Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2015 10:51
Ποιες αποκρατικοποιήσεις προωθεί η ελληνική κυβέρνηση
Πακέτο αποκρατικοποιήσεων συνολικού προϋπολογισμού 6,3 δισεκατομμυρίων ευρώ έχει συμπεριλάβει η κυβέρνηση στη δική της πρόταση προς τους δανειστές. Το κύριο βάρος πέφτει το 2016 καθώς προϋπολογίζεται να εισπραχθούν 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2015 και επίσης 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2017.
Ο νέος πίνακας με τις προωθούμενες αποκρατικοποιήσεις θα ενσωματωθεί στο πολυνομοσχέδιο με τα μέτρα των οκτώ δισεκατομμυρίων ευρώ που θα έρθει στη Βουλή μέχρι την Κυριακή εφόσον φυσικά κλείσει σήμερα η συμφωνία στο πλαίσιο τουEurogroup. Τι θα περιλαμβάνει ο κατάλογος; Περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό, ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΟΣΕ και «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι τα βασικά περιουσιακά στοιχεία που οδεύουν προς πώληση αν και η ελληνική πρόταση έτσι όπως είναι διατυπωμένη, αφήνει περιθώρια για περαιτέρω «εμπλουτισμό».
Στο κείμενο της ελληνικής πρότασης, γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένες «αρχές» που θα πρέπει να διέπουν το πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων. Αυτές, όπως αναφέρονται στην πρόταση είναι:
1. Η πραγματοποίηση ενός μίνιμουμ επιπέδου επενδύσεων
2. Η προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων
3. Η εξασφάλιση προνομίων για τις τοπικές οικονομίες
4. Η προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομίας
5. Η διατήρηση από την πλευρά του δημοσίου ενός ποσοστού επί του μετοχικού κεφαλαίου.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων θα διαμορφωθεί ως εξής:
1. Για το 2015, προγραμματίζεται να προχωρήσει η πώληση του 51% του ΟΛΠ και του 51% του ΟΛΘ. Από τις πωλήσεις των πλειοψηφικών ποσοστών των δύο λιμανιών, υπάρχουν προσδοκίες για είσπραξη τουλάχιστον 550 εκατομμυρίων ευρώ καλύπτοντας τον μισό εισπρακτικό στόχο για φέτος.
2. Τα περιφερειακά αεροδρόμια, πιθανότατα θα ενταχθούν στο πρόγραμμα του 2016 (για αυτό και ο στόχος της επόμενης χρονιάς ανεβαίνει στα 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ). Ο στόχος για τα περιφερειακά αεροδρόμια, διαμορφώνεται τα 1,23 δισεκατομμύρια ευρώ. Σε αυτή τη συμφωνία αναμένεται να συμπεριληφθεί και η απαίτηση του δημοσίου να έχει συμμετοχή στην επένδυση. Το δημόσιο προσβλέπει ότι θα εισπράττει περισσότερα από 20 εκατ. ευρώ ανά έτος για τα επόμενα 40 χρόνια λαμβάνοντας ένα μερίδιο από τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων.
3. Το Ελληνικό, επίσης θα μπει στο πρόγραμμα του 2016. Έχει προϋπολογιστεί η είσπραξη ποσού τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ άμεσα. Μετά το 2019 προϋπολογίζεται επίσης μια είσπραξη της τάξεως των 45 εκατ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2022 και περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ για το 2023 και άλλα τόσα για το 2026.
4. Η ανανέωση της σύμβασης για το αεροδρόμιο του Ελευθέριος Βενιζέλος, επίσης μπορεί να αποδώσει περισσότερα από 200 εκατομμύρια ευρώ.
Με τις αποκρατικοποιήσεις που αναφέρθηκαν, δεν συμπληρώνεται ο εισπρακτικός στόχος που περιγράφεται στην ελληνική πρόταση. Έτσι, ο κατάλογος δεν αποκλείεται να εμπλουτιστεί με τον Αστέρα Βουλιαγμένης (σ.σ το ποσό που αντιστοιχεί στο δημόσιο προϋπολογίζεται περίπου στα 100 εκατ. ευρώ), μαρίνες (π.χ σε Άλιμο, Χίο και Πύλο) με την Εγνατία Οδό, και φυσικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και την εταιρεία διαχείρισης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ. Ερώτημα παραμένει προς το παρόν το αν θα μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ το 5% των μετοχών του ΟΤΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου