της προθεσμίας καταβολής, κατά 20% μετά την παρέλευση 12 μηνών και κατά 30% μετά την παρέλευση 2 ετών, καθώς επίσης και η διαγραφή του προστίμου για μη καταβολή παρακρατηθέντος φόρου (του άρθρου 59 του ν. 4174/2013), το οποίο έχει οριστεί στο ισόποσο του φόρου αυτού.
Τραπεζικοί λογαριασμοί υπό... παρακολούθηση
Τη δυνατότητα να παρακολουθούν ηλεκτρονικά τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των Ελλήνων φορολογουμένων κατά την τελευταία 15ετία θα αποκτήσουν σύντομα οι φορολογικές αρχές, σύμφωνα με τα όσα έχει προαναγγείλει η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη.
Οπως ανέφερε η υπουργός σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «Αυγή», στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού «καταθεσιολογίου» για την τελευταία 15ετία, «που θα δώσει τη δυνατότητα άμεσου ελέγχου της πραγματικής φοροδοτικής ικανότητας και θα διευκολύνει σχεδιασμούς της κυβέρνησης για δυνατότητες ''εθελοντικής δήλωσης'', χωρίς ποινικές συνέπειες, χρήματος από φοροδιαφυγή (κι όχι από “μίζες” ή άλλες εγκληματικές δραστηριότητες) που υπάρχει ή πέρασε από τραπεζικούς λογαριασμούς σε Ελλάδα και εξωτερικό». Σύμφωνα με πληροφορίες, το «καταθεσιολόγιο» θα λειτουργήσει με τη συνεργασία της Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών.
Μέσω αυτού θα δοθεί η τεχνική δυνατότητα στους ελεγκτές του ΣΔΟΕ και του Κέντρου Φορολογούμενων Μεγάλου Πλούτου να παρακολουθούν στους Η/Υ τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των φορολογουμένων ακόμη και πριν από 15 χρόνια.
Μέσω του «καταθεσιολογίου» οι φοροελεγκτές θα μπορούν πλέον πάρα πολύ εύκολα να λαμβάνουν πληροφορίες για το πραγματικό οικονομικό προφίλ των φορολογουμένων, να διασταυρώνουν στοιχεία για τα ποσά που έχουν πιστωθεί στους λογαριασμούς των ελεγχόμενων με τα ποσά των εισοδημάτων που έχουν περιληφθεί στις φορολογικές τους δηλώσεις και, εν τέλει, να εντοπίζουν αδήλωτα εισοδήματα. Η κα Βαλαβάνη προανήγγειλε επίσης:
* Την κατάργηση της φορολόγησης από το πρώτο ευρώ των ελεύθερων επαγγελματιών και των μονοπρόσωπων επιχειρήσεων, καθώς και των νέων εργαζόμενων που δουλεύουν ως μισθωτοί με μπλοκάκι.
* Την αποκατάσταση σε όλη την επικράτεια των προληπτικών φορολογικών ελέγχων σε συνεργασία της Υπηρεσίας Ελέγχου και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (της ΥΕΔΔΕ ή του λεγόμενου «μικρού ΣΔΟΕ») και των ΔΟΥ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου