ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Πτώση στα έσοδα του τουρισμού παρά την άνοδο στις αφίξεις
Οι τουρίστες που έρχονται φέτος στην Ελλάδα είναι περισσότεροι μεν, αλλά είναι ιδιαίτερα συγκρατημένοι στις δαπάνες τους. Αυτή είναι η εικόνα που παρουσιάζει η τουριστική σεζόν, τουλάχιστον όσον αφορά τους πρώτους επτά μήνες της χρονιάς, με τον Ιούλιο να αποτελεί την πλέον χαρακτηριστική περίπτωση αυτής της τάσης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου πληρωμών που δημοσιοποίησε χθες η Τράπεζα της Ελλάδος. Η πτώση των εσόδων ήταν της τάξεως του 4,8% σε επίπεδο επταμήνου οπότε οι συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις ανήλθαν στα 6,782 δισ. ευρώ, ενώ τον Ιούλιο η πτώση ήταν της τάξεως του 3,5% στα 2,853 δισ. ευρώ, στοιχεία που ανακοινώθηκαν προχθές μαζί με το συνολικό ισοζύγιο πληρωμών.
Από την άλλη πλευρά, το πρόσημο γύρισε θετικό όσον αφορά στις συνολικές αφίξεις στο επτάμηνο (+1,1% στα 12,11 εκατ. ταξιδιώτες) χάρη σε έναν πολύ καλό Ιούλιο, οπότε, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η ΤτΕ, ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε κατά 5,8% στα 4,664 εκατ. Σημειωτέον πως στην προχθεσινή ανακοίνωσή της για το ισοζύγιο πληρωμών, η ΤτΕ ανέφερε ότι τον Ιούλιο υπήρξε μείωση των αφίξεων μη κατοίκων ταξιδιωτών κατά 2%.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, αντίστοιχη εικόνα είναι πολύ πιθανό να παρουσιάσει τόσο ο Αύγουστος όσο και ο Σεπτέμβριος. Δηλαδή, αύξηση των αφίξεων αλλά με τα έσοδα να είναι μειωμένα σε σχέση με πέρσι, έστω και σε μικρότερο ποσοστό σε σύγκριση με το α' εξάμηνο του 2016. Κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι πλέον το πιθανότερο σενάριο είναι η τουριστική σεζόν να κλείσει με άνοδο στις αφίξεις και πτώση (πιθανότατα μικρή μονοψήφια) στα έσοδα.
Μία πρώτη ανάλυση των στοιχείων της ΤτΕ δείχνει ότι φέτος οι τουρίστες παρουσιάζονται σημαντικά πιο συγκρατημένοι στις δαπάνες τους. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι Βρετανοί τουρίστες. Οι αφίξεις από τη Βρετανία αυξήθηκαν κατά 5,5% στο επτάμηνο, αλλά τα έσοδα ήταν μειωμένα κατά 14,7%, ενώ τον Ιούλιο υπήρξε πτώση 7,5% στις αφίξεις των Βρετανών, αλλά η πτώση στις δαπάνες ήταν της τάξεως του 35,6%. Πιθανότατα, αυτή η διαφορά να οφείλεται στην πτώση της στερλίνας έναντι του ευρώ μετά το δημοψήφισμα για το Brexit. Στις περιπτώσεις άλλων χωρών που παρατηρείται το ίδιο φαινόμενο (π.χ. Γερμανία), η διαφορά αποδίδεται και στις χαμηλές τιμές που δόθηκαν για τα πακέτα της «τελευταίας στιγμής», προκειμένου να ενισχυθούν οι κρατήσεις.
Δημήτρης Μαλλάς
ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ AEGEAN, ΕΥΤΥΧΙΟ ΒΑΣΙΛΑΚΗ
«Καμπανάκι» για τις αερομεταφορές
Τον κώδωνα του κινδύνου για την ανάπτυξη της αεροπορικής αγοράς στη χώρα μας κρούει ο αντιπρόεδρος της Aegean, Ευτύχιος Βασιλάκης. «Για να συνεχισθεί η ανάπτυξη της Aegean, αλλά και των άλλων αερομεταφορέων, πρέπει να αντιστραφούν τα λάθη που μειώνουν την ανταγωνιστικότητα (όπως η αύξηση του ΦΠΑ, και το υψηλό κόστος του αεροδρομίου της Αθήνας)! Αλλιώς θα έχουμε στασιμότητα ή και υποχώρηση», δήλωσε, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τις προοπτικές εξέλιξης των αερομεταφορών.
Όπως είπε ο αντιπρόεδρος της Αegean η εταιρεία «μετά την εξαγορά της Olympic Air το 2013, επένδυσε συνειδητά στη στήριξη του τουρισμού προσθέτοντας 4,5 εκατ. επιπλέον θέσεις ετησίως και πάνω από 50 νέους προορισμούς. Ταυτόχρονα, είναι η μόνη εταιρεία που προσφέρει πάνω από 300 εκατ. ευρώ άμεσα έσοδα σε φορείς τους Δημοσίου».
Προσέθεσε δε πως «ανάπτυξη έχει φέρει σε μικρότερο βαθμό και η επένδυση άλλων εταιρειών στη χώρα μας. Η αναπτυξιακή πορεία όμως του τουρισμού και των αερομεταφορέων δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητη από τις επιλογές της πολιτείας. Μέσα σε ένα χρόνο ο ΦΠΑ για αερομεταφορές «πέταξε» από το 13% στο 24%, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο στην Ευρώπη, στη χώρα που τον χρειάζεται χαμηλά περισσότερο από κάθε άλλη λόγω των νησιών. Παράλληλα, εδώ και πάρα πολλά χρόνια η πολιτεία και η αγορά έχει αναγνωρίσει ότι οι χρεώσεις στο αεροδρόμιο της Αθήνας, λόγω της μικρής διάρκειας της σύμβασης, είναι σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από ανταγωνιστικά αεροδρόμια της νότιας Ευρώπης. H επέκταση όμως για μια γενναία μείωση των τελών, εκκρεμεί».
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη υπάρχουν λύσεις για τις προοπτικές ανάπτυξης των αερομεταφορών όπως η σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, με δέσμευση των επενδυτών για βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας, αλλά και χρεώσεις που υποχρεώνεται να κρατήσει ο επενδυτής σε ανταγωνιστικά επίπεδα.
Καταλήγοντας ο κ. Βασιλάκης δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «η δική μας διάθεση είναι πάντα στην εξέλιξη και στην ανάπτυξη, αλλά δεν αρκεί»!
Μαρία Μόσχου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου