Πέμπτη 28 Ιουλίου 2016

Περί παρατάσεως του χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου και άλλων Δαιμόνων

Περί παρατάσεως του χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου και άλλων Δαιμόνων




Νένα Π. Διονυσοπούλου, Δικηγόρος
Είναι δυνατόν να μην έχουν εκδοθεί αποφάσεις επιβολής των αναλογούντων φόρων και προστίμων για παραβάσεις που διαπιστώθηκαν πριν σχεδόν μία πενταετία ή δεκαετία, θ’ αναρωτηθεί ο αναγνώστης της οικονομικής - φορολογικής επικαιρότητας τον τελευταίων εικοσιτετράωρων.
Η απάντηση είναι καταφατική : ναι, είναι δυνατόν. 
Μα δεν τίθεται θέμα παραγραφής, θα ρωτήσει εκ νέου. Η απάντηση είναι πάλι καταφατική: μα φυσικά και τίθεται.
Δε θα είναι η πρώτη φορά φυσικά.
Η με αριθμό ΣτΕ 3174/2014 απόφαση της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε πως η προβλεπόμενη στο άρθρο 85 παρ. 1 και 4 του Ν 2676/1999 παράταση του χρόνου παραγραφής της αξίωσης του Δημοσίου για βεβαίωση και επιβολή συγκεκριμένου φόρου ήταν αντίθετη στο άρθρο 78 του Συντάγματος παραβιάζοντας ταυτόχρονα την αρχή περί ασφάλειας δικαίου και περί δικαιολογημένης εμπιστοσύνης. Για οικονομία χρόνου θα περιορισθούμε στην αναφορά αυτής της απόφασης και δε θ’ αποτολμήσουμε ανασκόπηση της σχετικής νομολογίας την τελευταία σαρακονταετία. 
Μόλις χθες είδε το φως της δημοσιότητας απόσπασμα της πολυαναμενόμενης απόφασης σχετικά με την αντισυνταγματικότητα της παράτασης του χρόνου παραγραφής του σχετικού δικαιώματος του Δημοσίου που προβλέπονταν από το άρθρο 12 παρ. 7 του ν. 3888/2010. Το Συμβούλιο της Επικρατείας τονίζει πως « … Η παραγραφή αυτή πρέπει, επίσης, να έχει συνολικά εύλογη διάρκεια, δηλαδή να συνάδει προς την αρχή της αναλογικότητας, ώστε αφενός να επιτρέπει τον αποτελεσματικό έλεγχο της εκ μέρους των φορολογουμένων τήρησης των φορολογικών τους υποχρεώσεων, χωρίς όμως να ενθαρρύνει απραξία των φορολογικών αρχών και αφετέρου να μην αφήνει τους μεν φορολογουμένους έκθετους σε μακρά περίοδο ανασφάλειας δικαίου -που αποτελεί παράγοντα αποτρεπτικό για την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων με δυσμενείς επιπτώσεις στην ανάπτυξη, γενικότερα, και της εθνικής οικονομίας- και στον κίνδυνο να μην είναι πλέον σε θέση, μετά την παρέλευση μακρού χρόνου από το γεγονός που γεννά τη φορολογική υποχρέωση και την κτήση του διαφυγόντος τη φορολογία περιουσιακού οφέλους, να αμυνθούν προσηκόντως έναντι σχετικού ελέγχου, το δε Δημόσιο έκθετο στον κίνδυνο αδυναμίας είσπραξης τυχόν βεβαιουμένων ποσών προστίμων …» .

Πριν περάσουν εικοσιτέσσερις ώρες από τη διαρροή του παραπάνω αποσπάσματος απόφασης, κατατέθηκε τροπολογία της τελευταίας στιγμής (η οποία ψηφίστηκε φυσικά)  βάσει της οποίας οι υποθέσεις του τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης 1γ της υποπαραγράφου Δ7 της παραγράφου Δ του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015 (Α'94) μεταφέρονται από την Ειδική Γραμματεία του Σ.Δ.Ο.Ε. (Ε.Γ. Σ.Δ.Ο.Ε.), στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.), μετά από :
• καταγραφή τους, με διαπιστωτικές πράξεις του Υπουργού Οικονομικών εντός δύο μηνών (μεσούντος του καλοκαιριού ) από της δημοσιεύσεως του Νόμου
• και υποχρέωση μεταφοράς κατασχεθέντων ή παραληφθέντων και δεσμευθέντων βιβλίων, στοιχείων, εγγράφων, μέσων αποθήκευσης δεδομένων και αντικειμένων που σχετίζονται με τις υποθέσεις στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Η έναρξη ελέγχου των υποθέσεων αυτών θα ξεκινήσει κατά προτεραιότητα από το έτος 2017 και για το λόγο αυτό οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για έκδοση πράξεων διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου και κάθε άλλης πράξης επιβολής φόρων, τελών, προστίμων ή εισφορών παρατείνονται για τρία (3) έτη. 
Αξίζει τον κόπο να θυμηθούμε τι ακριβώς προβλέπει η διάταξη της υποπαραγράφου Δ7 του Ν 4336/2015, νόμος που ψηφίσθηκε πριν από εντεκάμισι μήνες.

ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Δ.7: ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

1.α. Από 30.10.2015, όλες οι αρμοδιότητες και καθήκοντα που άπτονται φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων, μεταφέρονται, από την Ειδική Γραμματεία του Σ.Δ.Ο.Ε., στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.) του Υπουργείου Οικονομικών.

β. i) Στις υφιστάμενες οργανικές θέσεις της Γ.Γ.Δ.Ε μεταφέρονται 500 οργανικές θέσεις της Ε.Γ. Σ.Δ.Ο.Ε, οι οποίες θα καλυφθούν από το προσωπικό που υπηρετεί στην Ε.Γ. Σ.Δ.Ο.Ε. Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών που εκδίδονται μέχρι τις 20.9.2015 καθορίζονται οι λεπτομέρειες της μετακίνησης, οι κατηγορίες, οι κλάδοι και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. Μέχρι τις 30.10.2015 θα ολοκληρωθεί η μεταφορά του προσωπικού που αναφέρεται στην παρούσα υποπαράγραφο.

ii) Με διαπιστωτικές πράξεις του Υπουργού Οικονομικών, που θα εκδοθούν μέχρι τις 20.9.2015, μεταφέρονται από την ΕΓ του ΣΔΟΕ η υλικοτεχνική υποδομή, καθώς και τα φυσικά και μαγνητικά αρχεία των υποθέσεων που εκκρεμούν στα δικαστήρια και των υποθέσεων που θα μεταφερθούν στη Γ.Γ.Δ.Ε. και αφορούν αρμοδιότητες φορολογικών και τελωνειακών θεμάτων και οι απαραίτητες πιστώσεις, που αναλογούν για την κάλυψη των μεταβιβαζόμενων στη Γ. Γ.Δ. Ε. αρμοδιοτήτων, της περίπτωσης α' της παρούσας υποπαραγράφου. Μέχρι τις 30.10.2015 θα ολοκληρωθεί η μεταφορά των αναγραφομένων στην παρούσα υποπαράγραφο.

γ. Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι λεπτομέρειες και κάθε διαδικαστικό ζήτημα για τη μεταφορά υποθέσεων που ελέγχονται από την Ειδική Γραμματεία του Σ.Δ.Ο.Ε. στη Γ.Γ.Δ.Ε.. Με τον όρο «υπόθεση» νοείται έλεγχος συγκεκριμένου Φυσικού ή Νομικού Προσώπου. Ο αριθμός των μεταφερόμενων υποθέσεων προτεραιότητας δεν μπορεί να υπερβεί τις 4.020. Η αντιμετώπιση των υπολοίπων υποθέσεων, που θα παραμείνουν στην Ε.Γ. του Σ.Δ.Ο.Ε. θα καθορισθεί με νομοθετική ρύθμιση μέχρι τις 30.10.2015.

δ. Γενικές και ειδικές διατάξεις που ισχύουν για την Ειδική Γραμματεία Σ.Δ.Ο.Ε., τις υπηρεσίες και το προσωπικό αυτής, ισχύουν και για τις υπηρεσίες και το προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, που ασκούν τις μεταφερόμενες από αυτήν ως άνω αρμοδιότητες, καθώς και για τις υπηρεσίες και το προσωπικό που ασκεί τις αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. ).

ε. Από την 30ή Οκτωβρίου 2015 καταργείται η παρ. 2 του άρθρου 25 του ν. 4321/2015 (Α'32). Οι παράγραφοι 1 και 3 του άρθρου 25 του ν. 4321/2015 καταργούνται από τότε που ίσχυσαν και οι εκθέσεις της Ειδικής Γραμματείας Σ.Δ.Ο.Ε., που έχουν συνταχθεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 4321/2015 (για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί καταλογιστικές πράξεις στη Φορολογική και Τελωνειακή Διοίκηση, θεωρούνται δελτία πληροφοριών).

στ. Όπου στις κείμενες διατάξεις αναφέρεται Ειδική Γραμματεία Σ.Δ.Ο.Ε. ή Σ.Δ.Ο.Ε. ή οι υπηρεσίες αυτής νοούνται, από της ισχύος του παρόντος, οι Υπηρεσίες της Γ.Γ.Δ.Ε., που ασκούν τις μεταφερόμενες με τις διατάξεις της παρούσας υποπαραγράφου ως άνω αρμοδιότητες.

2.α. Αρμόδιος για την έκδοση των αποφάσεων που προβλέπονται στις διατάξεις των άρθρων 6 παράγραφος 2, 15, 16, 17 και 21 του ν. 4321/2015 (Α' 32) είναι ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.

β. Αποφάσεις που έχουν εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση των διατάξεων που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος, τροποποιούνται με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.

γ. Όπου στις διατάξεις των άρθρων 20 και 22 του ν. 4321/2015 προβλέπεται η άσκηση αρμοδιότητας από Προϊσταμένους Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, αυτή θα ασκείται από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ο οποίος δύναται με απόφασή του να τη μεταβιβάζει σε Προϊσταμένους Υπηρεσιών αυτής ή να εξουσιοδοτεί αυτούς να υπογράφουν με εντολή του.
Τώρα λοιπόν, ας ξαναρωτήσουμε :
Είναι δυνατόν να μην έχουν εκδοθεί αποφάσεις επιβολής των αναλογούντων φόρων και προστίμων για παραβάσεις που διαπιστώθηκαν πριν σχεδόν μία πενταετία ή δεκαετία;
Μα δεν τίθεται θέμα παραγραφής;
Ας απαντήσει ο καθένας κατά βούλησιν, εντός κι εκτός δικαστικών αιθουσών.


.



http://taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: