Ποιοι χάνουν, ποιοι κερδίζουν από μέτρα και αντίμετρα
Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στα εισοδήματα των φορολογουμένων
Παρασκευή, 05 Μαΐου 2017 07:57
UPD:07:57
INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
ttsiros@naftemporiki.gr
ttsiros@naftemporiki.gr
Τις επιπτώσεις από την εφαρμογή των θετικών μέτρων που περιλαμβάνονται στα δύο «πακέτα» (αυτό του 2019 και αυτό του 2020) θα επιδιώξει να προβάλει η κυβέρνηση εν όψει της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή.
Και αυτό, προκειμένου να μετριαστεί ο αντίκτυπος από τη βίαιη μείωση στο καθαρό εισόδημα κυρίως των χαμηλόμισθων και των χαμηλοσυνταξιούχων που προκαλεί το «κούρεμα» της έκπτωσης φόρου από τα 1.900 ευρώ που είναι σήμερα στα 1.250 ευρώ.
Αν υπάρξει ο δημοσιονομικός χώρος για την ενεργοποίηση των θετικών μέτρων, τότε εκτός από τη μείωση της έκπτωσης φόρου, το 2020 θα ενεργοποιηθούν:
1 Η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης μέσα από την εφαρμογή νέας κλίμακας υπολογισμού, η οποία προβλέπει μηδενικό συντελεστή για εισοδήματα έως και 30.000 ευρώ. Αυτό το μέτρο είναι προγραμματισμένο για το 2020.
2 Η μείωση του βασικού συντελεστή της κλίμακας υπολογισμού του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων από το 22% στο 20% επίσης από το 2020.
3 Η χορήγηση του επιδόματος στέγασης και του αυξημένου επιδόματος τέκνων από το 2019 (σ.σ.: τις λεπτομέρειες εφαρμογής των δύο επιδομάτων παρουσίασε χθες η «Ναυτεμπορική»).
Όπως φαίνεται και στον αναλυτικό πίνακα που δημοσιεύεται, σε περίπτωση που δεν υπάρξουν οι προϋποθέσεις για να ενεργοποιηθούν τα «καλά μέτρα» (σ.σ.: αυτό θα συμβεί αν κριθεί ότι το πρωτογενές πλεόνασμα δεν ξεπερνά το 2,5% του ΑΕΠ είτε το 2019 είτε και το 2020) θα προκύψει αύξηση της παρακράτησης φόρου κατά 650 ευρώ τον χρόνο για όλους τους φορολογούμενους. Οι μοναδικοί που θα γλιτώσουν θα είναι όσοι εμφανίζουν ετήσιες αποδοχές κάτω των 5.681 ευρώ ετησίως (σ.σ.: είναι περίπου ένα εκατομμύριο οι οποίοι θα εξακολουθήσουν να καλύπτονται από το αφορολόγητο), αλλά και όσοι δηλώνουν πάνω από 170.000 ευρώ τον χρόνο (σ.σ.: και οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν έχουν αφορολόγητο λόγω υψηλού εισοδήματος).
Η εικόνα αλλάζει αν ενεργοποιηθούν τα «καλά μέτρα». Στον πίνακα αποτυπώνεται το ποσό φόρου που θα καλούνται να πληρώσουν οι φορολογούμενοι αν μειωθεί η εισφορά αλληλεγγύης, αλλά και ο πρώτος συντελεστής της κλίμακας (από το 22% στο 20%).
- Η μεγαλύτερη απώλεια εισοδήματος θα προκληθεί σε όσους δηλώνουν εισοδήματα από μισθούς της τάξεως των 9.000-12.000 ευρώ τον χρόνο, καθώς -παρά τη μείωση του βασικού συντελεστή- θα προκύψει πρόσθετος φόρος της τάξεως των 430-470 ευρώ.
- Για όσους δηλώνουν εισόδημα από 12.000 έως 22.000 ευρώ, οι απώλειες περιορίζονται αισθητά. Ξεκινούν από τα 410 ευρώ και μειώνονται όσο αυξάνει το εισόδημα. Στις 22.000 ευρώ, η μείωση της επιβάρυνσης από την εισφορά αλληλεγγύης αλλά και η μείωση του πρώτου συντελεστή από το 22% στο 20% υπερκαλύπτει πλήρως τις απώλειες από τη μείωση του αφορολόγητου.
- Πάνω από τις 22.000 ευρώ, η φορολογική επιβάρυνση μειώνεται παρά τη μείωση του αφορολόγητου. Το όφελος ξεκινάει από 70-120 ευρώ για τα εισοδήματα της τάξεως των 23.000-25.000 ευρώ και φτάνει έως και τα 1.300 ευρώ για τα πολύ υψηλά εισοδήματα. Για αποδοχές της τάξεως των 70-80.000 ευρώ προκύπτει όφελος της τάξεως των 700 ευρώ.
Από τους «χαμένους» χαμηλόμισθους, τις απώλειες θα κατορθώσουν να αναπληρώσουν μόνο όσοι πληρούν τα κριτήρια για αν εισπράξουν είτε το επίδομα ενοικίου (σ.σ.: μπορεί να φτάσει και τα 1.200 ευρώ τον χρόνο) είτε το αυξημένο επίδομα τέκνων.
Οι απώλειες
Ο συνδυασμός των αρνητικών και των θετικών μέτρων που έχουν δρομολογηθεί, θα επιφέρει σημαντικές απώλειες εισοδήματος σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, κυρίως χαμηλόμισθους χωρίς παιδιά με καλυμμένες τις στεγαστικές τους ανάγκες. Θα υπάρξουν όμως και κοινωνικές ομάδες για τις οποίες θα προκύψει οικονομικό όφελος. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες, φορολογούμενοι που ζουν στο ενοίκιο ή που πληρώνουν στεγαστικό δάνειο, οικογένειες με παιδιά και χαμηλά εισοδήματα όπως επίσης και φορολογούμενοι με υψηλά εισοδήματα (άνω των 22.000 ευρώ ετησίως), οι οποίοι και θα βγουν κερδισμένοι από τη σημαντική μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης.
Υψηλότερο πλεόνασμα χαμηλότερη ανάπτυξη
2017: Η κυβέρνηση διορθώνει τις προβλέψεις της για το ΑΕΠ κάτω του 2,5% - Αυξάνει το πλεόνασμα έως 2,3%
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Πέμπτη, 04 Μαΐου 2017
Σελ. 01
Υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά χαμηλότερη ανάπτυξη για τη φετινή χρονιά θα αναγράφει, σύμφωνα με πληροφορίες, το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή ταυτόχρονα με το πολυνομοσχέδιο των μέτρων.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο πήχης του πρωτογενούς πλεονάσματος θα ανέβει πάνω από το 2% (πιθανότατα στο 2,2%-2,3% έναντι ακριβώς 2% που είχε προβλεφθεί στον κρατικό προϋπολογισμό του 2017). Από την άλλη, ο πήχης της ανάπτυξης αναμένεται να κατέβει ενδεχομένως και κάτω από το 2,5% έναντι 2,7% που προέβλεπε ο κρατικός προϋπολογισμός. Το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα θα αφορά την περίοδο 2017-2020. Η κατάθεσή του στη Βουλή θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλούς μήνες, αλλά αναβλήθηκε λόγω των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Το κυβερνητικό σχέδιο για τα επιδόματα
Οικογενειακό
1. Να αυξηθεί το επίδομα για όσους έχουν ένα παιδί, από τα 40 ευρώ τον μήνα, στα 60 ευρώ τον μήνα
2. Να αναπροσαρμοστεί το επίδομα για όσους έχουν δύο παιδιά, από τα 80 ευρώ, στα 150 ευρώ
3. Να αυξηθεί το επίδομα των τρίτεκνων στα 280 ευρώ τον μήνα (από 245 ευρώ που είναι σήμερα)
4. Να δίδεται επίδομα 410 ευρώ ανά μήνα σε όσους έχουν τέσσερα παιδιά (από 327 ευρώ)
Κατοικίας
1. Για εργένηδες με εισόδημα έως και 9.600 ευρώ τον χρόνο, να δίδεται επίδομα 50 ευρώ τον μήνα
2. Για ζευγάρια χωρίς παιδιά και εισόδημα 14.400 ευρώ, το επίδομα να είναι 75 ευρώ τον μήνα
3. 87,5 ευρώ τον μήνα να παίρνουν ζευγάρια με ένα παιδί και εισόδημα έως 16.800 ευρώ ετησίως
4. Για οικογένειες με δύο παιδιά, το εισοδηματικό όριο να ανέβει στα 19.200 ευρώ και το επίδομα να είναι 100 ευρώ.
Με 23 μειώσεις σε επτά χρόνια απώλειες 50 δισ. για συνταξιούχους
ΕΝΔΙΣΥ: Εισόδημα - φιλοδώρημα και φτωχοποίηση με τη νέα περικοπή από το 2019, σε συνδυασμό με τη μείωση του αφορολόγητου
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Πέμπτη, 04 Μαΐου 2017
Σελ. 04
Οι δραματικές επιπτώσεις από τις συνεχιζόμενες περικοπές των συντάξεων τα τελευταία επτά χρόνια στο εισόδημα των συνταξιούχων είχαν ως αποτέλεσμα απώλειες περίπου 50 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ενιαίου Δικτύου Συνταξιούχων (ΕΝΔΙΣΥ), ενώ οι κάθε είδους παρεμβάσεις και περικοπές σε όλες τις συνταξιοδοτικές παροχές ανήλθαν σε 23.
Το Δίκτυο Συνταξιούχων, μετά την ολοκλήρωση της νέας συμφωνίας με τους πιστωτές που προβλέπει νέες μεσοσταθμικές μειώσεις 9% σε κύριες και επικουρικές συντάξεις 900.000 δικαιούχων, κάνει λόγο για ολοκλήρωση της «φτωχοποίησης των απόμαχων της δουλειάς», καθώς, όπως αναφέρει, οι συντάξεις πλέον, με τη νέα περικοπή της προσωπικής διαφοράς που θα εφαρμοστεί από το 2019, σε συνδυασμό με τη μείωση του αφορολόγητου, έχουν μετατραπεί σε «φιλοδωρήματα». Όσον αφορά τις επικουρικές, το Δίκτυο Συνταξιούχων εκτιμά ότι οι νέες περικοπές θα αφορούν 200.000 συνταξιούχους.
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Ενιαίου Δικτύου Συνταξιούχων Νίκος Χατζόπουλος, «οι μειώσεις που έχουν υποστεί τα εισοδήματά μας είναι μεγάλες, γιατί δεν είναι μόνο η μείωση στη σύνταξή μας, είναι και η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, η αύξηση της φορολογίας, όλα αυτά τα χαράτσια που έχουν μειώσει το εισόδημα των συνταξιούχων περισσότερο από 50%. Έχουμε φθάσει πια στο στάδιο της εξαθλίωσης. Υπάρχουν συνάνθρωποί μας που δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε τα φάρμακά τους».
Οι 23 περικοπές μετά το 2010
Σύμφωνα με το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων, από την υπογραφή του πρώτου μνημονίου το 2010 μέχρι και την τελευταία απόφαση για μειώσεις έως και 18% σε κύριες και επικουρικές συντάξεις, καταγράφονται οι ακόλουθες 23 περικοπές σε όλες τις συνταξιοδοτικές παροχές.
1. Το 2010, πριν από την υπογραφή του πρώτου μνημονίου, ψηφίστηκε η περικοπή των δώρων, 13ης και της 14ης κύριας σύνταξης.
2. Όλοι οι συνταξιούχοι κάτω των 60 ετών -ανάλογα με τα ποσά των συντάξεων που ελάμβαναν- υπέστησαν μειώσεις από 6% έως 10%. Συγκεκριμένα, για συντάξεις άνω των 1.700 ευρώ η μείωση ξεκινούσε από 6%, ενώ για συντάξεις μεγαλύτερες των 3.000 ευρώ έφτανε ακόμα και το 10% (2011).
3. Επιβλήθηκε ειδική εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων από 3% έως 13% (κλιμακωτά) για ποσά συντάξεων από 1.400 ευρώ και άνω (2011). Παράλληλα, ξεκίνησαν και κλιμακωτές περικοπές στις επικουρικές συντάξεις, από 3% για ποσά άνω των 300 ευρώ έως 10% για επικουρικές άνω των 650 ευρώ.
4. Περικοπές στις κύριες συντάξεις των νέων συνταξιούχων το 2011. Συγκεκριμένα, οι συνταξιούχοι ηλικίας κάτω των 55 ετών υπέστησαν 40% μείωση για ποσά άνω των 1.000 ευρώ, ενώ οι συνταξιούχοι μεταξύ 55 και 60 ετών υπέστησαν μείωση 20% για ποσά άνω των 1.200 ευρώ. Ταυτόχρονα, ξεκίνησαν μειώσεις από 15% έως και 30% για ποσά άνω των 150 ευρώ και στις επικουρικές συντάξεις.
5. Αναδρομικά, από τον Ιανουάριο του 2012, επιβλήθηκαν νέες μειώσεις έως 12% σε συντάξεις άνω των 1.300 ευρώ. Με τον ίδιο νόμο μειώθηκαν εκ νέου και οι επικουρικές. Συγκεκριμένα, για ποσά άνω των 250 ευρώ η μείωση ήταν 10%, ενώ για ποσά από 251 έως 300 ευρώ η μείωση διαμορφώθηκε στο 15% και για ποσά άνω των 300 ευρώ η μείωση άγγιξε το 20%.
6. Μείωση στο άθροισμα κύριας και επικουρικής, δηλαδή στο σύνολο της σύνταξης (2012). Συγκεκριμένα, ποσά από 1.000 έως 1.500 ευρώ υπέστησαν μείωση 5%, ποσά 1.500-2.000 μείωση 10%, από 2.000 έως 3.000 μείωση 15% και ποσά από 3.000 ευρώ και άνω, μείωση 20%. Ταυτόχρονα, καταργήθηκαν τα επιδόματα δώρων στις κύριες και τα δώρα στις επικουρικές.
7. Ακολούθησαν οριζόντιες μειώσεις κατά 5,2% σε όλες τις επικουρικές το 2014.
8. Μειώθηκαν οι κατώτατες συντάξεις σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
9. Μειώθηκαν τα ποσά των πρόωρων συντάξεων κατά 10% για τους συνταξιούχους ιδιωτικού τομέα.
10. Μειώνονται σε 250.000 συνταξιούχους μέχρι και 40% οι επικουρικές.
11. Κατάργηση ΕΚΑΣ σε σχεδόν 160.000 χαμηλοσυνταξιούχους.
12. Μειώσεις έως και 45% στα μερίσματα ΜΤΠΥ.
13. Όλοι οι νέοι συνταξιούχοι θα λάβουν συντάξεις μικρότερες έως και 30% λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού (νόμος Κατρούγκαλου 4387/2016).
14. Θεσπίζεται το «πλαφόν» των 2.000 ευρώ για την ατομική σύνταξη (άθροισμα μίας κύριας και μίας επικουρικής σύνταξης) και των 3.000 ευρώ (άθροισμα πολλών κύριων συντάξεων και πολλών επικουρικών συντάξεων).
15. Αυστηρότερα κριτήρια στις συντάξεις χηρείας. Τέθηκε πλέον το όριο ηλικίας στα 55 έτη. Οι χήρες/χήροι άνω των 55 θα παίρνουν διά βίου τη σύνταξη. Εφόσον είναι 52 θα την παίρνουν μόνο για τρία χρόνια και θα επαναχορηγείται στα 67. Αν είναι κάτω από 52 θα την εισπράττουν για τρία χρόνια, εκτός αν είναι μητέρες ανηλίκων οπότε θα τη λαμβάνουν μέχρι να ενηλικιωθεί το παιδί ή μέχρι να αποφοιτήσει (24 ετών).
16. Περικοπή κατά 60% στις συντάξεις όσων εργάζονται παραλλήλως.
17. Μειώσεις σε όσους συνταξιοδοτούνται πρόωρα.
18. Περικοπές από 15%-20% στα εφάπαξ.
19. Δραματική μείωση των νέων αναπηρικών συντάξεων (από Μάιο 2016).
20. Αύξηση της εισφοράς σε όλες τις κύριες συντάξεις υπέρ της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης (ΕΟΠΥΥ) από το 4% σε 6%. Το μέτρο αυτό οδήγησε σε αντίστοιχη έμμεση μείωση στις καθαρές αποδοχές 2,6 εκατομμυρίων συνταξιούχων από κύριες συντάξεις (θεσπίστηκε μέσα Ιουλίου 2015, ίσχυσε αναδρομικά από 1/7/2015 και οδήγησε σε επιπλέον 532 εκατ. ευρώ έσοδα για τον ΕΟΠΥΥ ετησίως).
21. Εισφορά 6% σε όλες τις επικουρικές συντάξεις υπέρ της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης (ΕΟΠΥΥ). Το μέτρο αυτό οδήγησε σε αντίστοιχη μείωση στις καθαρές αποδοχές 1,2 εκατομμυρίου συνταξιούχων από επικουρικές συντάξεις (θεσπίστηκε μέσα Ιουλίου 2015, ίσχυσε αναδρομικά από 1/7/2017 και απέδωσε επιπλέον 178 εκατ. ευρώ).
22. Εισφορά 14% επί του καθαρού δηλωτέου εισοδήματος 650.000 αγροτών (σ.σ.: Ασφαλισμένων του τέως ΟΓΑ) για τον κλάδο κύριας σύνταξης (θεσπίστηκε αρχές Μαΐου, ισχύει από 1/1/2017 και προβλέπεται να αποδώσει έσοδα 450 - 500 εκατ. ευρώ).
23.Νέες περικοπές έως 18% για κύριες και επικουρικές καταβαλλόμενες συντάξεις από το 2019. Οι νέες περικοπές αφορούν περισσότερες από 900.000 κύριες συντάξεις που είχαν απονεμηθεί προ του Μαΐου 2016.
Ψηλώνει το πλεόνασμα - χαμηλώνει η ανάπτυξη
Μεσοπρόθεσμο: Το 2017 το πρωτογενές θα διαμορφωθεί 2,2% - 2,3%, έναντι 1,75% που είναι ο μνημονιακός στόχος
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Πέμπτη, 04 Μαΐου 2017
Σελ. 05
Υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά χαμηλότερη ανάπτυξη για τη φετινή χρονιά θα αναγράφει, σύμφωνα με πληροφορίες, το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή ταυτόχρονα με το πολυνομοσχέδιο των μέτρων.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο πήχης του πρωτογενούς πλεονάσματος θα ανέβει πάνω από το 2% (πιθανότατα στο 2,2%-2,3%) έναντι ακριβώς 2% που είχε προβλεφθεί στον κρατικό προϋπολογισμό του 2017. Από την άλλη, ο πήχης της ανάπτυξης αναμένεται να κατέβει ενδεχομένως και κάτω από το 2,5% έναντι 2,7% που προέβλεπε ο κρατικός προϋπολογισμός. Το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα θα αφορά την περίοδο 2017-2020. Η κατάθεσή του στη Βουλή θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πολλούς μήνες, αλλά αναβλήθηκε καθώς δεν είχαν προσδιοριστεί οι στόχοι των πρωτογενών πλεονασμάτων για το 2019 και το 2020.
Το θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων ουσιαστικά παραμένει ανοικτό ακόμη και τώρα καθώς Αθήνα και δανειστές δεν έχουν συμφωνήσει για πόσα χρόνια θα διατηρηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα στο επίπεδο του 3,5% του ΑΕΠ. Ωστόσο, ο στόχος θεωρείται πλέον δεδομένος για την περίοδο στην οποία θα αφορά το μεσοπρόθεσμο. Έτσι, για το 2017 ο πήχης ανεβαίνει στο 2,2% - 2,3%, ενώ από το 2018 και μετά θα ανέβει ακόμη περισσότερο στο 3,5%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αύξηση του πήχη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2017 δεν επηρεάζει τον μνημονιακό στόχο, ο οποίος παραμένει στο 1,75%.
Αν επιβεβαιωθεί η αναθεωρημένη εκτίμηση της ελληνικής πλευράς και καταγραφεί το 2017 πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% ή και περισσότερο, η διαφορά θα αποτελέσει υπεραπόδοση.
Σε μια τέτοια περίπτωση, η ελληνική κυβέρνηση θα αποκτήσει το δικαίωμα να προχωρήσει στη διάθεση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους οικονομικά ασθενέστερους, όπως συνέβη και το 2016 με τη διάθεση της «13ης σύνταξης» όπως χαρακτηρίστηκε το έκτακτο επίδομα που δόθηκε σε όσους είχαν σύνταξη κάτω από 800 ευρώ τον μήνα.
Η άνοδος του πήχη όσον αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 οφείλεται στη μεγάλη υπεραπόδοση που καταγράφηκε το 2016 όσον αφορά το αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης, τόσο σε όρους ESA 2010 που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ όσο και σε όρους μνημονίου. Σύμφωνα με αρμόδιο κυβερνητικό παράγοντα, δεν υπήρξε πλήρης συμφωνία με τους δανειστές όσον αφορά το τμήμα του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2016 που δεν θα έχει μόνιμο χαρακτήρα. Ωστόσο, συμφωνήθηκε ότι υπάρχει σημαντική υπεραπόδοση, ένα τμήμα της οποίας θα αποτυπωθεί και στα φετινά αποτελέσματα της γενικής κυβέρνησης. Η μείωση του πήχη της ανάπτυξης από την άλλη πλευρά θα οφείλεται -εφόσον αποτυπωθεί τελικώς και στα κείμενα του μεσοπρόθεσμου προγράμματος- στην πορεία της οικονομίας κατά το 1ο τρίμηνο του 2017. Η ΕΛΣΤΑΤ θα ανακοινώσει την πορεία του α’ τριμήνου στις 15 Μαΐου και τότε θα αποτυπωθεί η πραγματική εικόνα.
Ήδη, πάντως, πολλοί φορείς, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ΔΝΤ, ακόμη και η Τράπεζα της Ελλάδας, έχουν αναθεωρήσει προς τα κάτω τις εκτιμήσεις τους για την πορεία του φετινού ΑΕΠ. Σε κάθε περίπτωση, το μεσοπρόθεσμο θα προβλέπει ότι σε απόλυτους αριθμούς το ΑΕΠ θα έχει διαμορφωθεί έως το 2020 κοντά στα 198 δισ. ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι και το πακέτο των μέτρων, που περιλαμβάνει τις περικοπές στις συντάξεις αλλά και τη μείωση του αφορολόγητου, θα πλησιάσει ή και θα ξεπεράσει ακόμη τα 4 δισ. ευρώ.
«Ανοικτό» το επίδομα τέκνων
Ενώ η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι τα θετικά μέτρα θα εφαρμοστούν το 2019, εφόσον επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι (σ.σ.: πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για το συγκεκριμένο έτος, χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν η δημοσιονομική επίπτωση από τη μείωση των συντάξεων), οι λεπτομέρειες βασικών μέτρων όπως είναι η ενίσχυση του οικογενειακού επιδόματος παραμένουν ακόμη «ανοικτές». Σύμφωνα με πληροφορίες, παρά την απόφαση για αύξηση του προϋπολογισμού του οικογενειακού επιδόματος από τα 650 στα 910 εκατ. ευρώ (δηλαδή κατά 260 εκατ. ευρώ), παραμένει στο τραπέζι το ενδεχόμενο κατάργησης του «ειδικού επιδόματος τρίτεκνων και πολύτεκνων». Πρόκειται για το επίδομα των 500 ευρώ ετησίως ανά παιδί που χορηγείται σε όσους έχουν τρία παιδιά και πάνω, υπό την προϋπόθεση ότι το ετήσιο εισόδημα δεν ξεπερνά τις 45.000 ευρώ. Την κατάργηση του επιδόματος είχαν ζητήσει το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα προκειμένου να ενισχυθεί περισσότερο το επίδομα τέκνων για όσους έχουν ένα ή δύο παιδιά.
Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης σε αυτό το πλαίσιο είναι η εξής:
1. Να αυξηθεί το επίδομα για όσους έχουν ένα παιδί από τα 40 ευρώ τον μήνα στα 60 ευρώ τον μήνα
2. Να αναπροσαρμοστεί το επίδομα για όσους έχουν δύο παιδιά από τα 80 ευρώ που είναι σήμερα στα 150 ευρώ
3. Να αυξηθεί το επίδομα των τρίτεκνων στα 280 ευρώ τον μήνα(από 245 ευρώ που είναι σήμερα) και
4. Να δίδεται επίδομα 410 ευρώ ανά μήνα σε όσους έχουν τέσσερα παιδιά (από 327 ευρώ που είναι σήμερα).
Να σημειωθεί ότι τα ποσά που προαναφέρθηκαν είναι τα μεγαλύτερα που προβλέπονται για όσους εμφανίζουν τα χαμηλότερα εισοδήματα. Και η σημερινή νομοθεσία προβλέπει μείωση των επιδομάτων ανάλογα με το δηλωθέν εισόδημα.
Και ενώ το επίδομα τέκνων είναι ακόμη «ανοικτό» ως προς τα ακριβή ποσά που θα δίδονται, πιο ξεκάθαρη φαίνεται να είναι η κατάσταση με το επίδομα ενοικίου το οποίο θα δίδεται και σε πολίτες που αποπληρώνουν στεγαστικά δάνεια για την κύρια κατοικία τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», τα ποσά του επιδόματος αλλά και τα εισοδηματικά κριτήρια διαμορφώνονται ως εξής:
1. Για εργένηδες με εισόδημα έως και 9.600 ευρώ τον χρόνο θα δίδεται επίδομα 50 ευρώ τον μήνα
2. Για ζευγάρια χωρίς παιδιά και οικογενειακό εισόδημα 14.400 ευρώ, το επίδομα θα είναι 75 ευρώ τον μήνα
3. 87,5 ευρώ τον μήνα θα παίρνουν ζευγάρια με ένα παιδί και εισόδημα έως 16.800 ευρώ ετησίως
4. Για οικογένειες με δύο παιδιά το εισοδηματικό όριο θα ανέβει στα 19.200 ευρώ και το επίδομα θα είναι 100 ευρώ.
ΘΑΝΟΣ ΤΣΙΡΟΣ - ttsiros@naftemporiki.gr
Διπλό «ψαλίδι» έως και 18% για 900.000 συνταξιούχους
Τεχνική συμφωνία: Ποιες κατηγορίες ασφαλισμένων κινδυνεύουν με απώλειες από 1 έως και 350 ευρώ στο πλαίσιο των νέων περικοπών
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Τετάρτη, 03 Μαΐου 2017
Σελ. 06
Διπλές επώδυνες περικοπές σε κύριες και επικουρικές συντάξεις περίπου 900.000 σημερινών δικαιούχων, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις θα ανέλθουν ακόμη έως και στο 18% του συνολικού ποσού της σύνταξης (κύριας ή επικουρικής), προβλέπει η τελική συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών για το ασφαλιστικό. Αυτή η απόφαση σημαίνει πως από την 1/1/2019 οι συντάξεις στις οποίες διαπιστωθεί μετά τον επανυπολογισμό τους ότι υπάρχει η λεγόμενη «προσωπική διαφορά» ανάμεσα στον παλαιό τρόπο υπολογισμού (ν.3863, Λοβέρδου - Κουτρουμάνη) και στον νέο τρόπο υπολογισμού (ν.4387/2016 - Κατρούγκαλος), τότε οι συντάξεις εκείνες οι οποίες έχουν θετική διαφορά, δηλαδή το καταβαλλόμενο ποσό είναι μεγαλύτερο, θα υποστούν μειώσεις που θα φτάσουν έως και στο 18% όχι επί της προσωπικής διαφοράς, αλλά στο συνολικό ποσό της σύνταξης.
Στελέχη της κοινωνικής ασφάλισης εκτιμούν ότι οι μηνιαίες απώλειες θα κυμανθούν από ένα έως και 350 ευρώ σε ορισμένες ακραίες περιπτώσεις, ανάλογα με το ύψος της σύνταξης και το μέγεθος της προσωπικής διαφοράς. Με αυτή τη διαδικασία εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 1,8 δισ. ευρώ (1% του ΑΕΠ).
Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Εργασίας, η μεσοσταθμική μείωση των κύριων συντάξεων θα είναι στο 9%. Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις κρίθηκαν αναγκαίες ώστε να μπορέσει να επιβληθεί το «δίχτυ προστασίας» του 18% στις κύριες συντάξεις. Πάντως, εκτός από τις κύριες και επικουρικές συντάξεις, ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο μειώσεων και στις συντάξεις χηρείας, καθώς και σε ορισμένες περιπτώσεις αναπηρικών συντάξεων.
Οι μεγάλοι χαμένοι από τον επανυπολογισμό των συντάξεων και από τις νέες περικοπές που θα έχουν ως ανώτατο πλαφόν το 18% εκτιμάται ότι θα είναι οι ασφαλισμένοι στον πρώην ΟΑΕΕ.
Για παράδειγμα, ασφαλισμένος του πρώην ΤΕΒΕ με το παλιό σύστημα ελάμβανε 1.400 ευρώ και με τον νέο τρόπο υπολογισμού να βγάζει 1.100 ευρώ, άρα να έχει διαφορά 300 ευρώ η οποία είναι μεγαλύτερη από 18%. Αυτός με το ανώτατο πλαφόν της μείωσης θα χάσει 252 ευρώ.
Επίσης, με αντίστοιχες σοβαρές απώλειες κινδυνεύουν συνταξιούχοι του ΙΚΑ με πολλά έτη ασφάλισης και υψηλό συντάξιμο μισθό, δημόσιοι υπάλληλοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης και υψηλό συντάξιμο μισθό, ενώ με σημαντικές απώλειες κινδυνεύουν και οι ψηλές συντάξεις γιατρών, δικηγόρων, πανεπιστημιακών, συνταξιούχων ΔΕΚΟ και τραπεζών που εμφανίζουν μεγάλες προσωπικές διαφορές.
Με σημαντικές περικοπές στις επικουρικές συντάξεις κινδυνεύουν οι συνταξιούχοι του ΤΑΝΠΥ, το ταμείο της πρώην Αγροτικής Τράπεζας, το ταμείο των Βενζινοπωλών.
Οι ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης επισημαίνουν ότι επειδή δεν υπάρχει καμία αναφορά στην προστασία των χαμηλοσυνταξιούχων, ενδέχεται η περικοπή της προσωπικής διαφοράς να αρχίζει από τις πολύ χαμηλές συντάξεις των 486 ευρώ, οι οποίες εμφανίζουν προσωπικές διαφορές της τάξης των 45 ευρώ.
Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό Εργασίας Γιώργο Κουτρουμάνη «οι απώλειες σε ορισμένες περιπτώσεις κύριων συντάξεων μπορεί να κυμανθούν από λίγα ευρώ τον μήνα και να ανέλθουν και στα 350 ευρώ τον μήνα, ενώ αντίστοιχα στις επικουρικές μπορεί να κυμανθούν από 20 ευρώ έως τα 108 ευρώ τον μήνα, στις περιπτώσεις κάποιων ταμείων που χορηγούν επικουρικές ακόμη και 600 ευρώ».
Από τη συμφωνία κυβέρνησης και εκπροσώπων των θεσμών προκύπτει ότι υπάρχει μια βασική ανατροπή στον νόμο Κατρούγκαλου 4387/16, ο οποίος προέβλεπε μετά τον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων τη διατήρηση του ποσού της «προσωπικής διαφοράς» που θα προέκυπτε.
Ο νόμος Κατρούγκαλου προέβλεπε ότι «εάν η προσωπική διαφορά είναι θετική, εξακολουθεί να καταβάλλεται στο συνταξιούχο και μετά την 1/1/2019, μέχρι την οριστική εξάλειψή της και τον συμψηφισμό της με μελλοντικές αυξήσεις των συντάξεων. Εάν είναι αρνητική, δηλαδή το ποσό της σύνταξης με το νέο καθεστώς είναι υψηλότερο σε σχέση με εκείνο που έχει υπολογιστεί βάσει του προγενέστερου νομοθετικού πλαισίου, τότε, όπως προαναφέρθηκε, προσαυξάνεται το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης σταδιακά (εγκύκλιος Αρ. Πρωτ.: Φ80000 / οικ.60258 / 1471».
Σύμφωνα με την εκτίμηση του Δημήτρη Μπούρλου, εργατολόγου - νομικού, «οι μειώσεις θα αφορούν μέχρι το ποσοστό του 18% όλες τις κύριες και επικουρικές συντάξεις ανεξαρτήτως ποσού. Συνεπώς κανένα ποσό σύνταξης δεν είναι διασφαλισμένο και αυτό προκαλεί μεγάλη ανασφάλεια τόσο στους σημερινούς όσο και στους μελλοντικούς συνταξιούχους».
Ποια ταμεία αφορά και ποια εξαιρούνται
Η διαδικασία αναπροσαρμογής, άρα και των νέων περικοπών, αφορά τις κύριες και επικουρικές συντάξεις (γήρατος, αναπηρίας, θανάτου) όλων των φορέων αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, οι οποίοι εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ από 1/1/2017, εκτός από τον ΟΓΑ. Δηλαδή, αφορά το τ. ΙΚΑ, τ. ΕΤΑΑ, τ. ΟΑΕΕ και τ. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ. Επίσης, από τη διαδικασία αναπροσαρμογής εξαιρούνται και οι συντάξεις που χορηγούνται από το Ταμείο Σύνταξης της Τράπεζας της Ελλάδος.
Συγκεκριμένα, αναπροσαρμόζονται οι ήδη καταβαλλόμενες ή καταβλητέες κατά την 12.05.2016 συντάξεις. Συνεπώς, συντάξεις για τις οποίες η συνταξιοδοτική απόφαση εκδόθηκε μετά τις 12/5/2016, όμως η έναρξη συνταξιοδότησης ανατρέχει σε προγενέστερη ημερομηνία και υπολογίζονται με βάση το προγενέστερο νομοθετικό πλαίσιο, εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των κοινοποιούμενων διατάξεων.
Κοινωνικά μέτρα ως αντιστάθμισμα
Σε αντιστάθμισμα των σκληρών περικοπών που θα τεθούν σε εφάπαξ εφαρμογή από την 1/1/2019, η συμφωνία προβλέπει και μία δέσμη κοινωνικών μέτρων ενίσχυσης όχι μόνο των συνταξιούχων, αλλά και ευρύτερων ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, κυρίως χαμηλόμισθων και άνεργων.
Τα μέτρα αυτά είναι τα εξής:
1. Η επιδότηση ενοικίου ανέρχεται σε 1.000 ευρώ τον χρόνο και θα αφορά περίπου 600.000 οικογένειες.
2. Θα διατεθεί κονδύλιο 260 εκατ. ευρώ για το επίδομα πρώτου και δεύτερου παιδιού.
3. Τα σχολικά γεύματα θα επεκταθούν και θα καλύψουν το μισό σχολικό πληθυσμό των δημοτικών σχολείων και γυμνασίων.
4. Θα επεκταθεί το πρόγραμμα των βρεφονηπιακών σταθμών για να καλυφθούν οι ανάγκες του 30% των παιδιών ηλικίας έως 4 ετών.
5. Η μείωση της συμμετοχής στα φάρμακα θα επεκταθεί σε όλο τον πληθυσμό και η συμμετοχή θα είναι μηδενική για όσους έχουν μηνιαίο εισόδημα έως 700 ευρώ.
6. Θα διατεθεί κονδύλι 260 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 200.000 νέων θέσεων εργασίας.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΠΑΠΑΠΕΤΡΟΥ -spapap@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου