Με... αντισταθμιστικά οι μεγάλες αυξήσεις στους έμμεσους φόρους
δημοσιεύθηκε: 13:09
Για να περάσει την τεράστια αύξηση των εμμέσων φόρων, η κυβέρνηση επιδίωξε να δώσει σε κάθε κλάδο «κάτι» ως αντιστάθμισμα. Και με πολλούς τα κατάφερε.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα; Κατά τη διάρκεια της ακρόασής τους, οι Ελληνες ζυθοποιοί έμειναν έκπληκτοι όταν ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Σωκράτης Φάμελλος, τους αντέτεινε, στην αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην μπίρα, ότι «σας καταργούμε όμως τον δημοτικό φόρο».
Πράγματι, η κυβέρνηση κατάργησε τον δημοτικό φόρο για τους ζυθοποιούς, κάπου 16 εκατ., επιβαρύνοντάς τους, όμως σύμφωνα με την Καθημερινή, με 120 εκατ. από την αύξηση του ειδικού φόρου. Η «Κ» μίλησε τις προηγούμενες μέρες με αρκετούς εκπροσώπους παραγωγικών τάξεων και διαπίστωσε και άλλα τέτοια ανάλογα περιστατικά.
Πράγματι, η κυβέρνηση κατάργησε τον δημοτικό φόρο για τους ζυθοποιούς, κάπου 16 εκατ., επιβαρύνοντάς τους, όμως σύμφωνα με την Καθημερινή, με 120 εκατ. από την αύξηση του ειδικού φόρου. Η «Κ» μίλησε τις προηγούμενες μέρες με αρκετούς εκπροσώπους παραγωγικών τάξεων και διαπίστωσε και άλλα τέτοια ανάλογα περιστατικά.
Αυτοκίνητα
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση με τους αντιπροσώπους αυτοκινήτων. Εκεί ο κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος έκανε μία εξαίρεση και τους άκουσε, εξαιτίας και του γεγονότος ότι το μέτρο της απόσυρσης έληγε στις 31 Mαΐου. Σύμφωνα με πηγές του κλάδου, το υπουργείο Οικονομικών συμφώνησε να δώσει το «μισό της απόσυρσης», δηλαδή κάπου 70 από τα 150 εκατ., επιβαρύνοντας υπέρμετρα μόνο τα μεγάλα Ι.Χ. αυτοκίνητα, όπου το τέλος ταξινόμησης φτάνει στο ένα τρίτο της αξίας και κρατώντας εκτός αυξήσεων τα μεσαία, καθιστώντας ταυτόχρονα πιο φθηνά τα χαμηλού κυβισμού Ι.Χ.
Επίσης, η αύξηση του τέλους ταξινόμησης μπήκε στη λιανική τιμή, διευκολύνοντας την αναδιανομή μεριδίων εις βάρος συγκεκριμένων αυτοκινητοβιομηχανιών, με πολύ χαμηλή τιμή από το εργοστάσιο, αλλά εξαιρετικά υψηλή στη λιανική. Πηγές του υπουργείου παραδέχονται ότι «βάρυναν κριτήρια εξισορρόπησης της αγοράς εις όφελος οχημάτων που αγοράζονται από τα πιο λαϊκά στρώματα».
Αντίστοιχες συνέπειες φαίνεται ότι έχει και η επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στον εισαγόμενο πράσινο καφέ. Από το υπουργείο Οικονομικών λένε ότι ο φόρος επιβλήθηκε στην παραγωγή, «διότι δεν είναι δυνατόν να εισπραχθεί στην κατανάλωση» (σ.σ. κάτι που αποτελεί έμμεση ομολογία τού τι πρόκειται να συμβεί με τον ΦΠΑ). Οι Ελληνες καφεκόπτες καταγγέλλουν ότι το μέτρο δεν θα πλήξει όσους φέρνουν έτοιμο καφέ από το εξωτερικό. «Τα μέτρα ευνοούν τις μεγάλες εταιρείες καφέ και πλήττουν πριν από όλους εμάς τους μικρούς», λέει ο πρόεδρος των βιοτεχνών καφεκοπτών Σπύρος Αναστασίου.
Ενέργεια
Ενέργεια
Αντίστοιχη πολιτική ακολούθησε η κυβέρνηση και στην ενέργεια. Απάλλαξε από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης τους ηλεκτροπαραγωγούς, μερικοί από τους οποίους με την ιδιότητα των κατασκευαστών έχουν τη δυνατότητα να μπουν στη διευθέτηση του άρθρου για την απαλλαγή από τις ποινικές ευθύνες του καρτέλ των κατασκευαστών. Ο φόρος ήταν ο ψηλότερος στην Ευρώπη και η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε τολμήσει να τον αγγίξει. Επειδή όμως θα διαμαρτύρονταν οι βιομηχανικοί καταναλωτές, πρόβλεψε στο νομοσχέδιο ότι μειώνεται ανάλογα με τον όγκο κατανάλωσης και ο φόρος στους βιομηχανικούς καταναλωτές από 1 Ιανουαρίου 2018. Ετσι, οι παίκτες στα υγρά καύσιμα δυσκολεύονται να διαμαρτυρηθούν – και οι δικοί τους φόροι θα ισχύσουν από 1 Ιανουαρίου 2018, καθώς κάποιοι μπορούν τώρα να αγοράσουν φθηνό φυσικό αέριο για την ηλεκτροπαραγωγή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου