100 ευρώ το πρόστιμο για την εκπρόθεσμη υποβολή κατάστασης συμφωνητικών
Επιμέλεια:
Επιστημονική ομάδα Taxheaven
Σύμφωνα με την περίπτωση α' της παραγράφου 1 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ) σε συνδυασμό με την περίπτωση α' της παραγράφου 2 του ιδίου άρθρου για κάθε παράβαση μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης, από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου (πιστωτικές και μηδενικές δηλώσεις), καθώς και φορολογικής δήλωσης πληροφοριακού χαρακτήρα, η οποία αφορά φορολογικά έτη, υποθέσεις και περιόδους από 1.1.2014 και μετά, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ.
Δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα σύμφωνα και με την ΠΟΛ.1252/20.11.2015 είναι, μεταξύ άλλων, οι καταστάσεις φορολογικών στοιχείων πελατών-προμηθευτών, οι ανακεφαλαιωτικοί πίνακες ενδοκοινοτικών συναλλαγών, τα έντυπα προϋπολογιστικού και απολογιστικού κόστους, οι γνωστοποιήσεις, οι δηλώσεις μητρώου (πλην της δήλωσης εγγραφής στο φορολογικό μητρώο), η δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης κ.λπ.
Στις πληροφοριακές δηλώσεις συμπεριλαμβάνεται επίσης και η κατάσταση συμφωνητικών, η οποία εφόσον υποβληθεί εκπρόθεσμα επισύρει το πρόστιμο των 100 ευρώ.
Σχετική είναι και η πρόσφατη απόφαση της ΔΕΔ (Ιούνιος 2017) η οποία επικυρώνει πρόστιμο που επιβλήθηκε από Δ.Ο.Υ. για εκπρόθεσμη υποβολή κατάστασης συμφωνητικών.
Τα σκεπτικά της απόφασης της ΔΕΔ :
Επειδή στη ΔΕΛ Β 1009011 ΕΞ 2015 (ΦΕΚ Β' 246/17-02-2015) «Τροποποίηση της υπ' αριθ. 1065606/7222/ΔΕ-Β'(ΦΕΚ 951Β'/31.7.2000) ΑΥΟ περί καθορισμού διαφορετικού τρόπου υποβολής των συμφωνητικών της παραγράφου 16 του άρθρου 8 του Ν.1882/1990 (ΦΕΚ 43 Α'/23.3.1990)» ορίζεται : «... 2. Τα συμφωνητικά που καταρτίζονται μεταξύ επιτηδευματιών ή τρίτων καταχωρούνται από κάθε υπόχρεο επιτηδευματία ηλεκτρονικά μέσω εφαρμογής TAXISnet με την ονομασία «Κατάσταση Συμφωνητικών παραγράφου 16 άρθρου 8 ν.1882/90», ως συνημμένο υπόδειγμα, η οποία υποβάλλεται μέχρι την 20η ημέρα των μηνών Ιανουαρίου, Απριλίου, Ιουλίου, Οκτωβρίου εκάστου έτους, στην οποία (κατάσταση) συμπεριλαμβάνονται τα συμφωνητικά που καταρτίστηκαν το αμέσως προηγούμενο ημερολογιακό τρίμηνο.
Κατά τα λοιπά η αριθ. 1065606/7222/ΔΕ-Β/18.7.2000 (ΦΕΚ 951 Β731.7.2000) ΑΥΟ περί καθορισμού διαφορετικού τρόπου υποβολής των συμφωνητικών της παραγράφου 16 του άρθρου 8 του Ν. 1882/1990, όπως ισχύει, εξακολουθεί να ισχύει ως έχει.»
Επειδή στην ΠΟΛ.1270/16.11.2000 «Παροχή οδηγιών για τη διαδικασία και τον τρόπο υποβολής των συμφωνητικών που προβλέπονται από την παράγραφο 16 του άρθρου 8 του Ν. 1882/90.» ορίζεται : « ... 5. Επίσης, διευκρινίζεται ότι, κάθε κατάσταση, που θα υποβάλλεται από κάθε υπόχρεο επιτηδευματία θα συμπεριλαμβάνει ΜΟΝΟ τα συμφωνητικά του αντίστοιχου τριμήνου και θα θεωρείται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Συνεπώς, αν σε κάποια κατάσταση περιλαμβάνεται συμφωνητικό που ανήκει σε άλλο προηγούμενο και όχι στο αντίστοιχο τρίμηνο, τότε, το συμφωνητικό αυτό θα διαγράφεται από την κατάσταση αυτή (από τον αρμόδιο υπάλληλο της Δ.Ο.Υ.) και θα συμπεριλαμβάνεται (από τον υπόχρεο επιτηδευματία) σε συμπληρωματική κατάσταση του τριμήνου στο οποίο ανάγεται το συμφωνητικό αυτό, η εκπρόθεσμη υποβολή της οποίας (συμπληρωματικής κατάστασης), συνεπάγεται τις κυρώσεις και την επιβολή προστίμων που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις.
Συμφωνητικά, με τα οποία επέρχονται τροποποιήσεις συμπληρώσεις, μεταβολές, ακυρώσεις, λύσεις, παύσεις, κ.τ.λ., επί των αρχικών συμφωνητικών, συμπεριλαμβάνονται στην υποβαλλόμενη αντίστοιχη τριμηνιαία κατάσταση και στην στήλη "Λοιπές παρατηρήσεις" γίνεται, από τον υπόχρεο επιτηδευματία, σχετική μνεία του αρχικού συμφωνητικού και της τριμηνιαίας κατάστασης στην οποία καταχωρήθηκε τούτο και η οποία (κατάσταση) υποβλήθηκε στην Δ.Ο.Υ.».
Επειδή, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρ. 54 παρ. 1 ν. 4174/2013, «Για καθεμία από τις παρακάτω παραβάσεις επιβάλλεται πρόστιμο στον φορολογούμενο ή οποιοδήποτε πρόσωπο, εφόσον υπέχει αντίστοιχη υποχρέωση από τον Κώδικα ή τη φορολογική νομοθεσία που αναφέρεται στο πεδίο εφαρμογής του: α) δεν υποβάλλει ή υποβάλλει εκπρόθεσμα δήλωση ή υποβάλει ελλιπή πληροφοριακού χαρακτήρα ή φορολογική δήλωση από την οποία δεν προκύπτει φορολογική υποχρέωση καταβολής φόρου,...» και στην παρ. 2 του ίδιου ως άνω άρθρου και νόμου : «Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 καθορίζονται ως εξής: α) εκατό (100) ευρώ, σε περίπτωση μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής σχετικά με την περίπτωση α' της παραγράφου 1 και, στις φορολογίες κεφαλαίου, για κάθε παράβαση των περιπτώσεων α', β', γ', δ' στ' και ιγ' της παραγράφου 1,...».
Επειδή, στην υπό κρίση περίπτωση, η προσφεύγουσα υπέβαλε ηλεκτρονικά εκπρόθεσμα στις 17/10/2016 την συμπληρωματική «Κατάσταση Συμφωνητικών παραγράφου 16 άρθρου 8 ν.1882/1990» του δευτέρου τριμήνου του έτους 2016, ενώ, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, η δήλωση αυτή έπρεπε να υποβληθεί μέχρι τις 20/7/2016 και εν προκειμένω στοιχειοθετείται η διαδικαστική παράβαση τουάρθρου 54 παρ. 1 και 2 ν. 4174/2013
Επειδή η διοίκηση, κατά την έκδοση των διοικητικών πράξεων, δεσμεύεται από το εκάστοτε ισχύον δίκαιο, ενώ κρίσιμο νομικό καθεστώς των διοικητικών πράξεων είναι το ισχύον κατά τον χρόνο εκδόσεως τους, όπως δέχεται το ΣτΕ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι εφαρμοζόμενες φορολογικές διατάξεις επιβάλλουν δέσμια αρμοδιότητα της διοίκησης, οι δε προϋποθέσεις επιβολής των προσβαλλόμενων μέτρων καθορίζονται κατά τρόπο γενικό, αλλά σαφή, συγκεκριμένο και αντικειμενικό από τον ίδιο το νόμο, έτσι ώστε το αρμόδιο διοικητικό όργανο, κατά την έκδοση των ατομικών διοικητικών πράξεων να περιορίζεται στην απλή διαπίστωση των προϋποθέσεων αυτών, όπως συνέβη στην προκειμένη περίπτωση, και όχι στη δυνατότητα παραβίασης των τυπικών αυτών και στην εφαρμογή τους κατά διακριτική ευχέρεια.
Επειδή γίνεται δεκτό από τη νομολογία ότι τα πρόστιμα είναι διοικητικές κυρώσεις και για την επιβολή τους δεν απαιτείται, ούτε εξετάζεται η ύπαρξη δόλου (πρόθεσης), αλλά αρκεί μόνο η διαπίστωση της παράβασης, χωρίς να απαιτείται η συνδρομή της υποκειμενικής υπαιτιότητας εκ μέρους του υπόχρεου (ΣτΕ 2074/1982).
Αποφασίζουμε
Την απόρριψη της ενδικοφανούς προσφυγής της............
Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου- καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση :
Εκπρόθεσμη υποβολή της «Κατάστασης Συμφωνητικών παραγράφου 16 άρθρου 8 ν.1882/1990» του δευτέρου τριμήνου του έτους 2016, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 54 της παρ. 1 περ. α' του Ν.4174/2013, που επισύρει τις κυρώσεις του άρθρου 54 παρ. 2 περ. α' του ν. 4174/2013 (100,00 ευρώ).
https://www.taxheaven.gr
Επιμέλεια:
Επιστημονική ομάδα Taxheaven
Σύμφωνα με την περίπτωση α' της παραγράφου 1 του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ) σε συνδυασμό με την περίπτωση α' της παραγράφου 2 του ιδίου άρθρου για κάθε παράβαση μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης, από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου (πιστωτικές και μηδενικές δηλώσεις), καθώς και φορολογικής δήλωσης πληροφοριακού χαρακτήρα, η οποία αφορά φορολογικά έτη, υποθέσεις και περιόδους από 1.1.2014 και μετά, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ.
Δηλώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα σύμφωνα και με την ΠΟΛ.1252/20.11.2015 είναι, μεταξύ άλλων, οι καταστάσεις φορολογικών στοιχείων πελατών-προμηθευτών, οι ανακεφαλαιωτικοί πίνακες ενδοκοινοτικών συναλλαγών, τα έντυπα προϋπολογιστικού και απολογιστικού κόστους, οι γνωστοποιήσεις, οι δηλώσεις μητρώου (πλην της δήλωσης εγγραφής στο φορολογικό μητρώο), η δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης κ.λπ.
Στις πληροφοριακές δηλώσεις συμπεριλαμβάνεται επίσης και η κατάσταση συμφωνητικών, η οποία εφόσον υποβληθεί εκπρόθεσμα επισύρει το πρόστιμο των 100 ευρώ.
Σχετική είναι και η πρόσφατη απόφαση της ΔΕΔ (Ιούνιος 2017) η οποία επικυρώνει πρόστιμο που επιβλήθηκε από Δ.Ο.Υ. για εκπρόθεσμη υποβολή κατάστασης συμφωνητικών.
Τα σκεπτικά της απόφασης της ΔΕΔ :
Επειδή στη ΔΕΛ Β 1009011 ΕΞ 2015 (ΦΕΚ Β' 246/17-02-2015) «Τροποποίηση της υπ' αριθ. 1065606/7222/ΔΕ-Β'(ΦΕΚ 951Β'/31.7.2000) ΑΥΟ περί καθορισμού διαφορετικού τρόπου υποβολής των συμφωνητικών της παραγράφου 16 του άρθρου 8 του Ν.1882/1990 (ΦΕΚ 43 Α'/23.3.1990)» ορίζεται : «... 2. Τα συμφωνητικά που καταρτίζονται μεταξύ επιτηδευματιών ή τρίτων καταχωρούνται από κάθε υπόχρεο επιτηδευματία ηλεκτρονικά μέσω εφαρμογής TAXISnet με την ονομασία «Κατάσταση Συμφωνητικών παραγράφου 16 άρθρου 8 ν.1882/90», ως συνημμένο υπόδειγμα, η οποία υποβάλλεται μέχρι την 20η ημέρα των μηνών Ιανουαρίου, Απριλίου, Ιουλίου, Οκτωβρίου εκάστου έτους, στην οποία (κατάσταση) συμπεριλαμβάνονται τα συμφωνητικά που καταρτίστηκαν το αμέσως προηγούμενο ημερολογιακό τρίμηνο.
Κατά τα λοιπά η αριθ. 1065606/7222/ΔΕ-Β/18.7.2000 (ΦΕΚ 951 Β731.7.2000) ΑΥΟ περί καθορισμού διαφορετικού τρόπου υποβολής των συμφωνητικών της παραγράφου 16 του άρθρου 8 του Ν. 1882/1990, όπως ισχύει, εξακολουθεί να ισχύει ως έχει.»
Επειδή στην ΠΟΛ.1270/16.11.2000 «Παροχή οδηγιών για τη διαδικασία και τον τρόπο υποβολής των συμφωνητικών που προβλέπονται από την παράγραφο 16 του άρθρου 8 του Ν. 1882/90.» ορίζεται : « ... 5. Επίσης, διευκρινίζεται ότι, κάθε κατάσταση, που θα υποβάλλεται από κάθε υπόχρεο επιτηδευματία θα συμπεριλαμβάνει ΜΟΝΟ τα συμφωνητικά του αντίστοιχου τριμήνου και θα θεωρείται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Συνεπώς, αν σε κάποια κατάσταση περιλαμβάνεται συμφωνητικό που ανήκει σε άλλο προηγούμενο και όχι στο αντίστοιχο τρίμηνο, τότε, το συμφωνητικό αυτό θα διαγράφεται από την κατάσταση αυτή (από τον αρμόδιο υπάλληλο της Δ.Ο.Υ.) και θα συμπεριλαμβάνεται (από τον υπόχρεο επιτηδευματία) σε συμπληρωματική κατάσταση του τριμήνου στο οποίο ανάγεται το συμφωνητικό αυτό, η εκπρόθεσμη υποβολή της οποίας (συμπληρωματικής κατάστασης), συνεπάγεται τις κυρώσεις και την επιβολή προστίμων που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις.
Συμφωνητικά, με τα οποία επέρχονται τροποποιήσεις συμπληρώσεις, μεταβολές, ακυρώσεις, λύσεις, παύσεις, κ.τ.λ., επί των αρχικών συμφωνητικών, συμπεριλαμβάνονται στην υποβαλλόμενη αντίστοιχη τριμηνιαία κατάσταση και στην στήλη "Λοιπές παρατηρήσεις" γίνεται, από τον υπόχρεο επιτηδευματία, σχετική μνεία του αρχικού συμφωνητικού και της τριμηνιαίας κατάστασης στην οποία καταχωρήθηκε τούτο και η οποία (κατάσταση) υποβλήθηκε στην Δ.Ο.Υ.».
Επειδή, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρ. 54 παρ. 1 ν. 4174/2013, «Για καθεμία από τις παρακάτω παραβάσεις επιβάλλεται πρόστιμο στον φορολογούμενο ή οποιοδήποτε πρόσωπο, εφόσον υπέχει αντίστοιχη υποχρέωση από τον Κώδικα ή τη φορολογική νομοθεσία που αναφέρεται στο πεδίο εφαρμογής του: α) δεν υποβάλλει ή υποβάλλει εκπρόθεσμα δήλωση ή υποβάλει ελλιπή πληροφοριακού χαρακτήρα ή φορολογική δήλωση από την οποία δεν προκύπτει φορολογική υποχρέωση καταβολής φόρου,...» και στην παρ. 2 του ίδιου ως άνω άρθρου και νόμου : «Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 καθορίζονται ως εξής: α) εκατό (100) ευρώ, σε περίπτωση μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής σχετικά με την περίπτωση α' της παραγράφου 1 και, στις φορολογίες κεφαλαίου, για κάθε παράβαση των περιπτώσεων α', β', γ', δ' στ' και ιγ' της παραγράφου 1,...».
Επειδή, στην υπό κρίση περίπτωση, η προσφεύγουσα υπέβαλε ηλεκτρονικά εκπρόθεσμα στις 17/10/2016 την συμπληρωματική «Κατάσταση Συμφωνητικών παραγράφου 16 άρθρου 8 ν.1882/1990» του δευτέρου τριμήνου του έτους 2016, ενώ, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, η δήλωση αυτή έπρεπε να υποβληθεί μέχρι τις 20/7/2016 και εν προκειμένω στοιχειοθετείται η διαδικαστική παράβαση τουάρθρου 54 παρ. 1 και 2 ν. 4174/2013
Επειδή η διοίκηση, κατά την έκδοση των διοικητικών πράξεων, δεσμεύεται από το εκάστοτε ισχύον δίκαιο, ενώ κρίσιμο νομικό καθεστώς των διοικητικών πράξεων είναι το ισχύον κατά τον χρόνο εκδόσεως τους, όπως δέχεται το ΣτΕ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι εφαρμοζόμενες φορολογικές διατάξεις επιβάλλουν δέσμια αρμοδιότητα της διοίκησης, οι δε προϋποθέσεις επιβολής των προσβαλλόμενων μέτρων καθορίζονται κατά τρόπο γενικό, αλλά σαφή, συγκεκριμένο και αντικειμενικό από τον ίδιο το νόμο, έτσι ώστε το αρμόδιο διοικητικό όργανο, κατά την έκδοση των ατομικών διοικητικών πράξεων να περιορίζεται στην απλή διαπίστωση των προϋποθέσεων αυτών, όπως συνέβη στην προκειμένη περίπτωση, και όχι στη δυνατότητα παραβίασης των τυπικών αυτών και στην εφαρμογή τους κατά διακριτική ευχέρεια.
Επειδή γίνεται δεκτό από τη νομολογία ότι τα πρόστιμα είναι διοικητικές κυρώσεις και για την επιβολή τους δεν απαιτείται, ούτε εξετάζεται η ύπαρξη δόλου (πρόθεσης), αλλά αρκεί μόνο η διαπίστωση της παράβασης, χωρίς να απαιτείται η συνδρομή της υποκειμενικής υπαιτιότητας εκ μέρους του υπόχρεου (ΣτΕ 2074/1982).
Αποφασίζουμε
Την απόρριψη της ενδικοφανούς προσφυγής της............
Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου- καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση :
Εκπρόθεσμη υποβολή της «Κατάστασης Συμφωνητικών παραγράφου 16 άρθρου 8 ν.1882/1990» του δευτέρου τριμήνου του έτους 2016, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 54 της παρ. 1 περ. α' του Ν.4174/2013, που επισύρει τις κυρώσεις του άρθρου 54 παρ. 2 περ. α' του ν. 4174/2013 (100,00 ευρώ).
https://www.taxheaven.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου