Τετάρτη 1 Αυγούστου 2018

Στη Βουλή οι τροπολογίες για την ενίσχυση των πληγέντων από τις πυρκαγιές

Στη Βουλή οι τροπολογίες για την ενίσχυση των πληγέντων από τις πυρκαγιές



Δύο τροπολογίες σχετικές με την ενίσχυση των πληγέντων από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 κατατέθηκαν στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις».

1η τροπολογία:

Προβλέπεται ότι οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που καταστράφηκαν ολικά ή μερικά από τις πυρκαγιές που έπληξαν την Περιφέρεια Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018 και κατέστησαν εξ αυτού του λόγου άνεργοι, εφόσον δεν πληρούν τις προϋποθέσεις επιδότησης ανέργων του άρθρου 4 του ν. 1545/1985, δικαιούνται να λάβουν την ελάχιστη διάρκεια τακτικής επιδότησης των κοινών ανέργων.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Άρθρο...
Επιδότηση ανεργίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις που καταστράφηκαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018


Οι πυρκαγιές που έπληξαν την Περιφέρεια Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018 είχαν ως αποτέλεσμα την καταστροφή πολλών επιχειρήσεων. Για τις επιχειρήσεις αυτές προβλέπονται έκτακτα μέτρα στήριξης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην από 26.7.2018 πράξη νομοθετικού περιεχομένου «Έκτακτα μέτρα για τη στήριξη των πληγέντων και την αποκατάσταση ζημιών από τις πυρκαγιές που έπληξαν περιοχές της Περιφέρειας Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018» (Α' 138).
Οι επιχειρήσεις αυτές, που σε μεγάλο βαθμό συνιστούν επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχικά, απασχολούσαν εργαζομένους, οι οποίοι, δίχως τη μεσολάβηση των πυρκαγιών και την συνεπεία αυτών καταστροφή των επιχειρήσεων που τους απασχολούσαν, θα συνέχιζαν την εργασία τους, με αποτέλεσμα, κατά τη λύση της εργασιακής τους σχέσης, να συγκέντρωναν τον αναγκαίο αριθμό ημερών απασχόλησης, ώστε να αιτηθούν και να λάβουν την τακτική επιδότηση ανεργίας, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 4 του ν. 1545/1985 (Α' 91).
Προκειμένου να αποκατασταθεί η δυνατότητα λήψης τακτικής επιδότησης ανεργίας, την οποία θα δικαιούνταν εάν η απασχόλησή τους δεν είχε διακοπεί από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018, με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι, εάν οι εργαζόμενοι αυτοί, και πλέον άνεργοι, δεν συγκεντρώνουν τον αναγκαίο αριθμό ημερών απασχόλησης για τη λήψη της τακτικής επιδότησης ανεργίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, δικαιούνται -κατ' εξαίρεση- να λάβουν την ελάχιστη διάρκεια της τακτικής επιδότησης ανεργίας των κοινών ανέργων.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ

Άρθρο...
Επιδότηση ανεργίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις που καταστράφηκαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018

Στο άρθρο 4 του ν. 1545/1985 (Α' 91) προστίθεται παρ. 6 ως εξής:
«6. Κατ' εξαίρεση, οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις που καταστράφηκαν ολικά ή μερικά από τις πυρκαγιές που έπληξαν την Περιφέρεια Αττικής στις 23 και 24 Ιουλίου 2018, και οι οποίοι κατέστησαν εξ αυτού του λόγου άνεργοι, εφόσον δεν πληρούν τις προϋποθέσεις των προηγούμενων παραγράφων, δικαιούνται να λάβουν την ελάχιστη διάρκεια της τακτικής επιδότησης ανεργίας των κοινών ανέργων.»

2η τροπολογία:

Ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών και συγκεκριμένα, θεσπίζονται οικονομικές ενισχύσεις για τα παθόντα φυσικά πρόσωπα από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής. 

Ειδικότερα:

1.α. Επεκτείνεται η εφαρμογή της μνημονευόμενης κ.υ.α. (οικονομική ενίσχυση πολιτών που πλήττονται από φυσικές καταστροφές) για κάθε κατοικία φυσικών προσώπων (όχι μόνο πρώτη κατοικία) που επλήγη από τις ανωτέρω πυρκαγιές. Με την εν λόγω κ.υ.α., μεταξύ άλλων, προβλέπονται:
- οικονομική ενίσχυση ύψους 600 ευρώ περίπου και επιπλέον ισόποση οικονομική ενίσχυση σε περίπτωση που ο δικαιούχος είναι πολύτεκνος ή/και άτομο με αναπηρία,
- οικονομική ενίσχυση ύψους 5.900 ευρώ περίπου, για την αντιμετώπιση επισκευαστικών εργασιών και την αντικατάσταση οικοσκευής και
- οικονομική ενίσχυση ύψους 4.400 ευρώ περίπου, σε περίπτωση πρόκλησης μόνιμης σωματικής βλάβης λόγω τραυματισμού.

β. Προβλέπεται ότι οι ως άνω δικαιούχοι εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αντιγράφου φορολογικής δήλωσης ή της Υπεύθυνης Δήλωσης του ν. 1599/1986, όπως προβλέπεται στην αναφερόμενη κ.υ.α.

γ. Επαναπροσδιορίζεται ο βαθμός ζημιών, ως κριτήριο υπολογισμού της χορηγούμενης οικονομικής ενίσχυσης (Παράρτημα της ανωτέρω κ.υ.α.) και επανακαθορίζεται ο συντελεστής υπολογισμού αυτών.

δ. Για τις κατά τα ανωτέρω χορηγούμενες οικονομικές ενισχύσεις, εφαρμόζεται η διάταξη του αρ. 271 του ν.4555/2018, σύμφωνα με την οποία:
- οι δικαιούχοι απαλλάσσονται από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, κατά τη διαδικασία υποβολής δικαιολογητικών,
- οι σχετικές οικονομικές ενισχύσεις δεν κατάσχονται ούτε συμψηφίζονται με οφειλές των δικαιούχων προς τη φορολογική διοίκηση, τα ασφαλιστικά ταμεία, τα πιστωτικά ιδρύματα ή άλλους φορείς, καταβάλλονται εξ ολοκλήρου, χωρίς καμία κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων και δεν υπόκεινται σε φορολογία. Τυχόν συμψηφισθέντα ή κατασχεθέντα ποσά δεν αναζητούνται, αλλά αποδίδονται στους δικαιούχους.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Α) Με την παρ. 1 της προτεινόμενης διάταξης επεκτείνεται η εφαρμογή των ευνοϊκών ρυθμίσεων της υπ' αρ. 2673/2001 (Β' 1185) κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας, σε όλες τις πληγείσες κατοικίες των παθόντων φυσικών προσώπων από τις πυρκαγιές των 23 και 24 Ιουλίου 2018 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής.

Με την παραπάνω ΚΥΑ, η οποία εκδόθηκε, σε εφαρμογή του προστατευτικού πλαισίου των διατάξεων του ν.δ/τος 57/73 (Α' 149), προβλέφθηκαν διευκολύνσεις, στο πλαίσιο της όσο το δυνατόν πληρέστερης ανακούφισης των πληγέντων από θεομηνίες, της εξασφάλισης των βασικών τους αναγκών και της αποκατάστασης ή αντικατάστασης της οικοσκευής τους, με σκοπό να αμβλυνθούν όσο το δυνατόν ταχύτερα και αποτελεσματικά οι επελθούσες σε αυτούς ζημίες.

Λόγω των εκτεταμένων καταστροφών που προκάλεσαν οι πυρκαγιές αυτές, καθώς και του γεγονότος ότι οι πληγείσες κατοικίες για τους περισσότερους εκ των παθόντων δεν αποτελούσαν κύρια κατοικία, κρίνεται απαραίτητη η επέκταση της εφαρμογής της ανωτέρω ΚΥΑ, ώστε να μπορέσουν να αποζημιωθούν όλοι οι πληγέντες.

Β) Περαιτέρω με τις παρ. 2 και 3 επιχειρείται η απλοποίηση των δικαιολογητικών τα οποία απαιτούνται για την καταβολή των σχετικών οικονομικών ενισχύσεων.

Γ) Επίσης, με την παρ. 4 διευρύνεται ο συντελεστής υπολογισμού της περίπτωσης «2.3.«Κατηγορία Γ» στην περίπτωση «2.2«Κατηγορία Β», όπως αυτές περιγράφονται στο «Κριτήριο 2 «Βαθμός ζημιών»», της παρ.2 «2. Κριτήρια υπολογισμού της ενίσχυσης» με σκοπό την πληρέστερη αποζημίωση των πληγέντων.

Δ) Με την παρ. 5, προβλέπεται, λόγω του κοινωνικού χαρακτήρα της διάταξης, ότι οι χορηγούμενες οικονομικές ενισχύσεις, δεν συμψηφίζονται με οφειλές των δικαιούχων προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους Δήμους, τις Περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ

Άρθρο .......


«1. Οι ρυθμίσεις της υπ' αριθ. 2673/2001 (Β' 1185) κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας, εφαρμόζονται για κάθε κατοικία φυσικών προσώπων που επλήγη από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ns Ιουλίου 2018, σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής.

2. Τα πρόσωπα της παρ. 1 εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αντιγράφου φορολογικής δήλωσης ή Υπεύθυνης Δήλωσης του Ν. 1599/86 θεωρημένης από την οικεία Εφορία, που προβλέπεται στην περίπτ. α' της παρ. 3 της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 1.

3. Ειδικά για τα πρόσωπα της παρ. 1, προσκομίζεται το πόρισμα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας όπως αυτό προβλέπεται στην περίπτ. α' της παρ. 3 της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 1 ή η έκθεση αυτοψίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η τελευταία γίνεται αποδεκτή στις εξής περιπτώσεις: α) για κατοικίες, οι οποίες σύμφωνα με την «Εκτίμηση καταλληλότητας κτιρίου για χρήση» κρίνονται ως «κτίρια προσωρινά ακατάλληλα για χρήση» (κίτρινο) του Δελτίου Επανελέγχου, οι οποίες θα εντάσσονται στην περίπτ. 2.2 «Κατηγορία Β» του «Κριτηρίου 2 «Βαθμός ζημιών»», της παρ.2 «2. Κριτήρια υπολογισμού της ενίσχυσης» και β) για κατοικίες, οι οποίες σύμφωνα με την «Εκτίμηση καταλληλότητας κτιρίου για χρήση» κρίνονται ως «κτίρια επικίνδυνα για χρήση» (κόκκινο) του Δελτίου Επανελέγχου, οι οποίες θα εντάσσονται και στην περίπτ. 2.3 «Κατηγορία Γ», του «Κριτηρίου 2 «Βαθμός ζημιών»», της παρ.2 «2. Κριτήρια υπολογισμού της ενίσχυσης».

4. Ειδικά για τα πρόσωπα της παρ. 1 ο πίνακας ΙΙ.2 με τίτλο «Κριτήριο: «Βαθμός Ζημιών»» του Παραρτήματος της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 1, ισχύει ως εξής:

ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙ.2
ΚΡΙΤΗΡΙΟ: «ΒΑΘΜΟΣ ΖΗΜΙΩΝ»

ΒΑΘΜΟΣ ΖΗΜΙΩΝ
Α
Β
Γ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ
0,5
1
1


5. Στις ανωτέρω οικονομικές ενισχύσεις εφαρμόζεται το άρθρο 271 του ν. 4555/2018 (Α' 133)».

https://www.taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: