Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2016

Τα μέτρα Αλεξιάδη που «μπλόκαραν» Tσακαλώτος και δανειστές

Τα μέτρα Αλεξιάδη που «μπλόκαραν» Tσακαλώτος και δανειστές

Τα μέτρα Αλεξιάδη που «μπλόκαραν» Tσακαλώτος και δανειστές
Τι προβλέπουν οι - έτοιμες εδώ και πολλούς μήνες - διατάξεις για πλαστικό χρήμα, αδήλωτα κεφάλαια, φορολόγηση μισθώσεων Airbnb, ειδικό επαγγελματικό λογαριασμό, περιουσιολόγιο και διασύνδεση ταμειακών μηχανών με υπουργείο Οικονομικών.
Διατάξεις που προβλέπουν αυξήσεις στα αφορολόγητα όρια των μισθωτών και των συνταξιούχων οι οποίοι εξοφλούν το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών τους με «πλαστικό χρήμα», κίνητρα προς φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις για τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών, ειδικές ρυθμίσεις για την αποκάλυψη και φορολόγηση κεφαλαίων που φυγαδεύτηκαν σε τράπεζες του εσωτερικού και του εξωτερικού, φορολόγηση των ευκαιριακών μισθώσεων ακινήτων μέσω διαδικτύου, δημιουργία ειδικού επαγγελματικού λογαριασμού για κάθε επιχείρηση, κατάρτιση ηλεκτρονικού περιουσιολογίου και διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τις πληροφοριακές υποδομές της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων της φορολογικής διοίκησης είχε προετοιμάσει εδώ και πολλούς μήνες ο απελθών αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης.

Ωστόσο, είτε ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών Ε. Τσακαλώτος, είτε οι εκπρόσωποι των δανειστών μπλόκαραν και δεν επέτρεψαν να προωθηθούν για ψήφιση και να εφαρμοστούν όλα αυτά τα φορολογικά νομοθετήματα, τα οποία θα μπορούσαν να συμβάλουν στη σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων και τη θεαματική βελτίωση των δημοσιονομικών δεικτών χωρίς να απαιτηθεί η επιβολή των πρόσφατων επαχθών μέτρων αύξησης των φορολογικών συντελεστών και μείωσης των συντάξεων!

Από τον τόμο των 130 σελίδων που δημοσιοποίησε χθες ο απελθών αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης για να παρουσιάσει τον απολογισμό του έργου του αποκαλύπτονται σημαντικές πληροφορίες για όλα αυτά τα μέτρα, τα οποία παραμένουν στον «πάγο» για πολλούς μήνες και δεν προωθούνται για ψήφιση και εφαρμογή.

Βάσει των όσων αναφέρονται στον συγκεκριμένο τόμο, τα πιο σημαντικά διαρθρωτικά μέτρα φορολογικής πολιτικής που είχε ετοιμάσει εδώ και πολύ καιρό ο κ. Αλεξιάδης προβλέπουν:

1. Κίνητρα για τη χρήση πλαστικού χρήματος και άλλων ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών. Στα κίνητρα αυτά περιλαμβάνονται:
α) Χορήγηση της έκπτωσης φόρου των 1.900 έως 2.100 ευρώ (που ισοδυναμεί με αφορολόγητο όριο εισοδήματος 8.636 έως 9.545 ευρώ) σε όσους μισθωτούς και συνταξιούχους πραγματοποιούν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών, όπως οι πιστωτικές και οι χρεωστικές κάρτες και η ηλεκτρονική τραπεζική, γενικές δαπάνες που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένο ποσοστό του δηλωθέντος εισοδήματος.
β) Επιπλέον έκπτωση φόρου για λοιπές δαπάνες (πχ. ιατρικά έξοδα) που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών.
γ) Επιβράβευση με πρόσθετη έκπτωση φόρου, η οποία ισοδυναμεί με πρόσθετο αφορολόγητο ποσό εισοδήματος, όσων μισθωτών και συνταξιούχων επιτυγχάνουν να πληρώσουν με ηλεκτρονικά μέσα (με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες, e-banking κ.λπ.) δαπάνες συνολικού ύψους άνω του 80% του εισοδήματός τους.
δ) Εξασφάλιση πρόσθετης συμμετοχής σε κληρώσεις ακριβών δώρων σε όσους ξεπερνούν τα τεθέντα όρια πληρωμών με χρήση τραπεζικών μέσων. Οι φορολογούμενοι αυτοί θα λαμβάνουν επιπλέον λαχνούς συμμετοχής (ενδεικτικά για κάθε 1000 επιπλέον ευρώ δαπανών,έναν επιπλέον λαχνό συμμετοχής στην κλήρωση).
ε) Επιπρόσθετη έκπτωση φόρου για τους μόνιμους κατοίκους νησιών του Αιγαίου στα οποία ίσχυε το υπό κατάργηση καθεστώς των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ, εφόσον πραγματοποιούν δαπάνες με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών εντός του συνόλου των ανωτέρω νησιών. Η επιπρόσθετη έκπτωση θα υπολογίζεται με συγκεκριμένο μεσοσταθμικό συντελεστή επιβάρυνσης.
στ) Εξαιρέσεις από τη σύνδεση της έκπτωσης φόρου των 1.900-2.100 ευρώ με τις ηλεκτρονικές πληρωμές για συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών με κριτήρια την ηλικία καθώςκαι τον τόπο μόνιμης κατοικίας αυτών.
2. Ρυθμίσεις για την εθελοντική αποκάλυψη κεφαλαίων. Το 2015 κατατέθηκε αρχικό σχέδιο με το οποίο προβλέπεται να παρασχεθεί η δυνατότητα στους φορολογούμενους να δηλώσουν εισοδήματαπου έχουν αποκρύψει, χωρίς να τους ασκηθεί ποινική δίωξη, αλλά και χωρίς να τους παρασχεθεί φορολογική αμνηστία. Όμως το σχέδιο αυτό απορρίφθηκε από τους εκπροσώπους των δανειστών. Φέτος κατατέθηκε νέο σχέδιο πιο κοντά στις θέσεις των δανειστών, με επιδιωκόμενο σκοπό, την κατά το δυνατόν συντομότερη ολοκλήρωση διαπραγματεύσεων με τους εκπροσώπους τους ώστε να προωθηθεί η νομοθετική ρύθμιση που θα εξασφαλίζει την ουσιαστική λειτουργία του μέτρου, στα πρότυπα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Πρόσφατα οι δανειστές απέρριψαν κι αυτό το σχέδιο αντιπροτείνοντας καθεστώς φορολόγησης των οικειοθελώς δηλούμενων κεφαλαίων τόσο επαχθές ώστε η ρύθμιση να μην είναι καθόλου ελκυστική και ουσιαστικά να παραμείνει ανενεργός.
3. Μέτρα για τη φορολόγηση των εισοδημάτων από τη δραστηριότητα της ευκαιριακής μίσθωσης ακινήτων.
Το επιτελείο του κ. Αλεξιάδη έχει ετοιμάσει εδώ και αρκετούς μήνες πακέτο νομοθετικών ρυθμίσεων για την υπαγωγή σε φόρο των δραστηριοτήτων ευκαιριακής μίσθωσης ακινήτων (δραστηριότητες μισθώσεων μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας Airbnb κ.λπ.), ο ετήσιος τζίρος των οποίων εκτιμάται σε 1,4 δισ. ευρώ. Στόχος των ρυθμίσεων, οι οποίες έχουν τεθεί σε διαπραγμάτευση με τους δανειστές, είναι η είσπραξη φορολογικών εσόδων ύψους 250 εκατ. ευρώ. Οι βασικές διατάξεις του, υπό διαπραγμάτευση, νομοσχεδίου προβλέπουν ότι:

α) Ο υποψήφιος εκμισθωτής πρέπει να είναι φυσικό πρόσωπο και να εγγραφεί σε ειδικό μητρώοτης Γ.Γ.Δ.Ε., το οποίο θα αποτελεί την ταυτότητα του προς εκμίσθωση ακινήτου και θασυνοδεύει κάθε συναλλαγή. Η μη συμμόρφωση επισύρει πρόστιμο ύψους 50.000 €.
β) Τίθεται όριο στον αριθμό των εκμισθούμενων ακινήτων ανά εκμεταλλευτή και στην ετήσιαδιάρκεια της μίσθωσης.
γ) Επιβάλλεται φόρος βραχυχρόνιας μίσθωσης ίσος με το 5% επί της αξίας της διανυκτέρευσης, ο οποίος θα αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο από οποιονδήποτε λειτουργεί ως ενδιάμεσος (κυρίως τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες).
δ) Τα εισοδήματα από τις ευκαιριακές μισθώσεις ακινήτων θα φορολογούνται με την κλίμακα των συντελεστών φορολόγησης των ενοικίων, δηλαδή με 15% μέχρι το επίπεδο των 12.000 ευρώ ετησίου εισοδήματος, με 35% πάνω από τα 12.000 και μέχρι τα 40.000 ευρώ και με 45% πάνω από τα 40.000 ευρώ.

Προβλέπεται επίσης η σύναψη συμφωνίας με βασικούς παρόχους (ηλεκτρονικές πλατφόρμες) για την παροχή στις ελληνικές φορολογικές και ελεγκτικές αρχές στοιχείων των εκμισθούμενων κατοικιών (δειγματοληπτικά).

4. Δημιουργία Ειδικού Επαγγελματικού Λογαριασμού. Προωθείται η δημιουργία Ειδικού Επαγγελματικού Λογαριασμού, για κάθε επιχείρηση, στον οποίο θα πιστώνονται οι πληρωμές πελατών της επιχείρησης που πραγματοποιούνται με «πλαστικό» ή ηλεκτρονικό χρήμα και μέσω του οποίου η επιχείρηση θα εξοφλεί τις τρέχουσες υποχρεώσεις της προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους προμηθευτές και τους εργαζόμενους. Στόχος είναι να καταστεί δυνατή η καθολική χρήση πλαστικού χρήματος και γενικότερα των ηλεκτρονικών πληρωμών, ώστε να υιοθετηθεί ο νέος τρόπος πληρωμών και από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η πλειοψηφία των οποίων έχουν οφειλές είτε προς το Δημόσιο είτε προς τρίτους. Στο κείμενο δεν διευκρινίζεται εάν ο λογαριασμός αυτός θα είναι ή όχι μερικώς ή ολικώς προστατευμένος από κατασχέσεις για παλαιά χρέη προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία. Οι δανειστές με την ανοχή του κ. Τσακαλώτου έχουν απορρίψει πάντως το σχέδιο για ακατάσχετο λογαριασμό.

5. Κατάρτιση περιουσιολογίου. Η διάταξη που είναι έτοιμη εδώ και πολλούς μήνες προβλέπει ότι θα κληθούν όλοι οι φορολογούμενοι, κάτοικοι εσωτερικού ή εξωτερικού να δηλώσουν τα στοιχεία της περιουσίαςτους, προκειμένου να δημιουργηθεί μια πλήρης ηλεκτρονική βάση δεδομένων με αναλυτικές πληροφορίες για το περιουσιακό προφίλ κάθε φυσικού προσώπου. Στο περιουσιολόγιο θα περιλαμβάνονται ενδεικτικά: ακίνητα, οχήματα, αεροσκάφη,σκάφη, μετοχές, εταιρικές μερίδες, συμμετοχές σε επιχειρήσεις (οποιασδήποτε μορφής), τραπεζικοί λογαριασμοί, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια, επενδυτικά προϊόντα, μίσθωση θυρίδων,δρόμωνες ίπποι, κινητά μεγάλης αξίας κλπ.

Το σχέδιο διάταξης εστάλη στο γραφείο του Υπουργού Οικονομικών για τις περαιτέρω ενέργειες. Αφού εγκρίθηκε από το γραφείο του Υπουργού Οικονομικών, εστάλη στους θεσμούς, προκειμένου να οριστικοποιηθεί και να εισαχθεί στη Βουλή για ψήφιση.

6. Διασύνδεση Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων της φορολογικής διοίκησης και ηλεκτρονική διαβίβαση στοιχείων στη Γ.Γ.Π.Σ. Έχει συνταχθεί σχέδιο διάταξης, σχετικά με την διασύνδεση των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανών με το Υπουργείο Οικονομικών, για την ηλεκτρονική διαβίβαση των εκδιδόμενων φορολογικών στοιχείων. Με τον τρόπο αυτό, ρυθμίζεται η ηλεκτρονική διαβίβαση στο Υπουργείο Οικονομικών, των δεδομένων όλων των φορολογικών στοιχείων (π.χ. παραστατικά που σχετίζονται με χονδρικές ή λιανικές συναλλαγές), ανεξάρτητα από τον τρόπο έκδοσης των υπόψη παραστατικών (ηλεκτρονικά ή χειρόγραφα) από τα πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματικήδραστηριότητα, νομικά πρόσωπα κ.λπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: