Σύμφωνα με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 30.03.2020 Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις, δίδεται στις επιχειρήσεις δανειακή ενίσχυση για να καλυφθούν στην ουσία οι επιπτώσεις που έχουν υποστεί το σύνολο σχεδόν των οικονομικών μονάδων σε καμμιά περίπτωση δεν συνδέεται με την προκαταβολή του φόρου εισοδήματος
του Δημήτριου Ζιγκερίδη, Ορκωτού λογιστή – ελεγκτή 
. Για την υποβολή της αίτησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν αποτελεί προϋπόθεση η υπαγωγή της επιχείρησης σε κάποιον από τους κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας (ΚΑΔ) που περιλαμβάνονται στις εκάστοτε εκδιδόμενες υπουργικές αποφάσεις για την αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων και τη χορήγηση κάθε είδους ενισχύσεων προς πληττόμενες επιχειρήσεις λόγω του κορωνοϊού COVID-19.

1. Υπαγόμενες επιχειρήσεις

1.1 Στο παραπάνω χρηματοδοτικό Είναι οι ιδιωτικές επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής και ανεξαρτήτως κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των ατομικών, οι οποίες απασχολούν από 1 έως πεντακόσιους (500) εργαζόμενους, οι οποίες έχουν την έδρα τους ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και έχουν πληγεί οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, υποβάλλουν εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη λήψη ενίσχυσης με τη μορφή Επιστρεπτέας Προκαταβολής στην πλατφόρμα του προηγούμενου άρθρου.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Εκτός από τις επιχειρήσεις που απασχολούν 1 έως 500 εργαζόμενους στους δικαιούχους εντάσσονται και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις με τη μορφή ομόρρυθμων και ετερόρρυθμων εταιρειών, εταιρειών περιορισμένης ευθύνης εταιρειών και ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών (ΙΚΕ), ανεξαρτήτως κλάδου, που δεν απασχολούν εργαζομένους.Ήδη έχει δρομολογηθεί η τροποποίηση της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης.
1.2 Οι προϋποθέσεις και συνεπώς και οι περιορισμοί που τίθενται είναι οι εξής:
α) βασική προϋπόθεση
Οι Επιχειρήσεις να απασχολούν από 1 έως πεντακόσιους (500) εργαζόμενους.
Συνεπώς δεν υπάγονται αυτοί που δεν απασχολούν προσωπικό.
β) Επιπρόσθετες προϋποθέσεις και δυνατότητα υποβολής :
i) επιχειρήσεις οι οποίες δεν είναι προβληματικές, κατά την έννοια του Κανονισμού αριθ. 651/2014 (ΕΕ L 187/26.6.2014) ή δεν ήταν προβληματικές στις 31 Δεκεμβρίου 2019 αλλά αντιμετώπισαν προβλήματα ή κατέστησαν προβληματικές στη συνέχεια συνεπεία της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, και δεν έχουν στη διάθεσή τους προηγούμενη ενίσχυση, η οποία έχει κηρυχθεί ασυμβίβαστη με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
ii) επιχειρήσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις του Κανονισμού αριθ. 1407/2013 (ΕΕ L351/1 της 24.12.2013) και δεν έχουν ήδη εξαντλήσει το τιθέμενο στον Κανονισμό ανώτατο όριο, για την τριετία 2018-2020,
• Άρθρο 1 : Ο κανονισμός εφαρμόζεται στις ενισχύσεις που χορηγούνται σε επιχειρήσεις σε όλους τους τομείς, εκτός από:
(α) ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας, που εμπίπτουν στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 104/2000 του Συμβουλίου,
(β) ενισχύσεις που χορηγούνται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποι¬ούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων,
(γ) ενισχύσεις που χορηγούνται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μεταποίησης και της εμπορίας γεωργικών προϊόντων, στις ακόλουθες περιπτώσεις …
(δ) ενισχύσεις για δραστηριότητες που σχετίζονται με εξαγωγές προς τρίτες χώρες ή προς κράτη μέλη, ιδίως δε ενισχύσεις που συνδέονται άμεσα με τις εξαγόμενες ποσότητες, με τη δημιουργία και λειτουργία δικτύου διανομής ή με άλλες τρέχουσες δαπάνες που σχετίζονται με την εξαγωγική δραστηριότητα
ε) ενισχύσεις για τις οποίες τίθεται ως όρος η χρήση εγχώριων αγαθών αντί των εισαγόμενων.
• Άρθρο 3 : ….. 2. Το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται ανά κράτος μέλος σε μία ενιαία επιχείρηση δεν υπερβαίνει το ποσό των 200 000 ευρώ σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών. ……….σύμφωνα με τον Κανονισμό υπ’ αριθ. 1407/2013.
iii) Επιχειρήσεις οι οποίες δεν είναι σε αδράνεια από τον Απρίλιο του 2019 και μετά, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που τηρούνται στο φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ ή από την υποβολή μηδενικών δηλώσεων ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο αυτή.

2. Περιεχόμενο της ενίσχυσης

Είναι ενίσχυση δανειακής μορφής, επιστρεπτέα εν όλω ή εν μέρει, με τη μορφή της «επιστρεπτέας προκαταβολής».
Σημειώνεται ότι δεν έχει οριστεί ακόμα το μέρος που δεν θα επιστραφεί.
Η εν λόγω ενίσχυση προβλέπεται να χορηγηθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα πλαίσια (τακτικά και έκτακτα) της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις.
Ειδικότερα :
Η ενίσχυση χορηγείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην C(2020) 1863/19.3.2020 Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής “Προσωρινό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η οικονομία κατά τη διάρκεια της τρέχουσας έξαρσης της νόσου COVID-19” και κατόπιν έγκρισης σχετικού καθεστώτος ενίσχυσης από την Επιτροπή.
«Ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1998/2006 της Επιτροπής, της 15ης Δεκεμβρίου 2006, για την εφαρμογή των άρθρων 87 και 88 της συνθήκης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (κανονισμός de minimis ορίζει ότι δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση, κατά την έννοια της συνθήκης, μέτρα στήριξης ύψους μέχρι 200 000 ευρώ ανά εταιρεία χορηγούμενα επί μία τριετία. Ο ίδιος κανονισμός προβλέπει επίσης ότι εγγυήσεις μέχρι 1,5 εκατ. ευρώ δεν υπερβαίνουν το όριο de minimis και συνεπώς δεν συνιστούν κρατικές ενισχύσεις. Συνεπώς, τα κράτη μέλη μπορούν να χορηγούν τις εγγυήσεις αυτές χωρίς να απαιτείται υπολογισμός του αντίστοιχου ισοδυνάμου κρατικής ενίσχυσης και χωρίς διοικητική επιβάρυνση.»
( Δείτε αναλυτικά : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/ALL/… )
Το σχήμα της Επιστρεπτέας Προκαταβολής θα χρηματοδοτηθεί τόσο από κοινοτικούς πόρους, στο πλαίσιο του ειδικού χρηματοδοτικού εργαλείου για την αντιμετώπιση της κρίσης του κορονοϊού, όσο και από πόρους του Κρατικού Προϋπολογισμού.

3. Συνολικό ύψος της ενίσχυσης , επιλεξιμότητα και ανώτατο όριο ενίσχυσης

3.1 Το ύψος της ενίσχυσης συνολικά για όλες τις επιχειρήσεις ανέρχεται σε 1 δισ. Ευρώ.
«Το αρχικό συνολικό ύψος του χρηματοδοτικού σχήματος είναι 1 δισ. ευρώ και η λειτουργία του συνίσταται στην άμεση χρηματοδοτική ενίσχυση επιχειρήσεων, η οποία είναι, συνολικώς ή μερικώς, επιστρεπτέα προς το Κράτος ανάλογα και με την πορεία της επιχείρησης.» ( ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ /ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ/3-4-2020 )3.2 « Η επιλεξιμότητα εδράζεται στην αποτύπωση της τρέχουσας κατάστασης, σε σύγκριση με την προγενέστερη. Αυτό θα γίνει μέσα από ένα τυποποιημένο, αυτοματοποιημένο μηχανισμό που δημιουργεί το Υπουργείο Οικονομικών, το Γενικό Λογιστήριο με την ΑΑΔΕ, με βάση φορολογικά δεδομένα και άλλους οικονομικούς δείκτες. Το ύψος της ενίσχυσης θα προσδιορίζεται επίσης τυποποιημένα ……».
« Η επιλεξιμότητα των επιχειρήσεων εδράζεται στην αποτύπωση της τρέχουσας κατάστασής τους σε σύγκριση με την προγενέστερη. Η αποτύπωση θα προκύπτει μέσω ενός – τυποποιημένου – μηχανισμού παρακολούθησης και αξιολόγησης του Υπουργείου Οικονομικών (ΓΛΚ και ΑΑΔΕ), με βάση φορολογικά δεδομένα και λοιπούς σχετικούς οικονομικούς και επιχειρηματικούς δείκτες».
Άρα το ύψος της ενίσχυσης για κάθε επιχείρηση θα υπολογιστεί, βάσει σχετικού επιμερισμού του συνολικού ποσού σε σχέση με το σύνολο των επιχειρήσεων που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον.
3.3 Ανώτατο Όριο Ενίσχυσης για κάθε επιχείρηση
« Το ύψος της ενίσχυσης προς την κάθε επιχείρηση θα προσδιορίζεται – τυποποιημένα – από τη μεταβολή της τρέχουσας κατάστασης της επιχείρησης, λαμβάνοντας υπόψη και λοιπά χαρακτηριστικά της.
Η ενίσχυση μέσω του σχήματος της Επιστρεπτέας Προκαταβολής δεν θα μπορεί, ως ανώτατο όριο, να ξεπεράσει το ποσό των 500.000 ευρώ, ανά επιχείρηση» .

4. Δεσμεύσεις των Επιχειρήσεων

4.1 Ρήτρα μη απολύσεων« Το σχήμα της Επιστρεπτέας Προκαταβολής έχει ως βασική στόχευση τη στήριξη επιχειρήσεων ώστε να μπορέσουν να διατηρήσουν τις θέσεις απασχόλησης. Συνεπώς, οι επιχειρήσεις που αξιοποιούν το σχήμα, δεσμεύονται από τη ρήτρα μη απολύσεων, η οποία, όπως είχαμε ανακοινώσει, ισχύει από την 30ή Μαρτίου 2020. Ένα σημείο που δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη είναι ότι δεν έχει οριστεί ακόμα η χρονική διάρκεια της ανωτέρω δέσμευσης»4.2 Επιστροφή της «Ενίσχυσης» ( Χρόνος και Επιτόκιο )
Η « επιστρεπτέα προκαταβολή» εις ολόκληρον είτε μερικώς, σε συνάρτηση με τη βιωσιμότητα της επιχείρησης, θα επιστραφεί στο Κράτος μέσα στα επόμενα χρόνια, με εξαιρετικά χαμηλό επιτόκιο, χωρίς να έχει ακόμη ορισθεί το επιτόκιο δανεισμού .
Η συνολική διάρκεια του δανείου είναι πενταετής, στο πρώτο έτος δίνεται περίοδος χάριτος, χωρίς υποχρέωση καταβολής δόσεων, ενώ η αποπληρωμή πραγματοποιείται τα επόμενα τέσσερα έτη, σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις δηλαδή σε 48 μηνιαίες δόσεις .

5. Ενέργειες που πρέπει να κάνουν οι Επιχειρήσεις που θέλουν να υπαχθούν

5.1 Είσοδος στην «πλατφόρμα»
www.aade.gr/mybusinesssupport
Στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει δημιουργηθεί διαδικτυακή ηλεκτρονική πλατφόρμα με τίτλο «myBusinessSupport», μέσω της οποίας υποβάλλονται τα αιτήματα χορήγησης ενίσχυσης με τη μορφή προκαταβολής.
Η πλατφόρμα προσφέρεται ως εφαρμογή του Ο.Π.Σ. TAXISnet της ΑΑΔΕ και η είσοδος σε αυτήν διενεργείται με τη χρήση των σχετικών διαπιστευτηρίων.
Με την είσοδο στην εφαρμογή και την υποβολή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η επιχείρηση πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί στην επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ καθώς και των υποβαλλόμενων στοιχείων, προκειμένου να διενεργηθεί αυτοματοποιημένος έλεγχος προϋποθέσεων χορήγησης και υπολογισμός του ύψους ενίσχυσης.
Επιπροσθέτως, ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού ΙΒΑΝ από την επιχείρηση στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του TAXISnet, η συντακτική εγκυρότητά του καθώς και η επαλήθευσή του από το αντίστοιχο ίδρυμα πληρωμών.5.2 Συμπλήρωση στοιχείων κατά την εκδήλωση ενδιαφέροντος
Οι επιχειρήσεις συμπληρώνουν στην πλατφόρμα τα κατωτέρω στοιχεία:
Κατά την εκδήλωση ενδιαφέροντος:
α) Επιχειρήσεις υποκείμενες σε ΦΠΑ, που τηρούν:
α1. απλογραφικά βιβλία, συμπληρώνουν τον κύκλο εργασιών ΦΠΑ (κωδ. 312 της δήλωσης ΦΠΑ), που αφορά στο Α’ τρίμηνο (Ιανουάριος – Μάρτιος) 2020,
α2. διπλογραφικά βιβλία, συμπληρώνουν τον κύκλο εργασιών ΦΠΑ (κωδ. 312 της δήλωσης ΦΠΑ), που αφορά τον μήνα Μάρτιο 2020,
β. Επιχειρήσεις μη υποκείμενες σε ΦΠΑ, που τηρούν:
β1. απλογραφικά βιβλία, συμπληρώνουν,
1. το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων (κωδ. 047 του εντύπου Ε3) του φορολογικού έτους 2019,
2. το σύνολο των εξόδων του φορολογικού έτους 2019.
3. τα ακαθάριστα έσοδα Α΄ Τριμήνου 2020, συγκεντρωτικά για το τρίμηνο,
β2. διπλογραφικά βιβλία, συμπληρώνουν,
1. το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων (κωδ. 047 του εντύπου Ε3) του φορολογικού έτους 2019,
2. το σύνολο των εξόδων του φορολογικού έτους 2019.
3. τα ακαθάριστα έσοδα Α΄ Τριμήνου 2020, διακριτά για κάθε μήνα.
Το σύνολο των εξόδων προσδιορίζεται από τον κωδικό 580 του εντύπου Ε3, μειούμενο κατά τον κωδικό 581 (παροχές σε εργαζόμενους) και κατά τον κωδικό 585 (διάφορα λειτουργικά έξοδα) στο μέρος που αφορά σε δαπάνες ενοικίου της επιχείρησης.
5.3 Συμπλήρωση στοιχείων από Απρίλιο έως και Δεκέμβριο 2020
Για τους μήνες Απρίλιο έως και Δεκέμβριο 2020, οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως τύπου τηρούμενων βιβλίων συμπληρώνουν τον κύκλο εργασιών ΦΠΑ ή τα ακαθάριστα έσοδα κάθε μήνα, κατά περίπτωση, μέχρι τη δέκατη ημέρα του επόμενου μήνα.
Τα ανωτέρω στοιχεία που συμπληρώνονται από την επιχείρηση, επαληθεύονται από τις δηλώσεις ΦΠΑ και Εισοδήματος, στις αντίστοιχες φορολογικές χρήσεις, όταν αυτές υποβληθούν.
5.4 Επιπλέον στοιχεία που αντλούνται αυτόματα
Για τη συμπλήρωση της εικόνας της επιχείρησης και τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία αυτής ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Ενδεικτικά, αυτά μπορεί να είναι, συγκριτικά στοιχεία εσόδων και δαπανών προηγούμενων περιόδων, όπως προκύπτουν από τις δηλώσεις των επιχειρήσεων.
Σημειωτέον: Η υποβολή αίτησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος κατά τα ανωτέρω δεν δημιουργεί οιοδήποτε δικαίωμα ή αξίωση στις αιτούσες επιχειρήσεις.

6. Προθεσμίες υποβολής

Η εκδήλωση ενδιαφέροντος και τα παραπάνω συνοδευτικά στοιχεία υποβάλλονται στην πλατφόρμα έως την 10.4.2020 (παράταση) 21.04.2020 που κρίνεται πολύ σύντομη υπό το πρίσμα των δύσκολων περιστάσεων .

7. Αντιμετώπιση της «Ενίσχυσης»

Η ενίσχυση με τη μορφή της «επιστρεπτέας προκαταβολής» είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη κατά το μέρος που δεν θα επιστραφεί και δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή.

8. Τρόπος χορήγησης της «Ενίσχυσης»

Η «επιστρεπτέα προκαταβολή» θα χορηγηθεί απευθείας από το κράτος, μέσω του Taxis και στη ουσία αφορά οφειλή στο Ελληνικό Δημόσιο και εάν δεν επιστραφεί σύμφωνα με τις προθεσμίες επιστροφής, θα μπορεί η ΑΑΔΕ να προβεί σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες για την είσπραξη του.
Οι προϋποθέσεις υπαγωγής στο μέτρο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, η διαδικασία αίτησης και χορήγησης της ενίσχυσης, ο τρόπος υπολογισμού του ύψους της ενίσχυσης οι προϋποθέσεις και η διαδικασία επιστροφής της εν όλω ή εν μέρει, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια θα καθοριστούν με όμοια απόφαση η οποία θα εκδοθεί μετά την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής των αιτημάτων της παρούσης.
Με Κοινή Υπουργική Απόφαση, πέρα των βασικών προϋποθέσεων και στοιχείων για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από την πλευρά των επιχειρήσεων, θα προσδιοριστούν, σε λεπτομέρεια, οι παράμετροι και τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα καθορίσουν την άμεση υλοποίηση του χρηματοδοτικού σχήματος της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.

9. Τι πρέπει να σταθμίσει η επιχείρηση, για να προχωρήσει στη λήψη Επιστρεπτέας Προκαταβολής

Το δάνειο μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής αποτελεί στην ουσία ένα κεφάλαιο κίνησης, με σκοπό την τόνωση της ρευστότητας της επιχείρησης, η επιχείρηση πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα την ρήτρα «περί μη απολύσεων» που μάλιστα δεν προσδιορίζεται η χρονική ισχύς της δέσμευσης, επιπρόσθετα επειδή η οφειλή θα δοθεί μέσω της ΑΑΔΕ σε περίπτωση μη εξόφλησης της Επιστρεπτέας Προκαταβολής εν όλω ή εν μέρει όπως περιγράφουμε παραπάνω, θα έχει προβλήματα φορολογικής ενημερότητας αλλά και των δυσμενών ενεργειών όπως κατάσχεση τραπεζικών λογαριασμών.
Ανεξάρτητα που δεν έχει ξεκαθαρισθεί ποιο ποσό του κεφαλαίου θα χαρισθεί και ποιο θα είναι το επιτόκιο που όπως φαίνεται όμως θα είναι ένα χαμηλό επιτόκιο της τάξης του 1%με 1,5%, η παραπάνω δανειακή ενίσχυση μπορεί να αποτελέσει ένα κεφάλαιο κίνησης σημαντικό για την επιστροφή στην κανονικότητα των επιχειρήσεων.
Σχετικά :
1) (Άρθρο 3) Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 30.03.2020 Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις.
2) Α.1076/2020 Ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υλοποίηση του προσωρινού μέτρου ενίσχυσης με τη μορφή Επιστρεπτέας Προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 και διαδικασία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος
3) Δημοσιεύθηκε η απόφαση για την επιστρεπτέα προκαταβολή (Περιλαμβάνει και το ΔΤ Υπουργείου Οικονομικών) και Το δελτίο τύπου της ΑΑΔΕ
4) Κανονισμός αριθ. 1407/2013 (ΕΕ L351/1 της 24.12.2013)
πηγή: e-forologia.gr