Ενιαίος ΦΠΑ 18% - Τι θα γίνει με συντάξεις, εργασιακά
Υποχωρήσεις στα όρια των κόκκινων γραμμών, σε ΦΠΑ, συντάξεις και εργασιακά αναμένεται να κληθεί να κάνει η κυβέρνηση. Εξετάζεται το μέτρο του ενιαίου ΦΠΑ έως και 18%
του Θάνου Τσίρου |
| upd:
Υποχωρήσεις στα όρια των κόκκινων γραμμών, σε ΦΠΑ, συντάξεις και εργασιακά αναμένεται να κληθεί να κάνει η κυβέρνηση. Εξετάζεται το μέτρο του ενιαίου ΦΠΑ έως και 18%
| upd:
TOP ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Βαρουφάκης: Θα γίνουμε υπέροχη χώρα για επενδύσεις
Αυξήσεις σε βασικά αγαθά φέρνει ο Ενιαίος ΦΠΑ 18%
Σενάρια για φόρο στις αναλήψεις από τις τράπεζες
Δραγασάκης: Ρεαλιστικός και ορατός στόχος η συμφωνία
Τι πραγματικά επιδιώκει το ΔΝΤ για την Ελλάδα
Bild: Ειδικός φόρος στις 500 πλουσιότερες οικογένειες
Σημαντικές υποχωρήσεις στα όρια των κόκκινων γραμμών της θα κληθεί να κάνει η ελληνική πλευρά προκειμένου να εξασφαλίσει μια«δήλωση προόδου» στο Eurogroup της 11ης Μαΐου. Στο τραπέζι έχει πέσει η πρόταση για ενιαίο ΦΠΑ έως και 18%.
Από χθες, ο χρόνος μετράει αντίστροφα. Τόσο η απόφαση της ΕΚΤνα μεταθέσει για την επόμενη εβδομάδα την απόφαση για το «κούρεμα» των εγγυήσεων όσο και η κοινή δήλωση των τριών θεσμών για την ανάγκη να επιτευχθεί συγκεκριμένη πρόοδος στις 11 Μαΐου δείχνουν ότι πλέον οι εξελίξεις μέσα στο επόμενο 7ήμερο θα είναι εξαιρετικά πυκνές.
Οι συσκέψεις τόσο στην αντιπροεδρία της κυβέρνησης όσο και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων είναι συνεχείς και έχουν ως στόχο την προετοιμασία του πολυνομοσχεδίου αλλά και την αναθεώρηση του προϋπολογισμού ώστε να «υπακούει» στους νέους στόχους: με βασική παραδοχή ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί μόλις κατά 0,5% -πρόβλεψη που διατύπωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή- ο δημοσιονομικός στόχος κάνει λόγο για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ. Η διαφωνία εντοπίζεται στο ύψος τους δημοσιονομικού κενού. Η λήψη μέτρων θεωρείται πλέον δεδομένη και στην ατζέντα έχουν μπει οι ακόλουθες παρεμβάσεις:
1. Η αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για αυτοκίνητα και πισίνες και η θέσπισή του για τα σκάφη αναψυχής
2.Η επιβολή του φόρου 3% έως 6% στις συναλλαγές των νησιών (ξενοδοχεία, εστιατόρια κλπ)
3.Η παροχή κινήτρων για το «ξέπλυμα» καταθέσεων έναντι πληρωμής φόρου κλπ
Τα μέτρα αυτά που έχουν ήδη συμπεριληφθεί στο προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου, δεν φαίνεται να ικανοποιούν την πλευρά των δανειστών. Έτσι, επανέρχεται στο τραπέζι η επιβολή του ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ με εξαίρεση ορισμένα μόνο από τα ευαίσθητα προϊόντα (φάρμακα ή τρόφιμα).
Το σενάριο που επεξεργάζονται βέβαια στο Γενικό Λογιστήριο, δείχνει ότι για να μην δημιουργηθεί δημοσιονομικό κενό, ο ενιαίος συντελεστής δεν μπορεί να διαμορφωθεί στο 15% όπως αρχικά είχε ειπωθεί από στελέχη της κυβέρνησης αλλά στο 18% ή στο 19%. Με την επιβολή του ενιαίου ΦΠΑ αλλά και την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ, φαίνεται να υπάρχει αρκετή σύγκλιση μεταξύ των δύο πλευρών.
Στο άλλο καυτό μέτωπο, αυτό των αποκρατικοποιήσεων, η κυβέρνηση φέρεται να καταλήγει σε μια λίστα κινήσεων για 3ο και το 4ο τρίμηνο του 2015. Σε αυτή, μπορούν να ενταχθούν ο ΟΛΠ με τον ΟΛΘ, (σε ποσοστό 51%) οι μαρίνες, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, τα περιφερειακά αεροδρόμια και το Ελληνικό. Ανοικτό είναι το ενδεχόμενο σε κάποιες περιπτώσεις να υπάρξουν τροποποιήσεις των συμφωνιών ώστε εκτός από το αρχικό τίμημα η ελληνική πλευρά να εισπράττει και ένα μέρος από τα ετήσια κέρδη (π.χ στα περιφερειακά αεροδρόμια). Για το 2015, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις εκτιμάται ότι μπορούν να ξεπεράσουν τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ.
Σημαντικές υποχωρήσεις στα όρια των κόκκινων γραμμών της θα κληθεί να κάνει η ελληνική πλευρά προκειμένου να εξασφαλίσει μια«δήλωση προόδου» στο Eurogroup της 11ης Μαΐου. Στο τραπέζι έχει πέσει η πρόταση για ενιαίο ΦΠΑ έως και 18%.
Από χθες, ο χρόνος μετράει αντίστροφα. Τόσο η απόφαση της ΕΚΤνα μεταθέσει για την επόμενη εβδομάδα την απόφαση για το «κούρεμα» των εγγυήσεων όσο και η κοινή δήλωση των τριών θεσμών για την ανάγκη να επιτευχθεί συγκεκριμένη πρόοδος στις 11 Μαΐου δείχνουν ότι πλέον οι εξελίξεις μέσα στο επόμενο 7ήμερο θα είναι εξαιρετικά πυκνές.
Οι συσκέψεις τόσο στην αντιπροεδρία της κυβέρνησης όσο και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων είναι συνεχείς και έχουν ως στόχο την προετοιμασία του πολυνομοσχεδίου αλλά και την αναθεώρηση του προϋπολογισμού ώστε να «υπακούει» στους νέους στόχους: με βασική παραδοχή ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί μόλις κατά 0,5% -πρόβλεψη που διατύπωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή- ο δημοσιονομικός στόχος κάνει λόγο για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ. Η διαφωνία εντοπίζεται στο ύψος τους δημοσιονομικού κενού. Η λήψη μέτρων θεωρείται πλέον δεδομένη και στην ατζέντα έχουν μπει οι ακόλουθες παρεμβάσεις:
1. Η αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για αυτοκίνητα και πισίνες και η θέσπισή του για τα σκάφη αναψυχής
2.Η επιβολή του φόρου 3% έως 6% στις συναλλαγές των νησιών (ξενοδοχεία, εστιατόρια κλπ)
3.Η παροχή κινήτρων για το «ξέπλυμα» καταθέσεων έναντι πληρωμής φόρου κλπ
Τα μέτρα αυτά που έχουν ήδη συμπεριληφθεί στο προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου, δεν φαίνεται να ικανοποιούν την πλευρά των δανειστών. Έτσι, επανέρχεται στο τραπέζι η επιβολή του ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ με εξαίρεση ορισμένα μόνο από τα ευαίσθητα προϊόντα (φάρμακα ή τρόφιμα).
Το σενάριο που επεξεργάζονται βέβαια στο Γενικό Λογιστήριο, δείχνει ότι για να μην δημιουργηθεί δημοσιονομικό κενό, ο ενιαίος συντελεστής δεν μπορεί να διαμορφωθεί στο 15% όπως αρχικά είχε ειπωθεί από στελέχη της κυβέρνησης αλλά στο 18% ή στο 19%. Με την επιβολή του ενιαίου ΦΠΑ αλλά και την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τους έχοντες εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ, φαίνεται να υπάρχει αρκετή σύγκλιση μεταξύ των δύο πλευρών.
Στο άλλο καυτό μέτωπο, αυτό των αποκρατικοποιήσεων, η κυβέρνηση φέρεται να καταλήγει σε μια λίστα κινήσεων για 3ο και το 4ο τρίμηνο του 2015. Σε αυτή, μπορούν να ενταχθούν ο ΟΛΠ με τον ΟΛΘ, (σε ποσοστό 51%) οι μαρίνες, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, τα περιφερειακά αεροδρόμια και το Ελληνικό. Ανοικτό είναι το ενδεχόμενο σε κάποιες περιπτώσεις να υπάρξουν τροποποιήσεις των συμφωνιών ώστε εκτός από το αρχικό τίμημα η ελληνική πλευρά να εισπράττει και ένα μέρος από τα ετήσια κέρδη (π.χ στα περιφερειακά αεροδρόμια). Για το 2015, τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις εκτιμάται ότι μπορούν να ξεπεράσουν τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ.
Εργασιακά και ασφαλιστικό
Η κοινή δήλωση του Ζ. Κ. Γιούνκερ και του Αλέξη Τσίπρα για τα εργασιακά και τα ασφαλιστικά, περιείχε γενικές διατυπώσεις οι οποίες άφηναν ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα. Η διατύπωση για το ασφαλιστικό για παράδειγμα, είχε ως εξής: «είναι ιδιαίτερη η σημασία των μεταρρυθμίσεων για εκσυγχρονισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος ούτως ώστε αυτό να καταστεί δίκαιο, δημοσιονομικά βιώσιμο και αποτελεσματικό στην κατεύθυνση αποφυγής της φτώχειας της τρίτης ηλικίας». Και μόνο η έννοια «δημοσιονομικά βιώσιμο» παραπέμπει σε μέτρα καθώς για το 2015, το έλλειμμα του ασφαλιστικού συστήματος αν συνυπολογιστεί η μη εφαρμογή της ρήτρας του μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις στα εφάπαξ αλλά και η εξαγγελία για καταβολή 13ης σύνταξης, ξεπερνάει τα 2,2-2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Το «καλάθι» των μέτρων στο εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα του ασφαλιστικού προκειμένου να επέλθει ο συμβιβασμός, περιλαμβάνει:
1.Τη χρονική μετάθεση για… αργότερα της απόφασης για την καταβολή της 13ης σύνταξης με ανοικτό το ενδεχόμενο η βασική εξαγγελία που κοστίζει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ να αναβληθεί για το 2016 ανάλογα με τις εξελίξεις σε δημοσιονομικό επίπεδο.
2.Η κατάργηση όλων των νομοθετικών ρυθμίσεων που επιτρέπουν τη συνταξιοδότηση πριν από τη συμπλήρωση των γενικών ορίων ηλικίας (62 με 40 χρόνια δουλειάς και 67). Από τη διαπραγμάτευση θα προκύψει το αν θα υπάρξει μεταβατικό στάδιο εφαρμογής του μέτρου ή όχι
3.Μέτρα για την περιστολή της δαπάνης για την καταβολή των επικουρικών συντάξεων. Θα φανεί αν θα υπάρξει πλήρης υπαναχώρηση της ελληνικής πλευράς ώστε να εφαρμοστεί η ρήτρα του μηδενικού ελλείμματος ή αν οι πόροι που απαιτούνται (περισσότερα από 360 εκατ. ευρώ) θα εξοικονομηθούν με την επιβολή πλαφόν ώστε να θιγούν μόνο οι υψηλότερες επικουρικές συντάξεις.
Στα εργασιακά, παραμένουν οι πιέσεις για την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων ενώ ανοικτή είναι η συζήτηση η σταδιακή αύξηση του βασικού μισθού στα επίπεδα των 752 ευρώ, να ξεκινήσει όχι από το 2015 όπως προβλέπει ο σχεδιασμός της κυβέρνησης αλλά από το 2016. «Υπήρξε σύγκλιση απόψεων γύρω από τον ρόλο ενός μοντέρνου και αποτελεσματικού συστήματος συλλογικών διαπραγματεύσεων το οποίο θα πρέπει να αναπτυχθεί μέσω ευρείας διαβούλευσης και να πληροί τα υψηλότερα ευρωπαϊκά πρότυπα» αναφέρει η κοινή δήλωση Τσίπρα – Γιούνκερ. Η έννοια της ευρείας διαβούλευσης, παραπέμπει επίσης σε χρονοβόρες διαδικασίες κάτι που σημαίνει ότι είναι αμφίβολο αν ο βασικός μισθός θα αυξηθεί από το φθινόπωρο.
Η κοινή δήλωση του Ζ. Κ. Γιούνκερ και του Αλέξη Τσίπρα για τα εργασιακά και τα ασφαλιστικά, περιείχε γενικές διατυπώσεις οι οποίες άφηναν ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα. Η διατύπωση για το ασφαλιστικό για παράδειγμα, είχε ως εξής: «είναι ιδιαίτερη η σημασία των μεταρρυθμίσεων για εκσυγχρονισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος ούτως ώστε αυτό να καταστεί δίκαιο, δημοσιονομικά βιώσιμο και αποτελεσματικό στην κατεύθυνση αποφυγής της φτώχειας της τρίτης ηλικίας». Και μόνο η έννοια «δημοσιονομικά βιώσιμο» παραπέμπει σε μέτρα καθώς για το 2015, το έλλειμμα του ασφαλιστικού συστήματος αν συνυπολογιστεί η μη εφαρμογή της ρήτρας του μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις στα εφάπαξ αλλά και η εξαγγελία για καταβολή 13ης σύνταξης, ξεπερνάει τα 2,2-2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Το «καλάθι» των μέτρων στο εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα του ασφαλιστικού προκειμένου να επέλθει ο συμβιβασμός, περιλαμβάνει:
1.Τη χρονική μετάθεση για… αργότερα της απόφασης για την καταβολή της 13ης σύνταξης με ανοικτό το ενδεχόμενο η βασική εξαγγελία που κοστίζει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ να αναβληθεί για το 2016 ανάλογα με τις εξελίξεις σε δημοσιονομικό επίπεδο.
2.Η κατάργηση όλων των νομοθετικών ρυθμίσεων που επιτρέπουν τη συνταξιοδότηση πριν από τη συμπλήρωση των γενικών ορίων ηλικίας (62 με 40 χρόνια δουλειάς και 67). Από τη διαπραγμάτευση θα προκύψει το αν θα υπάρξει μεταβατικό στάδιο εφαρμογής του μέτρου ή όχι
3.Μέτρα για την περιστολή της δαπάνης για την καταβολή των επικουρικών συντάξεων. Θα φανεί αν θα υπάρξει πλήρης υπαναχώρηση της ελληνικής πλευράς ώστε να εφαρμοστεί η ρήτρα του μηδενικού ελλείμματος ή αν οι πόροι που απαιτούνται (περισσότερα από 360 εκατ. ευρώ) θα εξοικονομηθούν με την επιβολή πλαφόν ώστε να θιγούν μόνο οι υψηλότερες επικουρικές συντάξεις.
Στα εργασιακά, παραμένουν οι πιέσεις για την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων ενώ ανοικτή είναι η συζήτηση η σταδιακή αύξηση του βασικού μισθού στα επίπεδα των 752 ευρώ, να ξεκινήσει όχι από το 2015 όπως προβλέπει ο σχεδιασμός της κυβέρνησης αλλά από το 2016. «Υπήρξε σύγκλιση απόψεων γύρω από τον ρόλο ενός μοντέρνου και αποτελεσματικού συστήματος συλλογικών διαπραγματεύσεων το οποίο θα πρέπει να αναπτυχθεί μέσω ευρείας διαβούλευσης και να πληροί τα υψηλότερα ευρωπαϊκά πρότυπα» αναφέρει η κοινή δήλωση Τσίπρα – Γιούνκερ. Η έννοια της ευρείας διαβούλευσης, παραπέμπει επίσης σε χρονοβόρες διαδικασίες κάτι που σημαίνει ότι είναι αμφίβολο αν ο βασικός μισθός θα αυξηθεί από το φθινόπωρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου