Ποιοι κινδυνεύουν με
πρόστιμα για ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Μεσίτες, δικηγόροι,
λογιστές, συμβολαιογράφοι και έμποροι
έργων τέχνης μπαίνουν στο μικροσκόπιο
Μπορεί ο βαρύς χειμώνας να μας επισκέφθηκε και τα καύσιμα να
έχουν ξεπεράσει τα 2 ευρώ, όμως το κράτος «δουλεύει» άψογα.
Το ερώτημα είναι για ποιόν;
Διότι ζούμε καταστάσεις που δεν τις είχαμε ζήσει ούτε όταν
το ΙΚΑ και τα λοιπά ασφαλιστικά ταμεία ήταν χειρόγραφα.
Χιλιάδες ασφαλισμένοι στον ΕΦΚΑ βρέθηκαν από 1.3.2022 να μην
έχουν ασφαλιστική κάλυψη και να μην
μπορούν να επισκεφθούν ένα γιατρό και να
γράψουν φάρμακα και εξετάσεις.
Δεν φτάνει όμως μόνο αυτό. Εκατοντάδες ασφαλισμένοι, με
άμεσες ανάγκες εξετάσεων και φαρμάκων, ζήτησαν ραντεβού για να λύσουν το
πρόβλημα τους, μιας και δεν είχαν κανένα πρόβλημα είτε με χρέη προς το ταμείο
τους , είτε με τις ημέρες ασφάλισης μέσα στο 2021, και ειδικά οι μισθωτοί που
έχουν ασφάλιση όλο το 2021 και το σύστημα τους δείχνει ανασφάλιστους. Τα
ραντεβού που τους δόθηκαν ήταν για τις αρχές Απριλίου!!! (Κύριοι το σύστημα με
τα ραντεβού έχει καταντήσει επιεικώς αηδία, καταργήστε το.)
Καλά ακούσατε. Ασφαλισμένοι με άμεσες ανάγκες ,
εγχειρισμένοι, με χρήση φαρμάκων πήραν ραντεβού ένα μήνα μετά για να λύσουν ένα
πρόβλημα που δημιούργησε ο ίδιος ο φορέας, και δεν φρόντισε να το λύσει 15
ημέρες μετά. Επιπλέον το 24/7 σύστημα εξυπηρέτησης του ΕΦΚΑ 1535 δεν μπορεί να
λύσει τέτοια προβλήματα , δεν έχει ποτέ σύστημα και σου αναφέρει ότι πρέπει να
επισκεφθεί το κατάστημα το ΕΦΚΑ , έλεος!
Για να μην αναφερθούμε και στο άλλο πρόβλημα που έχει
δημιουργηθεί: Πολλοί ασφαλισμένοι, που είχαν δώσει πάγια εντολή για την
εξόφληση των ασφαλιστικών εισφορών τους, από λάθος της τράπεζας, αρχές την
πανδημίας στο 2020 έστειλε πληρωμές στον παλιό κωδικό του ΕΦΚΑ , και βρέθηκαν
να χρωστάνε όταν έχουν πληρώσει και μάλιστα να δουν τα ποσά αυτά που πλήρωσαν να
πηγαίνουν στο ΚΕΑΟ, σαν βεβαιωμένα χρέη τους. Θέλει πολύ μυαλό να τσεκάρουν και
τους 2 λογαριασμούς εισπράξεων που είχαν σαν ΕΦΚΑ και τον παλιό και τον νέο από
01.01.2020 μπας και πληρώθηκε κάτι εκεί;
Αποτέλεσμα; Να είναι ανασφάλιστοι αλλά και να χρωστάνε κιόλας, ενώ έχουν πληρώσει.
Δεν είμαστε εμπαθής κύριοι κακή οργάνωση είναι αυτό ή απαξίωση
του οργανισμού που θα έχει σαν αποτέλεσμα,
την ιδιωτικοποίηση του….
Πρόστιμα για μη
καταγγελία ύποπτων συναλλαγών.
Με βαριά πρόστιμα απειλούνται μεσίτες, δικηγόροι, λογιστές,
και συμβολαιογράφοι, έμποροι έργων τέχνης κ.λπ. για την μη καταγγελία ξεπλύματος μαύρου
χρήματος για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος,
σύμφωνα με την νέα εγκύκλιος για το «ξέπλυμα».
Με την εγκύκλιο Ε.2014/2022, που αποτελεί τροποποίηση της
ΠΟΛ.1204/2018 με θέμα «Υποχρεώσεις υπόχρεων προσώπων βάσει των διατάξεων του
Ν.4557/2018 (Α' 139) «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από
εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας» και
κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με αυτές», η ΑΑΔΕ, δίνει χρονικό περιθώριο
και τα διορθωτικά μέτρα.
Συγκεκριμένα αντιμέτωποι με βαριά πρόστιμα που μπορεί να
φτάνουν έως και 1 εκατομμύριο ευρώ είναι λογιστές, έμποροι αυτοκινήτων και
αγαθών μεγάλης αξίας και μεσίτες ακινήτων που κατηγορούνται ότι εμπλέκονται σε
υποθέσεις ξεπλύματος μαύρου χρήματος των πελατών τους και δεν προχωρήσουν εντός
έξι μηνών στη διόρθωση των λαθών τους.
Δίνεται δηλαδή μια δεύτερη προθεσμία στις παραπάνω
κατηγορίες επαγγελματιών έξι μηνών για να λάβουν διορθωτικά μέτρα και να
γλιτώσουν τα πρόστιμα.
Να θυμίσουμε ότι μέχρι σήμερα οι κυρώσεις επιβάλλονταν
άμεσα.
Τι προβλέπει η
απόφαση
Όπως αναφέρετε στην απόφαση, στα υπόχρεα πρόσωπα που
παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους από τις διατάξεις του Ν.4557/2018, επιβάλλεται
με απόφαση των αρμόδιων εποπτικών αρχών, σωρευτικά ή διαζευκτικά, είτε η λήψη
συγκεκριμένων διορθωτικών μέτρων, προκειμένου να συμμορφωθούν με αυτές, εντός
τακτού χρονικού διαστήματος που ορίζεται με την παρούσα σε περίοδο έξι μηνών
από την παραλαβή της Απόφασης λήψης διορθωτικών μέτρων, για τα εποπτευόμενα από
την ΑΑΔΕ υπόχρεα πρόσωπα, είτε μία ή περισσότερες από τις κατωτέρω κυρώσεις:
Κυρώσεις
1. Ποινικές κυρώσεις (άρθρο 39 του Ν.4557/2018)
Σύμφωνα με την περ. δ' της παρ.1 του άρθρου 39 του
Ν.4557/2018 «Με φυλάκιση μέχρι δύο (2) ετών τιμωρείται ο υπάλληλος του υπόχρεου
νομικού προσώπου ή όποιο άλλο υπόχρεο προς αναφορά ύποπτων συναλλαγών πρόσωπο
παραλείπει από πρόθεση να αναφέρει αρμοδίως ύποπτες ή ασυνήθεις συναλλαγές ή
δραστηριότητες ή παρουσιάζει ψευδή ή παραπλανητικά στοιχεία, κατά παράβαση των
σχετικών νομοθετικών, διοικητικών ή κανονιστικών διατάξεων και κανόνων, εφόσον
για την πράξη του δεν προβλέπεται βαρύτερη ποινή από άλλες διατάξεις».
2. Διοικητικές κυρώσεις (άρθρο 46 του Ν.4557/2018)
Στα υπόχρεα πρόσωπα που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους από
τις διατάξεις του Ν.4557/2018, επιβάλλεται με απόφαση των αρμόδιων εποπτικών
αρχών, σωρευτικά ή διαζευκτικά, είτε η λήψη συγκεκριμένων διορθωτικών μέτρων,
προκειμένου να συμμορφωθούν με αυτές, εντός τακτού χρονικού διαστήματος που
ορίζεται με την παρούσα σε περίοδο έξι (6) μηνών από την παραλαβή της Απόφασης
λήψης διορθωτικών μέτρων, για τα εποπτευόμενα από την ΑΑΔΕ υπόχρεα πρόσωπα,
είτε μία ή περισσότερες από τις κατωτέρω κυρώσεις:
α) Στα υπόχρεα νομικά πρόσωπα ή οντότητες:
i) πρόστιμο σε βάρος του νομικού προσώπου ή της οντότητας
μέχρι ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ.
ii) πρόστιμο σε βάρος των μελών του διοικητικού συμβουλίου,
του διευθύνοντος συμβούλου, των διευθυντικών στελεχών ή άλλων υπαλλήλων του
νομικού προσώπου ή της οντότητας, υπεύθυνων για την τέλεση των παραβάσεων ή
ασκούντων ανεπαρκή έλεγχο ή εποπτεία επί των υπηρεσιών, υπαλλήλων και
δραστηριοτήτων του νομικού προσώπου ή της οντότητας, λαμβανομένης υπόψη της
θέσης ευθύνης και των εν γένει καθηκόντων τους, μέχρι ένα εκατομμύριο
(1.000.000) ευρώ.
iii) απομάκρυνση των ανωτέρω προσώπων από τη θέση τους, για
ορισμένο ή αόριστο χρόνο, και απαγόρευση ανάληψης άλλης αντίστοιχης θέσης,
iv) δημόσια ανακοίνωση που αναφέρει το νομικό πρόσωπο ή την
οντότητα και την φύση της παράβασης,
v) οριστική απαγόρευση της άσκησης ορισμένων δραστηριοτήτων
του νομικού προσώπου ή της οντότητας, της ίδρυσης νέων υποκαταστημάτων στην
Ελλάδα ή σε άλλη χώρα ή της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου αν πρόκειται για
ανώνυμη εταιρεία,
vi) σε περίπτωση σοβαρών ή επανειλημμένων παραβάσεων,
οριστική ή προσωρινή ανάκληση ή αναστολή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα της
άδειας λειτουργίας του νομικού προσώπου ή της οντότητας ή απαγόρευση της άσκησης
της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
β) Στα υπόχρεα φυσικά πρόσωπα:
i) πρόστιμο μέχρι ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ,
ii) δημόσια ανακοίνωση που αναφέρει το φυσικό πρόσωπο και
την φύση της παράβασης,
iii) οριστική ή προσωρινή απαγόρευση της άσκησης της
επιχειρηματικής ή επαγγελματικής τους δραστηριότητας.
Σημειώνεται επίσης ότι τα υπόχρεα νομικά πρόσωπα ή οντότητες
δύνανται να θεωρηθούν υπαίτια για παραβάσεις που τελούνται προς όφελός τους από
φυσικό πρόσωπο που ενεργεί είτε ατομικώς, είτε ως μέλος οργάνου του νομικού
προσώπου ή της οντότητας και κατέχει διευθυντική θέση εντός αυτού με βάση
εξουσία εκπροσώπησής του ή εξουσιοδότηση για τη λήψη αποφάσεων για λογαριασμό
του ή για την άσκηση ελέγχου εντός αυτού. Δύνανται, επίσης, να θεωρηθούν
υπαίτια όταν η έλλειψη εποπτείας ή ελέγχου από φυσικό πρόσωπο που αναφέρεται
στο προηγούμενο εδάφιο κατέστησε δυνατή την τέλεση της παράβασης από ιεραρχικά
κατώτερο στέλεχος προς όφελος του νομικού προσώπου ή της οντότητας.
Οι αποφάσεις επιβολής των κυρώσεων δημοσιεύονται, όταν
γίνουν αμετάκλητες, με ανάρτησή τους για χρονικό διάστημα πέντε ετών στον
επίσημο διαδικτυακό τόπο της αρμόδιας εποπτικής αρχής.
Σε περίπτωση που υπόχρεο φυσικό πρόσωπο παραβαίνει τις
υποχρεώσεις του σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και των σχετικών
κανονιστικών αποφάσεων, εφόσον ο πειθαρχικός έλεγχος αυτού ασκείται κατά τις
κείμενες διατάξεις από ειδικό πειθαρχικό όργανο, η αρμόδια αρχή παραπέμπει το
υπόχρεο φυσικό πρόσωπο στο παραπάνω όργανο, στο οποίο διαβιβάζει και όλα τα
στοιχεία της παράβασης.
Ποιοι είναι υπόχρεοι
Οι υπόχρεοι είναι οι εξής:
α.
Εξωτερικοί λογιστές – φοροτεχνικοί και νομικά
πρόσωπα παροχής λογιστικών – φοροτεχνικών υπηρεσιών, καθώς και ιδιώτες
ελεγκτές.
β.
Μεσίτες ακινήτων, για συναλλαγές των οποίων η
αξία ανέρχεται σε τουλάχιστον 10.000 ευρώ, ανεξαρτήτως αν το ποσό αυτό αφορά
αγορά, πώληση ή μηνιαίο μίσθωμα εκμίσθωσης ακινήτου
γ.
Έμποροι και εκπλειστηριαστές αγαθών μεγάλης
αξίας, όταν η αξία της συναλλαγής ανέρχεται σε τουλάχιστον 10.000 ευρώ,
ανεξάρτητα από το εάν αυτή διενεργείται με μια μόνο πράξη ή με περισσότερες,
μεταξύ των οποίων φαίνεται να υπάρχει κάποια σχέση. Ως έμποροι αγαθών μεγάλης
αξίας νοούνται ιδίως:
δ.
Οι επιχειρήσεις εξόρυξης, παραγωγής,
επεξεργασίας και εμπορίας πολύτιμων και ημιπολύτιμων λίθων, οι επιχειρήσεις
παραγωγής, επεξεργασίας και εμπορίας πολύτιμων μετάλλων και παράγωγων
προϊόντων, οι επιχειρήσεις εμπορίας μαργαριταριών και κοραλλιών και οι
επιχειρήσεις κατασκευής και εμπορίας κοσμημάτων και ρολογιών.
ε.
Οι επιχειρήσεις εμπορίας παλαιών αντικειμένων
αξίας (αντίκες), αρχαιοτήτων, μεταλλίων, παλαιών γραμματοσήμων και νομισμάτων
και λοιπών συλλεκτικών ειδών αξίας, καθώς και οι επιχειρήσεις ή επαγγελματίες
παραγωγής ή κατασκευής και εμπορίας έργων και αντικειμένων τέχνης γενικά, καθώς
και μουσικών οργάνων.
στ.
Πρόσωπα που εμπορεύονται ή ενεργούν ως
μεσάζοντες στο εμπόριο έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένου του εμπορίου που
πραγματοποιείται σε αίθουσες έργων τέχνης και οίκους δημοπρασιών.
ζ.
Οι επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας ταπήτων
και χαλιών, ειδών γουνοποιίας, δερμάτινων ειδών και ενδυμάτων γενικά.
η.
Οι επιχειρήσεις εμπορίας επιβατικών αυτοκινήτων
ιδιωτικής χρήσης, ελικοπτέρων, αεροσκαφών και σκαφών αναψυχής γενικά.
Δέουσα επιμέλεια
Οι υπόχρεοί στις συναλλαγές με
τους πελάτες τους πρέπει να λαμβάνουν μέτρα δέουσας επιμέλειας. Στα μέτρα
δέουσας επιμέλειας περιλαμβάνεται:
α) η εξακρίβωση και επαλήθευση
της ταυτότητας του πελάτη, πριν από τη σύναψη της επιχειρηματικής σχέσης ή τη
διενέργεια της συναλλαγής, βάσει εγγράφων, δεδομένων ή πληροφοριών από
αξιόπιστη και ανεξάρτητη πηγή.
Όταν ο πελάτης ενεργεί μέσω
εξουσιοδοτημένου προσώπου, το υπόχρεο πρόσωπο εφαρμόζει την ίδια υποχρέωση και
για το πρόσωπο αυτό. Επισημαίνεται ότι με την ΠΟΛ.1200/2018 Απόφαση του
Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. ορίστηκαν τα έγγραφα και τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται
από τα υπόχρεα πρόσωπα για την πιστοποίηση και επαλήθευση της ταυτότητας των
πελατών τους κατά την εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας του Ν.4557/2018.
β) η εξακρίβωση της ταυτότητας
του πραγματικού δικαιούχου, πριν από τη σύναψη της επιχειρηματικής σχέσης ή τη
διενέργεια της συναλλαγής, την επικαιροποίηση των στοιχείων και τη λήψη εύλογων
μέτρων για την επαλήθευση αυτών, ώστε να διασφαλίζεται ότι το υπόχρεο πρόσωπο
γνωρίζει τον πραγματικό δικαιούχο. Όσον αφορά τα νομικά πρόσωπα, τα καταπιστεύματα
ή άλλα νομικά μορφώματα, λαμβάνονται εύλογα μέτρα για να γίνει γνωστή η
διάρθρωση του καθεστώτος ιδιοκτησίας και ελέγχου του πελάτη.
γ) η αξιολόγηση και ανάλογα με
την περίπτωση η συλλογή πληροφοριών για το αντικείμενο και τον σκοπό της επιχειρηματικής
σχέσης. Ως επιχειρηματική σχέση ορίζεται, σύμφωνα με την παρ.16 του άρθρου 3
του Ν.4557/2018, η επιχειρηματική, επαγγελματική ή εμπορική σχέση, η οποία
συνδέεται με τις επαγγελματικές δραστηριότητες των υπόχρεων προσώπων και η
οποία αναμένεται, κατά τον χρόνο σύναψής της, ότι θα έχει κάποια διάρκεια.
δ) η άσκηση συνεχούς εποπτείας
όσον αφορά την επιχειρηματική σχέση, με ενδελεχή εξέταση των συναλλαγών που
πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια αυτής, προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι οι
συναλλαγές ή δραστηριότητες συνάδουν με τις γνώσεις που έχουν τα υπόχρεα
πρόσωπα σχετικά με τον πελάτη, τις επαγγελματικές δραστηριότητες και το προφίλ
κινδύνου του, καθώς και, εφόσον απαιτείται, την προέλευση των κεφαλαίων. Στο
πλαίσιο της άσκησης συνεχούς εποπτείας τα υπόχρεα πρόσωπα διασφαλίζουν την
τήρηση ενημερωμένων εγγράφων, δεδομένων ή πληροφοριών.
Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες
το υπόχρεο πρόσωπο δεν μπορεί να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις δέουσας
επιμέλειας ως προς τον πελάτη που προβλέπονται στις πρώτες τρεις ως άνω
περιπτώσεις, δεν εκτελεί συναλλαγές του, δεν συνάπτει επιχειρηματική σχέση ή
διακόπτει οριστικά αυτήν και εξετάζει αν συντρέχει υποχρέωση αναφοράς στην Αρχή
Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες (Αρχή).
Η συγκεκριμένη υποχρέωση δεν εφαρμόζεται, μεταξύ άλλων, από λογιστές -
φοροτεχνικούς συμβούλους στις περιπτώσεις μόνο που τα εν λόγω πρόσωπα εκτελούν
τα καθήκοντά τους στο πλαίσιο της υπεράσπισης των πελατών τους σε δικαστικές
διαδικασίες ή σχετικά με αυτές, συμπεριλαμβανομένης της παροχής συμβουλών
αναφορικά με την κίνηση ή αποφυγή τέτοιων διαδικασιών.
Για περισσότερες πληροφορίες
δείτε και την εγκύκλιο ΠΟΛ.1204/30-10-2018
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην
εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) ,
την Πέμπτη 17 Μαρτίου 2022.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου