Δευτέρα 28 Αυγούστου 2017

Πετρόπουλος - Σύντομα η απόφαση για τη ρύθμιση χρεών έως 20.000 προς τα ταμεία.

Πετρόπουλος - Σύντομα η απόφαση για τη ρύθμιση χρεών έως 20.000 προς τα ταμεία.






Σε καλή φάση επεξεργασίας βρίσκεται η υπουργική απόφαση για τη ρύθμιση των οφειλών στην κοινωνική ασφάλιση όπως ανέφερε  ο υφυπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων Τάσος Πετρόπουλος σε συνέντευξή του στην «Αυγή της Κυριακής».  Η ρύθμιση θα αφορά τους ελεύθερους επαγγελματίες με οφειλές έως 20.000 ευρώ, ενώ ο μέγιστος αριθμός δόσεων θα είναι 120 αναλόγως του οικονομικού προφίλ του οφειλέτη.

Δείτε όλη την συνέντευξη στον ΑΝΔΡΕΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟ και στην εφημερίδα Αυγή.


Έχετε αναφερθεί αρκετές φορές το τελευταίο διάστημα στην καλή εικόνα που παρουσιάζουν τα έσοδα του ΕΦΚΑ. Ωστόσο, υπάρχουν φωνές, κυρίως από την αντιπολίτευση, αλλά και δημοσιεύματα που εμφανίζουν διαφορετική εικόνα. Ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα του Υπερταμείου όσον, αφορά στα έσοδά του;


Δεν υπάρχει πιο πραγματική  εικόνα από αυτή πού επιβεβαιώνεται με την αλήθεια των αριθμών.
Στο επτάμηνο της πρώτης λειτουργίας του ΕΦΚΑ επετεύχθη καθαρό πλεόνασμα. Και είναι λογικό. Διότι υπάρχει τάση μείωσης της ανεργίας και μείωσή της ανασφάλιστης εργασίας. Αλλά και διότι η δικαιότερη ασφαλιστική εισφορά που προκύπτει, καθώς πλέον υπολογίζεται επί του πραγματικού εισοδήματος, έχει ευθεία αντανάκλαση και στα έσοδα.
Έτσι, για το πρώτο εξάμηνο τα έσοδά από εισφορές μισθωτών ξεπερνούν το 13% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Επίσης για τους μη μισθωτούς, παρά τα όσα ισχυρίζεται η αντιπολίτευση περί «σφαγιασμού» και «πετσόκόμμα7 τος» των εισοδημάτων, η εισπραξιμότητα προσεγγίζει το 70%, όταν με το παλιό σύστημά εισφορών βρισκόταν κοντά στο 50%.
Ο ΕΦΚΑ, στο πρώτο επτάμηνο του 2017, εμφανίζει ταμειακό πλεόνασμα άνω των 360 εκατ. αντί προϋπολογισμένου ελλείμματος 440 εκατ. Η Ν.Δ., που ελπίζει στην καταστροφή της χώρας για να επανέλθει στην κυβέρνηση, ανακοίνωσε με ατυχή δήλωση του αρμόδιου τομεάρχη της ότι το «πλεόνασμα χάθηκε στον δρόμο μεταξύ υπ. Εργασίας και υπ. | Οικονομικών» αξιοποιώντας προς παραπλάνηση πάντων ένα ποσό προγραμματισμένης χρηματορροής από το υπ. Οικονομικών, όπως. συνέβαινε πάντα κάθε χρόνο από το έτος 2014 σύμφωνα με· τις προβλέψεις του νόμου για τον AKAΓΕ. Φτηνή και ανεύθυνη αντιπολίτευση.

Παρ’ όλα αυτά η πορεία βιωσιμότητας του ΕΦΚΑ θεωρείτε ότι παραμένει ένα στοίχημα που διαρκώς πρέπει να επιβεβαιώνεται;


Το στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε είναι η ανάκτηση της κλονισμένης εμπιστοσύνης. Πάμε κόντρα στην τάση εγκατάλειψης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης που επικρατούσε. Η ενίσχυση της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισής με όρους αμοιβαιότητας, δικαιοσύνης και κοινωνικής αλληλεγγύης είναι το δικό μας όραμα.

Τελικά, οι ελεύθεροι επαγγελματίες τι πληρώνουν; Είναι υψηλότερες ή χαμηλότερες οι εισφορές τους με το νέο σύστημα; 

Το δεδομένο είναι ότι με τον νέο τρόπο υπολογισμού των εισφορών -στο πραγματικό εισόδημα και όχι επί αυθαίρετων, εξωπραγματικών ασφαλιστικών κλάσεων  το 80% των ελευθέρων επαγγελματιών και το 90% των αγροτών καταβάλλει την κατώτατη εισφορά των 158 ευρώ και των 86 ευρώ αντίστοιχα. Αυτό σημαίνει ότι τα ποσοστά αυτών που πληρώνουν λιγότερο σε σχέση με το παρελθόν είναι ακόμα μεγαλύτερα αν σκεφτούμε  ότι η χαμηλότερη εισφορά για τε πρώην ΟΑΕΕ ήταν 210 ευρώ.
Όσοι έχουν εισόδημα έως και 20,000, καταβάλλουν μικρότερες εισφορές ανάλογα με την επαγγελματική τους κατηγορία.
Υπογραμμίζω το ενδιαφέρον το φορέων εκπροσώπησης των ελευθέρων επαγγελματιών, οι οποίοι επισήμως μας έχουν ζητήσει να θεσμοθετήσουμε τη δυνατότητα καταβάλουν υψηλότερες εισφορά από εκείνες που προκύπτουν με βάση το φορολογητέο εισόδημά τους έτσι ώστε να λάβουν μεγαλύτερη ανταποδοτική σύνταξη..Το ίδιο το αίτημα αποκαλύπτει ότι η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των εισφορών έφερε .χαμηλότερες επιβαρύνσεις και ταυτόχρονα επιβεβαιώνει" ότι3 καταβάλλοντας μεγαλύτερη εισφορά (δηλαδή μη αποκρύπτοντας το εισόδημα) ο ασφαλισμένος - ελεύθερος επαγγελματίας λαμβάνει μεγαλύτερη σύνταξη.
Εντούτοις, οφείλουμε να εξετάσουμε (η καλή πορεία των εσόδων θα βοηθήσει σε αυτό) την ελάφρυνση εκείνων των ασφαλισμένων των οποίων το καθαρό εισόδημα κυμαίνεται μέχρι και 70.000 ευρώ. Αφορά πληθυσμό μικρότερο του 10% των ασφαλισμένων. Το μικρό ποσοστό δεν μας απαλλάσσει από το καθήκον να επιφέρουμε ορθότερες και πιο αποτελεσματικές εφαρμογές όπου απαιτείται. .

Τι προβλέπεται για τις εισφορές που θα πρέπει να καταβάλουν ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι για εφάπαξ και επικουρική ασφάλιση; Πότε θα ξεκινήσει η καταβολή τους, θα υπάρξει σταδιακότητα με καταβολή δόσεων;

Καταρχάς να ξεκαθαρίσω για πολλοστή φορά ότι δεν μιλάμε για το σύνολο αυτών που έλαβαν ειδοποιητήρια για κύρια ασφάλισή. Από τους 650.000 ελεύθερους επαγγελματίες του τ. ΤΕΒΕ μόνο 7.000 είναι στον κλάδο επικούρησης. Υπάρχουν, βέβαια, και οι μηχανικοί, οι δικηγόροι και οι γιατροί που άλλοι από αυτούς είναι και στον κλάδο εφάπαξ και επικούρησης και άλλοι στο ένα από τα δύο.
Για νά εκδοθούν τα ειδοποιητήρια για επικουρική και εφάπαξ θα έπρεπε να εκκαθαρίσουμε τα μητρώα, τα οποία δεν ήταν ενιαία παρά τα τόσα χρόνια ύπαρξής του ΕΤΕΑ.
Υπολογίζουμε ότι αυτό θα μπορέσει να γίνει τον Οκτώβριο.
Τα ποσά, πού θα έπρεπε να είχαν καταβληθεί από 1-1-2017 θα ισομοιραστούν σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
Το ποσό, δηλαδή, θα καταβληθεί σε 10 δόσεις. Εάν εκδοθούν Νοέμβριο τα ειδοποιητήρια, οι δόσεις θα είναι δώδεκα.
Το μηνιαίο σύστημα πληρωμών εισφορών που διευκολύνει τους ασφαλισμένους στην πληρωμή και τον οικονομικό τους προγραμματισμό εφαρμόστηκε για πρώτη φορά από φέτος. Τα προβλήματα στη λειτουργία επιλύονται σταδιακά και όσοι σκόπιμα σηκώνουν θόρυβο για να δυσφημήσουν, διαψεύδονται.

 Τι απαντάτε για την καθυστέρηση στην έκδοση εγκυκλίων και νέων συντάξεων;
Απαιτείται χρόνος και μεγάλη προσοχή για να επιτευχθεί ασφαλής μετάβαση από ένα κατά-κερματισμένο, χαώδες και άδικο σύστημα, σε ένα νέο ενιαίο; όπως είναι πλέον το νέο ασφαλιστικό. Σπάμε σταδιακά την πολυνομία εκδίδοντας τις νέες εφαρμοστικές εγκυκλίους και καλύπτοντας, ταυτόχρονα, τα κενά και τις καθυστερήσεις του παρελθόντος. Την 1/1/2015 εκκρεμούσαν 357.544 παροχές, από τις οποίες 163.922 αφορούσαν απλήρωτες κύριες συντάξεις. Από την .1/1/2015 έχουμε εκδώσει 291.779 κύριες συντάξεις. Και συνεχίζουμε με ακόμη πιο εντατικούς ρυθμούς και, κυρίως, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για την αποπληρωμή όλων των ληξιπρόθεσμων έως τον Ιούνιο του 2018. Στις 30/6/2017 οι εκκρεμείς συντάξεις χωρίς προσωρινή σύνταξη έχουν μειωθεί στις 104.243.


Έχετε εξαγγείλει νέα ρύθμιση για τις οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία και ότι στη διαδικασία προβλέπεται πως θα ενταχθούν οι ασφαλισμένοι με χρέη κάτω των 20.000 ευρώ. Πότε θα έρθει η ρύθμιση και τι θα προβλέπει συγκεκριμένα;

Στις 3 Αυγούστου ξεκίνησε τη λειτουργία της η πλατφόρμα με χρέη στο ευρύτερο Δημόσιο, τις τράπεζες και τους άλλους ιδιώτες. (Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών) 
Η πλειονότητα των ελεύθερων επαγγελματικών εντάσσεται σε αυτή τη διαδικασία καθώς συνήθως έχουν οφειλές όχι μόνο προς την κοινωνική ασφάλιση αλλά και προς την τράπεζα και άλλους ιδιώτες.
Θα ακολουθήσει δική μου υπουργική απόφαση για τη διευθέτηση των χρεών εκείνων των ασφαλισμένων μου έχουν οφειλές μόνο προς την κοινωνική ασφάλιση.
Είμαστε σε πολύ καλή φάση επεξεργασίας της σχετικής απόφασης και έχει σημασία να δούμε λεπτομέρειες που σχετίζονται με τη διαδικασία. Εκεί θα επιλυθούν μια σειρά θέματα τα οποία θα δώσουν τη δυνατότητα να διευρύνουμε όσο μπορούμε το πεδίο εφαρμογής.
Ο μέγιστος αριθμός δόσεων είναι 120 αναλόγως του οικονομικού προφίλ του οφειλέτη για το τι δόσεις μπορεί να αντέξει.



Τι αλλάζει στις εισφορές των επιστημόνων με το νομοσχέδιο που κατατίθεται στη Βουλή;


Τα τελευταία χρόνια, οι μηχανικοί κυρίως, και σε δεύτερο βαθμό οι δικηγόροι, ζητούσαν την αποσύνδεση της ασφάλισης από την Ιδιότητα. Με το νέο σύστημα, το ύψος της εισφοράς συνδέεται με την πραγματική δραστηριότητα και το πραγματικό εισόδημα και όχι με τα εικονικά εισοδήματα. Με τη ρύθμιση αυτή μηχανικοί και δικηγόροι θα καταβάλλουν εισφορές εφόσον ξεκινούν -και για όσο διατηρούν- την επαγγελματική τους δραστηριότητα στις ΔΟΥ. Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις για την επίσπευση της απονομής των επικουρικών συντάξεων και για την εξαγορά πλασματικών ετών για ίκ>υς αγρότες με χαμηλότερο αντίτιμο σε σχέση με τους υπόλοιπους ασφαλισμένους.


Λέτε συχνά ότι τα ποσοστά αναπλήρωσης είναι υψηλά για τους χαμηλοσυνταξιούχους. Ωστόσο, το 2019 είναι η τελευταία χρονιά που θα χορηγηθεί το ΕΚΑΣ. Το ΕΚΑΣ αφορά κατεξοχήν τους χαμηλοσυνταξιούχους.


Ο ν. 4387/2016 προέβλεψε, πράγματι, υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης για τους χαμηλόμισθους με λίγα έτη ασφάλισης, γιατί αυτές είναι οι ανάγκες που προκύπτουν από την πραγματικότητα λόγω της οικονομικής κρίση και τής «ψηλής ανεργίας. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα ποσοστά αναπλήρωσης προσεγγίζουν το 110%. Ένας, δηλαδή, χαμηλόμισθος υπάρχει περίπτωση να λάβει μαζί με την Επικουρική υψηλότερη σύνταξη από τον Μ.Ο. των μισθολογικών αποδοχών του. Αυτή είναι η πραγματική έγνοια ενός συστήματος κοινωνικής ασφάλισης για τους ανθρώπους που βρίσκονται στα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα. Το ΕΚΑΣ, αντίθετα, ήταν ένα επίδομα προνοιακού χαρακτήρα, το οποίο, σε πολλές περιπτώσεις, στρέβλωνε την αρχή της ανταποδοτικότητας και της αναλογικότητας  που αποτελούν βασικές αρχές της κοινωνικής ασφάλισης.
Με 15 έτη ασφάλισης μπορούσε κάποιος να λαμβάνει μαζί με τo ΕΚΑΣ το ίδιο ποσό με εκείνον που συμπληρώνει 25 έτη ασφάλισης. Για παράδειγμα, ένας εργαζόμενος που συνταξιοδοτούνταν με 15 έτη εργασίας και συντάξιμες αποδοχές 700 ευρώ δικαιούνταν οργανικό ποσό σύνταξης ύψους 301 ευρώ. Ο ασφαλισμένος αυτός' έπαιρνε τελικά 487 ευρώ ως κατώτατη σύνταξη και 230 ευρώ ως to ανώτατο ποσό ΕΚΑΣ. Συνολικά λάμβανε 717 ευρώ, ποσό το οποίο λάμβανε άλλος με τα ίδια έτη ασφάλισης, αλλά με συντάξιμες αποδοχές 2.100 ευρώ.
Αντίθετά λοιπόν, με αυτές τις, στρεβλώσεις, ο ν. 4387/2016 λειτουργεί με όρους κοινωνικής αλληλεγγύης στους ίδιους τους κανόνες της Κοινωνικής ασφάλισης και όχι μέσω επιδοματικών πολιτικών οι οποίες, όπως γνωρίζετε, όχι μόνο δεν τελειώνουν αλλά ενισχύονται.








Δεν υπάρχουν σχόλια: