Πέμπτη 24 Ιουλίου 2014

ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ ΧΡΕΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ: Τι απαντά στις 40 πιο συχνές ερωτήσεις των φορολογουμένων Οδηγό με τις πιο κρίσιμες απαντήσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, στη μεγάλη δεξαμενή των οποίων έχουν φτάσει να... κολυμπούν 2,5 εκατ. φορολογούμενοι, αποδεκατισμένοι από τους φόρους και τα «χαράτσια» του Μνημονίου, εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών.

23/07/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ ΧΡΕΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ: Τι απαντά στις 40 πιο συχνές ερωτήσεις των φορολογουμένων

Οδηγό με τις πιο κρίσιμες απαντήσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, στη μεγάλη δεξαμενή των οποίων έχουν φτάσει να... κολυμπούν 2,5 εκατ. φορολογούμενοι, αποδεκατισμένοι από τους φόρους και τα «χαράτσια» του Μνημονίου, εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών.
        
 
«ΔΩΡΟΝ ΑΔΩΡΟΝ» ΟΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ

Οδηγό με τις πιο κρίσιμες απαντήσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, στη μεγάλη δεξαμενή των οποίων έχουν φτάσει να… κολυμπούν 2,5 εκατ. φορολογούμενοι, αποδεκατισμένοι από τους φόρους και τα «χαράτσια» του Μνημονίου, εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών. Μέσα από 40 ερωτήσεις-απαντήσεις η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων διευκρινίζει όλα όσα ισχύουν για τις ρυθμίσεις τμηματικής εξόφλησης οφειλών προς το Δημόσιο, για τις κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων και εισοδημάτων των οφειλετών του Δημοσίου, για το ακατάσχετο όριο των μισθών, των συντάξεων και των τραπεζικών λογαριασμών, για τα αποδεικτικά φορολογικής ενημερότητας, για τους τρόπους πληρωμής των χρεών προς το Δημόσιο και για τα ηλεκτρονικά παράβολα.

Ειδικά για τις ρυθμίσεις χρεών, από τις απαντήσεις που δίνονται προκύπτει σαφώς ότι οι περισσότερες οφειλές δεν μπορούν πλέον να εξοφληθούν σε περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις. Μόνο για όσες οφειλές έχουν βεβαιωθεί μέχρι 31-12-2012 παρέχεται η δυνατότητα εξόφλησης έως και σε 36 μηνιαίες δόσεις. Το γεγονός αυτό καθιστά τις ισχύουσες ρυθμίσεις «δώρον άδωρον» για τη συντριπτική πλειονότητα των οφειλετών, οι οποίοι έχουν φορτωθεί με υπέρογκα χρέη. Ετσι, οι περισσότεροι οφειλέτες είναι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο να χάσουν σημαντικής αξίας περιουσιακά στοιχεία (ακίνητα, Ι.Χ. αυτοκίνητα κ.λπ.) ή να στερηθούν σημαντικά ποσά από μισθούς, συντάξεις, επιδόματα, λοιπά εισοδήματα, καθώς επίσης και από καταθέσεις και λοιπές αποταμιεύσεις τους, μέσω κατασχέσεων που μπορούν να επιβληθούν εναντίον τους. Για τον λόγο αυτόν, η κυβέρνηση προτίθεται να θέσει, στην επόμενη φάση της διαπραγμάτευσης με την τρόικα, θέμα εφαρμογής ευνοϊκότερων ρυθμίσεων που θα επιτρέπουν την εξόφληση των οφειλών προς το Δημόσιο ακόμη και σε 100 δόσεις.

Μάριος Χριστοδούλου

………………………………………………………………………………………………………………………

Οι συνηθέστερες ερωτήσεις των πολιτών για όλα τα θέματα που αφορούν τα χρέη προς το Δημόσιο και οι αντίστοιχες απαντήσεις του υπουργείου Οικονομικών έχουν αναλυτικά ως εξής:

1 Με βάση ποιες νομοθετικές ρυθμίσεις δύνανται να ρυθμιστούν τα βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο;

α) Με τη ρύθμιση του άρθρου 43 του Ν. 4174/2013, όλες οι βεβαιωμένες οφειλές από φόρους και πρόστιμα μπορούν να τακτοποιηθούν, ακόμη και πριν από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους, ώστε να εξοφληθούν τμηματικά έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις ή ακόμη και σε 24 μηνιαίες δόσεις, σε εξαιρετικές περιπτώσεις.

β) Με τη ρύθμιση της υποπαραγράφου Α2 του πρώτου άρθρου του Ν. 4152/2013 μπορούν να ρυθμιστούν έως και σε 12 ή 24 μηνιαίες δόσεις οι βεβαιωμένες στις ΔΟΥ και στα Τελωνεία οφειλές οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες είτε στο σύνολό τους είτε εν μέρει (εφόσον μία τουλάχιστον δόση αυτών έχει γίνει ληξιπρόθεσμη).

γ) Με τη ρύθμιση της υποπαραγράφου Α1 του πρώτου άρθρου του Ν. 4152/2013 μπορούν να ρυθμιστούν σε μηνιαίες δόσεις που δύνανται να καταβάλλονται έως και την 30ή-6-2017 οι οφειλές που έχουν βεβαιωθεί έως τις 31.12.2012 στις ΔΟΥ και στα Τελωνεία. Δηλαδή, οι συγκεκριμένες οφειλές μπορούν να εξοφληθούν μέχρι και σε 36 μηνιαίες δόσεις.

2Σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης μπορεί να ενταχθεί κάποιος εκ νέου;

Οχι, εάν απολεσθεί η ρύθμιση, δεν μπορεί να υπαχθεί κάποιος εκ νέου σε ρύθμιση με τις ίδιες διατάξεις.

3Πού υποβάλλεται η αίτηση για υπαγωγή σε πρόγραμμα ρύθμισης;

Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά σε εφαρμογή στη διεύθυνση του Διαδικτύου www.gsis.gr του υπουργείου Οικονομικών και κατ’ εξαίρεση στο Δικαστικό Τμήμα της ΔΟΥ / Ελεγκτικού Κέντρου, ο προϊστάμενος της οποίας είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης των ρυθμιζόμενων οφειλών, ή στην Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης, εφόσον το ύψος των ρυθμιζόμενων οφειλών υπερβαίνει το 1.500.000 ευρώ.

4Πώς καταβάλλονται οι δόσεις των ρυθμίσεων;

Η καταβολή των δόσεων των ρυθμίσεων διενεργείται στις τράπεζες ή στα ΕΛΤΑ, με τη χρήση ενός κωδικού μοναδικού ανά ρυθμισμένη οφειλή, ο οποίος ονομάζεται «Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής» (ΤΡΟ). Ειδικότερα, η καταβολή των δόσεων των ρυθμίσεων του Ν. 4152/2013 διενεργείται με επιμέλεια του οφειλέτη με πάγια εντολή πληρωμής, εφόσον υποστηρίζεται από τον φορέα είσπραξης.

5Ποιες οι συνέπειες καθυστέρησης της καταβολής μιας δόσης της ρύθμισης;

Αν παραλειφθεί η καταβολή μιας δόσης της ρύθμισης, η δόση αυτή, προσαυξημένη με ποσό ίσο με το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αυτής, πρέπει να καταβάλλεται με την επόμενη δόση, μέχρι τη λήξη της προθεσμίας καταβολής αυτής. Σε διαφορετική περίπτωση, επέρχεται απώλεια της ρύθμισης.

6Σε ποιες περιπτώσεις απαιτείται αποδεικτικό ενημερότητας;

Η προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας καθίσταται υποχρεωτική στις εξής περιπτώσεις:

α) Για είσπραξη χρημάτων ή εξόφληση τίτλων πληρωμής από τον Δημόσιο Τομέα και δημοσίους υπολόγους, το ποσό των οποίων υπερβαίνει ανά τίτλο πληρωμής τα 1.500 ευρώ για κάθε δικαιούχο. Εάν η απαίτηση έχει εκχωρηθεί, το αποδεικτικό ενημερότητας προσκομίζεται τόσο από τον εκχωρητή όσο και από τον εκδοχέα.

β) Για τη σύναψη και ανανέωση συμβάσεων δανείων, πιστώσεων και χρηματοδοτήσεων γενικά με τις αναγνωρισμένες στην Ελλάδα τράπεζες και λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, εφόσον χορηγούνται με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, εκτός από εκείνες που χορηγούνται για αποκατάσταση ζημιών που προέρχονται από έκτακτα γεγονότα.

γ) Για τη μεταβίβαση ακινήτου εξ επαχθούς αιτίας, γονικής παροχής, δωρεάς ή διά εκούσιου πλειστηριασμού, καθώς και για την εκούσια σύσταση εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων, τη διανομή κοινών ακινήτων, την εκούσια ανταλλαγή ακινήτων και τη σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας, εφόσον στην τελευταία περίπτωση η σύμβαση καταρτίζεται μεταξύ των συγκυρίων του ακινήτου ή και τρίτων, ανεξαρτήτως, εάν τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της ανεγέρσεως. Το αποδεικτικό ενημερότητας προσκομίζεται, αντίστοιχα, από τον μεταβιβάζοντα το ακίνητο ή τον παρέχοντα τη γονική παροχή ή δωρεά, τον παρέχοντα το εμπράγματο δικαίωμα, τους συγκύριους ή και τον αγοραστή για λογαριασμό του πωλητή στην περίπτωση αυτοσύμβασης.

δ) Για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς ανάληψης εκτέλεσης δημοσίων έργων ή προμηθειών από τον δημόσιο τομέα.

ε) Για κάθε άλλη πράξη, συναλλαγή ή ενέργεια για την οποία απαιτείται προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας από τις εκάστοτε εν ισχύι διατάξεις.

7Ποιες οφειλές λαμβάνονται υπόψη για τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας;

Ολες οι βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση Οφειλές, συμπεριλαμβανομένων και των οφειλών από συνυποχρέωση ή συνυπευθυνότητα του αιτούντος, εφόσον υπερβαίνουν τα τριάντα (30) ευρώ, καθώς και οφειλές στους δήμους που υπερβαίνουν κάποιο ύψος (σήμερα το ύψος αυτό έχει καθοριστεί στα 300 ευρώ).

8Ποιοι εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας;

α) Το ελληνικό Δημόσιο, το Δημόσιο άλλων κρατών, οι Διεθνείς Οργανισμοί, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα ΝΠΔΔ καθώς και τα ιδρύματα που είχαν συσταθεί με τον Ν. 2039/1939 (Α’ 455) και συνιστώνται με τις διατάξεις του Κώδικα Κοινωφελών Περιουσιών – Σχολαζουσών Περιουσιών (Ν. 4182/2013, Α’ 185).

β) Ο σύνδικος της πτώχευσης φυσικού ή νομικού προσώπου για πράξεις ή συναλλαγές που αφορούν την πτωχευτική περιουσία, ο εκκαθαριστής επιχείρησης για τις πράξεις της εκκαθάρισης, ο κηδεμόνας σχολάζουσας κληρονομιάς, όταν ενεργεί αποδεδειγμένα για πράξεις εκκαθάρισης της σχολάζουσας κληρονομιάς, καθώς και ο εκκαθαριστής κληρονομιάς για πράξεις ή συναλλαγές που αφορούν την κληρονομιά.

γ) Οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, είτε αλλοδαποί είτε ομογενείς, που έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό και διατηρούν την ελληνική υπηκοότητα, εφόσον δεν αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα.

δ) Οι δικαιούχοι είσπραξης αμοιβών ή πάγιας αντιμισθίας γενικά από παροχή εξαρτημένης εργασίας, συντάξεων, διατροφής, εξόδων παράστασης δημοσίων λειτουργών, εξόδων νοσηλείας και κηδείας, εφόσον η πληρωμή γίνεται απευθείας στον δικαιούχο μισθωτό, συνταξιούχο ή στην οικογένειά του ή σε πρόσωπο νόμιμα εξουσιοδοτημένο.

ε) Οι δικαιούχοι ασφαλιστικών αποζημιώσεων και αποζημιώσεων από αδικοπραξία, που επιδικάζονται με δικαστική απόφαση.

στ) Οι δικαιούχοι των κατά τις κείμενες διατάξεις λοιπών ακατάσχετων χρηματικών απαιτήσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται από την υπηρεσία που διενεργεί την εκκαθάριση.

Προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας δεν απαιτείται και προκειμένου για τη σύσταση εμπράγματου δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου.

9Από πού χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας;

Το αποδεικτικό ενημερότητας χορηγείται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου στη διεύθυνση του Διαδικτύου www.gsis.gr του υπουργείου Οικονομικών, και εάν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε χορηγείται από οποιαδήποτε ΔΟΥ ή Ελεγκτικό Κέντρο. Ο συναλλασσόμενος απαλλάσσεται ο ίδιος της υποχρέωσης προσκόμισης του αποδεικτικού ενημερότητας στους φορείς και στις υπηρεσίες που έχουν πιστοποιηθεί να το ζητούν και να το λαμβάνουν ηλεκτρονικά μέσω Διαδικτύου, εφόσον αυτό υποστηρίζεται. Οι φορολογούμενοι μπορούν να ζητούν και να λαμβάνουν το αποδεικτικό ενημερότητας και από τα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΓΕΦ) της Φορολογικής Διοίκησης και τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).

10Τι αναγράφεται στην αίτηση για τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας;

α) Αν υποβάλλεται από φυσικό πρόσωπο, ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, Αριθμός Φορολογικού Μητρώου, διεύθυνση επαγγέλματος και κατοικίας, αριθμός δελτίου αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου, αν πρόκειται για αλλοδαπούς.

β) Αν υποβάλλεται από νομικό πρόσωπο, επωνυμία, διεύθυνση και Αριθμός Φορολογικού Μητρώου.

γ) Ο σκοπός για τον οποίο ζητείται.

δ) Ο φορέας ή η υπηρεσία στην οποία θα κατατεθεί.

ε) Εφόσον ο φορολογούμενος έχει συνολικές βεβαιωμένες οφειλές μεγαλύτερες των τριάντα (30) ευρώ και αιτείται το αποδεικτικό για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού, αναγράφεται και το συγκεκριμένο ακίνητο με τον Αριθμό Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ), εφόσον υφίσταται. Αν το αποδεικτικό αιτείται για είσπραξη χρημάτων, αναγράφονται τα στοιχεία του τίτλου πληρωμής ή οποιοδήποτε στοιχείο ταυτοποιεί την πληρωμή.

11Ποια η διάρκεια ισχύος του αποδεικτικού;

Η διάρκεια ισχύος του αποδεικτικού ενημερότητας, ανεξαρτήτως της πράξης ή συναλλαγής για την οποία ζητείται, είναι δύο (2) μήνες, εφόσον δεν υφίστανται βεβαιωμένες οφειλές, και ένας (1) μήνας σε περίπτωση ύπαρξης μη ληξιπρόθεσμων οφειλών, οφειλών που τελούν σε αναστολή ή έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής.

12Σε ποιες περιπτώσεις χορηγείται βεβαίωση οφειλής για χρέη προς το Δημόσιο;

Αν ζητείται αποδεικτικό ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου εξ επαχθούς αιτίας και δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, εκδίδεται από την αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσία βεβαίωση οφειλής, η οποία κατατίθεται αντί του αποδεικτικού ενημερότητας. Στην περίπτωση που η βεβαίωση οφειλής εκδίδεται για μεταβίβαση ακινήτου πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά και οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) από το προϊόν του τιμήματος, το οποίο δεν μπορεί να υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, εξοφλούνται πλήρως οι βεβαιωμένες οφειλές, εκτός εάν οι εναπομένουσες οφειλές διασφαλίζονται από εγγυήσεις ή εμπράγματες ασφάλειες, και β) δεν συντρέχουν άλλοι λόγοι έκδοσης του αποδεικτικού ενημερότητας παρά μόνον οι βεβαιωμένες οφειλές (λ.χ. μη υποβολή των απαιτούμενων φορολογικών δηλώσεων).

13Σε ποια περίπτωση δεν αποδίδονται τυχόν επιστροφές φόρων κ.λπ. στους δικαιούχους;

α) Οταν οι δικαιούχοι οφείλουν στο Δημόσιο, οπότε οι απαιτήσεις τους συμψηφίζονται αυτεπάγγελτα με τις οφειλές τους.

β) Οταν το επιστρεπτέο ποσό είναι μικρότερο των πέντε (5) ευρώ, εκτός εάν από ειδική διάταξη προβλέπεται διαφορετικά.

14Οι ΔΟΥ μπορούν να εισπράξουν οφειλές τρίτων (ΝΠΔΔ, Λιμενικά Ταμεία κ.λπ.);

Ναι, με την προϋπόθεση ότι έχει εκδοθεί απόφαση του υπουργού Οικονομικών ή του οργάνου στο οποίο έχει μεταβιβαστεί η εν λόγω αρμοδιότητα, η οποία προβλέπει την είσπραξη από τη Φορολογική Διοίκηση των οφειλών τρίτων.

15Λαμβάνονται υπόψη για τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας οι οφειλές προς τρίτους που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση;

Ναι.

16Ρυθμίζονται οφειλές υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση;

Επιτρέπεται η ρύθμιση οφειλών υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση με τις ρυθμίσεις των διατάξεων των υποπαραγράφων Α1 και Α2 του πρώτου άρθρου του Ν. 4152/2013.

17Μπορεί η Φορολογική Διοίκηση να εισπράξει οφειλές υπέρ άλλων κρατών;

Ναι, όπως οφειλές από:

α) ΦΠΑ, Εισόδημα, Φόρους Περιουσίας και λοιπούς φόρους υπέρ άλλων κρατών της Ε.Ε. σύμφωνα με την οδηγία 2010/24/Ε.Ε. (Αρθρα 296-319 του Ν. 4072/2012).

β) Φόρο Εισοδήματος και Φόρο Κεφαλαίου στα πλαίσια ειδικών διακρατικών συμβάσεων.

γ) Διάφορα είδη φόρων στα πλαίσια πολυμερών διακρατικών συμβάσεων.

18Μπορούν να ληφθούν τα προβλεπόμενα από τον ΚΕΔΕ μέτρα για την είσπραξη οφειλών υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση;

Ναι, πλην των κατασχέσεων μισθών και συντάξεων εις χείρας τρίτων.

19Συμψηφίζονται με βεβαιωμένες οφειλές στη Φορολογική Διοίκηση α) το στεγαστικό επίδομα των φοιτητών που χορηγείται κατά τις διατάξεις του άρθρου 10, παρ. 5, του Ν. 3220/2004 και β) το κοινωνικό μέρισμα που χορηγείται κατά τις διατάξεις της υποπαραγράφου Α1 της παραγράφου Α του πρώτου άρθρου του Ν. 4254/2014;

Οχι, δεν συμψηφίζεται κανένα από τα δύο.

20Ποια μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης λαμβάνονται για το μη ρυθμισμένο ληξιπρόθεσμο χρέος;

Για την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών προς το Δημόσιο, που δεν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση, μπορεί να ληφθούν, κατά την κρίση του προϊσταμένου της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσίας, τα μέτρα που προβλέπονται στο άρθρο 9 του ΚΕΔΕ και είναι:

α) κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων γενικώς του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου,

β) κατάσχεση ακινήτων.

Εκτός των ανωτέρω είναι δυνατή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η λήψη σε βάρος του οφειλέτη του Δημοσίου διοικητικών, ασφαλιστικών και δικαστικών μέτρων.

21Ποια είναι η προδικασία πριν από τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης;

Για οφειλές για τις οποίες αποκτάται εκτελεστός τίτλος από 1/1/2014 και εξής και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Ν. 4174/2013 (ΚΦΔ), καθώς και του ν/δ 356/1974 (ΚΕΔΕ), πριν από τη διενέργεια οποιασδήποτε πράξης εκτέλεσης καθίσταται υποχρεωτική η κοινοποίηση από τη φορολογική διοίκηση ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής/υπερημερίας κατ’ άρθρο 47 και 7 των ανωτέρω νόμων αντίστοιχα, με εξαίρεση την κατάσχεση χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του φορολογούμενου ή τρίτου.

22Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που τίθεται σε κίνδυνο η είσπραξη της οφειλής, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να παρακάμψει την τήρηση της ανωτέρω προδιαδικασίας;

Nαι, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του επείγοντος και σε εξαιρετικές περιπτώσεις κατ’ άρθρο 49 Ν. 4174/2013 (ΚΦΔ).

23Η έκθεση κατάσχεσης σημαίνει και πλειστηριασμό;

Οχι. Μετά την επιβολή κατάσχεσης κινητού ή ακινήτου, ο προϊστάμενος της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσίας εκδίδει πρόγραμμα πλειστηριασμού, στο οποίο ορίζεται η ημερομηνία διενέργειάς του, εντός συγκεκριμένης συντόμου προθεσμίας. Εν τω μεταξύ ο οφειλέτης του Δημοσίου μπορεί, μετά από αίτησή του, να υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών του σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες νομοθετικές ρυθμίσεις, επιτυγχάνοντας και την αναστολή εκτέλεσης του σχετικού προγράμματος. (Βλ. σχετ. και ερωτ. 1) Η κυριότητα πλειστηριασθέντος ακινήτου μεταβιβάζεται στον υπερθεματιστή μετά τη μεταγραφή της περίληψης της έκθεσης κατακύρωσης στο οικείο υποθηκοφυλακείο ή κτηματολογικό γραφείο όπου υφίσταται. Μέχρι τότε η κυριότητα του ακινήτου παραμένει στον έως τότε κύριο του ακινήτου.

24Μετά την επιβολή από το Δημόσιο ή από οποιονδήποτε τρίτο κατάσχεσης σε ακίνητο, μπορεί να επιβληθεί άλλη κατάσχεση για οφειλές προς το Δημόσιο στο ίδιο ακίνητο;

Ναι.

25Είναι δυνατή η άρση κατάσχεσης και η εξάλειψη υποθήκης επί ακινήτου για χρέη προς το Δημόσιο;

Ναι, μετά την εξόφληση ή τη διαγραφή του χρέους για το οποίο επιβλήθηκε το μέτρο ή μετά την έκδοση απόφασης από το αρμόδιο όργανο με συγκεκριμένους κατά περίπτωση όρους αποδέσμευσης.

26Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό οφειλής προς το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα και τρίτους για το οποίο δεν λαμβάνονται αναγκαστικά μέτρα κατά των οφειλετών;

Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, κατά των οφειλετών που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές από κάθε αιτία (για την καταβολή των οποίων ευθύνεται ως πρωτοφειλέτης, συνυπόχρεος, εγγυητής κ.λπ.) συνολικού ποσού 500 ευρώ, πλην του μέτρου της κατάσχεσης στα χέρια τρίτων. Στο ανωτέρω ποσό δεν περιλαμβάνονται οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής ή και πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ, καθώς και των άρθρων 53 και 57 του Ν. 4174/2013.

Αναγκαστικά μέτρα που έχουν επιβληθεί μέχρι και 6/4/2014 (προηγούμενη ημέρα ισχύος των διατάξεων αυτών) για ληξιπρόθεσμες οφειλές κατά τον χρόνο επιβολής τους, μικρότερες του ανωτέρω ποσού των πεντακοσίων (500) ευρώ, αίρονται μόνο εφόσον υποβληθεί αίτηση από τον οφειλέτη.

27Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό για το οποίο δεν επιτρέπεται η επιβολή κατάσχεσης επί μισθών, συντάξεων ή ασφαλιστικών βοηθημάτων οφειλετών του Δημοσίου;

Δεν χωρεί κατάσχεση μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικά, εφόσον το ποσό αυτών μηνιαίως, αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών είναι μικρότερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, στις περιπτώσεις δε που υπερβαίνει το ποσό αυτό επιτρέπεται η κατάσχεση επί του 1/4 αυτών, το εναπομείναν όμως ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.

Οι κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί μέχρι και 6/4/2014 (προηγούμενη ημέρα ισχύος των διατάξεων αυτών) και εμπίπτουν στο κατά τα ανωτέρω ακατάσχετο ποσό, αίρονται ή περιορίζονται κατά περίπτωση μετά από αίτηση του οφειλέτη, στην οποία επισυνάπτονται τα απαραίτητα στοιχεία από τα οποία προκύπτει το συνολικό ύψος των αποδοχών ή των συντάξεων.
28Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό κατάθεσης σε πιστωτικό ίδρυμα, το οποίο θεωρείται ακατάσχετο;

Καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα σε έναν και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ένας μοναδικός λογαριασμός.

Στην περίπτωση που υπάρχει λογαριασμός περιοδικής πίστωσης μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων γνωστοποιείται αποκλειστικά και μόνον ο λογαριασμός αυτός.

29Μπορούν να ρυθμιστούν χρέη πτωχών οφειλετών προς το Δημόσιο;

Ναι, οι πτωχοί οφειλέτες μπορούν, υποβάλλοντας την αίτηση και τα απαραίτητα δικαιολογητικά στις ΔΟΥ ή στα Τελωνεία όπου είναι βεβαιωμένα τα χρέη τους να τα υπαγάγουν σε:

α) Ρύθμιση, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην απάντηση της ερώτησης υπ’ αριθ. 1 της παρούσας ενότητας.

β) Ρύθμιση χρεών πτωχών οφειλετών του Δημοσίου κατά τις διατάξεις του άρθρου 62Α του ΚΕΔΕ. (σε συνδυασμό με την παρ. 9 του άρθρου 8 του Ν. 4224/2013-ΦΕΚ 288 Α’), με απόφαση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων μετά από γνωμοδότηση:

1) της Επιτροπής του άρθρου 9 του Ν. 2386/1996, εφόσον το συνολικό βασικό χρέος δεν υπερβαίνει το ποσό των 600.000 ευρώ και

2) του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, εφόσον το συνολικό βασικό χρέος υπερβαίνει το ποσό των 600.000 ευρώ. (σχετ. εγκύκλιοι: ΠΟΛ. 1118/13.11.2003, ΠΟΛ. 1148/28.12.2006).

30Μπορεί ένας οφειλέτης να ζητήσει τη συμμετοχή του Δημοσίου στη σύναψη συμφωνίας συνδιαλλαγής ή εξυγίανσης (άρθρα 99 επ. του Πτωχευτικού Κώδικα);

Ναι, υποβάλλοντας άμεσα αίτηση για συμμετοχή του Δημοσίου σε συμφωνία συνδιαλλαγής ή εξυγίανσης με τα απαραίτητα δικαιολογητικά στις ΔΟΥ ή στα Τελωνεία όπου είναι βεβαιωμένα τα χρέη του. Αρμόδιος να αποφασίζει είναι ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, ύστερα από γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας για την είσπραξη των δημοσίων εσόδων Διεύθυνσης του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 4 παρ. 6 περ. α’ του Ν. 3808/2009 και την ΚΥΑ υπουργού και υφυπουργού Οικονομικών Δ6Α 1015213 ΕΞ 2013/28.1.2013, σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 13 του Ν. 4013/2011 (σχετ. εγκύκλιοι: ΠΟΛ. 1087/11.6.2010, ΠΟΛ. 1188/24.9.2012, ΠΟΛ. 1068/3.4.2013).

31Σε περίπτωση που ο οφειλέτης έχει πετύχει: α) τη σύναψη συμφωνίας συνδιαλλαγής με πιστωτές του χωρίς τη συμμετοχή του Δημοσίου ή β) τη σύναψη συμφωνίας εξυγίανσης με πιστωτές του, χωρίς να συμμετέχει το Δημόσιο και χωρίς να δεσμεύεται από τη συμφωνία με οποιονδήποτε τρόπο το Δημόσιο ως πιστωτής, και οι συμφωνίες αυτές επικυρώθηκαν από το αρμόδιο δικαστήριο, υπάρχει δυνατότητα του οφειλέτη για ρύθμιση των χρεών του προς το Δημόσιο;

Ναι, ο οφειλέτης, εφόσον πληροί τις ανωτέρω προϋποθέσεις, μπορεί, υποβάλλοντας σχετική αίτηση με τα απαραίτητα δικαιολογητικά στις ΔΟΥ ή τα Τελωνεία όπου είναι βεβαιωμένα τα χρέη του, να υπαχθεί σε ρύθμιση χρεών κατά τις διατάξεις του άρθρου 62 Α του ΚΕΔΕ (σε συνδυασμό με την παρ. 9 του άρθρου 8 του Ν. 4224/2013-ΦΕΚ 288 Α’), με απόφαση δηλαδή του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ύστερα από γνωμοδότηση της Επιτροπής του άρθρου 9 του Ν. 2386/1996, ανεξαρτήτως ύψους οφειλής, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 4 παρ. 6 περ. α’ του Ν. 3808/2009, σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 13 του Ν. 4013/2011 (σχετ. εγκύκλιοι: ΠΟΛ. 1087/11.6.2010, ΠΟΛ. 1188/24.9.2012).

32Πού μπορούν να πληρώσουν οι φορολογούμενοι τις βεβαιωμένες στις ΔΟΥ οφειλές;

Oι φορολογούμενοι υποχρεούνται να εξοφλούν τις οφειλές τους στις τράπεζες ή στα ΕΛΤΑ, με τη χρήση μοναδικού κωδικού για κάθε βεβαιωμένη οφειλή, ο οποίος ονομάζεται «Ταυτότητα Οφειλής» (Τ.Ο.) και «Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής» (ΤΡΟ) για τις οφειλές που τελούν σε νομοθετική ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής. Ο κωδικός αυτός ακολουθεί την οφειλή μέχρι την εξόφλησή της. Οι τράπεζες ή τα ΕΛΤΑ που συμμετέχουν στην είσπραξη δεν μπορούν να αρνηθούν την είσπραξη εάν ο υπόχρεος προς καταβολή δεν τηρεί λογαριασμό σε αυτά, ούτε να του επιβάλουν κάποιας μορφής οικονομική επιβάρυνση.

33Πώς πραγματοποιείται η πληρωμή των βεβαιωμένων οφειλών με την Ταυτότητα Οφειλής (Τ.Ο.);

Ο οφειλέτης δύναται να καταβάλει είτε το σύνολο είτε μέρος της οφειλής ή των δόσεων αποπληρωμής αυτής, επιλέγοντας το Τραπεζικό Ιδρυμα ή τα ΕΛΤΑ που επιθυμεί, καθώς και τον τρόπο πληρωμής (πληρωμή σε κατάστημα ή χρήση των εναλλακτικών τρόπων πληρωμής που παρέχονται από τους φορείς είσπραξης). Η δυνατότητα που δίνεται για πληρωμή μέρους δόσης δεν συνεπάγεται και απαλλαγή από τις ισχύουσες διατάξεις περί μη εμπρόθεσμης καταβολής οφειλής.

34Πού μπορεί ο φορολογούμενος να βρει τους κωδικούς Τ.Ο. (Ταυτότητα Οφειλής) και ΤΡΟ (Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής);

Ο υπόχρεος προς καταβολή ενημερώνεται για τους κωδικούς Τ.Ο. και ΤΡΟ με τους παρακάτω τρόπους: α) Με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας, στον διαδικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), www.gsis.gr., παρέχεται η δυνατότητα στον εγγεγραμμένο χρήστη να λαμβάνει πληροφορίες για τις οφειλές και τις τυχόν ρυθμίσεις του, για τους κωδικούς Τ.Ο. και ΤΡΟ που αντιστοιχούν σε αυτές, όπως και η δυνατότητα εκτύπωσης των κωδικών αυτών. β) Για κάθε νέα οφειλή που βεβαιώνεται, για ενημέρωση του φορολογούμενου, κατά τις διατάξεις του άρθρου 4 του ΚΕΔΕ, εκδίδεται η ατομική ειδοποίηση από τη ΔΟΥ ή τη ΓΓΠΣ, στην οποία αναγράφεται και ο κωδικός Ταυτότητας Οφειλής (Τ.Ο.).

35Πώς μπορεί κάποιος να προμηθευτεί ένα παράβολο;

Η προμήθεια παραβόλων μπορεί να γίνει είτε από τη ΔΟΥ είτε μέσω της εφαρμογής e-Παραβόλο.

36Τι είναι το e-Παράβολο;

Το ηλεκτρονικό παράβολο είναι ένας μοναδικός ψηφιακός κωδικός που χορηγείται μέσω του διαδικτυακού τόπου της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), www.gsis.gr (e-Παράβολο).

37Από πού γίνεται η προμήθεια ενός e-παραβόλου;

Κάθε ενδιαφερόμενος (φυσικό ή μη φυσικό πρόσωπο) μπορεί να ζητήσει τη χορήγηση παραβόλου σε ηλεκτρονική μορφή είτε μέσω της σχετικής εφαρμογής είτε από τα ΚΕΠ. Πρόσβαση στην ηλεκτρονική εφαρμογή έχουν πιστοποιημένοι και μη χρήστες.

38Πού πληρώνεται το e-παράβολο;

Το e-παράβολο πληρώνεται στους φορείς είσπραξης (τράπεζες και τα ΕΛΤΑ). Ο ενδιαφερόμενος καταβάλλει το συγκεκριμένο ποσό στον φορέα είσπραξης που επιθυμεί, γνωστοποιώντας τον μοναδικό ψηφιακό κωδικό (πληρωμή σε κατάστημα ή χρήση των εναλλακτικών τρόπων πληρωμής που παρέχονται από τους φορείς είσπραξης). Το αργότερο εντός δύο εργάσιμων ημερών από την πληρωμή ενεργοποιείται ο κωδικός του e−Παραβόλου προς χρήση. Εναλλακτικά, η πληρωμή μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας ελληνικών τραπεζών, μέσω της διαδικτυακής πύλης της ΓΓΠΣ. Στην περίπτωση αυτήν, ο κωδικός του παραβόλου ενεργοποιείται αμέσως προς χρήση.

39Μπορεί κάποιος να αγοράσει ένα e-παράβολο εάν δεν έχει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου(ΑΦΜ);

Ναι, είναι δυνατή η προμήθεια e-παραβόλου και χωρίς την ύπαρξη Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ).

40Μπορεί να γίνει επιστροφή των χρημάτων ενός e-παραβόλου που δεν έχει χρησιμοποιηθεί;

Ναι, είναι δυνατή η επιστροφή των χρημάτων ενός e-παραβόλου που δεν έχει χρησιμοποιηθεί, όμως προσοχή, δεν πραγματοποιείται επιστροφή e-παράβολου εάν δεν έχει συμπληρωθεί, κατά την υποβολή του αιτήματος για τη χορήγησή του, το πεδίο με τον ΑΦΜ. Η επιστροφή του e-παραβόλου πραγματοποιείται με τους παρακάτω τρόπους:

● Εάν κάποιος είναι πιστοποιημένος χρήστης και δεν έχει καταθέσει το e-παράβολο στην αρμόδια υπηρεσία, του δίνεται η δυνατότητα μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής, αφού αναζητήσει το συγκεκριμένο παράβολο, να υποβάλει αίτηση ολικής επιστροφής των χρημάτων που κατέβαλε. Προϋπόθεση αποτελεί η δήλωση του τραπεζικού λογαριασμού.

● Οταν κάποιος δεν είναι πιστοποιημένος χρήστης του TAXISNET, πρέπει να καταθέσει το e-παράβολο στην υπηρεσία για την οποία το είχε εκδώσει, και εκείνη, αφού ελέγξει τις απαραίτητες προϋποθέσεις, δεσμεύει το παράβολο και στη συνέχεια επιβεβαιώνει την επιστροφή του συνολικού ποσού ή μέρους του ποσού που έχει καταβληθεί.


Δεν υπάρχουν σχόλια: