Αλλαγές στον
Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) με τον νόμο για το Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα
Γράφει ο
Απόστολος Αλωνιάτης
Οι
φορολογικές αλλαγές που περιλαμβάνει ο νέος νόμος που ψηφίστηκε για τον Εθνικό
Τελωνειακό Κώδικά
Με την
δημοσίευση στο ΦΕΚ έγινε νόμος του κράτους πλέον (ν. 5222/2025 (ΦΕΚ Α' 134,
28/07/2025), ο Τελωνειακός Κώδικας («Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας και άλλες
διατάξεις»). Όπως έχουμε ξαναγράψει ο νόμος δεν περιείχε μόνο τον Τελωνειακό
Κώδικα αλλά και μια σειρά από άλλες διατάξεις με αλλαγές στην φορολογία, τα
ενοίκια, τα πρόστιμα του Κώδικά Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), την υποχρεωτική
ηλεκτρονική τιμολόγηση B2B, θέμα που παρουσιάσαμε στο προηγούμενο
άρθρο μας, αλλά και το ΦΠΑ. Θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε τις αλλαγές
αυτές.
Αλλαγές στο
εισόδημα.
Ο νόμος
περιλαμβάνει αλλαγές στην φορολογία εισοδήματος όπως:
Αλλαγές
στην φορολογία των άρθρων 5 Α, 5 Β και 5 Γ
·
για
την εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος που προκύπτει στην αλλοδαπή φυσικών
προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα (non-dom,
τροποποίηση άρθρων 5Α, 5Β, 5Γ ΚΦΕ) (Άρθρο 206 «Εναλλακτική φορολόγηση
εισοδήματος που προκύπτει στην αλλοδαπή φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη
φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα - Τροποποίηση παρ. 2, 3, 4 και 8 άρθρου
5Α, παρ. 3 άρθρου 5Β και παρ. 3 και 6 άρθρου 5Γ Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος)
Απαλλαγές
του άρθρου 14
·
για
την εξαίρεση από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία των παροχών
του εργοδότη προς τον εργαζόμενο για την κάλυψη δαπανών νοσηλείας του
εργαζομένου ή συγγενικού του προσώπου (Άρθρο 207 Εξαιρέσεις από τον υπολογισμό
του εισοδήματος από μισθωτή εργασία - Προσθήκη περ. κβ) στην παρ. 1 του άρθρου
14 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
Να θυμίσουμε
ότι το άρθρο 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ – ν.4175/2013) είναι το
άρθρο που αφορά τις «Απαλλαγές εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις»
στο άρθρο αυτό λοιπόν προστέθηκαν και νέες
διατάξεις και συγκεκριμένα η περίπτωση (κθ) η οποία αναφέρεται στην παροχή του εργοδότη προς τον εργαζόμενο για
την κάλυψη δαπανών νοσηλείας του εργαζομένου ή συγγενικού του προσώπου.
Ποιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με την διάταξη του νόμου
«Στην παρ. 1 του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος (ν.4172/2013, Α’ 167), περί απαλλαγών εισοδήματος από μισθωτή
εργασία και συντάξεις, προστίθεται περ. κβ) ως εξής:
«κβ) Η παροχή του εργοδότη προς τον εργαζόμενο για
την κάλυψη δαπανών νοσηλείας του εργαζομένου ή συγγενικού του προσώπου κατά την
έννοια της περ. στ) του άρθρου 2, εφόσον η παροχή:
α) καταβάλλεται απευθείας από τον εργοδότη στον
τρίτο πάροχο των υπηρεσιών ή
β) καταβάλλεται σε χρήμα στον εργαζόμενο, εφόσον
αυτός καταβάλλει το ποσό στον τρίτο που παρέχει τις σχετικές υπηρεσίες και στη
συνέχεια προσκομίσει το οικείο φορολογικό στοιχείο στον εργοδότη.»
Προσοχή: Η περίπτωση (στ) του άρθρου 2 του ΚΦΕ,
αφορά την έννοια του συγγενικού προσώπου
«στ) «συγγενικό πρόσωπο»: ο/η σύζυγος και οι ανιόντες ή κατιόντες σε ευθεία
γραμμή».
Συνεπώς η
αναφορά στην νέα διάταξη αφορά την κάλυψη δαπανών νοσηλείας για την σύζυγο και
τα παιδιά (ανιόντες και κατιόντες) σε ευθεία γραμμή.
Φορολόγηση
ναυτικών
·
για
τη φορολογική αντιμετώπιση αμοιβών ναυτικών σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής (Άρθρο
208: «Φορολογική αντιμετώπιση αμοιβών ναυτικών - Τροποποίηση περ. α) και β)
παρ. 2 άρθρου 15 και παρ. 2 άρθρου 60 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος )
Με την
συγκεκριμένη διάταξη οι συντελεστές φορολόγησης των ναυτικών δηλαδή η
φορολόγηση με συντελεστές των αξιωματικών και του κατώτερου πληρώματος με συντελεστή 15% και 10% αντίστοιχα θα εφαρμόζονται και στους ναυτικούς που
υπηρετούν σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής, οι προβλέψεις φορολόγησης εισοδήματος από
μισθωτή εργασία ναυτικών που υπηρετούν σε πλοία του Εμπορικού Ναυτικού
Πιο
συγκεκραμένα και σύμφωνα με την νέα διάταξη:
1. Στην παρ. 2 του άρθρου 15 του Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος (ν.4172/2013, Α’ 167), περί φορολογικού συντελεστή, επέρχονται οι
ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α) μετά από τις λέξεις «του ν.4555/2018
(Α’ 133) και» προστίθενται οι λέξεις «σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής, και», β) στην
περ. β) μετά τις λέξεις «του ν.4555/2018 και» προστίθενται οι λέξεις «σε
ιδιωτικά πλοία αναψυχής, και» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Η παρ. 1 δεν εφαρμόζεται για το εισόδημα από
μισθωτή εργασία που αποκτούν:
α) οι αξιωματικοί που υπηρετούν σε πλοία του
Εμπορικού Ναυτικού, σε πλωτά ναυπηγήματα του άρθρου 267 του ν.4555/2018 (Α’
133) και σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής, και το οποίο φορολογείται με φορολογικό
συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) και β) το κατώτερο πλήρωμα που υπηρετεί
σε πλοία του Εμπορικού Ναυτικού, σε πλωτά ναυπηγήματα του άρθρου 267 του
ν.4555/2018 και σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής, και το οποίο φορολογείται με
φορολογικό συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%),
γ) οι κυβερνήτες, οι συγκυβερνήτες και οι μηχανικοί
αεροσκαφών αεροπορικών εταιρειών με φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση
στην Ελλάδα, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας για τη μηναία αποζημίωση
που λαμβάνουν και η οποία φορολογείται με φορολογικό συντελεστή δεκαπέντε τοις
εκατό (15%),
δ) τα μέλη των Ανεξάρτητων Επιτροπών Προσφυγών του
άρθρου 5 του ν.4375/2016 (Α’ 51) για τη μηνιαία αποζημίωση που λαμβάνουν και η
οποία φορολογείται με φορολογικό συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%),
ε) το ιατρικό προσωπικό που υπάγεται στο άρθρο 45
του ν.3205/2003 (Α’ 293) για την αμοιβή που λαμβάνει για εφημερίες και η οποία
φορολογείται με φορολογικό συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%). Η παρούσα
περίπτωση εφαρμόζεται και για τα ωρομίσθια εφημεριών της υπό στοιχεία
15993/Ζ2/14.2.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας και
Θρησκευμάτων και Υγείας (Β’ 686), περί καθορισμού του ύψους αμοιβής εφημεριών
των μελών Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και ακαδημαϊκών
υποτρόφων, στα πανεπιστημιακά νοσοκομεία Αρεταίειο και Αιγινήτειο.
Τα ως άνω εισοδήματα φορολογούνται αυτοτελώς με
εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης των δικαιούχων τους μόνο για αυτά.»
2. Στην παρ. 2 του άρθρου 60 του Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος, περί φορολογικού συντελεστή, μετά από τις λέξεις «σε πλοία του
εμπορικού ναυτικού,» προστίθενται οι λέξεις «σε πλωτά ναυπηγήματα του άρθρου
267 του ν.4555/2018 (Α’ 133), καθώς και σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής,» και η παρ.
2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Με την επιφύλαξη της παρ. 1, το εισόδημα από
μισθωτή εργασία που αποκτούν οι αξιωματικοί και το κατώτερο πλήρωμα που
υπηρετεί σε πλοία του εμπορικού ναυτικού, σε πλωτά ναυπηγήματα του άρθρου 267
του ν.4555/2018 (Α’ 133), καθώς και σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής, οι κυβερνήτες,
οι συγκυβερνήτες και οι μηχανικοί αεροσκαφών αεροπορικών εταιρειών με
φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, τα μέλη των Ανεξάρτητων
Επιτροπών Προσφυγών του άρθρου 5 του ν.4375/2016, καθώς και το ιατρικό
προσωπικό και τα λοιπά πρόσωπα της περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 15 του
παρόντος για την αμοιβή που λαμβάνουν για εφημερίες, υπόκειται σε παρακράτηση
φόρου σύμφωνα με τους συντελεστές της παρ. 2 του άρθρου 15 του παρόντος.»
Διευκρίνηση:
Άρθρο 267 -
Νόμος 4555/2018 - Πλωτοί τερματικοί σταθμοί παραλαβής, προσωρινής αποθήκευσης
και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου
1. Πλοία που εκ
κατασκευής ή εκ μετασκευής προορίζονται να χρησιμοποιούνται ως πλωτοί
τερματικοί σταθμοί παραλαβής, προσωρινής αποθήκευσης και επαναεριοποίησης
φυσικού αερίου χαρακτηρίζονται ως πλωτά ναυπηγήματα.
2. Με απόφαση
του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία δημοσιεύεται στην
Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζεται η οργανική σύνθεση των πλωτών
ναυπηγημάτων της παραγράφου 1, για το χρονικό διάστημα που χρησιμοποιούνται για
τους σκοπούς αυτούς και είναι μόνιμα αγκυροβολημένα εντός ελληνικών χωρικών
υδάτων, με Βάση τον απαιτούμενο, για το χειρισμό και τη στελέχωση των σωστικών
μέσων του πλωτού ναυπηγήματος, αριθμό ναυτικών, όπως αυτός καθορίζεται, σύμφωνα
με την κείμενη νομοθεσία, λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες απαιτήσεις της
Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, 2006, της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, η οποία
κυρώθηκε με το ν. 4078/2012 (Α΄179). Με την ίδια απόφαση, καθορίζονται οι όροι
και οι προϋποθέσεις χορήγησης των απαραίτητων εγγράφων αρμοδιότητας του
Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με τα οποία εφοδιάζονται τα
πλωτά ναυπηγήματα της παραγράφου 1 που είναι μόνιμα αγκυροβολημένα εντός
ελληνικών χωρικών υδάτων.
3. Τα πλοία της
παραγράφου 1, που έχουν ήδη υπαχθεί στις διατάξεις του Ν.Δ. 2687/1953 (Α΄317)
και χρησιμοποιούνται ως πλωτά ναυπηγήματα για τους σκοπούς της παραγράφου 1,
εξακολουθούν να διέπονται από τις διατάξεις αυτές.
Φορολογική
αντιμετώπιση πλανόδιων λαχειοπωλών στο τεκμαρτό εισόδημα
·
για
τη φορολογική αντιμετώπιση της προμήθειας που λαμβάνουν οι πλανόδιοι
λαχειοπώλες (προβλέπεται αυτοτελής φορολόγηση με φορολογικό συντελεστή 1%)
(άρθρο 209 « Φορολογική αντιμετώπιση της προμήθειας που λαμβάνουν οι πλανόδιοι
λαχειοπώλες - Τροποποίηση άρθρων 28Α, 29, 62, 64, 69 Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος)»
Ποιο
συγκεκριμένα:
1. Στην παρ. 6
του άρθρου 28Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167), περί
ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής
δραστηριότητας, προστίθεται περ. στ) ως εξής:
«στ) στους
πλανόδιους λαχειοπώλες.»
2. Στο άρθρο 29
του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, περί φορολογικού συντελεστή, προστίθεται
παρ. 7, ως εξής:
«7. Η προμήθεια
που λαμβάνουν οι πλανόδιοι λαχειοπώλες από τον προμηθευτή τους φορολογείται
αυτοτελώς με φορολογικό συντελεστή ένα τοις εκατό (1%). Ο φόρος αυτός
υπολογίζεται κάθε τρίμηνο κατά τον χρόνο της εκκαθάρισης των συναλλαγών μεταξύ
των λαχειοπωλών και των προμηθευτών τους και αποδίδεται με δήλωση από τους
προμηθευτές μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την ημερομηνία καταβολής της
προμήθειας. Με την παρακράτηση του φόρου εξαντλείται κάθε άλλη φορολογική
υποχρέωση για το εισόδημα αυτό.»
3. Στην παρ. 1
του άρθρου 64 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, περί συντελεστών παρακράτησης
φόρου, προστίθεται περ. ζ), ως εξής:
«ζ) για την
προμήθεια που λαμβάνουν οι πλανόδιοι λαχειοπώλες από τον προμηθευτή τους ένα
τοις εκατό (1%)»
4. Στην παρ. 2
του άρθρου 69 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, περί προκαταβολής του φόρου
εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν φυσικά πρόσωπα,
προστίθεται δεύτερο εδάφιο και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 2
διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Το πρώτο
και το τέταρτο εδάφιο της παρ. 1 δεν εφαρμόζονται όταν το ποσό που πρέπει να
βεβαιωθεί δεν υπερβαίνει τα τριάντα (30) ευρώ.
Η παρ. 1 δεν
εφαρμόζεται στο εισόδημα των πλανόδιων λαχειοπωλών για την προμήθεια που
λαμβάνουν από την πώληση λαχείων και η οποία φορολογείται αυτοτελώς με
συντελεστή ένα τοις εκατό (1%), με εξάντληση κάθε άλλης φορολογικής
υποχρέωσης.»
Να θυμίσουμε
ότι σύμφωνα με τη παράγραφο 6 του άρθρου 28 Α:
6. Το τεκμήριο
του παρόντος δεν εφαρμόζεται:
α) στα κέρδη
από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα,
β) σε όσους
αμείβονται σύμφωνα με την περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 12, εφόσον
συμβάλλονται με έως και τρία (3) φυσικά ή νομικά πρόσωπα, και σε ασφαλιστικούς
δια-μεσολαβητές που συμβάλλονται με έως και δύο (2) ασφαλιστικές επιχειρήσεις
και δηλώ-νουν ως επαγγελματική έδρα την κατοικία τους,
γ) σε πρόσωπα
που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του ογδόντα τοις εκατό (80%),
δ) σε καφενεία
που βρίσκονται σε οικισμούς της χώρας με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων
(500) κατοίκων,
ε) στους
υποδιανομείς και υποπράκτορες τύπου, εφόσον συμβάλλονται με έως τρία (3)
κεντρικά ή περιφερειακά πρακτορεία διανομής ημερήσιου τύπου, περιοδικού τύπου
και εν γένει εντύπων, για τις προμήθειες που εισπράττουν από την παροχή
υπηρεσίας προς τα πρακτορεία.
στ) στους
πλανόδιους λαχειοπώλες.
Συνεπώς
προσδιορίζεται νέο πλαίσιο φορολόγησης εισοδήματος πλανόδιων λαχειοπωλών
(προβλέπεται αυτοτελής συντελεστής φορολόγησης 1% για την προμήθεια που
λαμβάνουν οι πλανόδιοι πωλητές λαχείων από τον προμηθευτή τους, καθώς και η
εξαίρεση αυτού του εισοδήματος από τον υπολογισμό του τεκμηρίου) (άρθρο 209).
Πληρωμή
μισθωμάτων μέσω τράπεζων
για την πληρωμή
μισθωμάτων μέσω τραπεζικού λογαριασμού (άρθρο 210 «Πληρωμή μισθωμάτων μέσω
τραπεζικού λογαριασμού - Προσθήκη περ. ιζ) στο άρθρο 23, προσθήκη παρ. 5 στο
άρθρο 39 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος).
Με τις διατάξεις του υπό διαβούλευση
νομοσχεδίου προβλέπεται ότι σε περίπτωση μη καταβολής του μισθώματος μέσω
τραπέζης προβλέπεται ότι:
α) δεν εκπίπτουν οι δαπάνες για το εισόδημα
που αποκτά ο εκμισθωτής,
β) ο μισθωτής
αποκλείεται για τη μίσθωση αυτή από ευεργέτημα, ενίσχυση ή επίδομα που
παρέχεται από το κράτος για μισθώσεις και
γ) το μίσθωμα
που δεν έχει καταβληθεί ηλεκτρονικά από ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα
δεν αποτελεί εκπιπτόμενη επιχειρηματική δαπάνη
Σύμφωνα με την
διάταξη
1. Μετά την
περ. ιστ) του άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013, Α’
167), προστίθεται περ. ιζ) ως εξής:
«ιζ) οι
επιχειρηματικές δαπάνες που πραγματοποιούνται από εκμισθωτή νομικό πρόσωπο ή
νομική οντότητα και αφορούν ακίνητο για το οποίο η καταβολή του μισθώματος δεν
έχει πραγματοποιηθεί κατά τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 39.»
2. Στο άρθρο 39
του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος προστίθεται παρ. 5 ως εξής:
«5. Σε
περίπτωση εκμίσθωσης ή υπεκμίσθωσης ακινήτου σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, η
εξόφληση του μισθώματος, το οποίο δεν αποτελεί επιχειρηματική δαπάνη
πραγματοποιείται υποχρεωτικά σε τραπεζικό λογαριασμό του εκμισθωτή, ο οποίος
γνωστοποιείται στην Α.Α.Δ.Ε..
Σε περίπτωση μη
καταβολής του μισθώματος κατά τα οριζόμενα στο πρώτο εδάφιο δεν εφαρμόζεται η
περ. α) της παρ. 3 για το εισόδημα που αποκτά ο εκμισθωτής.»
3. Σε περίπτωση
μη καταβολής του μισθώματος κατά τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 39 του
Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, ο μισθωτής αποκλείεται για τη μίσθωση αυτή από
κάθε ευεργέτημα, ενίσχυση ή επίδομα που παρέχεται από το κράτος για μισθώσεις.
4.α) Με απόφαση
του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή
της Α.Α.Δ.Ε., δύναται να καθορίζονται εξαιρέσεις από την εφαρμογή των κυρώσεων
της παρ. 5 του άρθρου 39 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και κάθε άλλη λεπτομέρεια
για την εφαρμογή του παρόντος.
β) Με απόφαση
του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζεται η διαδικασία συγκέντρωσης των απαραίτητων
δεδομένων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.
Κίνητρα
Τέλος με το
άρθρο 211 «Φορολογικά κίνητρα για εταιρείες ειδικού σκοπού διαχείρισης
οικογενειακής περιουσίας – Τροποποίηση άρθρου 71Η Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος» δίνονται και νέα φορολογικά κίνητρα για εταιρείες ειδικού σκοπού
διαχείρισης οικογενειακής περιουσίας .
Αλωνιάτης
Απόστολος
Οικονομολόγος
- φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών
Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 10
Αυγούστου 2025





Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου