Στον αέρα πρόκειται να τιναχθεί η οικονομία από την δημοσιονομική βόμβα που ετοιμάζεται να «σκάσει» λόγω των τις επικείμενων αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ).
Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται η έκδοση τριών πολύ σημαντικών αποφάσεων οι οποίες αναμένεται να κρίνουν τις διεκδικήσεις καταβολής αναδρομικών για μνημονιακές περικοπές μισθών και συντάξεων, αλλά και των Δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και καλοκαιρινής άδειας στο δημόσιο.
Τόσο στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης όσο και στους επικεφαλής των θεσμών έχει σημάνει συναγερμός. Οι επικεφαλής φτάνουν στην Αθήνα την Δευτέρα και πιάνουν δουλειά από την Τρίτη, ενώ μεταξύ των δανειστών θα υπάρξει και εκπροσώπηση από το ΔΝΤ.

Το κόστος

Σύμφωνα με κυβερνητικούς υπολογισμούς υπολογίζεται ότι το δημοσιονομικό κόστος αναμένεται να φθάσει σύμφωνα με την Καθημερινή στα 29 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα:
  • Για τις συντάξεις, το κόστος ενδέχεται να εκτιναχθεί ακόμη και στα 24 δισ. ευρώ ενώ, σύμφωνα με πιο μετριοπαθείς υπολογισμούς, κυμαίνεται μεταξύ 9 και 12 δισ. ευρώ. Σε ετήσια βάση, το κόστος εκτιμάται σε 4,5 δισ. ευρώ. Στην περίπτωση λοιπόν που κριθεί τελεσίδικα ότι θα πρέπει να επιστραφούν ποσά συντάξεων από το 2012 έως και το τέλος του 2018 το κόστος αγγίζει τα 24 δισ. ευρώ. Εάν κριθεί ότι οι επιστροφές αφορούν το διάστημα από την πρώτη απόφαση του ΣτΕ (Ιούνιος 2015) έως και το τέλος του 2018, φθάνουν τα 9 με 12 δισ. ευρώ. Τέλος, εάν η περίοδος επιστροφών αφορά το διάστημα από την απόφαση του ΣτΕ έως και την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, τότε το κόστος εκτιμάται κάτι λιγότερο από 4,5 δισ. ευρώ.
  •  Για τα δώρα των δημοσίων υπαλλήλων υπολογίζεται ότι το ετήσιο κόστος είναι 640 – 800 εκατ. ευρώ. Ετσι, αν αναγνωριστούν αναδρομικά από το 2015, η δημοσιονομική επιβάρυνση φτάνει τα 1,9 – 2,4 δισ. ευρώ, ενώ αν αναγνωριστούν από το 2012 θα είναι 3,8 – 4,8 δισ. ευρώ. Ακόμη υψηλότερη εκτίμηση είχε κάνει ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, στο προεδρείο της ΑΔΕΔΥ, ανεβάζοντας το ετήσιο κόστος για την αποκατάσταση των δώρων των δημοσίων υπαλλήλων στο 1,6 δισ. ευρώ και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να το αντέξει ο προϋπολογισμός. Για αυτό προφανώς και είπε χθες η υψηλόβαθμη πηγή του ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα χρειαστεί νέος νόμος.

Οι προειδοποιήσεις

Άλλωστε οι προειδοποιήσεις για δημοσιονομική βόμβα το 2019 έχουν σημάνει έγκαιρα από την Κομισιόν με την πρώτη έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας, τον περασμένο Νοέμβριο. Στην οι Βρυξέλλες έστελναν το σήμα ακόμα και πρόσθετων διορθωτικών μέτρων, εάν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις περί καταλυτικής δημοσιονομικής επιβάρυνσης το 2019 από τις δικαστικές αποφάσεις .
Τα δημοσιονομικά περιθώρια του φετινού προϋπολογισμού είναι ανεπαίσθητα, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται στο 3,6% του ΑΕΠ και το μαξιλάρι ασφαλείας, σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού, είναι μόλις 199 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά τους, τα υπουργεία Οικονομίας και Ανάπτυξης, χαράσσουν γραμμές άμυνας.
Έχουν προχωρήσει στη σύνταξη μελέτης για τις δημοσιονομικές επιπτώσεις που θα προκαλέσουν οι δικαστικές αποφάσεις οι οποίες θα δικαιώνουν δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους για απαιτήσεις αναδρομικών διορθώσεων των περικοπών που υπέστησαν στα χρόνια των Μνημονίων.
Υπενθυμίζεται ότι ο 13ος και 14ος μισθός υπέστησαν διπλή περικοπή: η πρώτη, το 2010 ( Ν. 3845), όταν περιορίστηκαν σε 1.000 ευρώ τον χρόνο (500 ευρώ τα Χριστούγεννα και από 250 ευρώ το Πάσχα και το καλοκαίρι) και η δεύτερη το 2012, όταν καταργήθηκαν πλήρως. Η απόφαση του ΣτΕ αφορά τα δώρα, μετά την πρώτη περικοπή.
Στο μέτωπο των συντάξεων κρίνονται οι αλλεπάλληλες περικοπές (το 2012 με τους Ν. 4051 και 4093) επί των κύριων και επικουρικών, αλλά αποκατάστασή τους δεν προβλέπεται στα προμνημονιακά επίπεδα καθώς μεσολάβησε ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα. Υπάρχει, όμως, προσφυγή για την ακύρωση και του ίδιου του ν. Κατρούγκαλου.