Το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής μπαίνει στην ζωή μας
Θα αντικαταστήσει το χαρτόσημο, την αρχαιότερη φορολογική
υποχρέωση
Σε ποιες περιπτώσεις παραμένει η
επιβάρυνση και σε ποιες καταργείτε
-
Ποιοι είναι υπόχρεοι για την χρήση ΦΗΜΑΣ –
Εστιατορίων
Πάει και αυτό! «Κλείδωσαν» οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις και
σιγά σιγά, πολλοί από τους φορολογούμενους που δεν μπήκαν να κάνουν διορθώσεις,
πηγαίνουν στον λογιστή τους για να κάνουν τροποποιητική δήλωση, μιας και το κράτος
τους ζητά να πληρώσουν φόρο, κάτι που μπορεί να μην είναι σωστό αλλά και δεν το
περίμεναν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η διοίκηση με τη νέα
διαδικασία, που εφαρμόζεται πρώτη φορά φέτος, οριστικοποιήθηκαν αυτόματα
422.878 δηλώσεις.
Από τις δηλώσεις αυτές, προκύπτουν τα εξής:
• 132.222 φορολογούμενοι θα λάβουν επιστροφή φόρου, με μέσο
όρο επιστροφής τα 128 ευρώ.
• Για 237.434 φορολογούμενους το αποτέλεσμα της δήλωσης ήταν
μηδενικό.
• Επιπλέον φόρο καλούνται να πληρώσουν 109.699
φορολογούμενοι, με το μέσο φόρο να διαμορφώνεται σε 402 ευρώ.
• Βάσει τεκμηρίων έχουν φορολογηθεί 93.204 υπόχρεοι και
5.093 σύζυγοι /Μέρη Συμφώνου Συμβίωσης.
Βέβαια στην ανακοίνωση δεν αναφέρονται πόσες δηλώσεις
πληρώνουν φόρο λόγω έλλειψης αποδείξεων, δηλαδή το «πέναλτι» του 22% που
βγαίνει μιας και ναι με λογαριασμοί έχουν εξοφληθεί με τραπεζικό μέσω , αλλά
δεν μπορεί να εμφανίζεται στην ΑΑΔΕ αυτό έγινε σε ΑΤΜ ή τα αυτόματα μηχανήματα
των τραπεζών.
Να θυμίσουμε ότι σε περίπτωση που απαιτείται διόρθωση ή
συμπλήρωση των ανωτέρω δηλώσεων, οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να
υποβάλουν, έως τις 26/7 (προθεσμία υποβολής των δηλώσεων), τροποποιητική δήλωση
χωρίς κυρώσεις.
Χαρτόσημο
Σύμφωνα με το νέο
νόμο που εξήγγειλε το υπουργείο Οικονομικών , το χαρτόσημο γίνεται πλέον
ηλεκτρονικό μετονομάζεται σε Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, αλλά παράλληλα
καταργείται σε πολλές περιπτώσεις που η επιβολή του ήταν υποχρεωτική.
Το σχέδιο νόμου
Πιο αναλυτικά, με
το σχέδιο νόμου που αναμένεται να τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση
προωθούνται επτά αλλαγές:
● καταργείται το
Τέλος Χαρτοσήμου και αντικαθίσταται με το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής,
● καταργούνται
οριστικά περισσότερες από 600 περιπτώσεις επιβολής του Τέλους Χαρτοσήμου,
● Αναφέρονται ρητά
οι συναλλαγές στις οποίες θα επιβάλλεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, η
δήλωση, ο υπολογισμός, η βεβαίωση και η είσπραξη του οποίου θα γίνεται εξ
ολοκλήρου ψηφιακά μέσω ειδικής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ,
● αποκλείεται ρητώς
η επιβολή του σε συναλλαγές που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής άλλων έμμεσων
φόρων,
● ορίζεται ότι το
Τέλος επιβάλλεται σε συναλλαγές, όπου ο ένας τουλάχιστον συναλλασσόμενος είναι
φορολογικός κάτοικος Ελλάδος ή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως
από τον τύπο και τον τόπο κατάρτισης της συναλλαγής, (να θυμίσουμε ότι με τον
ισχύοντα νόμο αν η σύμβαση είχε συναφθεί στο εξωτερικό σε πολλές περιπτώσεις
δεν είχε χαρτόσημο).
● αποσαφηνίζεται
ποιος είναι ο υπόχρεος προς απόδοση του φόρου,
● καθορίζεται
ενιαίος χρόνος απόδοσης του Τέλους, κατά κανόνα μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα
από το μήνα της συναλλαγής.
Περιπτώσεις
χαρτοσήμου που καταργούνται
i.
Μεταξύ ιδιωτών
• Χρησιδάνειο
• Ασφαλιστικές συναλλαγές (και
υποπεριπτώσεις)
• Σύσταση και αύξηση κεφαλαίου µη
κερδοσκοπικών νομικών προσώπων/οντοτήτων(και υποπεριπτώσεις)
• Ενέγγυες πιστώσεις τραπεζών υπέρ
εισαγωγέων
• Συμβατικοί τόκοι δανείων και
πιστώσεων
• Επί προϋπολογισμού ιδιωτικού
τεχνικού έργου και οικοδομής
ii.
Συναλλαγές µε
Δημόσιο
• Διάφορες άδειες για άσκηση
επαγγέλματος ή έναρξης δραστηριότητας ή χρήση εγκαταστάσεων για βιομηχανικό
σκοπό
• Άδειες γάμου και πράξη διαζυγίου
• Χαρτόσημο επί τέλους ΕΟΦ
• Άδεια λειτουργίας τουριστικού ή
ταξιδιωτικού γραφείου
• Άδεια µμεταβολής επωνύμου
Συναλλαγές που
εφαρμόζεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής
Α. Μεταξύ ιδιωτών
1. Μίσθωση ακινήτων
2. Δάνεια
3. Τρεχούμενος δοσοληπτικός λογαριασμός
4. Καταθέσεις και αναλήψεις σε νομικά
πρόσωπα
5. Πώληση κινητού πράγματος ή άυλου
αγαθού
6. Μεταβίβαση επιχείρησης
7. Διανομή κληρονομίας, κληροδοτήματος
ή κοινής περιουσίας
8. Συμβιβασμός
9. Αποζημιώσεις
10. Αμοιβές σε φυσικά πρόσωπα και µέλη
διοίκησης εταιρειών
11. Τόκοι υπερημερίας και νόμιμοι τόκοι
12. Πράξεις που αφορούν εργασίες πιστωτικών
ιδρυμάτων (πινάκια επιταγών)
13. Συνδρομές σε επιμελητήρια,
επαγγελματικούς συλλόγους και σωματεία
14. Έπαθλα και βραβεία
15. Λοιπές
συβάσεις:
α) αφηρημένη
υπόσχεση ή αναγνώριση χρέους
β) εκχώρηση
απαίτησης και αναδοχή χρέους
γ) άφεση χρέους
δ) ανανέωση σύβασης
ε) ισόβια χρηματικά
αποτιµητή πρόσοδος
στ) παρακαταθήκη
Β. Μεταξύ ιδιωτών και του Δημοσίου
1. Μίσθωση ακινήτων µε αντισυμβαλλόμενο
δημόσιο φορέα
2. Αποζημιώσεις από και προς φορείς
Δημοσίου
3. Επιδοτήσεις, οικονομικές ενισχύσεις,
επιχορηγήσεις που καταβάλλονται από φορείς του Δημοσίου
4. Αμοιβή για συμμετοχή σε Συμβούλια
και Επιτροπές του δημοσίου
5. Είσπραξη προστίμων και παρεμφερών
δημοσίων εσόδων
6. Πράξεις που διενεργούνται σε
κτηματολογικά
γραφεία (λχ.
εγγραφή υποθήκης
7. Λοιπές Συναλλαγές όπως ισχύουν και
μεταξύ ιδιωτών
8. Αποδεικτικά που εκδίδονται από
δικαστικές αρχές:
α) ένορκες
βεβαιώσεις για απολαβή χρηματικού ποσού
β) εκτελεστά
απόγραφα δικαστικών αποφάσεων
9. Άδεια οπλοφορίας για σκοποβολή ή για
άλλους λόγους και η ανανέωση αυτών
10. Άδεια κατασκευής, εμπορίας, επισκευής
κα συντήρησης όπλων
11. Η έκδοση δελτίου ταυτότητας
12. Η έκδοση διαβατηρίου (ατομικού,
οικογενειακού,
ομαδικού)
13. Άδεια θήρας και ανανέωση αυτής
14. Άδεια παραμονής και εργασίας αλλοδαπού
και δελτίου ταυτότητας αυτού και οι ανανεώσεις αυτών
Συντελεστές
Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
1) τρία και εξήντα εκατοστά τοις εκατό (3,60%) επί:
(α) συναλλαγών ή
συμβάσεων μεταξύ φυσικών προσώπων που δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα,
β) όλων των
μισθώσεων ακινήτων,
γ) τιμολογίων για
την είσπραξη αποζημιώσεων, νόμιμων τόκων και τόκων υπερημερίας.
δ) συναλλαγών ή
συμβάσεων όπου ο ένας συμβαλλόμενος είναι Δημόσιο, Δήλος, ΝΠΔΔ.
2) δύο και σαράντα εκατοστά τοις εκατό (2,40%), εφόσον:
α) όλοι οι
συμβαλλόμενοι ασκούν επιχειρηματική
δραστηριότητα, ή
β) τουλάχιστον ένας
από τους συμβαλλόμενους έχει τη νομική μορφή της ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ.
3) ένα και είκοσι εκατοστά τοις εκατό (1,20%) εφόσον:
·
πρόκειται για καταβολή αμοιβής σε φυσικά πρόσωπα
ή
·
µέλη διοίκησης και για κατάθεση ή ανάληψη από τα
χρηματικά διαθέσιμα νομικών προσώπων και οντοτήτων
4) τριάντα εκατοστά τοις εκατό (0,3%) ή τρία τοις
χιλίοις(3%ο)
επί των
προσκομιζόμενων επιταγών (“πινάκια”) σε πιστωτικά ιδρύματα
Υπόχρεος
απόδοσης του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
·
Καταρχήν υπόχρεος σε απόδοση του τέλους είναι ο
λήπτης της χρηματικής παροχής ή ο οφειλέτης, κατά περίπτωση
·
Εάν ένας εκ των συμβαλλομένων τυγχάνει νομικό
πρόσωπο, αυτό καθίσταται υπόχρεο απόδοσης του Τέλους Συναλλαγής στο σύνολό του
·
Ειδικότερες ρυθμίσεις περί της υποχρέωσης
απόδοσης του τέλους, από έναν εκ των συμβαλλομένων, όπως ενδεικτικά: o
καταβάλλων το ποσό επί συμβιβασμού, ο εκχωρών στην εκχώρησης απαίτησης κ.ο.κ.
Δάνεια –
Καταθέσεις και Αναλήψεις
·
Υπάγονται σε Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής:
α) µε συντελεστή
3,6% τα δάνεια μεταξύ ιδιωτών,
β) µε συντελεστή
2,4% τα δάνεια μεταξύ φυσικών ή νομικών προσώπων που ασκούν αμφότερα
επιχειρηματική δραστηριότητα ή όπου ο ένας τουλάχιστον συμβαλλόμενος είναι ΑΕ,
ΕΠΕ ή ΙΚΕ,
γ) µε συντελεστή
1,2% οι εγγραφές στα βιβλία νομικών προσώπων περί καταθέσεων και αναλήψεων
·
Επιβάλλεται ανώτατο όριο Ψηφιακού Τέλους
Συναλλαγής 150 χιλ. ευρώ ανά δανειακή σύβαση
·
Στο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής υπάγονται και τα
ομολογιακά δάνεια του ν. 4548/2018, εκτός εάν διαπραγματεύονται σε ρυθμιζόμενη
αγορά ή πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης
Ποιοι είναι υπόχρεοι στη χρήση ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου
Αναλυτικές οδηγίες
από τη Φορολογική Διοίκηση
Με
τις διατάξεις της υπό στοιχεία Α.1073/2023 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ
ορίζεται ότι, οι οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε
τραπεζοκαθίσματα και εκδίδουν τα λογιστικά τους στοιχεία με τη χρήση απλών ΦΗΜ
ή ΕΑΦΔΣΣ, από την 1.8.2024 και εφεξής, έχουν την υποχρέωση χρήσης ΦΗΜΑΣ
Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου ή Παρόχου υπηρεσιών
ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων.
Ποιοι είναι υπόχρεοι
Στην ως άνω
υποχρέωση εμπίπτουν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251), δηλαδή
όλες οι επιχειρήσεις που είναι υπόχρεες στην εφαρμογή των Ελληνικών Λογιστικών
Προτύπων (ΕΛΠ), ανεξαρτήτως μεγέθους
αυτών, που δραστηριοποιούνται στο χώρο της μαζικής εστίασης πλήρους
επεξεργασίας (πλήρους γεύματος) και λειτουργούν με σερβίρισμα σε
τραπεζοκαθίσματα, καθώς και Κ.Α.Δ., που περιλαμβάνονται στον ακόλουθο Πίνακα:
ΚΑΔ |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ |
56.10.11 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων με
πλήρη εξυπηρέτηση εστιατορίου |
56.10.11.02 |
Υπηρεσίες εστιατορίου μέσα σε
ξενοδοχείο ύπνου |
56.10.11.03 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων από
εστιατόριο, ταβέρνα, ψαροταβέρνα, ψησταριά, με ζωντανή μουσική από ορχήστρα
τριών τουλάχιστον οργάνων, [που υπάγεται στην υπό στοιχεία
1059176/625/ΠΟΛ.1087/25.6.2003 (Β' 932) απόφαση Υπουργού Οικονομίας και
Οικονομικών, όπως ισχύει κάθε φορά], με παροχή σερβιρίσματος |
56.10.11.04 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων από
εστιατόριο, ταβέρνα, ψαροταβέρνα, ψησταριά, χωρίς ζωντανή μουσική ή με
ορχήστρα λιγότερη των τριών οργάνων [που δεν υπάγεται στην υπό στοιχεία
1059176/625/ΠΟΛ.1087/25.6.2003 (Β' 932) απόφαση Υπουργού Οικονομίας και
Οικονομικών, όπως ισχύει κάθε φορά], με παροχή σερβιρίσματος |
56.10.11.05 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων από
εστιατόριο ταχείας εξυπηρετήσεως (φαστ -φουντ), με παροχή σερβιρίσματος |
|
|
56.10.11.06 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων από
κέντρο διασκέδασης - κοσμική ταβέρνα |
56.10.11.07 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων από
οινεστιατόριο ή οινομαγειρείο (οικογενειακή επιχείρηση, χωρίς προσωπικό) |
56.10.11.08 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων από
πιτσαρία, με παροχή σερβιρίσματος |
56.10.11.09 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων από
ψητοπωλεία - σουβλατζίδικα, με παροχή σερβιρίσματος |
56.10.11.10 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων και
ποτών από ουζερί, μεζεδοπωλείο, τσιπουράδικο, ζυθοπωλείο με παροχή
σερβιρίσματος |
56.10.11.11 |
Υπηρεσίες παροχής γευμάτων και
ποτών από σνακ μπαρ, με παροχή σερβιρίσματος |
Ποιοι θεωρούνται επιχειρήσεις «εστίασης»
Για τις ανάγκες της
παρούσας ως εστίαση ορίζουμε τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται
επιχειρήσεις μαζικής εστίασης πλήρους επεξεργασίας (πλήρους γεύματος), ήτοι
επιχειρήσεις που διαθέτουν, τρόφιμα τα οποία παρασκευάζονται με πολλούς και
σύνθετους χειρισμούς στην ίδια την οντότητα ή τρόφιμα που προέρχονται από
νομίμως λειτουργούσες λοιπές οντότητες και οι οποίες προσφέρουν πλήρη
εξυπηρέτηση από σερβιτόρους σε μεμονωμένους πελάτες που κάθονται σε τραπέζια
(συμπεριλαμβανομένων των πάγκων ή των ιδιαίτερων χώρων [σεπαρέ]). Η
δραστηριότητα αυτή νοείται ως η κύρια δραστηριότητα της επιχείρησης και όχι ως
παρεπόμενη και συμπληρωματική της κύριας. Ως κύρια νοείται η δραστηριότητα με
τα μεγαλύτερα ακαθάριστα έσοδα όπως αυτά προσδιορίζονται με βάση την τελευταία υποβληθείσα
δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή εφόσον δεν έχει παρέλθει ο χρόνος υποβολής της
δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους έναρξης της
επιχείρησης και η σχετική δήλωση δεν έχει υποβληθεί, ως αυτή προκύπτει από τον
δηλωθέντα κύριο Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) στο φορολογικό Μητρώο της
ΑΑΔΕ.
Απόσυρση ΕΑΦΔΣΣ
Σε περίπτωση που επιχείρηση χρησιμοποιεί, κατά την ημερομηνία δημοσίευσης
της παρούσας, ΕΑΦΔΣΣ για την έκδοση των λογιστικών της στοιχείων και διαθέτει
ΚΑΔ των κατηγοριών 56.10 και 56.2, έχει σε κάθε περίπτωση υποχρέωση, από την
1.8.2024 και εφεξής, χρήσης ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ
Εστιατορίου που πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζονται στην υπό
στοιχεία Α. 1173/2022 απόφαση, (Μηχανές που πληρούν τις προδιαγραφές) ή Παρόχου
υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων ανεξαρτήτως των εξαιρέσεων της παρ. 7
της παρούσας για τις συναλλαγές που αφορούν τη δραστηριότητα εστίασης (56.10
και 56.2).
Επιτρέπεται η χρήση ΦΗΜΑΣ εστιατορίου ή ΦΤΜ
Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου που πληρούν τις νόμιμες τεχνικές προδιαγραφές ή
Παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης, από λοιπές
οντότητες εστίασης που λειτουργούν με Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.)
των κατηγοριών 56.10 και 56.2, πέραν των αναφερόμενων στην παρ. 2 και δεν
χρησιμοποιούν, κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας, ΕΑΦΔΣΣ για την
έκδοση των λογιστικών τους στοιχείων.
Πρόγραμμα ανοιχτών τραπεζίων
Σε περίπτωση που
δεν γίνεται χρήση του προγράμματος ανοιχτών τραπεζιών εστιατορίου με την έκδοση
δελτίων παραγγελίας, εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις του άρθρου 13 του ν.
4308/2014, και οι ως άνω υπόχρεοι οφείλουν να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής
πώλησης, με σήμανση από ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου
που πληρούν τις νόμιμές τεχνικές προδιαγραφές ή Παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής
έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης, κατά τον χρόνο παράδοσης των αγαθών, ήτοι
με κάθε σερβίρισμα.
Πωλήσεις άλλων αγαθών - υπηρεσιών
Οντότητες εστίασης
που εμπίπτουν στον ορισμό της παρ. 2, εφόσον στην ίδια εγκατάσταση
πραγματοποιούν συναλλαγές που δεν εμπίπτουν στις σχετικές δραστηριότητες,
δύνανται να εκδίδουν τα λογιστικά στοιχεία για τις συγκεκριμένες και μόνο
συναλλαγές με χρήση λοιπών τύπων ΦΗΜ ή Παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης
στοιχείων.
Εξαιρέσεις
Από την υποχρέωση ΦΗΜΑ
εστιατορίων κλπ., εξαιρούνται:
α) Οντότητες
εστίασης, ανεξάρτητα αν εμπίπτουν στην υποχρέωση, που ασκούν τη δραστηριότητά
τους σε οικισμούς με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά με
πληθυσμό κάτω των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων, σύμφωνα με την
τελευταία απογραφή, πλην των τόπων που έχουν ανακηρυχθεί ως τουριστικοί με το
π.δ. 899/1976 (Α' 329) και το π.δ. 664/1977 (Α' 222),
β) οι συναλλαγές
πώλησης σε πακέτο (take away), διανομής (delivery), αυτοεξυπηρέτησης
(self-service), καθώς κατά τη διενέργεια των συγκεκριμένων συναλλαγών η
επιχείρηση δεν παρακολουθεί «ανοικτά τραπέζια».
Δεν εξαιρούνται
Τυχόν μη δήλωση
οποιουδήποτε εκ των αναφερόμενων ΚΑΔ στον πίνακα, στους δηλωθέντες ΚΑΔ με τους
οποίους λειτουργεί μια οντότητα στο φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ καίτοι πληροί
τις προϋποθέσεις δραστηριοποίησης στον χώρο της εστίασης όπως αυτός ορίζεται σε
αυτή την απόφαση, δεν απαλλάσσει την οντότητα από την υποχρέωση έκδοσης των
λογιστικών της στοιχείων σύμφωνα με αυτή. Συνεπώς αν υπάρχει χώρος που πληροί
τις προϋποθέσεις για να θεωρηθεί χώρος παροχής υπηρεσιών εστίασης η επιχείρηση
πρέπει αν έχει ΦΗΜΑ εστιατορίου.
Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του
Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος
Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Δημοσιεύθηκε στην
εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την
Κυριακή 14 Ιουλίου 2024.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου