Κυριακή 5 Ιουνίου 2016

12.000 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΚΑΤΑΣΧΕΤΗΡΙΑ ΑΠΟΣΤΕΛΛΟΝΤΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΟΡΙΕΣ «Βρέχει» κατασχετήρια ακόμη και για μικροποσά

12.000 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΚΑΤΑΣΧΕΤΗΡΙΑ ΑΠΟΣΤΕΛΛΟΝΤΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΦΟΡΙΕΣ

«Βρέχει» κατασχετήρια ακόμη και για μικροποσά

«Βρέχει» κατασχετήρια ακόμη και για μικροποσά

Της Μαρίας Βουργάνα
Το «όπλο» των κατασχέσεων τραπεζικών καταθέσεων, μισθών, ενοικίων, ακινήτων και κινητών περιουσιακών στοιχείων επιστρατεύει και πάλι το υπουργείο Οικονομικών που βλέπει τα ληξιπρόθεσμα χρέη να έχουν εκτοξευθεί στα 88,5 δισ. ευρώ, τα φορολογικά έσοδα να εμφανίζουν «τρύπα», ενώ εκφράζονται ήδη φόβοι για νέα έκρηξη των απλήρωτων φόρων τους επόμενους μήνες όταν οι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν τα νέα εκκαθαριστικά των δηλώσεων, τον αυξημένο ΕΝΦΙΑ, τα νέα τέλη κυκλοφορίας.
Σε καθημερινή βάση τα δικαστικά τμήματα των εφοριών στέλνουν στις τράπεζες τουλάχιστον 1.200 ηλεκτρονικά κατασχετήρια τραπεζικών λογαριασμών ακόμη και σε όσους χρωστούν στην εφορία μικροποσά.
Οι τράπεζες με το που λάβουν ηλεκτρονικά τα ειδοποιητήρια προχωρούν άμεσα στη δέσμευση των ποσών που βρίσκουν στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογούμενων που χρωστούν στο Δημόσιο και στη συνέχεια «σηκώνουν» καταθέσεις που μπορεί να προέρχονται από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια, αποταμιεύσεις.
Το εντυπωσιακό, μάλιστα, είναι ότι ο ίδιος ο οφειλέτης βρίσκεται προ εκπλήξεως καθώς δεν γνωρίζει τίποτα για τη διαδικασία, αφού η εφορία δεν του κοινοποιεί την απόφαση της κατάσχεσης. Απλώς το μαθαίνει όταν πάει στην τράπεζα. Η κατάσχεση απαιτήσεων στα χέρια τρίτων θεωρείται από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών το πιο πρόσφορο μέτρο αναγκαστικής είσπραξης, καθώς μπορεί να επιβληθεί με πιο γρήγορη διαδικασία σε σύγκριση με οποιοδήποτε άλλο, όπως η κατάσχεση κινητών ή ακινήτων περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
Μάλιστα είναι το πιο αποδοτικό καθώς μπορεί να εφαρμοστεί με διαδικασία η οποία δεν γνωστοποιείται άμεσα στον οφειλέτη, με συνέπεια ο τελευταίος να μην έχει τη δυνατότητα να αντιδράσει για να την αποτρέψει.
Η διαδικασία της κατάσχεσης γίνεται ως εξής: από τη στιγμή που η εφορία διαπιστώσει ότι ένας φορολογούμενος δεν πληρώνει τη δόση του για πάνω από τρεις μήνες η ρύθμιση στην οποία έχει υπαχθεί ακυρώνεται και ξεκινάει η διαδικασία δέσμευσης λογαριασμών.
Τα δικαστικά τμήματα των ΔΟΥ αποστέλλουν ηλεκτρονικά κατασχετήρια σε όλες τις τράπεζες με την εντολή να δεσμευτούν τραπεζικές καταθέσεις μέχρι του οφειλόμενου ποσού, με την προϋπόθεση βέβαια ότι στον λογαριασμό υπάρχουν καταθέσεις. Η κάθε τράπεζα είναι υποχρεωμένη αυτομάτως να ελέγξει τα αρχεία της και να δεσμεύσει οτιδήποτε έχει στην κατοχή του ο πολίτης το αργότερο μέσα σε δυο ημέρες. Η κατάσχεση ολοκληρώνεται μέσα σε 5 εργάσιμες ημέρες από την αποστολή του ηλεκτρονικού κατασχετηρίου.
Καταθέσεις
Για οποιοδήποτε ποσό ληξιπρόθεσμου χρέους προς το Δημόσιο η εφορία έχει δικαίωμα να «σηκώσει» ποσά από τις καταθέσεις του οφειλέτη στις τράπεζες. Εξαιρούνται τα ακόλουθα ποσά:
•  Μισθοί, συντάξεις και λοιπά βοηθήματα καταβαλλόμενα τακτικά από ασφαλιστικά ταμεία, εφόσον έχουν κατατεθεί σε έναν συγκεκριμένο λογαριασμό μισθοδοσίας, ο οποίος έχει δηλωθεί ηλεκτρονικά από τον οφειλέτη, στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Στην περίπτωση αυτή ισχύει ακατάσχετο όριο 1.000 ευρώ.
• Ορισμένα κοινωνικά επιδόματα, όπως το επίδομα ανεργίας που καταβάλλεται από τον ΟΑΕΔ, τα επιδόματα τέκνων και τα ειδικά επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων, που καταβάλλονται από τον ΟΓΑ. Για να μην κατασχεθούν τα ποσά αυτά ενόσω βρίσκονται κατατεθειμένα σε τραπεζικό λογαριασμό του οφειλέτη, θα πρέπει να μην υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ και ο λογαριασμός στον οποίο έχουν κατατεθεί να έχει δηλωθεί ηλεκτρονικά από τον οφειλέτη, ως «ο ένας και μοναδικός λογαριασμός για τον οποίο ισχύει ακατάσχετο όριο καταθέσεων».
• Οποιασδήποτε άλλης προέλευσης χρηματικό υπόλοιπο μέχρι 1.250 ευρώ σε για έναν και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό και σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα.
Κατάσχεση ακινήτου
Η εφορία δικαιούται να κατάσχει ακίνητο για ληξιπρόθεσμο χρέος άνω των 500 ευρώ. Έτσι αν ένας φορολογούμενος χρωστάει στην εφορία οποιοδήποτε ποσό πάνω από 500 ευρώ (π.χ. ένα ποσό της τάξεως των 600 ή των 1.000 ευρώ) και δεν έχει καταθέσεις στις τράπεζες ούτε κάποια έσοδα ή εισοδήματα ή κινητά περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να κατασχεθούν για να αποπληρωθεί η οφειλή, τότε υπάρχει πιθανότητα να εκδοθεί εντολή για κατάσχεση του σπιτιού του ή κάποιου άλλου ακινήτου. Ο νόμος προβλέπει ότι για ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο άνω των 500 ευρώ δύνανται να επιβληθούν όλα τα εναλλακτικά αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχέσεων ακινήτων.
Κατάσχεση αυτοκίνητου, σκάφους
Η εφορία μπορεί να προχωρήσει σε κατάσχεση αυτοκινήτου, σκάφους ή οποιουδήποτε άλλου κινητού περιουσιακού στοιχείου, εφόσον ο φορολογούμενος χρωστάει πάνω από 500 ευρώ. Για ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο άνω των 500 ευρώ επιτρέπεται στις φορολογικές αρχές να κατάσχουν οποιαδήποτε κινητά περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών.
Μισθοί, εφάπαξ, ενοίκια
Για οποιοδήποτε ποσό ληξιπρόθεσμης οφειλής προς το Δημόσιο η εφορία έχει το δικαίωμα να κατάσχει τα ακόλουθα ποσά που τυχόν δικαιούται να εισπράξει ο οφειλέτης:
• Από ποσά μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων άνω των 1.000 και έως 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ για ποσά άνω των 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ.
• Το 1/2 οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού βοηθήματος καταβάλλεται περιοδικά στον οφειλέτη, εφόσον αυτό υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση το ποσό που απομένει μετά την κατάσχεση δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο των 1.000 ευρώ.
• Το 1/5 των καταβαλλόμενων ημερομισθίων.
• Το ½ του εφάπαξ που καταβάλλεται από οποιοδήποτε ασφαλιστικό ταμείο, λόγω εξόδου από την υπηρεσία ή το επάγγελμα.
• Έως και το 100% των ενοικίων των οποίων επίκειται η είσπραξη, εφόσον ο οφειλέτης δικαιούται να λαμβάνει τέτοια εισοδήματα.
• Έως και το 100% των πάσης φύσεως αποζημιώσεων (π.χ. για ζημιά που υπέστη κάποιο ασφαλισμένο περιουσιακό στοιχείο του κ.λπ.)
• Έως και το 100% των πάσης φύσεως εισπράξεων από πωλήσεις προϊόντων ή οποιονδήποτε άλλων πραγμάτων (π.χ. ακινήτων, ΙΧ αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.).
Οι κατασχέσεις των παραπάνω ποσών επιτρέπεται να γίνονται πριν την καταβολή τους στους δικαιούχους-οφειλέτες του Δημοσίου, δηλαδή ενώ τα ποσά αυτά βρίσκονται ακόμη στα χέρια εκείνων που πρόκειται να τα καταβάλουν (στα χέρια τρίτων, δηλαδή στα χέρια των εργοδοτών αν πρόκειται για μισθούς ή των ασφαλιστικών ταμείων αν πρόκειται για συντάξεις ή άλλες παροχές ή στα χέρια των ενοικιαστών αν πρόκειται για ενοίκια ή στα χέρια των αγοραστών αν πρόκειται για ποσά από πωλήσεις κ.λπ.).
Πότε αίρεται η κατάσχεση στα χέρια τρίτων
Σε καθημερινή βάση φεύγουν από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων προειδοποιητικά ηλεκτρονικά ειδοποιητήρια σε όσους έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές με τα οποία καλούνται να τακτοποιήσουν να τις τακτοποιήσουν. Στο πρώτο πεντάμηνο του έτους email έλαβαν 319.840 φορολογούμενοι με συνολικές οφειλές 289,3 εκατ. ευρώ. Πολλοί έσπευσαν να εξοφλήσουν ή να ρυθμίσουν τα χρέη τους για να μην βρεθούν αντιμέτωποι με τις κατασχέσεις. Συνολικά από τα 289,3 εκατ. ευρώ εισπράχθηκαν 188,2 εκατ. ευρώ ή το 65,03%.

ΜΟΝΟ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΘΑ ΠΛΗΡΩΘΟΥΝ 6 ΔΙΣ.

Φορο-εφιάλτης: Πρέπει να πληρώσουμε 30 δισ. μέχρι τέλος του έτους (λίστα)

Φορο-εφιάλτης: Πρέπει να πληρώσουμε 30 δισ. μέχρι τέλος του έτους (λίστα)

To τεράστιο ποσό των 30 δις. ευρώ μέσα στο β’ εξάμηνο θα πρέπει να συγκεντρωθεί στα κρατικά ταμεία προκειμένου να μην υπάρξει εκτροχιασμός της οικονομίας και έρθει ο... δημοσιονομικός κόφτης από την επόμενη άνοιξη.
Ο λογαριασμός για εκατομμύρια Ελληνες είναι ιδιαίτερα βαρύς αφού κάθε μήνα θα πρέπει να πληρώνουν φόρους και χαράτσια που δεν έχουν προηγούμενο.
Τον Ιούνιο και μέχρι το τέλος του μήνα, το ποσό που θα κληθούμε να αποδώσουμε στο δημόσιο, δε θα ξεπεράσει τα 3,5 δις. ευρώ. Ομως, ο Ιούλιος θα είναι ο χειρότερος μήνας του χρόνου και θα κληθούμε να καταβάλλουμε το απίστευτο ποσό των 6 δις. ευρώ. Ένα ολόκληρο «μνημόνιο» θα πρέπει να πληρωθεί σε έναν μήνα.
Σύμφωνα με το fpress, ο κυβερνητικό σχέδιο που είχε καταρτιστεί στις αρχές του χρόνου, προέβλεπε επίσπευση στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων μέχρι τον Απρίλιο ώστε να μην συσσωρευτούν όλες οι υποχρεώσεις στο δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς. Το σχέδιο αυτό όμως «κόλλησε» μεταξύ άλλων και λόγω της καθυστέρησης στην αξιολόγηση. Οι προετοιμασίες για τον ΕΝΦΙΑ του 2016 ουσιαστικά δεν έχουν ξεκινήσει κάτι που αναμένεται να γίνει μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος δηλαδή μετά τον Ιούνιο. Έτσι, για τα οκτώ εκατομμύρια των φορολογουμένων, θα επαναληφθεί το περυσινό σκηνικό: κάθε μήνα που θα περνάει από τον Ιούλιο και μετά, οι φόροι θα ξεπερνούν τα τέσσερα δις. ευρώ με ότι αυτό συνεπάγεται για την εισπραξιμότητα των φόρων αλλά και τη συσσώρευση νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών το ύψος των οποίων ξεπέρασε και το φράγμα των 86 δις. ευρώ.
Αναλυτικά θα πρέπει να δοθούν:
1. Η πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος, αναμένεται να καταβληθεί Ιούλιο. Από την εκκαθάριση των δηλώσεων, θα προκύψει υποχρέωση καταβολής φόρων άνω των τριών δις. ευρώ καθώς έχουν επιβληθεί και πρόσθετα μέτρα σε σχέση με πέρυσι (σ.σ αύξηση εισφοράς αλληλεγγύης).
2. Για τον ΕΝΦΙΑ του 2016, ο σχεδιασμός δεν έχει ακόμη ξεκινήσει. Το μόνο που έχει γίνει κατ’ απαίτηση των τεχνικών κλιμακίων είναι η ψήφιση των καινούργιων συντελεστών. Τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί αλλά θεωρείται πλέον βέβαιο ότι ο φόρος ακινήτων θα πληρωθεί στο 2ο εξάμηνο του 2016, πιθανότατα σε 5 ή 6 μηνιαίες δόσεις. Ολόκληρο το ποσό των 2,65 δις. ευρώ δηλαδή, θα καταβληθεί μέσα στο β’ εξάμηνο.
Από τη διαπραγμάτευση, προέκυψαν νέα εισπρακτικά μέτρα: αύξηση παρακράτησης φόρου σε μισθωτούς-συνταξιούχους, αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης κλπ. Όλα αυτά τα μέτρα, θα ενεργοποιηθούν μέσα στο β’ εξάμηνο. Η νέα εισφορά αλληλεγγύης αλλά και ο νέος φόρος εισοδήματος, επηρεάζει την παρακράτηση που γίνεται σε μισθούς και σε συντάξεις. Ήδη, επειδή οι νέοι συντελεστές θα αφορούν στα εισοδήματα του 2016, κάθε μισθωτός και κάθε συνταξιούχος θα έχει συσσωρεύσει ένα χρέος (σ.σ η παρακράτηση θα έπρεπε να γίνεται κανονικά από τις αρχές του χρόνου με βάση τους νέους συντελεστές).
Βάσει του προγραμματισμού που είχε γίνει τον χειμώνα τα φορολογικά έσοδα του πρώτου εξαμήνου θα έπρεπε να διαμορφωθούν – μετά από τις επιστροφές φόρου- στα 19,44 δις. ευρώ ενώ για το δεύτερο εξάμηνο ήταν προγραμματισμένο να εισπραχθούν 26,175 δις. ευρώ. Δεδομένου ότι ήδη από το πρώτο τετράμηνο υπάρχει απόκλιση στα φορολογικά έσοδα αλλά και ότι προστέθηκαν καινούργια φορολογικά βάρη με ημερομηνία πληρωμής μέσα στο 2ο εξάμηνο, ο λογαριασμός του δευτερου εξαμήνου αναμένεται να προσεγγίσει ακόμη και τα 30 δις. ευρώ.
Τα φορολογικά έσοδα του 2016 μήνα προς μήναΈσοδα προ επιστροφώνΕπιστροφές φόρωνΈσοδα από φόρους
Ιανουάριος40073463661
Φεβρουάριος39642433721
Μάρτιος29551842771
Απρίλιος33521433209
Μαίος28691622707
Ιούνιος35852143371
Ιούλιος55762085368
Αύγουστος41783093869
Σεπτέμβριος47023584344
Οκτώβριος42503643886
Νοέμβριος44343384096
Δεκέμβριος50113994612

Στα ποσά δεν έχουν συνυπολογιστεί τα μέτρα που ψηφίστηκαν πρόσφατα στη Βουλή

ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ

Χαράτσι - έκπληξη σε 73 νησιά της χώρας με κατάργηση φοροαπαλλαγών

Χαράτσι - έκπληξη σε 73 νησιά της χώρας με κατάργηση φοροαπαλλαγών

Τέλος στις φορολογικές απαλλαγές που ίσχυσαν για 20 χρόνια σε 73 μικρά νησιά της χώρας με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους έβαλε η κυβέρνηση.
Το αποτέλεσμα είναι να προκύπτουν πλέον αυξημένοι φόροι εισοδήματος για όλους τους μισθωτούς και συνταξιούχους κατοίκους των νησιών αυτών με ετήσια εισοδήματα μεγαλύτερα από τα σημερινά νέα μειωμένα αφορολόγητα όρια.
Επιπλέον, για όλες τις επιχειρήσεις που έχουν τη μορφή νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων και είναι εγκατεστημένες στα συγκεκριμένα νησιά, οι συντελεστές φορολόγησης επί των κερδών του έτους 2016 αυξάνονται κατά 46,46% έως 85,9%!
Για τους φορολογούμενους που είναι μόνιμα εγκατεστημένοι στα νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους, είτε φυσικά είτε νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, εφαρμοζόταν ένα πλήθος ευνοϊκών φορολογικών ρυθμίσεων, οι οποίες καταργήθηκαν σιωπηρά από την 1η-1-2016, καθώς η ισχύς τους έληξε την 31η-12-2015 και δεν παρατάθηκε περαιτέρω με καμία από τις φορολογικές διατάξεις που έφερε στη Βουλή η κυβέρνηση τους τελευταίους 5 μήνες!
Τι αλλάζει
Ειδικότερα, για τα νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους, από την 1η-1-2016:
1) Καταργήθηκε η διάταξη που προέβλεπε αύξηση κατά 50% του πρώτου κλιμακίου φορολογητέου εισοδήματος στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των μισθωτών και των συνταξιούχων. Στην κλίμακα υπολογισμού του φόρου εισοδήματος για τους μισθούς και τις συντάξεις, η οποία ίσχυε μέχρι 31-12-2015 στα νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους, το πρώτο κλιμάκιο φορολογητέου εισοδήματος στο οποίο αντιστοιχεί συντελεστής φόρου 22% ήταν αυξημένο κατά 50% σε σύγκριση με το αντίστοιχο κλιμάκιο που ίσχυε στην υπόλοιπη Ελλάδα. Δηλαδή, μέχρι 31-12-2015, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα ο συντελεστής φόρου 22% εφαρμοζόταν μέχρι το επίπεδο του ετησίου εισοδήματος των 25.000 ευρώ και πάνω από το επίπεδο αυτό εφαρμοζόταν συντελεστής φόρου 32% (10 ποσοστιαίες μονάδες αυξημένος), στα μικρά νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους ο συντελεστής 22% έφθανε μέχρι το επίπεδο ετησίου εισοδήματος των 37.500 ευρώ. Ετσι, το τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τις 25.000 έως τις 37.500 ευρώ φορολογείτο στα συγκεκριμένα νησιά με 22% κι όχι με 32% όπως στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

Δεν υπάρχουν σχόλια: