Φόροι 60 δισ. το χρόνο για να έχουμε πλεόνασμα 3,5% ως το 2022
Για να επιτευχθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα του 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022, οι φόροι που θα πρέπει να πληρώνουμε κάθε χρόνο θα πρέπει να ξεπερνούν τα 60 δισ. ευρώ.
| upd:
Για να επιτευχθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα του 3,5% του ΑΕΠ μέχρι και το 2022, οι φόροι που θα πρέπει να πληρώνουμε κάθε χρόνο θα πρέπει να αγγίζουν ή και να ξεπερνούν τα 60 δις. ευρώ. Συγκριτικά με το 2015, έτος έναρξης του 3ου μνημονίου, το ποσό αυτό είναι μεγαλύτερο κατά 11,7 δις. ευρώ ποσό που προσεγγίζει το 6% του ΑΕΠ. Για να φτάσουμε στον στόχο των 60 δις. ευρώ, τα πρόσθετα φορολογικά μέτρα ξεπερνούν ήδη τα 7,5 δις. ευρώ ποσό που είναι αμφίβολο αν θα αποδειχτεί αρκετό.
Όποια και είναι η κατάληξη του Eurogroup της 15ης Ιουνίου, το βέβαιο είναι ότι η Ελλάδα έχει μπροστά της μια εξαιρετικά δύσκολη πενταετία η οποία θα ξεκινήσει από το 2018. Ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα ουσιαστικά κλείδωσε στη συνεδρίαση της 22ας Μαίου: από το 2018 και για πέντε χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2022, η Ελλάδα θα πρέπει να εμφανίσει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5% του ΑΕΠ. Με βάση την πρόβλεψη για ανάπτυξη μέχρι και το 2022, η οποία και θα οδηγήσει το ΑΕΠ κοντά στα 210 δις. ευρώ, αυτό το 3,5% του ΑΕΠ θα αντιστοιχεί σε πάνω από 7-8 δις. ευρώ τον χρόνο επίδοση εξαιρετικά σκληρή για τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας. Και επειδή ο προϋπολογισμός της χώρας είναι στηριγμένος στα φορολογικά έσοδα, από το νέο έτος και μέχρι το 2022 (τουλάχιστον) οι φορολογούμενοι θα πρέπει να ανταποκριθούν και με το παραπάνω στις φορολογικές τους υποχρεώσεις προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι. Ενδεχόμενη αποτυχία στην εκπλήρωση των στόχων, θα σημαίνει και την μη ενεργοποίηση των θετικών μέτρων αλλά και την επιβολή ακόμη περισσότερων εισπρακτικών μέτρων.
Το ύψος στο οποίο θα πρέπει να φτάσουν τα φορολογικά έσοδα, αποκαλύπτεται με λεπτομέρεια από το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα. Έτσι:
1. Το 2017, τα έσοδα από τους άμεσους φόρους θα πρέπει να διαμορφωθούν στα 18,435 δις. ευρώ ενώ από την έμμεση φορολογία το δημόσιο θα πρέπει να εισπράξει 29,972 δις. ευρώ. Αν προστεθούν και τα 4,913 δις. ευρώ από την κατηγορία των «λοιπών» φόρων, τότε το συνολικό ποσό θα πρέπει να διαμορφωθεί στα 53,32 δις. ευρώ.
2. Το 2018, τα συνολικά φορολογικά έσοδα θα πρέπει να ξεπεράσουν τα 54,095 δις. ευρώ εκ των οποίων τα 30,7 δις. ευρώ θα πρέπει να προέλθουν από τους έμμεσους φόρους και τα 18,843 δις. ευρώ από την άμεση φορολογία.
3. Το 2019 προβλέπεται νέα αύξηση φορολογικών εσόδων στα 55,669 δις. ευρώ
4. Για το 2020 ο στόχος ανεβαίνει ακόμη περισσότερο στα 57,477 δις. ευρώ με τα 31,829 δις. ευρώ να προέρχονται από την έμμεση φορολογία και τα 21,067 δις. ευρώ από την άμεση.
5. Οσο για το 2021, τα έσοδα θα προσεγγίσουν τα 60 δις. ευρώ και θα φτάσουν συγκεκριμένα στα 59,418 δις. ευρώ με τα 32,597 δις. ευρώ να προέρχονται από τους έμμεσους φόρους και τα 22,313 δις. ευρώ από τους άμεσους φόρους.
6. Είναι προφανές ότι για το 2022 θα πρέπει να σπάσει και το φράγμα των 60 δις. ευρώ.
Φωτό: Ευρωκίνηση
«Τρύπα» 827 εκατ. στα έσοδα, ποιοι φόροι δεν αποδίδουν
«Τρύπες» σε πολλούς κωδικούς των φορολογικών εσόδων αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων αλλά και του υπουργείου Οικονομικών για το 4μηνο.
| upd:
«Τρύπες» σε πολλούς κωδικούς των φορολογικών εσόδων αποκαλύπτουν τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων αλλά και του υπουργείου Οικονομικών για το 4μηνο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, οι εισπράξεις, κινήθηκαν στο 4μηνο κάτω από το στόχο σε ποσοστό 1,75%. Η ΑΑΔΕ επικαλείται στην ανακοίνωσή της το γεγονός ότι η απόκλιση οφείλεται στις αυξημένες –συγκριτικά με τον στόχο- επιστροφές φόρου. Ωστόσο, από την άλλη δεν αναφέρει ότι τα έσοδα από τα προηγούμενα έτη (ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων, κατασχέσεις κλπ) κινούνται πολύ πάνω από τις προβλέψεις.
Στην πραγματικότητα, σε πολλούς «ζωτικούς» για την εκτέλεση του προϋπολογισμού κωδικούς όπως είναι ο ΦΠΑ, τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, τα έσοδα από τους φόρους κατανάλωσης κλπ, βρισκόμαστε ήδη αρκετά κάτω από τον στόχο όπως αποκαλύφθηκε και από τα αναλυτικά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού για το 4μηνο που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών.
Το μόνο στοιχείο που διασώζει την κατάσταση είναι τα έσοδα από φόρους παρελθόντων ετών δηλαδή η προσπάθεια των οφειλετών να παραμείνουν συνεπείς στις ρυθμίσεις αλλά και οι αθρόες κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών.
Στο σύνολο των φορολογικών εσόδων, η κατάσταση είναι οριακή ενώ τόσο σε επίπεδο εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού όσο και σε επίπεδο εσόδων κρατικού προϋπολογισμού παρατηρείται υστέρηση της τάξεως των 161 και 827 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Οι «τρύπες» του τετραμήνου όπως ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Οικονομικών είναι οι εξής:
α) Φόρος Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων κατά 190 εκατ. ευρώ ή 8,7%,
β) ΦΠΑ πετρελαιοειδών κατά 26 εκατ. ευρώ ή 4,1%,
γ) ΦΠΑ καπνού κατά 60 εκατ. ευρώ ή 30,4%,
δ) ΦΠΑ λοιπών κατά 143 εκατ. ευρώ ή 3,4%,
ε) ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων κατά 102 εκατ. ευρώ ή 6,8%,
στ) Λοιποί ΕΦΚ (καπνού, κλπ) κατά 180 εκατ. ευρώ ή 21,7%,
ζ) Λοιποί φόροι κατανάλωσης κατά 12 εκατ. ευρώ ή 10,6%,
η) Απολήψεις από την Ε.Ε. κατά 127 εκατ. ευρώ ή 37,0%,
θ) Έσοδα αποκρατικοποιήσεων κατά 411 εκατ. ευρώ ή 30,1%.
Προκύπτει επομένως ότι σε όλους τους κωδικούς που επιβλήθηκαν πρόσθετα εισπρακτικά μέτρα, τα νούμερα δεν… βγήκαν. Η κατάσταση διασώθηκε σε ένα βαθμό λόγω των ακόλουθων υπερβάσεων:
α) Φόρος Εισοδήματος Νομικών Προσώπων κατά 21 εκατ. ευρώ ή 68,9%,
β) Φόροι στην περιουσία κατά 182 εκατ. ευρώ ή 50,2%,
γ) Άμεσοι Φόροι ΠΟΕ κατά 275 εκατ. ευρώ ή 44,2%,
δ) Λοιποί άμεσοι φόροι κατά 35 εκατ. ευρώ ή 8,1%,
ε) Λοιποί φόροι συναλλαγών κατά 23 εκατ. ευρώ ή 19,9%,
στ) Τέλος ταξινόμησης οχημάτων κατά 32 εκατ. ευρώ ή 68,7%,
ζ) Τέλη κυκλοφορίας οχημάτων κατά 27 εκατ. ευρώ ή 39,8%,
η) Έμμεσοι φόροι ΠΟΕ κατά 192 εκατ. ευρώ ή 66,2%,
θ) Λοιπά μη φορολογικά έσοδα κατά 534 εκατ. ευρώ ή 41,8%,
ι) Έσοδα καταργηθέντων ειδικών λογαριασμών κατά 14 εκατ. ευρώ ή 19%,
ια) Έσοδα ΝΑΤΟ κατά 35 εκατ. ευρώ.
Η ανακοίνωση της ΑΑΔΕ
Ακόμη και από την ανακοίνωση της ΑΑΔΕ, προκύπτει σοβαρή υστέρηση στα τελωνειακά έσοδα: τον Απρίλιο η απόκλιση από τον στόχο έφτασε στο -14,29% ενώ στο τετράμηνο διευρύνθηκε στο -5,85%. Προς το παρόν, η τρύπα από τα τελωνειακά έσοδα καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από τα έσοδα των Δ.Ο.Υ ωστόσο η κατάσταση κρίνεται οριακή ενόψει μάλιστα και των δύσκολων μηνών που έρχονται.
Όπως προκύπτει από την ανακοίνωση της ΑΑΔΕ, τα έσοδα προ επιστροφών διαμορφώθηκαν στα 4,041 δισ. ευρώ τον Απρίλιο , υπερβαίνοντας κατά 22,23% το στόχο του προϋπολογισμού των 3,306 δισ. ευρώ. Παράλληλα, δόθηκαν επιστροφές 248 εκ. ευρώ, υψηλότερα κατά 14,81% του στόχου των 216 εκ. ευρώ. Τα έσοδα, αφαιρουμένων των επιστροφών, διαμορφώθηκαν στα 3,793 δισ. ευρώ, υψηλότερα κατά 22,75% του στόχου των 3,090 δισ. ευρώ.
Κατόπιν αυτού, στο τετράμηνο Ιανουαρίου - Απριλίου, τα στοιχεία δείχνουν ότι τα έσοδα προ επιστροφών κινήθηκαν οριακά πάνω από το στόχο του προϋπολογισμού (+0,17%), οι επιστροφές κατά 29,04% πάνω από το στόχο και τα έσοδα μετά από τις επιστροφές, κατά 1,75% χαμηλότερα του στόχου.
Στους ακόλουθους πίνακες, παρουσιάζεται η πορεία των εσόδων σε Δ.Ο.Υ. και Τελωνεία, τον Απρίλιο και το Τετράμηνο (στοιχεία σε χιλιάδες ευρώ):
Η υστέρηση στα τελωνειακά έσοδα, τα οποία ωστόσο είναι υψηλότερα του πρώτου τετραμήνου 2016 κατά 4,45%, οφείλεται στα καπνικά προϊόντα, τα οποία εμφανίζουν μείωση, λόγω της αποθεματοποίησης, που έγινε το 2016 (σε αναμονή των αυξήσεων των συντελεστών φορολογίας). Η τάση αυτή εκτιμάται ότι θα αναστραφεί τους επόμενους μήνες, στο πλαίσιο ομαλοποίησης της αγοράς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου