Σοκ για εκατοντάδες χιλιάδες φορολογουμένους προκαλούν τα εκκαθαριστικά σημειώματα, τα οποία όχι απλώς είναι «τσουχτερά», αλλά αυξημένα έως και 40% σε σχέση με τα περυσινά.
του Προκόπη Χατζηνικολάου
Συγκεκριμένα, οι φορολογούμενοι που έχουν εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες και ελευθέριο επάγγελμα καλούνται να καταβάλουν αυξημένους φόρους σε σχέση με πέρυσι εξαιτίας των αλλαγών στη φορολογική κλίμακα αλλά και την κλίμακα εισφοράς αλληλεγγύης. Επίσης, αυξημένους φόρους καλούνται να καταβάλουν και οι ελεύθεροι επαγγελματίες με εισοδήματα πάνω από 20.000 ευρώ.
Μέχρι και το 2015 τα εισοδήματα από το ελευθέριο επάγγελμα φορολογούνταν με ξεχωριστή κλίμακα και με πρώτο φορολογικό συντελεστή 26%, ενώ τα εισοδήματα από τις μισθωτές υπηρεσίες με άλλη κλίμακα και με τον πρώτο φορολογικό συντελεστή να διαμορφώνεται στο 22%.
Τα εισοδήματα του 2016, για τα οποία υποβάλλονται αυτές τις ημέρες οι φορολογικές δηλώσεις, τόσο από το ελευθέριο επάγγελμα όσο και από τις μισθωτές υπηρεσίες φορολογούνται ενιαία (με μία φορολογική κλίμακα), εξέλιξη που οδηγεί σε υψηλότερους συντελεστές που φθάνουν μέχρι και 45%.
Η κυβέρνηση επί της ουσίας τιμωρεί τα μεσαία και υψηλά εισοδήματα, αυξάνοντας σημαντικά τη φορολογία, με αποτέλεσμα τα εκκαθαριστικά σημειώματα να είναι υψηλότερα από αυτά που είχαν εκδοθεί πέρυσι (για τα εισοδήματα του 2015).

Για παράδειγμα:

• Φορολογούμενος με εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες το 2015 ύψους 20.000 ευρώ και από το ελευθέριο επάγγελμα 25.000 ευρώ.
Για το εισόδημα από τις μισθωτές υπηρεσίες ο φόρος ανέρχεται στα 2.300 ευρώ (4.400 – 2.100 ευρώ που ανέρχεται η έκπτωση φόρου), ενώ για το εισόδημα από το ελευθέριο επάγγελμα ο φόρος φτάνει στα 6.500 ευρώ. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης ανέρχεται στα 580 ευρώ. Συνολικά ο φόρος του 2015 διαμορφώνεται στα 9.380 ευρώ.
Το αντίστοιχο εισόδημα του 2016, όπως προαναφέρθηκε, θα φορολογηθεί με ενιαία κλίμακα, με χαμηλότερο συντελεστή 22% και υψηλότερο 45%.
Ο ανωτέρω φορολογούμενος καλείται να πληρώσει 11.150 φόρο εισοδήματος και 1.701 ευρώ εισφορά αλληλεγγύης. Συνολικά, δηλαδή, πρέπει να πληρώσει στην εφορία το ποσό των 12.851 ευρώ, το οποίο είναι αυξημένο κατά 37% συγκριτικά με το 2015.
*Η ίδια κατάσταση ή διαφορετικά τα ίδια τσουχτερά εκκαθαριστικά λαμβάνουν και οι ελεύθεροι επαγγελματίες.
Για παράδειγμα, επαγγελματίας με εισοδήματα ύψους 45.000 ευρώ κατέβαλε στην εφορία το 2015 το ποσό των 11.700 ευρώ, καθώς και εισφορά αλληλεγγύης 580 ευρώ. Συνολικά, δηλαδή, 12.280 ευρώ. Για το 2016 θα πληρώσει 14.950 ευρώ, δηλαδή 27,7% μεγαλύτερο φόρο.
Σημειώνεται, πάντως, ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες με εισοδήματα κάτω των 30.000 ευρώ θα διαπιστώσουν συνολικά μείωση της φορολογίας, δεδομένου ότι ο πρώτος φορολογικός συντελεστής από 26% που ήταν το 2015 είναι πλέον στο 22%.
Πολλοί φορολογούμενοι πλέον δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και αναζητούν τρόπους προκειμένου να παραμείνουν συνεπείς. Πληρώνουν τον φόρο που προκύπτει με πιστωτική κάρτα σε έως και 12 άτοκες δόσεις, τη στιγμή που το ελληνικό Δημόσιο δίνει τρεις διμηνιαίες δόσεις. Ωστόσο, υπάρχει και η λύση της μόνιμης ρύθμισης του υπουργείου Οικονομικών σε 12 δόσεις, αλλά έντοκα.
Η αλήθεια είναι ότι το προνόμιο των 12 άτοκων δόσεων δεν το έχουν πάρα πολλοί, καθώς είτε δεν έχουν πιστωτική κάρτα είτε αυτή είναι στο όριο.
Εφόσον επιλέξει κάποιος τη ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών, θα πρέπει να γνωρίζει ότι οι δόσεις είναι έντοκες και το επιτόκιο ανέρχεται στο 8,76%.
Σε περίπτωση, όμως, καθυστέρησης μιας δόσης, αυτή πρέπει να καταβληθεί με επιβάρυνση 15% εντός της προθεσμίας καταβολής της επόμενης δόσης.
πηγή: Έντυπη Καθημερινή


Η φορολόγηση των μισθωτών με παράλληλη άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας

     
ΝΕΟ
Από την 1/1/2014, οπότε τέθηκαν σε εφαρμογή οι διατάξεις του νέου ΚΦΕ (Ν 4172/2013), όλα τα φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν ατομική επιχείρηση (πώλησης αγαθών, παραγωγής προϊόντων, ή παροχής υπηρεσιών), καθώς και οι αποκαλούμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες (του άρθρου 48 του προηγούμενου ΚΦΕ), ανήκουν εφεξής στην κατηγορία των ασκούντων επιχειρηματική δραστηριότητα.
Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και οι ασκούντες ατομική αγροτική δραστηριότητα (δηλαδή οι αγρότες), απολαμβάνοντας όμως κατ εξαίρεση την μείωση του φόρου του άρθρου 16 (όπως και οι μισθωτοί).
Μέχρι και το φορολογικό έτος 2015, οι περιπτώσεις παράλληλης απασχόλησης ενός φυσικού προσώπου (στον ιδιωτικό τομέα, κατά βάση) ως μισθωτού και ταυτοχρόνως ως ασκούντος ελευθέριο επάγγελμα ή απλή ατομική επιχείρηση, ήταν πολλές. Βοηθούσε ιδιαιτέρως το γεγονός, ότι λόγω της διάκρισης σε «νέους» και «παλαιούς» ασφαλισμένους του Ν 2084/1992, οι «νέοι» (πρώτη ασφάλιση μετά την 1/1/1993), είχαν δικαίωμα επιλογής του Φορέα ασφάλισής τους, επέλεγαν το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ως μισθωτοί) και εξαιρούνταν από την ασφάλιση του άλλου Φορέα. Υπό την έννοια αυτή, καταλυτικό ρόλο από 1/1/2017 διαδραματίζει ο νέος ασφαλιστικός νόμος, οποίος καταργεί την διάκριση «νέων» - «παλαιών» ασφαλισμένων, καταργεί όλους τους υφιστάμενους Φορείς ασφάλισης με ένταξή τους στον ΕΦΚΑ, οπότε καλούνται όλοι πλέον να καταβάλουν ασφαλιστικές εισφορές, αδιακρίτως και για οποιοδήποτε εισόδημα αποκτούν, αφού ασφαλιστέα βάση ορίζεται το φορολογητέο εισόδημα του προηγούμενου έτους (άντληση δεδομένων από ΓΓΠΣ), με κατάργηση των τεκμαρτών ασφαλιστικών κλάσεων. Ευτυχώς, δεν επιβάλλονται, προς το παρόν, ασφαλιστικές εισφορές επί του εισοδήματος από ακίνητα και τόκους!!
Τα παραπάνω, είχαν ως αποτέλεσμα, μέχρι τέλους του 2016, μεγάλος αριθμός φορολογουμένων, να δηλώσουν διακοπή εργασιών, για το ελεύθερο επάγγελμά τους ή την ατομική τους επιχείρηση, διατηρώντας την «ανώδυνη» ιδιότητα του  μισθωτού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο για τους ίδιους, όσο και για τα έσοδα του κράτους.
Εν πάση περιπτώσει, όσοι έχουν απομείνει με αυτή την διπλή και παράλληλη απασχόληση, μάλλον επειδή δεν μπορούσαν να πράξουν διαφορετικά, διαπιστώνουν την νέα φορολογική τους επιβάρυνση, μετά τις αλλαγές που έγιναν στον ΚΦΕ, με ισχύ για εισοδήματα του φορολογικού έτους 2016.
Θα εξετάσουμε δύο περιπτώσεις φορολογουμένων: ενός με χαμηλά εισοδήματα και ενός δεύτερου με υψηλότερα (σχετικώς και πάντα στο πλαίσιο της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας), χωρίς εξαρτώμενα τέκνα.
Α) Φορολογούμενος, με εισόδημα από μισθωτή εργασία καθαρού ποσού (έχουν αφαιρεθεί οι ασφαλιστικές εισφορές του) 15.000 ευρώ, απέκτησε και καθαρό εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα («μπλοκάκι», όπως θα λέγαμε) 4.000 ευρώ. Ας υποθέσουμε ότι καλύπτει τα τεκμήριά του και δεν υπάρχουν άλλου είδους δαπάνες ή εισοδήματα. Η προκαταβολή φόρου από επιχειρηματική δραστηριότητα υπολογίζεται με τον κανονικό συντελεστή. Υπενθυμίζεται ότι κατά τον υπολογισμό της προκαταβολής φόρου εισοδήματος του άρθρου 69 του ΚΦΕ, αυτή θα υπολογίζεται στον φόρο  που προκύπτει  μόνο από εισόδημα επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Τα ίδια δεδομένα για το φορολογικό έτος 2016:

Σημείωση: Με τις διατάξεις που ισχύουν για το φορολογικό έτος 2016, τα εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα, (εκτός του εισοδήματος από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα), φορολογούνται αθροιστικά με τα τυχόν εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις με βάση την κλίμακα της παρ.1 του άρθρου 29 του ΚΦΕ, η οποία παραπέμπει στην ενιαία κλίμακα του άρθρου 15. Για τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα, ωστόσο, δεν εφαρμόζονται οι μειώσεις του φόρου του άρθρου 16. Δηλαδή, στις ανωτέρω περιπτώσεις φορολογουμένων με εισοδήματα και από επιχειρηματική δραστηριότητα και από μισθωτή εργασία, οι μειώσεις του φόρου που προβλέπονται στο άρθρο 16, θα εφαρμόζονται μόνο στον φόρο που αντιστοιχεί στο εισόδημα που προέρχεται από μισθωτή εργασία και συντάξεις.  
Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση δεν είναι τόσο σημαντική εδώ.
Β) Άλλος φορολογούμενος, με εισόδημα από μισθωτή εργασία καθαρού ποσού (έχουν αφαιρεθεί επίσης οι ασφαλιστικές εισφορές του) 25.000 ευρώ, απέκτησε και καθαρό εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα 15.000 ευρώ. Ας υποθέσουμε ότι και αυτός καλύπτει τα τεκμήριά του και δεν υπάρχουν άλλου είδους δαπάνες ή εισοδήματα.

Υποθέτουμε τα ίδια δεδομένα και για το φορολογικό έτος 2016:
Παρατηρούμε σημαντική αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης, η οποία θα έχει και συνέχεια με τον υπολογισμό των πρόσθετων ασφαλιστικών εισφορών.
Σκόπιμο είναι να διενεργείται παρακράτηση φόρου (εφόσον προβλέπεται), ώστε να περιορίζεται το ύψος της προκαταβολής.
Νίκος Σγουρινάκης
Πηγή: epixeirisi.gr