Η ταξική και κοινωνική τομογραφία του πακέτου μέτρων
Του Στάθη Σχινά Τους έχοντες και κατέχοντες επιβαρύνει κατά μείζονα λόγο το πακέτο των δημοσιονομικών μέτρων που παρουσίασε η κυβέρνηση στο τραπέζι διαπραγματεύσεων των Βρυξελλών.
Όπως προκύπτει από τη σχετική επεξεργασία θα μπορούσε να υποστηριχθεί αν επιμεριστεί η επιβάρυνση και απο τον ΦΠΑ ότι το 65 με 70% των προτεινόμενων βαρών δεν αφορά τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα αλλά τις επιχειρήσεις και τον μεγάλο πλούτο.
Η σε βάθος εξέταση των μέτρων και η κατηγοριοποίησή τους βάσει αυτών που θα καταβάλουν το κόστος των σχετικών μέτρων δείχνει ότι σε κάθε 100 ευρώ νέων μέτρων 57 θα πληρώσουν οι μεγάλες κερδοφόρες επιχειρήσεις (κέρδη άνω των 500.000 ευρώ ετησίως),17 ευρώ στα 100 θα πληρώσουν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι στα Ταμεία τους όμως για να σωθούν οι συντάξεις τους, ενώ 26 στα 100 ευρώ θα προέλθουν από τις αλλαγές στο ΦΠΑ
Όμως και από αυτά τα 26 στα 100 ευρώ τμήμα θα επιβαρύνει τους πλέον εύπορους και ένα σημαντικό τμήμα πιθανώς 8 με 10 στα 100 να προέλθει απο τον τουρισμό.
Οι σχετικοί πίνακες που δημοσιεύουμε ακριβώς αυτό αποτυπώνουν.
Η σε βάθος εξέταση των μέτρων και η κατηγοριοποίησή τους βάσει αυτών που θα καταβάλουν το κόστος των σχετικών μέτρων δείχνει ότι σε κάθε 100 ευρώ νέων μέτρων 57 θα πληρώσουν οι μεγάλες κερδοφόρες επιχειρήσεις (κέρδη άνω των 500.000 ευρώ ετησίως),17 ευρώ στα 100 θα πληρώσουν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι στα Ταμεία τους όμως για να σωθούν οι συντάξεις τους, ενώ 26 στα 100 ευρώ θα προέλθουν από τις αλλαγές στο ΦΠΑ
Όμως και από αυτά τα 26 στα 100 ευρώ τμήμα θα επιβαρύνει τους πλέον εύπορους και ένα σημαντικό τμήμα πιθανώς 8 με 10 στα 100 να προέλθει απο τον τουρισμό.
Οι σχετικοί πίνακες που δημοσιεύουμε ακριβώς αυτό αποτυπώνουν.
Μέτρα επί επιχειρήσεων, εργοδοτών & μεγάλου πλούτου | |||||
Προτεινόμενο Μέτρο | 2015 | 2016 | Σύνολο/μέτρο | % επί του συνόλου | |
Εισφορά Αλληλεγγύης επί Ατομικών Εισοδημάτων | 220 € | 250 € | 470 € | 6% | |
Έκτακτη Εισφορά 12% σε επιχ. Με κέρδη > 500.000 | 945 € | 405 € | 1.350 € | 17% | |
Αύξηση φορ. Συντ. επιχ. από 26% σε 29% | - € | 410 € | 410 € | 5% | |
Μειώσεις Αμυντικών Δαπανών | - € | 200 € | 200 € | 3% | |
Φορολόγηση Τηλεοπτικών Διαφημίσεων | 100 € | 100 € | 200 € | 3% | |
Αύξηση Φόρου Πολυτελείας | 47 € | 47 € | 94 € | 1% | |
Άδειες VLTs | 35 € | 225 € | 260 € | 3% | |
Άδειες Κινητής Τηλεφωνίας | - € | 350 € | 350 € | 4% | |
Αύξηση εισφορών εργοδ. (Συνολ. Μέτρο * 75%) | 263 € | 600 € | 863 € | 11% | |
Αύξηση εισφορών εργοδ. σε επικουρικά (Συνολ. Μέτρο * 75%) | 90 € | 188 € | 278 € | 4% | |
Σύνολο ανά έτος | 1.700 € | 2.775 € | 4.474 € | 57% | |
Σημείωση: έχει υπολογιστεί ως επιβάρυνση απο την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών ότι το 75% επιβαρύνει τον εργοδότη και το 25% τον μισθωτό | |||||
Μέτρα επί των εργαζόμενων & συνταξιούχων | |||||
Προτεινόμενο Μέτρο | 2015 | 2016 | Σύνολο/μέτρο | % επί του συνόλου | |
Σταδιακή Κατάργηση Πρόωρων Συντάξ. | 60 € | 300 € | 360 € | 5% | |
Αύξηση εισφορά υπέρ κλάδου υγείας από 4% σε 5% | 135 € | 270 € | 405 € | 5% | |
Έκτακτη Εισφορά 5% σε επικουρικές | - € | 240 € | 240 € | 3% | |
Αύξηση εισφορών εργαζ. (Συνολ. Μέτρο * 25%) | 88 € | 200 € | 288 € | 4% | |
Αύξηση εισφορών εργαζ. σε επικουρικά (Συνολ. Μέτρο * 25%) | 30 € | 63 € | 93 € | 1% | |
Σύνολο ανά έτος | 313 € | 1.073 € | 1.385 € | 18% | |
Έσοδα από Μετατάξεις ΦΠΑ | 680 € | 1.360 € | 2.040 € | 25% | |
Σύνολο | 2.692 € | 5.208 € | 7.899 € | 100% |
Αποδεικνύεται με βάση αυτήν την κατηγοριοποίηση ότι:
1ον. Το 57% των συνολικών μέτρων επιβαρύνει επιχειρήσεις με κέρδη άνω των 500.000 ευρώ (ΑΕ και ΕΠΕ και όχι ζημιογόνες) ή επιχειρηματική δραστηριότητα (άδειες κλπ) .Σε αυτήν την κατηγορία έχουμε υπολογίσει το αναλογούν εργοδοτικό τμήμα των αυξανόμενων ασφαλιστικών εισφορών (περίπου το 75% των ασφαλιστικών εισφορών επιβαρύνει τον εργοδότη και 25% τον εργαζόμενο).Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνουμε και την περικοπή των αμυντικών δαπανών κατά 200 εκ.μιας και είναι κονδύλι που δεν επιβαρύνει τους εργαζόμενους.
2ον..Απευθείας τους εργαζόμενους και συνταξιούχους επιβαρύνει το 17%.Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνεται και το κόστος κατάργησης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων που στην πραγματικότητα είναι δυνητικές απώλειες και όχι άμεσο καταβλητέο κόστος.Επίσης έχει υπολογιστεί η αναλογία των μισθωτών στην αύξηση (επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος) των ασφαλιστικών εισφορών. Όπως προκύπτει και απο το σχετικό πίνακα το βάρος των εργαζομένων αντιστοιχεί στο 17% του πακέτου.Και σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να σημειωθεί όμως ότι πρόκειται για έσοδα των ασφαλιστικών Ταμείων,δηλαδή για υπεράσπιση των συντάξεων των εργαζομένων στην πραγματικότητα και όχι για κονδύλια που κατευθύνονται σε άλλου είδους κρατικές δαπάνες.
3ον.: Ως προς τις αλλαγές στον ΦΠΑ που θα αποφέρουν το 26% των επιπλέον δημοσιονομικών εσόδων 680 εκ.ευρώ το 2015 και 1,360 δις το 2016 πρέπει να παρατηρηθεί ότι σημαντικό τμήμα του ίσως και το 30% θα προέλθει από τον τουριστικό τομέα και θα επιβαρύνει κατά κύριο λόγο τους τουρίστες. Βεβαίως η μετάταξη στο 23% των τυποποιημένων τροφίμων θα προκαλέσει σημαντική επιβάρυνση των λαϊκών νοικοκυριών,μειώνεται όμως εν μέρει η επίπτωση αυτή από τη μείωση του ΦΠΑ στο ρεύμα που αποτελεί σημαντικό κονδύλι του οικογενειακού προϋπολογισμού.
4ον.: Πρέπει να διευκρινιστεί ότι δεν πρόκειται για πακέτο 8 δις όπως σκοπίμως αναφέρει η Αντιπολίτευση και λανθασμένα αναπαράγουν ορισμένα τμήματα της συμπολίτευσης.Πρόκειται για βασική αρχή ακόμη και για τους ελάχιστα ασχολούμενους με τα δημοσιονομικά.Τα μέτρα υπολογίζονται σε ετήσια βάση.Το συγκεκριμένο πακέτο αφορά δύο διαφορετικούς κρατικούς προϋπολογισμούς.Αυτόν του 2015 (β΄εξάμηνο) και το σύνολο του 2016.Αν υπολογίζονταν αθροιστικά τότε θα πρέπει να γίνει αποδεκτό ότι το συνολικό δημοσιονομικό πακέτο της μνημονιακής περιόδου 2010-2015 ξεπέρασε τα 50 δις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου