Η νέα κλίμακα φορολόγησης
Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος που θα εφαρμοστεί το 2016
Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2015 08:27
UPD:08:27
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
gpal@naftemporiki.gr
gpal@naftemporiki.gr
Σχέδιο για την εφαρμογή μίας ενιαίας φορολογικής κλίμακας, με δύο παραλλαγές, προωθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. H μία παραλλαγή της ενιαίας κλίμακας θα ισχύει για όσους δηλώνουν εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις σε ποσοστό άνω του 50% του συνολικού εισοδήματός τους και η άλλη για όσους δηλώνουν εισοδήματα από επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και ακίνητα σε ποσοστό άνω του 50% του συνολικού εισοδήματός τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες που αποκαλύπτει σήμερα η «Ν», η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ετοιμάζεται να προτείνει στους «θεσμούς» ολοκληρωμένο σχέδιο μεταρρύθμισης της φορολογίας εισοδήματος, το οποίο προβλέπει την επαναφορά του «μοντέλου» της μιας βασικής φορολογικής κλίμακας με την οποία κάθε φυσικό πρόσωπο θα φορολογείται για το άθροισμα των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές (μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματικές δραστηριότητες, γεωργικές εκμεταλλεύσεις, ενοίκια, τεκμαρτά μισθώματα, μερίσματα, δικαιώματα κ.λπ.).
Από τη φορολόγηση με βάση την ενιαία κλίμακα θα εξαιρούνται ορισμένες μόνο κατηγορίες εισοδημάτων που θα εξακολουθούν να φορολογούνται αυτοτελώς, όπως οι τόκοι καταθέσεων, ομολόγων, εντόκων γραμματίων του Δημοσίου και ρέπος, οι υπεραξίες από τις πωλήσεις ακινήτων, μετοχών, μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων, ομολόγων και χρηματοοικονομικών παραγώγων.
Το νέο σύστημα της ενιαίας φορολογικής κλίμακας θα λειτουργεί, συγκεκριμένα, ως εξής:
1) Αν ο φορολογούμενος έχει αποκτήσει εισοδήματα προερχόμενα από μισθούς και συντάξεις τα οποία αντιστοιχούν σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% του συνολικού ετήσιου ατομικού εισοδήματός του, θα φορολογείται για το σύνολο των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές με μια φορολογική κλίμακα στην οποία θα ισχύει αφορολόγητο όριο μεταξύ 8.000 και 10.000 ευρώ. Πάνω από το όριο αυτό θα ξεκινά η κλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών, η οποία θα είναι «προοδευτική». Δηλαδή στη νέα κλίμακα θα υπάρχουν πολύ περισσότερα -και άρα πιο μικρά- κλιμάκια φορολογητέου εισοδήματος και αντιστοίχως πολύ περισσότεροι φορολογικοί συντελεστές, οι οποίοι θα κλιμακώνονται πιο ομαλά. Η προοδευτικότητα της νέας ενιαίας φορολογικής κλίμακας και το γεγονός ότι θα υπάγεται σε αυτήν το άθροισμα όλων σχεδόν των εισοδημάτων του φορολογούμενου θα έχουν ως συνέπεια τη μεταφορά φορολογικών βαρών από τα χαμηλά προς τα μεσαία και τα υψηλά εισοδήματα.
2) Αν ο φορολογούμενος έχει αποκτήσει εισοδήματα προερχόμενα από επιχειρηματικές δραστηριότητες ή και από γεωργικές εκμεταλλεύσεις ή και από ακίνητα ή και από άλλες «μη μισθωτές» πηγές, τα οποία αντιστοιχούν αθροιστικά σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% του συνολικού ετησίου ατομικού εισοδήματός του, θα φορολογείται για το σύνολο των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές με μια παραλλαγή της φορολογικής κλίμακας των μισθωτών και των συνταξιούχων. Στην παραλλαγή αυτή, δεν θα προβλέπεται κανένα αφορολόγητο όριο, δηλαδή η φορολόγηση θα ξεκινά από το πρώτο ευρώ του αθροίσματος όλων των εισοδημάτων, κλιμακούμενη αρχικά με σχετικά χαμηλούς συντελεστές, που όμως προοδευτικά θα αυξάνουν όσο πιο υψηλό είναι το συνολικό ετήσιο ατομικό εισόδημα.
3) Οι δύο παραλλαγές της ενιαίας φορολογικής κλίμακας θα διαφέρουν μεταξύ τους μόνο ως προς το πρώτο εισοδηματικό κλιμάκιο, το οποίο στην περίπτωση των μισθωτών και των συνταξιούχων θα έχει μηδενικό συντελεστή φόρου, δηλαδή θα είναι το αφορολόγητο, ενώ στην περίπτωση των λοιπών φορολογουμένων (επιχειρηματιών, αγροτών, εισοδηματιών κ.λπ.) θα αντιστοιχίζεται με έναν σχετικά χαμηλό φορολογικό συντελεστή της τάξεως του 10%-15%.
Σύνδεση αφορολογήτου με «πλαστικό χρήμα»
4) Οι φορολογούμενοι με εισοδήματα προερχόμενα από μισθούς ή συντάξεις, τα οποία αντιστοιχούν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% του συνολικού ατομικού ετησίου εισοδήματός τους, θα δικαιούνται το αφορολόγητο όριο μόνο εφόσον το καλύπτουν με δαπάνες πραγματοποιηθείσες με «πλαστικό» χρήμα. Ειδικότερα:
α) Κάθε μισθωτός και συνταξιούχος του οποίου το ετήσιο εισόδημα είναι χαμηλότερο του αφορολόγητου ορίου θα πρέπει να πραγματοποιεί κάθε χρόνο δαπάνες με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα συνολικού ποσού ίσου με το εισόδημά του για να μην πληρώνει φόρο!
β) Από την άλλη πλευρά κάθε μισθωτός και συνταξιούχος με ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο του αφορολόγητου ορίου θα πρέπει να δαπανά με «πλαστικό χρήμα» ποσό ίσο με το αφορολόγητο όριο για να μη χρεωθεί με επιπλέον φόρο.
γ) Για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου θα αναγνωρίζονται οποιεσδήποτε δαπάνες έχουν εξοφληθεί από μία μόνο πιστωτική κάρτα ή από μία μόνο χρεωστική κάρτα. Στην περίπτωση της χρεωστικής κάρτας, ο συνδεδεμένος μ’ αυτήν τραπεζικός λογαριασμός θα πρέπει προηγουμένως να έχει δηλωθεί ηλεκτρονικά, στο σύστημα ΤΑΧΙSnet, ως προοριζόμενος να εξυπηρετήσει την εξόφληση δαπανών με «πλαστικό χρήμα» για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου.
δ) Η τράπεζα, στην οποία έχει εκδοθεί η πιστωτική κάρτα ή έχει ανοιχτεί ο λογαριασμός με τον οποίο συνδέεται η χρεωστική κάρτα, οφείλει να εκδίδει βεβαίωση με αναλυτικά στοιχεία για το κάθε είδος δαπάνης που πληρώθηκε με την κάρτα. Τα στοιχεία αυτά θα αφορούν τουλάχιστον το ποσό της δαπάνης, την ημερομηνία και την ώρα πληρωμής, τον ΑΦΜ και την επωνυμία του αντισυμβαλλομένου. Εξετάζεται, μάλιστα, το ενδεχόμενο να υποχρεωθούν οι τράπεζες να υποβάλλουν ηλεκτρονικά στο σύστημα ΤΑΧΙSnet όλο το περιεχόμενο κάθε βεβαίωσης, δηλαδή τα αναλυτικά στοιχεία για τις δαπάνες που πραγματοποίησε με «πλαστικό χρήμα» κάθε μισθωτός και συνταξιούχος. Η ηλεκτρονική υποβολή των στοιχείων θα μπορεί να γίνεται είτε τμηματικά -ανά μήνα, δίμηνο, τρίμηνο, τετράμηνο ή εξάμηνο- είτε μονομιάς σε ετήσια βάση, ώστε -σε κάθε περίπτωση- το σύνολο των δαπανών που εξόφλησε κάθε μισθωτός και συνταξιούχος φορολογούμενος με «πλαστικό χρήμα» να εμφανίζεται προεκτυπωμένο στην ηλεκτρονική φορολογική του δήλωση και να προκύπτει άμεσα αν καλύφθηκε ή όχι το αφορολόγητο όριο!
ε) Από την υποχρέωση να πληρώνουν με «πλαστικό χρήμα» τις δαπάνες που κατοχυρώνουν το αφορολόγητο θα εξαιρεθούν οι υπερήλικες συνταξιούχοι, δηλαδή όσοι συνταξιούχοι υπερβαίνουν ένα αρκετά υψηλό όριο ηλικίας.
Δικαιότερο το νέο σύστημα
Το σχεδιαζόμενο σύστημα φορολογίας εισοδήματος το οποίο θα βασίζεται στην εφαρμογή μιας φορολογικής κλίμακας για το άθροισμα των εισοδημάτων απ’ όλες σχεδόν τις πηγές θεωρείται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δικαιότερο, καθώς φορολογεί κάθε φυσικό πρόσωπο ανάλογα με το ύψος του συνολικού του εισοδήματος.
Αρμόδιος παράγων του υπουργείου Οικονομικών, μιλώντας στη «Ν», επεσήμανε: «Δεν είναι συμβατό με τη λογική του απλού και του δίκαιου φορολογικού συστήματος το να έχουμε διαφορετικούς τρόπους φορολόγησης σε εισοδήματα. Πρέπει στην Ελλάδα να καθίσουμε και να δούμε ποια εισοδήματα θέλουμε να τα φορολογούμε με ειδικό τρόπο ή με ειδική κλίμακα. Αφού λοιπόν βγάλουμε αυτές τις περιπτώσεις και πούμε ότι εκεί έχουμε ειδικό τρόπο φορολόγησης ή αυτοτελή φορολόγηση, όλα τα άλλα εισοδήματα πρέπει να πάνε σε μία κλίμακα. Είναι θέμα δικαιοσύνης και απλοποίησης και είναι θέμα του να μεταφερθεί με αυτό τον τρόπο το φορολογικό βάρος στα υψηλά και στα πολύ υψηλά εισοδήματα. Δεν μπορεί να πληρώνει ποσοστό επί του εισοδήματός του τόσο πολύ ένα χαμηλό εισόδημα και λιγότερο ένα υψηλό εισόδημα. Εχουμε περιπτώσεις, με τις τρεις διαφορετικές κλίμακες που έγιναν, όπου υψηλά εισοδήματα ελαφρύνθηκαν! Αρα θα πρέπει να πάμε σε μία επιβάρυνσή τους σε σχέση με τα χαμηλά εισοδήματα».
3,1 δισ.
Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τη φορολογική μεταρρύθμιση, το οποίο θα τεθεί υπόψη του «κουαρτέτου» προς έγκριση πριν πάρει τον δρόμο για τη Βουλή, προβλέπει επίσης και νέες περικοπές και καταργήσεις φοροαπαλλαγών.
Στο «μικροσκόπιο» των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών θα μπουν οι 630 φοροαπαλλαγές που έχουν απομείνει στην ελληνική φορολογική νομοθεσία και «κοστίζουν» περίπου 3,1 δισ. ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό, όπως προκύπτει και από το κείμενο του σχετικού τόμου που κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή μαζί με το νέο κρατικό προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών σχεδιάζει να βάλει «μαχαίρι» σε μεγάλο αριθμό φοροαπαλλαγών, χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα τον ισχυρισμό ότι πολλές από τις διατάξεις αυτές δεν εξυπηρετούν κοινωνικούς ή αναπτυξιακούς σκοπούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου