ΑΛΛΑΓΕΣ
ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Γράφει ο Θοδωρής
Δ. Καβούκης
Σε ποιες
περιπτώσεις αυξάνονται τα πρόστιμα και πότε επιβάλλεται χρηματική κύρωση αντί
αναστολή λειτουργίας
Με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε την
προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας και άλλες διατάξεις
- συνταξιοδοτικές διατάξεις» πραγματοποιούνται μεταξύ άλλων τροποποιήσεις σε
ορισμένες διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ). Από τις
προτεινόμενες τροποποιήσεις θα αναλυθούν
στο παρόν άρθρο οι διατάξεις που αφορούν την αύξηση των επιβαλλόμενων προστίμων
σε περίπτωση διακίνησης αγαθών χωρίς την ύπαρξη παραστατικών διακίνησης (παρ.
13 αρ. 57 ΚΦΔ) και οι διατάξεις που τροποποιούν την αναστολή λειτουργίας
επαγγελματικών εγκαταστάσεων σε περίπτωση φοροδιαφυγής (αρ. 13Α ν.
2523/1997). Να σημειωθεί ότι μέχρι τη στιγμή που γράφεται το παρόν άρθρο το
νομοσχέδιο δεν έχει ψηφιστεί ακόμα και για τον λόγο αυτό οι οποιεσδήποτε μεταβολές
στις διατάξεις του που θα προκύψουν από την κατάθεση αυτού στην Βουλή μέχρι την
ψήφισή του θα δημοσιευτούν σε επόμενη αρθρογραφία.
ΜΗ ΕΚΔΟΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ
Στο άρθρο 214 του ως άνω
νομοσχεδίου, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση αυτού, προβλέπεται η θέσπιση αυστηρότερων προστίμων
σε περίπτωση διακίνησης αγαθών χωρίς την ύπαρξη παραστατικών στοιχείων
διακίνησης σε σχέση με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο. Ειδικότερα επιβάλλεται
ανά φορολογικό έλεγχο πρόστιμο πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ στην
περίπτωση που η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης
απλογραφικού λογιστικού συστήματος και δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ
στην περίπτωση που είναι υπόχρεη τήρησης διπλογραφικού λογιστικού
συστήματος. Σημειωτέο δε ότι με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο τα επιβαλλόμενα
πρόστιμα για την διακίνηση αγαθών χωρίς την ύπαρξη στοιχείων διακίνησης είναι πεντακόσια
(500) ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης
απλογραφικού λογιστικού συστήματος και χιλίων (1.000) ευρώ ανά
φορολογικό έλεγχο, αν είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού
συστήματος.
ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ
ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
Στο άρθρο 13α του ν. 2523/1997 θεσπίζονται
διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες προβλέπεται η αναστολή λειτουργίας επαγγελματικών
εγκαταστάσεων σε περίπτωση φοροδιαφυγής. Σύμφωνα με τις διατάξεις του ως άνω
άρθρου, όπως αυτές προκύπτουν ύστερα από τις τροποποιήσεις που επιφέρει το ως
άνω νομοσχέδιο, η λειτουργία της εγκατάστασης μίας επιχείρησης αναστέλλεται
άμεσα για σαράντα οκτώ (48) ώρες, εφόσον από τον ίδιο μερικό επιτόπιο
φορολογικό έλεγχο διαπιστώνεται, είτε η μη έκδοση ή η ανακριβής
έκδοση πλέον των δέκα (10) προβλεπόμενων παραστατικών πώλησης, είτε
ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, όταν η αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών
για τα οποία δεν εκδόθηκε παραστατικό πώλησης ή αυτό εκδόθηκε ανακριβώς υπερβαίνει
τα πεντακόσια (500) ευρώ. Η αναστολή λειτουργίας επαγγελματικής
εγκατάστασης για σαράντα οκτώ (48) ώρες εφαρμόζεται και στην περίπτωση που
διαπιστωθεί από τον ίδιο μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο η μη διαβίβαση
στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της
Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)
πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί
μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή ανεξαρτήτως του πλήθους
αυτών, ότι η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα
πεντακόσια (500) ευρώ.
Εάν εντός του ίδιου ή του
επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων,
διαπιστωθεί εκ νέου από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο στην ίδια ή σε
άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, είτε η μη έκδοση ή η ανακριβής
έκδοση τουλάχιστον τριών (3) παραστατικών πώλησης ή ανεξαρτήτως του πλήθους
αυτών όταν η αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών για τα οποία δεν εκδόθηκε
παραστατικό πώλησης ή αυτό εκδόθηκε ανακριβώς υπερβαίνει τα πεντακόσια (500)
ευρώ είτε η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα των Φορολογικών
Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Α.Α.Δ.Ε. τουλάχιστον τριών (3)
στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ ή ανεξαρτήτως του
πλήθους αυτών, όταν η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών
υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ τότε η λειτουργία της επαγγελματικής
εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για
ενενήντα έξι (96) ώρες.
Σε κάθε επόμενη διαπίστωση από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο των παραβάσεων της προηγούμενης παραγράφου, εντός
του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωσή τους, σε
οποιαδήποτε επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της
επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται
αμελλητί για δέκα (10) ημέρες.
Σε κάποιες κατηγορίες φορολογούμενων δύναται να επιβάλλεται
αντί της αναστολής λειτουργίας, κατά περίπτωση, ειδική χρηματική κύρωση ως
εξής:
·
εφόσον συντρέχουν οι
διαπιστώσεις που επιβάλλουν την αναστολή λειτουργίας εγκατάστασης για σαράντα
οκτώ ώρες (48) από χίλια (1.000) έως χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ για τους φορολογούμενους που
εφαρμόζουν απλογραφικό σύστημα και από δύο χιλιάδες (2.000) έως δύο
χιλιάδες πεντακόσια (2.500) ευρώ για τους φορολογούμενους που εφαρμόζουν διπλογραφικό
λογιστικό σύστημα
·
εφόσον συντρέχουν οι
διαπιστώσεις που επιβάλλουν την αναστολή λειτουργίας εγκατάστασης για ενενήντα
έξι (96) ώρες από δύο χιλιάδες πεντακόσια ένα (2.501) έως τρεις χιλιάδες πεντακόσια (3.500)
ευρώ για τους φορολογούμενους
που εφαρμόζουν απλογραφικό σύστημα και από τρεις χιλιάδες πεντακόσια
ένα (3.501) έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για τους φορολογούμενους που
εφαρμόζουν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα
·
εφόσον συντρέχουν οι
διαπιστώσεις που επιβάλλουν την αναστολή λειτουργίας εγκατάστασης για δέκα
(10) μέρες πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ ανεξαρτήτως εφαρμογής
λογιστικού συστήματος.
Οι
κατηγορίες των φορολογουμένων για τους οποίους αντί της αναστολής λειτουργίας
της επαγγελματικής εγκατάστασης επιβάλλεται η ειδική χρηματική κύρωση είναι οι
εξής:
·
Ιατροί και οδοντίατροι
όλων των ειδικοτήτων και εταιρείες που παρέχουν ιατρικές και οδοντιατρικές
υπηρεσίες.
·
Φυσιοθεραπευτές και ασκούντες παραϊατρικά
επαγγέλματα και εταιρείες που παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες.
·
Κλινικές ή θεραπευτήρια.
·
Οίκοι ευγηρίας.
·
Λοιπά καταλύματα για
άτομα που χρήζουν νοσοκομειακής φροντίδας ή κοινωνικής μέριμνας.
·
Εκπαιδευτήρια, σχολές,
φροντιστήρια, εργαστήρια ελευθέρων σπουδών, παιδικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί και
κάθε άλλης φύσης δραστηριότητες με χαρακτήρα διδακτικό ή επαγγελματικής
κατάρτισης.
·
Ξενοδοχεία, ξενώνες,
επιπλωμένα δωμάτια, διαμερίσματα κατοικίες.
·
Οργανωμένες τουριστικές
κατασκηνώσεις (camping).
·
Δικηγόροι και εταιρείες δικηγόρων.
·
Λογιστές, φοροτεχνικοί
και εταιρείες που παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες.
·
Επιχειρήσεις ενοικίασης
αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, μοτοποδηλάτων, σκαφών και αεροσκαφών.
·
Γραφεία τελετών.
·
Επιχειρήσεις
εκμετάλλευσης τουριστικών λεωφορείων.
·
Άμισθοι υποθηκοφύλακες,
συμβολαιογράφοι και συμβολαιογραφικές εταιρείες.
·
Φαρμακεία
ανεξαρτήτως νομικής μορφής.
ΘΟΔΩΡΗΣ Δ. ΚΑΒΟΥΚΗΣ
Δικηγόρος –
Οικονομολόγος
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance
& Markets Voice) , την Κυριακή 27 Ιουλίου 2025

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου