Kάθε χρόνο ο εφιάλτης των φορολογικών δηλώσεων είναι τα τεκμήρια διαβίωσης και το πώς οι φορολογούμενοι θα τα καλύψουν προκειμένου να μην πληρώσουν άδικα μεγάλο χρηματικά ποσά στην Εφορία.
Κατάργηση και όχι αναστολή για ένα έτος των τεκμηρίων διαβίωσης εξετάζει το οικονομικό επιτελείο σύμφωνα με πληροφορίες του Newsbomb.gr.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών, είναι έτοιμο το περιουσιολόγιο το οποίο θα αντικαταστήσει τα τεκμήρια διαβίωσης. Ωστόσο, λόγω της πανδημίας έχουν «φρενάρει» οι διαδικασίες.
Μέχρι τον Απρίλιο και πριν ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής των νέων φορολογικών δηλώσεων το οικονομικό επιτελείο αναμένεται να έχει λάβει αποφάσεις και για τρεις φόρους οι οποίοι αναμένεται να επιβαρύνουν φέτος φορολογουμένους και επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία και τα δύο lockdowns.
Οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» ή «τεκμήρια διαβίωσης» σύμφωνα με την Εφορία, είναι τα ελάχιστα ποσά, τα οποία καταβάλλει ετησίως κάθε φορολογούμενος για να συντηρεί σπίτια, ΙΧ αυτοκίνητα, βάρκες, σκάφη, πισίνες, ανεμόπτερα, αεροσκάφη και ελικόπτερα, για να πληρώνει δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων και μισθοδοσία υπηρετικού προσωπικού και για να καλύπτει τις άμεσες προσωπικές ανάγκες διαβίωσής του, αθροίζονται και προσδιορίζουν ένα ελάχιστο όριο φορολογητέου τεκμαρτού εισοδήματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται ειδική ρύθμιση που θα απαλλάσσει φέτος από τα τεκμήρια διαβίωσης τους φορολογουμένους που έχουν χτυπηθεί από την κρίση της πανδημίας. Η προσωρινή απενεργοποίηση των τεκμηρίων για κατοικίες και αυτοκίνητα εξετάζεται να είναι στοχευμένη και να αφορά εργαζομένους οι οποίοι ήταν σε αναστολή εργασίας για μεγάλο χρονικό διάστημα το 2020 και ελάμβαναν την αποζημίωση ειδικού σκοπού των 534 ευρώ τον μήνα, επαγγελματίες οι οποίοι είδαν τον τζίρο τους να βυθίζεται καθώς και ατομικές επιχειρήσεις που υποχρεωτικά κατέβασαν ρολά.
Ωστόσο, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας χρειάστηκε να θέσει τέλος σε δημοσιεύματα του Τύπου που έκαναν λόγο για αναστολή των τεκμηρίων διαβίωσης μόνο για το 2021 εξαιτίας του κορονοϊού.
Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή η σκέψη για «πάγωμα» των τεκμηρίων διαβίωσης ξεκαθάρισε ο υπουργός Oικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο MEGA.
Συγκεκριμένα, ερωτηθείς για το εάν υπάρχει η σκέψη για το 2020 να παγώσουν τα τεκμήρια διαβίωσης για μια χρονιά απάντησε «όχι, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοια σκέψη, ούτε το έχουμε συζητήσει ως οικονομικό επιτελείο».
«Θέλω να είναι πολύ ειλικρινής, ποιες είναι οι δυνατότητες που έχει η ελληνική οικονομία, ποιες είναι οι προτεραιότητες του οικονομικού επιτελείου και πώς δρομολογούμε τα επόμενα βήματα. Προφανώς όλα αξιολογούνται, θα δούμε την κατάσταση ξανά τον επόμενο μήνα στο τρίμηνο, στο εξάμηνο και ούτω καθ'εξής» σημείωσε μεταξύ άλλων.
Οι επιπτώσεις του κορονοϊού στην πραγματική οικονομία έχουν βάλει στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου σενάρια για νέες έκτακτες φορολογικές παρεμβάσεις το 2021 με στόχο την ελάφρυνση εργαζομένων, επαγγελματιών και επιχειρήσεων και την αποτροπή επιβαρύνσεων στα νοικοκυριά.
Το Newsbomb.gr επικοινώνησε με την φοροτεχνικό κυρία Φιλοθέη Μακριδάκη για να μας ενημερώσει για τις αλλαγές που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης καθώς και για τα τεκμήρια που συνεχίζουν να «καίνε» χιλιάδες φορολογούμενους.
Αναφορικά με τα τεκμήρια των αυτοκινήτων η κυρία Μακριδάκη υπογράμμισε «έως και το 2020 οι φορολογούμενοι είχαν επιβάρυνση για το αυτοκίνητό τους. Μάλιστα, στην περίπτωση που το όχημα ήταν μεγάλου κυβισμού έπρεπε να πληρώσουν και το τέλος πολυτελούς διαβίωσης» ανέφερε.
Συγκεκριμένα ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης αφορά τα οχήματα δεκαετίας σε κυκλοφορία και ο κυβισμός τους υπερβαίνει τα 1.929 κ.εκ.
«Φέτος είναι η τελευταία φορά που θα βρεθούν αντιμέτωποι οι κάτοχοι αυτοκινήτων με αυτό το απαρχαιωμένο σύστημα των τεκμηρίων διαβίωσης αλλά και το φόρο πολυτελούς διαβίωσης καθώς το οικονομικό επιτελείο έχει ανακοινώσει ήδη την κατάργησή τους από το 2021» επισήμανε η κυρία Μακριδάκη και προσθέτει «τα ποσά μειώνονται ανάλογα την παλαιότητα του κάθε αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη» διευκρινίζει η φοροτεχνικός.
Στα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης δεν υπάρχει τεκμήριο εάν διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, εάν είναι επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους οι οποίοι έχουν ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ πάνω από 1,9 εκατ. φορολογούμενοι «παγιδεύτηκαν» στα τεκμήρια και πλήρωσαν έξτρα φόρο. Ο φόρος αυτός υπολογίστηκε πάνω στα αυξημένα εισοδήματα λόγο των τεκμηρίων και άγγιξε τα 6,5 δισ. ευρώ.
Τα τεκμήρια διαβίωσης των ΙΧ
Στα επιβατικά αυτοκίνητα το τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:
- Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 4.000 ευρώ.
- Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.ε., προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
- Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
- Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.ε., προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
Τα τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής
Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:
- Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.
- Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους.
- Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.
Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.
Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
Ωστόσο, σύμφωνα με την κυρία Μακριδάκη «για το 2021 αναμένονται σοβαρές αποφάσεις και όσον αφορά το τον φόρο 22% που επιβάλλεται σε μη συγκεντρωμένο αριθμό δαπανών για χτίσιμο του αφορολόγητου».
Στις φετινές φορολογικές σημαντική μείωση και μηδενισμό ακόμα της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος, θα έχουν οι περισσότερες επιχειρήσεις καθώς με τα βίας κατάφεραν να έχουν κάποια κέρδη. Όπως είναι λοιπόν αναμενόμενο έχει αρχίσει να εξετάζεται η μείωση της προκαταβολής φόρου να εφαρμοστεί για τις επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αυτοαπασχολουμένους και τους αγρότες που είχαν το 2020 μείωση τζίρου.
Τέλος, η κυρία Μακριδάκη τόνισε πως «τα τεκμήρια εξακολουθούν να "παγιδεύουν" χιλιάδες φορολογούμενος και γι αυτό θα πρέπει με τον φοροτεχνικό να τα καλύψουμε με τις νόμιμες διαδικασίες που υπάρχουν, ώστε να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων» κατέληξε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου