Του Βασίλη Γεώργα
Στον αέρα συνεχίζει να βρίσκεται το σύστημα ελέγχου του λαθρεμπορίου καυσίμων στη χώρα μας, την ώρα που η κυβέρνηση καλλιεργεί προσδοκίες για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης κατά 15-20% στο πετρέλαιο θέρμανσης, μετά την τεράστια αύξησή του κατά 450% τον περσινό χειμώνα. Η αβελτηρία των συναρμόδιων υπουργείων να εφαρμόσουν είτε τους νόμους που έχουν ήδη ψηφιστεί, είτε να δρομολογήσουν τις απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις για να λειτουργήσει το περιβόητο σύστημα εισροών-εκροών και ο ηλεκτρονικός εντοπισμός σε όλη την αλυσίδα διακίνησης των καυσίμων (πρατήρια, εταιρείες εμπορίας, διυλιστήρια, βυτιοφόρα, «σλέπια» κ.α.), είναι παροιμιώδης και δημιουργεί εύλογα ερωτήματα, ειδικά από τη στιγμή που τα στοιχεία δείχνουν πως οι λαθρέμποροι έχουν ρίξει το βάρος τους στο ναυτιλιακό καύσιμο και το Δημόσιο συνεχίζει να χάνει φορολογικά έσοδα έως και 500 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, μέχρι σήμερα κανένας από τους πέντε (!) νόμους και διατάξεις που έχουν ψηφιστεί από το 2009 για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καυσίμων δεν εφαρμόζεται στην πράξη ή δεν έχει καν χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, με αποτέλεσμα οι κυβερνητικές εξαγγελίες για πάταξη του φαινομένου να αποτελούν κενό γράμμα. Η ηχηρή σιωπή των συναρμόδιων υπουργείων Ανάπτυξης, Μεταφορών και Οικονομικών για το πού βρίσκεται σήμερα ο σχεδιασμός για το λαθρεμπόριο καυσίμων, επιβεβαιώνει τους πρατηριούχους, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι:
Το σύστημα εισροών-εκροών
1. Ο νόμος 3784/2009, που υποχρέωνε όλα τα πρατήρια να εγκαταστήσουν συστήματα εισροών-εκροών μέχρι τις 27 Αυγούστου 2014 και τους διακινητές πετρελαίου θέρμανσης μέχρι τις 14 Οκτωβρίου, είναι άγνωστο σε τι βαθμό έχει εφαρμοστεί. Σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ, οι περιφέρειες της χώρας δεν έχουν αρχείο, ούτε γνωρίζουν πόσα από τα ενεργά πρατήρια της περιοχής τους έχουν εγκαταστήσει το σύστημα ή έχουν διασυνδεθεί με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Η ΠΟΠΕΚ υποστηρίζει πως μόνο 720 πρατήρια σε σύνολο 2.400 που εκτιμάται πως έχουν εγκαταστήσει σήμερα το σύστημα σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Αχαΐα, Ηράκλειο, Μαγνησία, Λάρισα και Ιωάννινα και έχουν διασυνδεθεί με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ενώ άγνωστος παραμένει ο συνολικός αριθμός των πρατηρίων που έχουν τοποθετήσει το σύστημα από τα 5.500 πρατήρια που υπάρχουν πανελλαδικά.
2. Ο νόμος 4072/2012 που επέκτεινε την εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών και στα πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών παραμένει -και θα παραμείνει ακόμη για πολύ- στα χαρτιά, καθώς δεν υπάρχει καν χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του. Κι αυτό παρότι πλέον μεγάλο μέρος της παράνομης διακίνησης καυσίμων γίνεται στη θάλασσα. Δεν εφαρμόζεται ούτε η υπουργική απόφαση που αφορά την υποχρεωτική σήμανση (με όνομα εταιρείας ή ιδιοκτήτη) των περίπου 10.000 βυτιοφόρων και των 70 μικρών δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν καύσιμα (σλέπια).
3. Για τη σύνδεση των διυλιστηρίων και των φορολογικών αποθηκών με το ηλεκτρονικό σύστημα ο νόμος 4072/2012 ψηφίστηκε πρόπερσι, αλλά η εφαρμογή του προγραμματίζεται για το… 2016. Η σχετική υπουργική απόφαση, που εκδόθηκε τον Απρίλιο, προβλέπει ότι μέχρι τις 7 Μαΐου 2015 θα πρέπει να έχει συνδεθεί το 40% των δεξαμενών, και το υπόλοιπο 60% μέχρι το τέλος του 2016.
4. Ο νόμος 4072/2012 προέβλεπε και την ειδική ιχνηθέτηση όλων των τύπων καυσίμων που κυκλοφορούν στη χώρα με ραδιοϊσότοπα ή ιχνηθέτες μοριακής τεχνολογίας, ώστε να είναι ευκολότερος ο εντοπισμός τους. Σύμφωνα με τους πρατηριούχους, ούτε η συγκεκριμένη διάταξη έχει εφαρμοστεί.
Ούτε χρονοδιάγραμμα!
5. Με τον νόμο 4177/2013 προβλέφθηκε υποχρεωτική εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών στις ελεύθερες εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των διυλιστηρίων, καθώς και στις παντός είδους εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων ιδιωτικών πρατηρίων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και στις εγκαταστάσεις χημικών προϊόντων (μεθανόλη, τολουόλη, διαλύτες κ.ά.), που αποτελούν υλικό πρόσμιξης στα υγρά καύσιμα. Για όλα τα υπόλοιπα σημεία, πλην των πωλητών πετρελαίου θέρμανσης, δεν έχει εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση, ενώ δεν υπάρχει ούτε χρονοδιάγραμμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου