Οι αποφάσεις για την παράταση της ηλεκτρονικής
τιμολόγησης.
Τι ορίστηκε, επίσης, για τη Β φάσης του Ψηφιακού Δελτίου
Αποστολής
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Πάροχος και Λιανικές πωλήσεις – Τι γίνεται με το
πιστωτικό λιανικής
Διασύνδεση POS στην περίπτωση επιχειρήσεων που
ανήκουν στην ΠΟΛ.1002/2014
Μετά την έκδοση - την τελευταία στιγμή, δηλαδή το απόγευμα
της τριακοστής (30) Οκτωβρίου, του δελτίου τύπου του Υπουργείου Εθνικής
Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΕΘΟΟ) και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ),
με το οποίο ανακοινώθηκε ότι μετατίθενται οι προθεσμίες έναρξης εφαρμογής της
υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τις επιχειρήσεις με τζίρο κάτω του
1.000.000 ευρώ, καθώς και οι προθεσμίες εφαρμογής της Β’ φάσης της ψηφιακής
παρακολούθησης διακίνησης αποθεμάτων, εκδόθηκαν οι παρακάτω αποφάσεις:
Α.1197/2026 «Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1128/15.09.2025
κοινής απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του
Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Καθορισμός της έκτασης
εφαρμογής, της έναρξης ισχύος καθώς και κάθε άλλου θέματος για την εφαρμογή της
παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) περί εκδόσεως ηλεκτρονικού
τιμολογίου» (Β’ 4937)» [Αριθμ. Α 1197/2026 (ΦΕΚ Β' 5905/30-09-2026)] και
Α.1198/2026 «Τροποποίηση
της υπό στοιχεία Α.1122/2024 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας
και Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων
«Καθορισμός της έκτασης εφαρμογής, των εξαιρέσεων, του χρόνου διαβίβασης, καθώς
και της έναρξης εφαρμογής της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης αγαθών
στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)» (Β’ 4570).[Α.1198/2026 (ΦΕΚ Β'
5905/30-09-2026)]
Σύμφωνα με αυτές έχουμε νέες ημερομηνίες έναρξης της
υποχρέωσης για:
1.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Νέα παράταση για
τις επιχειρήσεις με τζίρο έως 1 εκατ. ευρώ
Στις 2 Νοεμβρίου 2026 η
έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής – Έως τις 31 Ιανουαρίου 2027 η περίοδος
σταδιακής προσαρμογής
Νέο χρονοδιάγραμμα για την υποχρεωτική εφαρμογή της
ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου προβλέπεται
για τις επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα έως και 1 εκατ. ευρώ, με βάση τη
δήλωση του φορολογικού έτους που ξεκίνησε εντός του 2023.
Η έναρξη της υποχρεωτικής εφαρμογής μετατίθεται για τις 2
Νοεμβρίου 2026, ενώ από την ημερομηνία αυτή έως και τις 31 Ιανουαρίου 2027 θα
ισχύσει περίοδος σταδιακής εφαρμογής. Κατά το διάστημα αυτό οι επιχειρήσεις θα
έχουν τη δυνατότητα παράλληλης χρήσης προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων,
όπως εμπορικά ή λογιστικά προγράμματα και ERP, καθώς και της ειδικής φόρμας
καταχώρισης.
Η παράταση έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία έχει
καταγραφεί σημαντική πρόοδος ως προς τη συμμόρφωση των υπόχρεων επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, περίπου 655.000 επιχειρήσεις, ποσοστό σχεδόν
70% του συνόλου των δυνητικά υπόχρεων της δεύτερης περιόδου, χρησιμοποιούν ήδη
είτε Πάροχο Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης είτε τις εφαρμογές της ΑΑΔΕ timologio και
myDATAapp για τις συναλλαγές χονδρικής. Δηλαδή, σύμφωνα με τα στοιχεία που
δόθηκαν με το δελτίο τύπου , αναμένεται δυνητικά να βάλουν Πάροχο Ηλεκτρονικής
Τιμολόγησης ή των εφαρμογών της ΑΑΔ,Ε ακόμη 280.000 επιχειρήσεις, αριθμός που
θα οδηγήσει μάλλον και σε νέα παράταση.
Οι επιλογές για τις
επιχειρήσεις
Οι υπόχρεες επιχειρήσεις μπορούν να εκπληρώσουν την
υποχρέωση ηλεκτρονικής τιμολόγησης με έναν από δύο τρόπους: μέσω Υπηρεσίας
Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή μέσω των δωρεάν εφαρμογών της ΑΑΔΕ,
timologio και myDATAapp για κινητές συσκευές.
Οι εφαρμογές της ΑΑΔΕ καλύπτουν, μεταξύ άλλων, και τις
περιπτώσεις έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων που αφορούν δημόσιες συμβάσεις.
Για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν τη χρήση Παρόχου
Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης προβλέπεται η υποβολή Δήλωσης Έναρξης Ηλεκτρονικής
Έκδοσης Στοιχείων, με ημερομηνία έναρξης ισχύος την 2α Νοεμβρίου 2026. Η έκδοση
των ηλεκτρονικών τιμολογίων θα πρέπει να ξεκινήσει εντός της περιόδου σταδιακής
εφαρμογής, δηλαδή από τις 2 Νοεμβρίου 2026 έως τις 31 Ιανουαρίου 2027.
Αντίθετα, οι επιχειρήσεις που θα εκδίδουν αποκλειστικά τα
τιμολόγιά τους από τις 2 Νοεμβρίου 2026 μέσω των εφαρμογών timologio ή
myDATAapp και δεν επιθυμούν να αξιοποιήσουν την περίοδο σταδιακής εφαρμογής,
δεν χρειάζεται να υποβάλουν τη συγκεκριμένη δήλωση.
Τι αλλάζει από την 1η
Φεβρουαρίου 2027
Το ορόσημο για την πλήρη εφαρμογή του νέου καθεστώτος είναι
η 1η Φεβρουαρίου 2027. Από την ημερομηνία αυτή, η έκδοση ηλεκτρονικών
τιμολογίων και η διαβίβαση των σχετικών δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA
για συναλλαγές B2B στην Ελλάδα, συναλλαγές με τρίτες χώρες εκτός ΕΕ και
συναλλαγές B2G θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά μέσω Υπηρεσιών Παρόχου
Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης ή μέσω των εφαρμογών της ΑΑΔΕ timologio και myDATAapp.
Συνεπώς, από την 1η Φεβρουαρίου 2027 δεν θα είναι πλέον
δυνατή η διαβίβαση των δεδομένων των συγκεκριμένων παραστατικών στην πλατφόρμα
myDATA με άλλον τρόπο, όπως μέσω συστημάτων ERP.
Η νέα προθεσμία δίνει στις επιχειρήσεις της δεύτερης
περιόδου επιπλέον χρόνο για να ολοκληρώσουν την τεχνική και οργανωτική τους
προσαρμογή, ενώ παράλληλα σηματοδοτεί την τελική μετάβαση σε ένα σύστημα
ηλεκτρονικής τιμολόγησης με αποκλειστική χρήση των προβλεπόμενων καναλιών
έκδοσης και διαβίβασης.
Προσοχή:
Αν στους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.), που
έχετε δηλώσει στην εφορία, υπάρχουν και κωδικοί χονδρικών πωλήσεων, που όμως
δεν χρησιμοποιείτε, και με την προϋπόθεση ότι δεν θέλετε να χρησιμοποιήσετε
Πάροχο, τότε θα πρέπει να βγάλετε από τους ΚΑΔ, τις χονδρικές πωλήσεις διότι η
ΑΑΔΕ σας βομβαρδίζει με προειδοποιητικά email ότι δεν έχετε κάνει σύμβαση με
πάροχο.
Η πρόταση μας είναι να κάνετε δήλωση παρόχου μέσα από την
εφαρμογή της ΑΑΔΕ, έστω και αν δεν την χρησιμοποιήσετε ποτέ.
Πάροχος και Λιανικές πωλήσεις
Η ημερομηνία 2 Νοεμβρίου 2026 , αφορά ΜΟΝΟ τις
χονδρικές πωλήσεις και τίποτε άλλο.
Για τις λιανικές πωλήσεις
σήμερα έχουμε:
Α) Όσοι είναι υπόχρεοι για ΦΗΜ, μπορούν να
χρησιμοποιήσουν ταμειακές μηχανές ή φορολογικούς μηχανισμούς ή ΦΗΜΑ όπου
επιτρέπεται (π.χ. εστίαση), αλλά και πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Β) Όσοι είναι στην ΠΟΛ.1002/31.12.2014 μπορούν να
εκδίδουν ΑΠΥ και ΑΛΠ (κυρίως ΑΠΥ) χωρίς πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Έχει γίνει τροποποίηση του άρθρου 12 των Ελληνικών
Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ- ν.4308/2014), με τον νόμο 5222/2026.
Με την τροποποίηση αυτή έγινε υποχρεωτικό η έκδοση ΑΠΥ και
ΑΛΠ με ηλεκτρονικό τρόπο, δηλαδή καταργείται η χειρόγραφη έκδοση παραστατικών.
Για την έναρξη εφαρμογής όμως της παραπάνω τροποποίησης πρέπει να εκδοθούν
αποφάσεις και ερμηνευτικές εγκύκλιοι και να οριστεί συγκεκριμένη ημερομηνία που
θα ισχύσει η υποχρεωτική έκδοση όλων των αποδείξεων λιανικών πωλήσεων , με
ηλεκτρονικό τρόπο δηλαδή θα καταργηθούν οι χειρόγραφές αποδείξεις.
Για την εφαρμογή της σχετικής διάταξης, πρέπει να εκδοθεί
σχετική εφαρμοστική απόφαση και σχετικές εγκύκλιοι.
Μέχρι όμως την εφαρμογή αυτής της διάταξης, οι αποδείξεις θα
συνεχίζουν να εκδίδονται όπως και σήμερα, δηλαδή οι αποδείξεις αυτές μπορούν να
εκδοθούν και χειρόγραφα, πάντα όταν ο φορολογούμενος καλύπτεται από την
ΠΟΛ.1002/31.12.2014, όταν ο κύκλος εργασιών (τζίρος) της επιχείρησης είναι κάτω
από 30.000 ευρώ, τζίρος που της δίνει την δυνατότητα να χρησιμοποιήσει για
ενημέρωση των mydata την ειδική φόρμα καταχώρησης.
Τέλος όσον αφορά το παραστατικό Πιστωτικό Λιανικής
(τύπος παραστατικού 11.4), δεν χρειάζεται να είναι θεωρημένο δηλαδή
να εκδοθεί μέσω παρόχου.
Όσοι κάνουν χρήση ταμειακή μηχανής, μπορούν να το εκδίδουμε
το Πιστωτικό Λιανικής είτε μέσω του παρόχου που έχουν χωρίς να δηλώσουν και
συναλλαγές B2C , αλλά και μέσω του timologio της ΑΑΔΕ.
Σημείωση:
Όσον αφορά τις επιχειρήσεις που έχουν υποχρέωση χρήσης Φορολογικού
Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), δεν
μπορούν να εκδίδουν τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών (ΑΛΠ και ΑΠΥ) χωρίς
ταμειακή μηχανή ή φορολογικού μηχανισμού ή ιδιώτη παρόχου ηλεκτρονικής
τιμολόγησης. Φυσικά και δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν για την έκδοση των
αποδείξεων αυτών την εφαρμογή της ΑΑΔΕ timologio διότι η εφαρμογή αυτή δεν έχει
την δυνατότητα να διασυνδεθεί με μηχανήματα POS, κάτι που είναι αναγκαίο με βάση τον νόμο.
Διασύνδεση EFT/POS
Να θυμίσουμε ότι μηχανήματα EFT/POS, είναι υποχρεωτικό να έχουν όσες επιχειρήσεις έχουν πωλήσεις
λιανικής.
Σύμφωνα με την
εγκύκλιο Ε.2044/2024 «Παροχή διευκρινίσεων περί της υποχρεωτικής
διασύνδεσης των τερματικών Ηλεκτρονικής Μεταφοράς Κεφαλαίων στο Σημείο Πώλησης
(Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS) των οντοτήτων με τα
ταμειακά τους συστήματα και την ΑΑΔΕ»
3. Επιχείρηση που διενεργεί
αποκλειστικά χονδρικές συναλλαγές έχει υποχρέωση να διασυνδέσει τα τερματικά
POS που διαθέτει με το Ταμειακό της Σύστημα;
Όχι, δεν έχει υποχρέωση διασύνδεσης.
4. Επιχείρηση με μεικτές συναλλαγές (είτε
χονδρικές και λιανικές με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ είτε λιανικές με υποχρέωση
χρήσης ΦΗΜ και λιανικές που απαλλάσσονται από την χρήση ΦΗΜ βάσει της
ΠΟΛ.1002/2014) έχει την υποχρέωση να διασυνδέσει όλα τα τερματικά POS που
διαθέτει με το Ταμειακό της Σύστημα, για το σύνολο των συναλλαγών της;
Όχι, έχει την
υποχρέωση να διασυνδέσει τα τερματικά POS που θα επιλέξει, για τις συναλλαγές
λιανικής για τις οποίες έχει υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ ή για τις οποίες χρησιμοποιεί
ΦΗΜ παρά το ότι δεν έχει υποχρέωση.
Δεν έχει την υποχρέωση να διασυνδέσει αποκλειστικά και μόνο
τα τερματικά POS μέσω των οποίων ολοκληρώνονται:
- συναλλαγές χονδρικής ή
- συναλλαγές που απαλλάσσονται από την χρήση ΦΗΜ βάσει της
ΠΟΛ.1002/2014, εφόσον δεν κάνει χρήση ΦΗΜ για τη διενέργεια των συναλλαγών
αυτών.
Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που επιχείρηση δεχτεί
πληρωμές σε μη διασυνδεμένο τερματικό POS για συναλλαγές για τις οποίες έχει
υποχρέωση διασύνδεσης, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 10.000 ή 20.000 €, ανάλογα με
το τηρούμενο λογιστικό σύστημα.
Για την τήρηση της σχετικής υποχρέωσης η ΑΑΔΕ προχωρά σε
εκτεταμένες διασταυρώσεις των στοιχείων που τηρούνται στα πληροφοριακά της
συστήματα, καθώς και στοιχείων τρίτων, ενώ, σε κάθε περίπτωση, η συμμόρφωση
ελέγχεται και στο πλαίσιο των ελέγχων ορθής τήρησης βιβλίων και έκδοσης
στοιχείων (προληπτικοί έλεγχοι).
5. Επιχείρηση με μεικτές συναλλαγές (είτε
χονδρικές και λιανικές με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ είτε λιανικές με υποχρέωση
χρήσης ΦΗΜ και λιανικές που υπάγονται στην ΠΟΛ.1002/2014) εφόσον διαθέτει ένα
και μόνο τερματικό POS έχει την υποχρέωση να το διασυνδέσει με το Ταμειακό της
Σύστημα;
Ναι, στην περίπτωση αυτή υφίσταται υποχρέωση
διασύνδεσης του τερματικού POS της επιχείρησης, δεδομένου ότι το εν λόγω
τερματικό δέχεται πληρωμές και για συναλλαγές λιανικής με υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ.
Προσοχή: Αν οι επιχειρήσεις της ΠΟΛ.1002/31.12.2014,
χρησιμοποιούν πάροχο για την έκδοση των λιανικών πωλήσεων τους, δεν έχουν την
υποχρέωση διασύνδεσης του POS με τον πάροχο.
Αντίθετα αν χρησιμοποιούν ταμειακή μηχανή , είναι
υποχρεωμένη να διασυνδέσουν την ταμειακή μηχανή με το POS.
2.
Ψηφιακά παραστατικά διακίνησης αποθεμάτων
- Β’ φάση
Παράταση με την Α.1198/2026 (ΦΕΚ Β' 5905/30-09-2026), δόθηκε
και στην Β’ φάση τίθεται πλέον σε
εφαρμογή για το σύνολο των επιχειρήσεων ως εξής:
·
Από 1/1/2027 ενεργοποιούνται οι
διαδικασίες φόρτωσης, μεταφόρτωσης και παραλαβής για την ψηφιακή παρακολούθηση
και ιχνηλασιμότητα της διακίνησης αποθεμάτων, καθώς και η διαβίβαση των
δεδομένων ποσοτικού ελέγχου.
·
Από 1/1/2028 εφαρμόζεται η
Ενιαία Κωδικοποίηση Ειδών, σύμφωνα με τη Συνδυασμένη Ονοματολογία (TARIC).
Έως και την ημερομηνία έναρξης κάθε επιμέρους
υποχρέωσης, παρέχεται η δυνατότητα προαιρετικής διαβίβασης των σχετικών
δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Παράλληλα, υπενθυμίζεται ότι είναι ήδη διαθέσιμη η νέα
έκδοση της εφαρμογής για κινητές συσκευές myDATAapp, η οποία ενσωματώνει
δυνατότητα σάρωσης και παραλαβής παραστατικών, καθώς και οι λειτουργικότητες
της εφαρμογής timologio, αναφορικά με τη Β’ φάση της ψηφιακής παρακολούθησης
διακίνησης αποθεμάτων.
Προσοχή: Για να αποκτήσετε την εφαρμογή για την σάρωση,
πρέπει να «ανοίξετε» μια εφαρμογή timologio της ΑΑΔΕ , άσχετο αν την
χρησιμοποιείτε για την έκδοση των ψηφιακών παραστατικών σας.
Ακόμη να θυμίσουμε ότι τα ποσοτικά παραστατικά δεν υπάρχει
υποχρέωση για αποστολή τους στο mydata μέσα από πάροχο , μπορούν να ανέβουν και απευθείας από την
εφαρμογή της ΑΑΔΕ ή από το ERP
(πρόγραμμα εμπορικής διαχείρισης) που χρησιμοποιεί η επιχείρηση.
Ελαιοπαραγωγοί
Ειδικά για τους
ελαιοπαραγωγούς αγρότες, η έναρξη της υποχρέωσης έκδοσης των παραστατικών
διακίνησης και διαβίβασης των δεδομένων της Α’ φάσης μετατίθεται για την
1/1/2027, ταυτόχρονα με την υποχρέωση έναρξης της Β’ φάσης της ψηφιακής
παρακολούθησης διακίνησης αποθεμάτων. Η μετάθεση ισχύει υπό την προϋπόθεση ότι,
κατά την παραλαβή του ελαιόκαρπου, εκδίδεται δελτίο ποσοτικής παραλαβής από τα
ελαιοτριβεία και αφορά όσους δεν εντάσσονται στις υπόχρεες οντότητες της πρώτης
περιόδου εφαρμογής.
Διακίνηση αγροτικών προϊόντων
με αντίστροφο δελτίο αποστολής
Πέρα από την διακίνηση ελαιόκαρπου, με την εγκύκλιο
Ε.2038/2026 διευκρινίστηκε ότι:
Ψηφιακό παραστατικό Διακίνησης αγροτικών προϊόντων με
ένδειξη «αντίστροφη διακίνηση»
«Σύμφωνα με την παρ. 6 της υπό στοιχεία Ε.2030/2025
εγκυκλίου του Διοικητή της ΑΑΔΕ, για την παράδοση αγροτικών προϊόντων από τους
αγρότες που υπάγονται στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, παρέχεται η δυνατότητα το
ψηφιακό παραστατικό να εκδίδεται και να διαβιβάζεται πριν την έναρξη της
διακίνησης, αντί του υπόχρεου αγρότη, από τον αντισυμβαλλόμενο αυτού (έμπορο,
αγροτικό συνεταιρισμό, ελαιοτριβείο κ.λπ.), στις περιπτώσεις παραλαβής των
αποθεμάτων από εγκαταστάσεις του Αποστολέα από τον Παραλήπτη με δικά του μεταφορικά
μέσα συμπεριλαμβανομένων και αυτών που εντέλει.
Δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις η διακίνηση λαμβάνει
χώρα με ίδια μέσα του αγρότη που δύναται να μην είναι αμιγώς μεταφορικά αλλά
και μικτού τύπου (για παράδειγμα αγροτικά μηχανήματα) και με σκοπό τη
διευκόλυνση των υπόχρεων αγροτών για την έκδοση ψηφιακών δελτίων αποστολής, με
την παρούσα γίνεται δεκτό ότι στις προαναφερόμενες περιπτώσεις, το ψηφιακό
δελτίο αποστολής δύναται να εκδίδεται από τον Παραλήπτη των αποθεμάτων
(αγροτικό συνεταιρισμό, έμπορο, κ.λπ.) με την ένδειξη «Αντίστροφη Διακίνηση» ακόμη
και στην περίπτωση που η διακίνηση διενεργείται με μεταφορικά μέσα του αγρότη».
Ο Απόστολος Αλωνιάτης είναι οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’
Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ),
Σύμβουλος Διοίκησης της ENTERSOFTONE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα One Voice (Finance & Markets
Voice) , την Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2026



