Τέλος στη φάμπρικα των υπερβολικών χρεώσεων σε καταναλωτές από αετονύχηδες μέσω των υπηρεσιών «πολυμεσικής πληροφόρησης», δηλαδή τους γνωστούς πενταψήφιους αριθμούς, επιχειρεί να βάλει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Οι συγκεκριμένοι επιτήδειοι δρουν επί χρόνια στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών και χρεώνουν ανύποπτους συνδρομητές κυρίως κινητής τηλεφωνίας με σημαντικά ποσά για δήθεν υπηρεσίες που δήθεν τους παρείχαν (από παιχνίδια μέχρι… ωροσκόπια), υποτίθεται με την συγκατάθεσή τους.
Στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι καταναλωτές δεν είχαν συμφωνήσει αλλά απλώς έλαβαν ένα μήνυμα ή πάτησαν άθελά τους σε μία ηλεκτρονική διεύθυνση. Χιλιάδες καταναλωτές προσπαθούν να βγάλουν άκρη ώστε να διαγράψουν τις συγκεκριμένες χρεώσεις με τηλέφωνα στις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, οι οποίες τους παραπέμπουν στις εταιρείες «πολυμεσικής πληροφόρησης» κ.ο.κ.
Επειδή εσχάτως τα κρούσματα με τους πενταψήφιους αριθμούς αυξήθηκαν, όπως και οι καταγγελίες, η διοίκηση της ΕΕΤΤ ανακοίνωσε τη Δευτέρα πως προχώρησε σε τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ), «με στόχο να διασφαλίζεται η ρητή συγκατάθεση του χρήστη για τη λήψη των συγκεκριμένων υπηρεσιών και να αποφεύγονται αυθαίρετες χρεώσεις χρηστών». Οι νέες ρυθμίσεις θα εφαρμοστούν μετά τη δημοσίευση της απόφασης της ΕΕΤΤ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Σύμφωνα με την τροποποίηση, ο χρήστης που επιθυμεί να εγγραφεί σε μια ΥΠΠ, με ή χωρίς συνδρομή:
• Αφού καταχωρήσει τον τηλεφωνικό αριθμό του σε συγκεκριμένο διαδικτυακό τόπο, πρέπει να λάβει άμεσα από την εταιρεία που παρέχει την ΥΠΠ μήνυμα SMS, μέσω του οποίου να ενημερώνεται για το όνομα και το κόστος της υπηρεσίας, τη γραμμή βοήθειας, καθώς και την επωνυμία της εταιρείας.
• Στη συνέχεια, πρέπει να αποστείλει τη συγκατάθεσή του, μέσω ατελούς μηνύματος SMS, εντός 5 λεπτών από τη χρονική στιγμή αποστολής του αρχικού μηνύματος. Σε περίπτωση που το μήνυμα συγκατάθεσης δεν αποσταλεί εντός του χρονικού ορίου των 5 λεπτών, η εγγραφή ακυρώνεται.
• Μέχρι την αποστολή του παραπάνω μηνύματος, δεν χρεώνεται για την ΥΠΠ.
Επίσης, η ΕΕΤΤ συστήνει στους καταναλωτές:
• Πριν την καταχώρηση του τηλεφωνικού αριθμού τους σε διαδικτυακούς τόπους για να εγγραφούν σε ΥΠΠ, να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους και το κόστος. Το ίδιο ισχύει και για υπηρεσίες που προσφέρονται ή διαφημίζονται μέσω ηλεκτρονικών/έντυπων ΜΜΕ.
• Να διαβάζουν προσεκτικά τους όρους διαφημιστικών καταχωρήσεων και να ελέγχουν εάν αφορούν σε συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από ένα SMS κ.λπ.
• Να ενημερωθούν από τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας που είναι συνδρομητές για τη δυνατότητα φραγής χρεώσιμων εισερχόμενων μηνυμάτων SMS από σύντομους πενταψήφιους κωδικούς. Επίσης, μπορούν να ενεργοποιήσουν τη φραγή μέσω των εφαρμογών που διαθέτουν οι πάροχοι.
• Να επικοινωνήσουν άμεσα με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είναι συνδρομητές, σε περίπτωση που είτε διαπιστώσουν αδικαιολόγητες χρεώσεις στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου ή αδικαιολόγητη μείωση του υπολοίπου στο καρτοκινητό, είτε λάβουν μηνύματα SMS από πενταψήφιους κωδικούς, που αναφέρονται σε εγγραφή σε ΥΠΠ, χωρίς δική τους ενέργεια/συγκατάθεση.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΕΤΤ,  «οι ΥΠΠ είναι υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης, μέσω συγκεκριμένων αριθμοσειρών, και αφορούν σε ψηφοφορίες, διαγωνισμούς, αγορές (π.χ. ‘κατέβασμα’ παιχνιδιών, ringtone, video), παιχνίδια από την τηλεόραση με συμμετοχή μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία/χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά.».
Πηγή: Φώτης Κόλλιας – https://www.euro2day.gr/