Νέες παρατάσεις για
ΕΦΚΑ - Πρόστιμα τελών κυκλοφορίας - Ενημέρωση στοιχείων στο myAADE.
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Παρατάσεις στο «παρά ένα»: Η απόδειξη της χρόνιας ανεπάρκειας
του κράτους.
Πάντα οι νέες αλλαγές φέρνουν προβλήματα προσαρμογής. Αν
όμως αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν την οικονομική ζωή της χώρας είτε είναι προς
το καλό είτε είναι προς το κακό, όπως το αντιλαμβάνεται ο κάθε ένας , πρέπει να
γίνονται με προσοχή , να σχεδιάζονται με επιμέλεια και, όταν αφορούν ψηφιακές
εφαρμογές, να παραδίδονται έτοιμες προς χρήση και όχι να γίνονται πειράματα
στου «κασίδη το κεφάλι», όπως λέει και ο λαός.
Από 1η Ιανουαρίου 2022, οι νέοι που μπαίνουν για πρώτη
φορά στην αγορά εργασίας , θα πρέπει αν έχουν νέο επικουρικό ταμείο , όπως έχει
ψηφιστεί από τον νέο νόμο. Όμως ο ΕΦΚΑ μισθωτών
-πρώην ΙΚΑ δεν έχει κατορθώσει να εναρμονιστεί σε αυτές τις αλλαγές, με
αποτέλεσμα να έχουμε συνεχείς παρατάσεις στην υποβολή της ΑΠΔ, με όσα
προβλήματα και αναταράξεις φέρνουν αυτές στην ροή της δουλείας στις επιχειρήσεις
, στους χειριστές της μισθοδοσίας και στους λογιστές – φοροτεχνικούς οδηγώντας
στον εκνευρισμό αλλά και σε μια κατάσταση ¨ως εδώ φτάνει πιά¨.
Έχουμε ξαναγράψει ότι ο κόσμος της αγοράς δεν «αγαπάει» τις
παρατάσεις. Φέρνουν αναστάτωση στην δουλειά τους, στην εκπλήρωση των
υποχρεώσεων τους και γενικότερα στην οικονομική ζωή της χώρας. Μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε,
μετά από πάνω από 40 χρόνια στο επάγγελμα του λογιστή, ότι κατά 99% οι
παρατάσεις προέρχονται από τεχνικές αδυναμίες της διοίκησης και επειδή το
κράτος δεν μπορεί να πάρει την ευθύνη της ανεπάρκειας του, δίνοντας
κυριολεκτικά παρατάσεις στο παρά ένα ενώ σε πολλές των περιπτώσεων φαίνεται σαν
οι φορείς της αγοράς ζητούν κάθε τρεις και λίγο παρατάσεις.
Έχουν γίνει βήματα
Μιας και μιλάμε για την ψηφιακή αναβάθμιση του κράτος, δεν
είμαστε μηδενιστές αφού θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι έχουν γίνει αρκετά βήματα
και σε αυτό συνέτεινε αρκετά η ανάγκη επικοινωνίας κράτους πολίτη ηλεκτρονικά
λόγο της πανδημίας.
Δεν μπορούμε όμως να μην σχολιάσουμε και α προβλήματα που
υπάρχουν. Όταν μιλάμε για ψηφιακή αναβάθμιση του κράτους, πρέπει πρώτα να
αρχίζουμε από το ίδιο το κράτος. Κατά την άποψη μας δεν αποτελεί ψηφιακή
αναβάθμιση μιας υπηρεσία που μπορεί να γίνει υποβάλλοντας μία αίτηση για ένα
πιστοποιητικό μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, αφού όμως ανεβάσεις κάποιο άλλο
χαρτί σε μια άλλη υπηρεσία ή αφού το σκανάρεις πρώτα, και το στείλεις σε άλλη
υπηρεσία για να πληρώσεις το παράβολο.
Αυτό απλά λέγεται διευκόλυνση και όχι ψηφιακή αναβάθμιση, σε
ένα πολύπλοκο γραφειοκρατικό σύστημα.
Παράταση υποβολής ΑΠΔ
Σε επίρρωση όσων γράφουμε παραπάνω, ο ΕΦΚΑ, με δελτίο τύπου,
βεβαίως - βεβαίως, έδωσε την Πέμπτη 24
Φεβρουαρίου 2022, παράταση υποβολής μέχρι και την Τετάρτη 9 Μαρτίου 2022 για
την ΑΠΔ Ιανουαρίου και ταυτόχρονα παράταση και στην καταβολή εισφορών.
Τέσσερεις μόλις μέρες πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής και πληρωμής.
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου το Διοικητικό Συμβούλιο του Φορέα
αποφάσισε την παράταση έως και τη Τετάρτη 09/03/2022 της προθεσμίας:
α) Υποβολής των Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων (Α.Π.Δ.)
e-Ε.Φ.Κ.Α. μισθολογικής περιόδου Ιανουαρίου 2022 και Δώρου Χριστουγέννων 2021,
εργοδοτών Κοινών Επιχειρήσεων και Οικοδομοτεχνικών Έργων και
β) Καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών e-Ε.Φ.Κ.Α. Ιανουαρίου
2022 και Δώρου Χριστουγέννων 2021, εργοδοτών Κοινών Επιχειρήσεων και
Οικοδομοτεχνικών Έργων, χωρίς την επιβολή των προβλεπόμενων πρόσθετων
επιβαρύνσεων, προσθέτων τελών και λοιπών προσαυξήσεων.
Η παράταση κρίθηκε αναγκαία στο πλαίσιο της βελτίωσης της
λειτουργικότητας των μηχανογραφικών συστημάτων του e-ΕΦΚΑ και της αναβάθμισης
των μηχανογραφικών εφαρμογών, οι οποίες, μεταξύ άλλων, υποστηρίζουν την
υποβολή, τον έλεγχο και την επεξεργασία των Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων
(Α.Π.Δ.).
Την επόμενη ημέρα κυκλοφόρησε και σχετικό έγγραφο
92308/25.02.2022.
Πρόστιμα τελών
κυκλοφορίας
Στις 28 Φεβρουαρίου 2022 έληξε η προθεσμία για την πληρωμή
των τελών κυκλοφορίας.
Όσοι μέχρι αυτήν την ημερομηνία πλήρωσαν τα τέλη ή κατέθεσαν
ηλεκτρονικά τις πινακίδες τους, δεν
έχουν κανένα πρόβλημα.
Όσοι όμως δεν πλήρωσαν τα τέλη θα αντιμετωπίσουν τα πρόστιμα
που επιβάλει ο νόμος. Η μη έγκυρη αποπληρωμή των τελών κυκλοφορίας επισύρει
πρόστιμο, το οποίο ισούται με το 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα.
Συγκεκριμένα το ύψος του προστίμου είναι:
·
ίσο με το ποσό των τελών αν το όχημα είναι
δίκυκλο/ τρίκυκλο ή επιβατικό ΙΧ
·
ίσο με το 50% των τελών αν το όχημα είναι
επιβατικό Δ.Χ.
·
μηδενικό αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα
από 30 ευρώ.
Βέβαια υπάρχει και η πληρωμή τελών κυκλοφορίας με τον μήνα.
Όσοι λοιπόν κατέθεσαν πίνακες και θέλουν μέσα στο 2022 να κυκλοφορήσουν για
κάποιους μήνες το όχημα τους, θα περιμένουν να βγει η νέα απόφαση για την
πληρωμή με τον μήνα.
Απαλλαγή λόγω
αναπηρίας
Με την εγκύκλιο Ε.2016/2022 η ΑΑΔΕ έδωσε οδηγίες αναφορικά
με την προθεσμία προσκόμισης των γνωματεύσεων του ΚΕΠΑ (ή της ΑΣΥΕ), μαζί με
την ιατρική βεβαίωση αντιστοίχισης της πάθησης για τη χορήγηση απαλλαγής από
τέλη κυκλοφορίας έτους 2022 στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) στις νέες κατηγορίες απαλλασσόμενων του αρ. 16 του ν.
1798/1988, (αφορά ορισμένες κατηγορίες α) Των ανάπηρων Έλληνες πολίτες ηλικίας
άνω των 4 ετών και β) Τους τυφλούς Έλληνες πολίτες, που έχουν συμπληρώσει το 4ο
έτος της ηλικίας τους εφ΄ όσον έχουν ολική και από τους δύο οφθαλμούς τύφλωση,
με ποσοστό αναπηρίας 100%.)
β) στις περιπτώσεις φορολογούμενων που κλήθηκαν από τις
Δ.Ο.Υ., κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών απαλλαγής τελών κυκλοφορίας λόγω
αναπηρίας, να προσκομίσουν γνωμάτευση του ΚΕΠΑ με τη σχετική ιατρική βεβαίωση
αντιστοίχισης,
γ) στις περιπτώσεις που έληγε η απόφαση απαλλαγής την
31/12/2021 λόγω λήξης της γνωμάτευσης του ΚΕΠΑ (ή της ΑΣΥΕ) και
δ) με την ίδια εγκύκλιο τίθεται νέα προθεσμία για την
προσκόμιση των εν λόγω δικαιολογητικών και για την απαλλαγή από τέλη
κυκλοφορίας έτους 2021, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, των νέων κατηγοριών απαλλασσόμενων
του αρ. 16 του ν. 1798/1988.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο:
Σε περίπτωση που χορηγήθηκε απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας
έτους 2021 υπάρχει η υποχρέωση να προσκομίσουν την ιατρική βεβαίωση
αντιστοίχισης της πάθησης του ΚΕ.Π.Α. ή της Α.Σ.Υ.Ε. μέχρι 31/12/2021, διότι οι
παθήσεις αυτές δεν περιλαμβάνονταν στην ΚΥΑ Δ18Α 5038263/23.10.2013 και μέχρι
την ένταξή τους στη νέα απόφαση, δεν ήταν εφικτή η αντιστοίχιση των περιπτώσεων
αυτών από τα ΚΕΠΑ ή την ΑΣΥΕ όχι αργότερα από 30/6/2022.
Στις περιπτώσεις προσκόμισης γνωμάτευσης (μετά της ιατρικής
βεβαίωσης αντιστοίχισης), η οποία δικαιολογεί απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας,
χορηγείται απαλλαγή έως και το έτος της λήξης της ισχύος της γνωμάτευσης
(εφόσον προβλέπεται λήξη ισχύος αυτής).
Σε περίπτωση
προσκόμισης γνωμάτευσης (μετά της ιατρικής βεβαίωσης αντιστοίχισης), η οποία δε
δικαιολογεί απαλλαγή, τότε επιβάλλονται τα τέλη κυκλοφορίας του έτους 2022,
χωρίς το πρόστιμο, καθότι η μη καταβολή τους δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα των
φορολογουμένων.
Σε περίπτωση μη προσκόμισης των ανωτέρω δικαιολογητικών, έως
30/6/2022, με υπαιτιότητα του φορολογούμενου, τότε επιβάλλονται τα τέλη
κυκλοφορίας και το πρόστιμο.
myAADE- Ενημέρωση Στοιχείων
Ένα νέο σύστημα επικοινωνίας με τους πολίτες υιοθετεί η
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και καλεί τους πολίτες να επικαιροποιήσουν τα
στοιχεία τους και καθιερώνει τη δυνατότητα δήλωσης και email «Βοηθού» (πχ. λογιστή, δικηγόρου,
συγγενούς ή οικείου), στον οποίο θα κοινοποιείται η αλληλογραφία που αφορά τις
φορολογικές υποχρεώσεις του φορολογουμένου.
Όλα αυτά γιατί υπήρχαν πολλές υποθέσεις που οι
φορολογούμενοι δεν εξυπηρετήθηκαν γιατί δεν έλαβαν ποτέ ενημέρωση για το θέμα
τους, είτε αυτό ήταν ένα μήνυμα «περάστε για υπόθεσή σας από την Δ.Ο.Υ.», είτε γιατί
δεν έλαβαν μια ειδοποίηση για πρόστιμο στην ηλεκτρονική τους διεύθυνση.
Με την απόφαση Α 1025/15.2.2022 (ΦΕΚ Β' 765/18-02-2022), και
με θέμα: «Επικαιροποίηση στη ψηφιακή πύλη myAADE των στοιχείων επικοινωνίας των
πιστοποιημένων χρηστών των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής
Δημοσίων Εσόδων». η ΑΑΔΕ κάλεσε πολίτες και νομικά πρόσωπα, καθώς και νομικές
οντότητες, που είναι πιστοποιημένοι χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της
ΑΑΔΕ, να επικαιροποιήσουν στην ψηφιακή πύλη myAADE, στην επιλογή «Μητρώο &
Επικοινωνία» και στην ενότητα «Στοιχεία Επικοινωνίας», τα στοιχεία ηλεκτρονικής
επικοινωνίας τους, ήτοι : τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail)
και τα τηλέφωνά τους (Κινητό & Σταθερό τηλέφωνο).
Υπόχρεοι
Τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, καθώς και οι νομικές
οντότητες, που είναι πιστοποιημένοι χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ,
οφείλουν να επικαιροποιήσουν και αυτοί στην αντίστοιχη ενότητα «Στοιχεία
Επικοινωνίας», τα στοιχεία ηλεκτρονικής επικοινωνίας τους, ήτοι τις διευθύνσεις
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και τα τηλέφωνα τους (Κινητό και Σταθερό
τηλέφωνο). Τα στοιχεία αυτά δύναται, κατ’ επιλογή του ενδιαφερόμενου, να
συγχρονίζονται με το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ).
Τι δηλώνουμε
Για την ηλεκτρονική επικοινωνία ο συναλλασσόμενος με την
ΑΑΔΕ δηλώνει τουλάχιστον ένα εκ των κατωτέρω:
(α) «Προσωπικό
e-mail», ως διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην οποία έχει πρόσβαση ο
ίδιος. Στη διεύθυνση αυτή αποστέλλονται ειδοποιήσεις για την ανάρτηση
-κοινοποίηση όλων των πράξεων, εγγράφων και ενημερωτικών μηνυμάτων της
Φορολογικής Διοίκησης στον λογαριασμό του φορολογούμενου στην εφαρμογή
e-κοινοποιήσεις στο myAADE, περιλαμβανομένων αυτών που ενδεχομένως περιέχουν
ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, τα οποία δεν αφορούν σε φορολογικές δηλώσεις ή
φορολογικές υποχρεώσεις του πολίτη.
(β) «e-mail Βοηθού
Εκπλήρωσης». Ως τέτοιο δηλώνεται η ηλεκτρονική διεύθυνση του προσώπου που
συναινεί να συνδράμει τον δηλούντα στην εκπλήρωση των φορολογικών ή άλλων υποχρεώσεων
του. Κατά τη διαδικασία της δήλωσης της ηλεκτρονικής διεύθυνσης, ο
ενδιαφερόμενος πολίτης καλείται υποχρεωτικά να επιλέξει από αποκλειστική λίστα
ρόλων (ενδεικτικά, λογιστής, σύμβουλος, συγγενής/οικείο πρόσωπο) τη σχέση του
με τον Βοηθό Εκπλήρωσης. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Βοηθού Εκπλήρωσης
αποστέλλονται ειδοποιήσεις για την ανάρτηση κοινοποίηση στον λογαριασμό του
φορολογούμενου στην εφαρμογή e-κοινοποιήσεις στο myAADE, πράξεων, εγγράφων και
ενημερωτικών μηνυμάτων της ΑΑΔΕ. Σε αυτά μπορεί να περιέχονται ευαίσθητα
προσωπικά δεδομένα που προκύπτουν από ή περιλαμβάνονται σε φορολογικές δηλώσεις
ή φορολογικές υποχρεώσεις του πολίτη (πχ δηλώσεις Ε1, πράξεις διορθωτικού ή
διοικητικού προσδιορισμού). Με την προϋπόθεση της συναίνεσης του φορολογούμενου
(check-box), μπορεί να περιέχονται και προσωπικά δεδομένα (ευαίσθητα ή μη), που
δεν σχετίζονται με φορολογικές υποχρεώσεις του πολίτη προς τη Φορολογική
Διοίκηση (π.χ. πρόστιμα ανεμβολίαστων, κοινοποίηση ατομικών ειδοποιήσεων
καταβολής μη φορολογικών υποχρεώσεων, όπως πρόστιμα τροχαίας, υποχρεώσεις υπέρ
τρίτων κ.λπ.). Σε περίπτωση μη συναίνεσης, η ειδοποίηση αποστέλλεται μόνο στο
«Προσωπικό e-mail» ή, εφόσον δεν έχει καταχωρηθεί τέτοιο, η κοινοποίηση
πραγματοποιείται κατά τις κείμενες διατάξεις.
Επιβεβαίωση στοιχείων
Κατά τη συμπλήρωση του αριθμού κινητού τηλεφώνου, του
προσωπικού e-mail και του e-mail Βοηθού Εκπλήρωσης, τα στοιχεία επιβεβαιώνονται
με την αποστολή 6ψήφιου κωδικού (αντίστοιχα στο τηλέφωνο ή στο e-mail) στον
συναλλασσόμενο, για το δε τελευταίο, στον Βοηθό Εκπλήρωσης.
Επικαιροποίηση
Η επικαιροποίηση των στοιχείων επικοινωνίας πρέπει να
πραγματοποιείται σε κάθε μεταβολή τους. Ο φορολογούμενος δεν μπορεί να
επικαλείται τις μεταβολές των στοιχείων επικοινωνίας έναντι της ΑΑΔΕ έως την
ημερομηνία πραγματοποίησης της επικαιροποίησης.
Δικαιώματα βοηθού
Ο «Βοηθός Εκπλήρωσης» δύναται να ανακτά ψηφιακά κατάλογο των
συναλλασσομένων, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει και επιβεβαιώσει, ως «e-mail
Βοηθού Εκπλήρωσης» τη δική του ηλεκτρονική διεύθυνση, με την προϋπόθεση της
επιβεβαίωσης μέσω κωδικού που θα λάβει στη δηλωθείσα ηλεκτρονική διεύθυνση κατά
τη στιγμή της ανάκτησης. Κατόπιν της ανάκτησης, ο Βοηθός Εκπλήρωσης δύναται να
ανακαλεί την ηλεκτρονική του διεύθυνση από τη μερίδα του συναλλασσόμενου, υπό
την προϋπόθεση ότι ο τελευταίος έχει προηγουμένως προβεί σε δήλωση «Προσωπικού
e-mail».
Μεταβατική περίοδος
Έως και την επικαιροποίηση των στοιχείων ηλεκτρονικής
επικοινωνίας από τους φορολογούμενους, οι ήδη δηλωθείσες στην ΑΑΔΕ διευθύνσεις
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θεωρούνται ότι αντιστοιχούν στην επιλογή «Προσωπικό
e-mail». Εφόσον ο φορολογούμενος έχει ήδη δηλώσει δύο διευθύνσεις ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου, η δηλωθείσα στο πεδίο που οριζόταν ως «Mail» θεωρείται ότι
αντιστοιχεί στην επιλογή «Προσωπικό e-mail», ενώ η δηλωθείσα στο πεδίο που
οριζόταν ως «Επιπλέον Mail» θεωρείται ότι αντιστοιχεί στην επιλογή «e-mail
Βοηθού Εκπλήρωσης».
Προσοχή: Η
απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ
Β' 765/18-02-2022), εξαιρουμένων των δικαιωμάτων του Βοηθού Εκπλήρωσης, η
έναρξη ισχύος της οποίας ορίζεται δύο (2) μήνες μετά την δημοσίευση της
παρούσας.
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην
εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) ,
την Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου