Κόφτη στις συναλλαγές με μετρητά άνω των 500 ευρώ επιχειρεί να επιβάλει από τις πρώτες ημέρες του 2017 το υπουργείο Οικονομικών.  Καθιερώνει παράλληλα από το νέο έτος, υποχρέωση πληρωμών δαπανών με πλαστικό χρήμα ίσων με το 10% έως 30% του εισοδήματος των φορολογουμένων, με απειλή επιβολής φόρου με συντελεστή 22% στη διαφορά ανάμεσα στις απαιτούμενες «ηλεκτρονικές» δαπάνες και αυτές που τελικά θα πραγματοποιηθούν.
Προβλέπεται παράλληλα η δημιουργία ενός διευρυμένου Μητρώου στο οποίο θα καταγράφονται στοιχεία πληρωμών με πλαστικό χρήμα και στο εξωτερικό.

Οι διατάξεις για το πλαστικό χρήμα περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε  στη Βουλή και προβλέπουν:

1. Μετρητά τέλος άνω των 500 ευρώ. Από την 1η Ιανουαρίου, δεν επιτρέπεται η εξόφληση με μετρητά για συναλλαγές μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων αξίας μεγαλύτερης των 500 ευρώ. Το συγκεκριμένο όριο είναι σήμερα 1.500 ευρώ, αν και μένει να διευκρινιστεί στη συνέχεια, μέσω δευτερογενών αποφάσεων, πώς θα γίνεται ο έλεγχος και τι ποινές θα προβλέπονται σε περίπτωση παράβασης του ορίου.
2. Ενημέρωση από τα καταστήματα για POS. Ευκρινώς στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο οι επιχειρηματίες θα πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τη δυνατότητα πληρωμής με πλαστικό χρήμα. Οι παραβάτες τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ. Αν το πρόστιμο πληρωθεί σε διάστημα 30 ημερών, μειώνεται στο μισό.
3. Πόσες αποδείξεις απαιτούνται.
-Εισόδημα 1-10.000 ευρώ: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα 10%. Άρα για εισόδημα 5.000 ευρώ πρέπει κατ’ ελάχιστον να δαπανηθούν 500 ευρώ μέσω κάρτας, αλλιώς επιβάλλεται πέναλτι φόρου έως 22% ή 110 ευρώ.
-Εισόδημα 10.000,01-30.000 ευρώ: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα (Προοδευτική εφαρμογή) 15%. Αυτό σημαίνει υποχρέωση δαπάνης 15% από το πρώτο ευρώ και άρα απαιτούνται 1.500-4.500 ευρώ με κάρτες. Η παράλειψη θα τιμωρείται με ποινή φόρου έως 3520 ευρώ (22%).
-Εισόδημα 30.000,01 και άνω: Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή και μέσα πληρωμής με κάρτα (Προοδευτική εφαρμογή) 20% και μέχρι 30.000 ευρώ.Το όριο αυξάνεται «προοδευτικά» από το πρώτο ευρώ και «οριζόντια», οπότε θα απαιτούνται ηλεκτρονικές πληρωμές δαπανών ύψους 6.000 ευρώ –και έως 30.000 ευρώ κατ’ ανώτατον όριο για εισόδημα 150.000 ευρώ το χρόνο.
4. Έξτρα φόρος. Αν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με πλαστικό χρήμα, στη διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 22%. Αν για παράδειγμα φορολογούμενος με εισόδημα 10.000 ευρώ προχωρήσει σε συναλλαγές με πλαστικό χρήμα ύψους 500 ευρώ, αντί των απαιτούμενων 1.000 ευρώ, θα επιβαρυνθεί με έξτρα φόρο 110 ευρώ.
5. Εξαιρέσεις. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι εξαιρούμενες δαπάνες, οι κατηγορίες των φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, καθώς και τα επιπλέον κίνητρα για φορολογούμενους οι οποίοι υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης.
Αρχικά εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικών ηλεκτρονικών συναλλαγών μόνο οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ε.Ε καθώς και όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας, σε ψυχιατρικό κατάστημα ή είναι φυλακισμένοι.
6. Ποιος μετράει τις αποδείξεις. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, θα καθοριστεί η διαδικασία συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.
7. Ιατρικές δαπάνες. Από το επόμενο έτος οι ιατρικές δαπάνες θα μειώνουν τον φόρο (αν στο μεταξύ δεν καταργηθεί η σχετική φοροαπαλλαγή όπως πιέζουν οι δανειστές) μόνο εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή με άλλο ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής.
8. Λοταρία. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες για τη διεξαγωγή κληρώσεων, όπως η συχνότητα των κληρώσεων, η διαδικασία συμμετοχής, τα μέσα καταχώρησης των συναλλαγών που θα μετέχουν καθώς βέβαια και τα έπαθλα.
Το νομοσχέδιο πάντως ορίζει ότι οι συναλλαγές οι οποίες γίνονται με πλαστικό χρήμα θα μπαίνουν σε κληρωτίδα και οι τυχεροί θα επιβραβεύονται με χρηματικά έπαθλα ή έπαθλα σε είδος. Συνολικά, σε ετήσια βάση, οι κληρώσεις αυτές μπορούν να κοστίζουν έως και 12 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό.
9. Ηλεκτρονικό μάτι και στο εξωτερικό. Το σημερινό Σύστημα Μητρώων Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, μέσω του οποίου ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει πρόσβαση σε κάθε τραπεζικό λογαριασμό των φορολογούμενων, επεκτείνεται δραστικά. Θα μετέχουν σε αυτό, εκτός από τα πιστωτικά ιδρύματα τα οποία λειτουργούν στην Ελλάδα, οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται κάρτες πληρωμών με έδρα το εξωτερικό και οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας επιχειρήσεις στην ελληνική επικράτεια.
Στόχος είναι η διευκόλυνση της διαβίβασης των αιτημάτων παροχής πληροφοριών από το σύνολο των υπηρεσιών της ΓΓΔΕ κα του ΣΔΟΕ, της Οικονομικής Αστυνομίας, του Οικονομικού Εισαγγελέα, καθώς και της Αρχής καταπολέμησης του μαύρου χρήματος και ελέγχου των Πόθεν Έσχες.
Με όλα αυτά τα στοιχεία θα δημιουργηθεί ένα ειδικό Μητρώο στη ΓΓΔΕ το οποίο θα είναι προσβάσιμο στους ελεγκτές μέσω του συστήματος Taxisnet. Μάλιστα προβλέπεται ότι μέσα σε 30 ημέρες από τη δημιουργία του Μητρώου, ή την εκκίνηση της όποιας νέας συνεργασίας, τα φυσικά και νομικά πρόσωπα τα οποία δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και είναι τελικοί αποδέκτες χρηματικών ποσών, τα οποία αποτελούν αντικείμενο πράξης πληρωμής, θα πρέπει να υποβάλουν τα σχετικά στοιχεία, ηλεκτρονικά μέσω Taxisnet.
10. Ονομαστικοποίηση. Καθίσταται υποχρεωτική η ονομαστικοποίηση του ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής, με ταυτοποίηση του κατόχου του, για κάθε περίπτωση συναλλαγών με χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής όπως ενδεικτικά μέσω e-banking, ηλεκτρονικό πορτοφόλι, πλαστικό χρήμα, κουπόνι, voucher…
της Έλενας Λάσκαρη-www.euro2day.gr

 «Μπλόκο» στο αφορολόγητο βάζουν οι τράπεζες

Αιτία οι πληρωμές λογαριασμών ΔΕΚΟ μέσω χρεωπιστωτικής κάρτας, οι οποίοι εξαιρούνται από το «χτίσιμο» του αφορολόγητου

«Φρένο» στις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών να εξαιρέσει από το χτίσιμο του αφορολόγητου συναλλαγές όπως οι υπηρεσίες κοινής ωφελείας βάζουν οι τράπεζες. Βασικό εμπόδιο που προβάλλουν είναι το γεγονός ότι οι λογαριασμοί ενέργειας, κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας ή ύδρευσης πληρώνονται μέσω καρτών σε πληθώρα εμπορικών σημείων, που δεν είναι το επίσημο εμπορικό δίκτυο της επιχείρησης και συνεπώς δεν μπορούν να διακριθούν σε σχέση με άλλα προϊόντα που εμπορεύεται ένα τέτοιο ευρύ δίκτυο.

Ένας λογαριασμός της ΕΥΔΑΠ, της ΔΕΗ ή της τηλεφωνίας, μπορεί να πληρωθεί σε ένα σούπερ μάρκετ με χρέωση της χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας, χωρίς ωστόσο η απόδειξη της κάρτας να αναφέρει ότι πρόκειται π.χ. για πληρωμή του νερού ή του ηλεκτρικού ρεύματος και όχι και αγορά τροφίμων. Αντίστοιχα, το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και για τα εκατοντάδες άλλα εμπορικά δίκτυα που δέχονται τέτοιες πληρωμές, όπως μέχρι πρόσφατα τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ ή άλλα μικρά εμπορικά καταστήματα, πολλά από τα οποία έχουν τοποθετήσει τερματικά POS και δέχονται όλες τις συναλλαγές.

Το πρόβλημα είναι χαρακτηριστικό με τους νέους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος, οι οποίοι για την αποπληρωμή των λογαριασμών τους συνάπτουν συνεργασίες με διάφορα εμπορικά δίκτυα, στον βαθμό που δεν διαθέτουν αυτόνομο δίκτυο όπως π.χ. η ΔΕΗ. Ενα επίσης από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι επιχειρήσεις όπως ο ΟΤΕ, που μέσω του δικτύου των καταστημάτων ΟΤΕ, Cosmote και Γερμανός, μπορεί κάποιος να πληρώσει τον λογαριασμό του κάνοντας χρήση της χρεωστικής ή της πιστωτικής του κάρτας. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν κάποιος αγοράζει από το ίδιο κατάστημα και προϊόντα (κινητά, laptop, tablet, αναλώσιμα κ.ά.) με την κάρτα του και η σχετική απόδειξη δεν αναφέρει εάν πρόκειται για αγορά προϊόντων ή για την πληρωμή μιας υπηρεσίας. Αυτό συμβαίνει γιατί η τράπεζα αναγνωρίζει την εμπορική επιχείρηση και δεν κάνει διάκριση για το είδος της συναλλαγής που αυτή αφορά.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, έχοντας ήδη εντοπίσει τα προβλήματα που δημιουργούνται από παρόμοιες εξαιρέσεις, οι τράπεζες έχουν εισηγηθεί να μην περιληφθούν στην υπουργική απόφαση που θα καθορίζει τις δαπάνες που εκπίπτουν για το χτίσιμο του αφορολόγητου. Για την αποφυγή μάλιστα προβλημάτων έχουν προτείνει να αυξηθεί το ποσοστό βάσει του οποίου θα «χτίζεται» το αφορολόγητο, ώστε να ενταχθούν όλες οι πληρωμές στο «χτίσιμό» του. Υπενθυμίζεται ότι προκειμένου να έχει κάποιος την έκπτωση φόρου 1.900 έως 2.100 ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός του. Το ποσοστό είναι 10% για κλιμάκιο εισοδήματος έως 10.000 ευρώ, 15% από 10.000,01 έως 30.000 ευρώ και 20% από 30.000,01 και άνω.

Η σχετική υπουργική απόφαση θα πρέπει, πάντως, να εκδοθεί άμεσα στον βαθμό που η έναρξη της υποχρέωσης για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου μέσω των ηλεκτρονικών πληρωμών είναι προ των πυλών. Από τις αρχές του επόμενου χρόνου οι τράπεζες θα πρέπει να στέλνουν κάθε μήνα τις συναλλαγές που κάποιος κάνει μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας ή e-banking στο Taxis και οι συναλλαγές θα εγγράφονται αυτόματα. Εφόσον οι φορολογούμενοι δεν συγκεντρώσουν το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με ηλεκτρονικά μέσα, θα πληρώνουν επιπλέον φόρο ίσο με τη διαφορά των απαιτούμενων αποδείξεων και των αποδείξεων που δεν συγκεντρώθηκαν με συντελεστή 22%.
Dealnews

ΠΗΓΗ: http://neakeratsiniou.blogspot.com/2016/12/blog-post_992.html#ixzz4TIozYIl2