ΜΕΛΕΤΗ
Eurobank: Ανεπαρκή, αλλά κομβικής σημασίας, τα βραχυπρόθεσμα μέτρα
Ως ανεπαρκές, αλλά και κομβικής σημασίας για τη συμμετοχή της Ελλάδας στο QE και την έξοδό της στις αγορές, κρίνει η Eurobank το πακέτο των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος που ενέκρινε το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου.
Ειδικότερα, σε ειδική μελέτη της Eurobank με τίτλο "Αξιολόγηση των συμφωνηθέντων βραχυπρόθεσμων μέτρων και αναθεωρημένη ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού δημόσιου χρέους" (τη συγγραφή, της οποίας επιμελήθηκε ο Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, Επικεφαλής Οικονομολόγος του Ομίλου Eurobank), σημειώνεται: "Αν και το προαναφερθέν πακέτο μέτρων βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα αποδείχθηκε πιο ενισχυμένο σε σχέση με τις προγενέστερες εκτιμήσεις, δεν κρίνεται επαρκές για την επίτευξη συνθηκών μεσομακροχρόνιας βιωσιμότητας κάτω από μια σειρά (λιγότερο ή περισσότερο) ρεαλιστικών υποθέσεων για την εξέλιξη των βασικών μακροοικονομικών και δημοσιονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας".
Πάντως, η μελέτη επισημαίνει πως η άμεση ενεργοποίηση του εν λόγω πακέτου είναι κομβικής σημασίας για την ενδεχόμενη ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης του Ευρωσυστήματος, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης, καθώς και τη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών που θα μπορούσαν να διευκολύνουν την πρόσβαση στις αγορές κεφαλαίων πριν την ολοκλήρωση του υφιστάμενου προγράμματος προσαρμογής.
Άλλωστε, όπως εκτιμά, μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν προς όφελος όχι μόνον της Ελλάδας, αλλά και των πιστωτών, καθώς θα μπορούσε να διευκολύνει την περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, μετά το πέρας του τρέχοντος προγράμματος και να αποτρέψει την ανάγκη περαιτέρω σημαντικής χρηματοδότησης της Ελλάδας.
Η μελέτη της Eurobank τονίζει την αναγκαιότητα περαιτέρω σημαντικής ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους από τους πιστωτές του επίσημου τομέα, δεδομένων των σημαντικών προκλήσεων χρηματοδότησης που θα αντιμετωπίσει το Δημόσιο μετά το 2018. Μάλιστα, παραθέτει και τους "πυλώνες" που πρέπει να στηρίξουν μια τέτοια ελάφρυνση: α) δημιουργία του απαραίτητου δημοσιονομικού χώρου για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, β) σημαντική εξοικονόμηση πόρων (σε όρους καθαρής παρούσας αξίας) από τη μείωση των δανειακών αναγκών του ελληνικού δημοσίου μεσοπρόθεσμα, και γ) αντιστάθμιση του κινδύνου που πηγάζει από το ενδεχόμενο απρόβλεπτων μεταβολών στα διατραπεζικά επιτόκια Euribor (και τα επιτόκια δανεισμού του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας ESM/EFSF) που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν σημαντικά το κόστος εξυπηρέτησης του ελληνικού δημόσιου χρέους.
Ένα νέο πακέτο ελάφρυνσης του χρέους, επισημαίνει η μελέτη, θα μπορούσε δυνητικά να δομηθεί με τρόπο που θα ήταν συμβατός με το πλαίσιο που συμφωνήθηκε στο Eurogroup της 25ης Μαΐου έτσι ώστε να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της δημοσιονομικής θέσης της χώρας ακόμη και στην περίπτωση μιας μελλοντικής χαλάρωσης του υφιστάμενου μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου (πρωτογενές πλεόνασμα 3.5% του ΑΕΠ από το 2018 και εντεύθεν).
Η εμπροσθοβαρής εφαρμογή του κατάλληλου πακέτου ελάφρυνσης χρέους (έστω σταδιακά και υπό προϋποθέσεις) θα μπορούσε να συμβάλει στην ταχύτερη εμπέδωση της εμπιστοσύνης των επενδυτών στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.
Αναφορικά με το ενδεχόμενο αγορών από το Ευρωσύστημα διαπραγματεύσιμου χρέους στο πλαίσιο του υφιστάμενου προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης (PSPP), η παρούσα μελέτη υποστηρίζει ότι αυτές θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν, υπό προϋποθέσεις το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Λαμβάνοντας υπ' όψιν τις πλέον πρόσφατες αποφάσεις νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ, η συνολική ονομαστική αξία ελληνικών τίτλων που θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στο εν λόγω πρόγραμμα από το Μάρτιο του 2017 (και κατά τη διάρκεια εφαρμογής του) υπολογίζεται, κατ’ ανώτατο όριο, στα 3δισ. που θα ισοδυναμούσε με ποσό μεγαλύτερο από την ετήσια αξία του τρέχοντος όγκου ημερησίων συναλλαγών ελληνικών κυβερνητικών τίτλων στην δευτερογενή αγορά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου